Van borst- naar flesvoeding

05-05-2025 14:54 56 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo allemaal,

10 dagen geleden ben ik bevallen van onze dochter. Tot heden geef ik borstvoeding maar ik moet eerlijk zeggen dat het me tegenvalt en ik verschillende beren op de weg zie, zoals voeden in het openbaar (hier ben ik absoluut geen persoon voor), voedingen/nachten niet af kunnen wisselen, met dagjes weg rekening houden met de borsten etc. Ik zie momenteel flesvoeding als gemak en rust, en borstvoeding als “zwaar”, maar wel heel fijn intiem met ons meisje. Ik overweeg om over te stappen naar flesvoeding.
Echter merk ik dat elke keuze (borst vs fles) hierin verschillende emoties bij mij oproepen… ik voel me nu niet oké met borstvoeding (kan er een beetje down van worden momenteel), maar desondanks doet onze dochter het perfect, en is het zo’n fijn momentje met zn 2e. Ze is een enorm tevreden meisje.
Ik voel me schuldig naar haar toe, als ik nu alles voor haar ga omgooien door naar de fles te gaan. Ik heb het gevoel dat ik haar iets ontneem (momentje samen, perfect op haar afgestelde voeding etc). Ookal weet ik dat dit niet zo is.

Hebben meer mama’s na zo’n korte tijd toch de overstap van borst- naar flesvoeding gemaakt? Hoe verliep dit met jezelf en je kindje?
En je ook kant en klare flesvoeding geven.
Dat deed ik vaak. Super makkelijk. Kan op kamer temperatuur gegeven worden. Niet goedkoop maar wel heel handig 's nachts of bij dagjes uit.

https://www.farmazorg.com/webshop/produ ... klare-70ml
Ik kolf en geef de fles mijn kindje wil niet aan de borst drinken was ook dysmatuur (2480g)
Ik heb een kolfmachine van medela en evite(cups) even zoeken naar de juiste schilden maten want kolven in te groot of te klein doet zeer.
Ik heb een dag geen borstvoeding gehad en ook kunstvoeding gegeven. Er is er ook 1 duo balance kun je combineren met borstvoeding dat doe ik mijn productie is laag maar ik wil het wel graag en zo heb ik meer rust.
Presto schreef:
05-05-2025 23:05
Bij borstvoeding is er geen max om te drinken. Ik legde mijn kinderen echt heel vaak aan toen ze heel jong waren. Later werd dat natuurlijk minder frequent. Met fles moest ik ineens gaan kijken hoeveel flessen kind gehad had: ik werd daar heel nerveus van.

Maar ik gaf borstvoeding dus vooral voor het gemak, ik was geen hardcore borstvoedingspleitbezorger, ik vond het vooral minder werk dan een fles.
Ach ja, en anderen vergeten steeds welke borst ze vorige keer gehad hadden, en raken daar weer van in de war. Twijfelen of kind wel genoeg binnenkrijgt. Worden gek van dat ‘heel vaak aanleggen’. Flesvoeding hoeft ook niet zo strikt als soms gesuggereerd wordt hoor. Flesvoeding op verzoek kan ook. En dan is er een grote kans dat dat verzoek wat minder vaak komt dan bij borstvoeding. Prettig voor moeders die zich onrustig voelen bij vaak en onduidelijk voeden. Jij blijkbaar niet, mooi, en fijn dat het voor jou goed werkte. Maar genoeg moeders die juist heel onrustig worden van ‘hoeveel heeft kind eigenlijk gedronken, moet ik nou al weer aanleggen’. Ik vond het juist rust geven dat ik precies wist hoeveel ze binnen had gekregen, en dat ik niet elk half uur zat te voeden. En dan kan flesvoeding dus veel minder ‘gedoe’ zijn.
Het is dus net als met heel veel andere dingen: voor sommigen is het ene meer gemak en minder ‘gedoe’, voor anderen voelt het ander juist als veel makkelijker. Maar om nou te zeggen dat het een gewoonweg makkelijker ís dan het ander, vind ik onterecht. Dat hangt dus ook sterk van de moeder af.
nausicaa schreef:
06-05-2025 01:00
Ach ja, en anderen vergeten steeds welke borst ze vorige keer gehad hadden, en raken daar weer van in de war. Twijfelen of kind wel genoeg binnenkrijgt. Worden gek van dat ‘heel vaak aanleggen’. Flesvoeding hoeft ook niet zo strikt als soms gesuggereerd wordt hoor. Flesvoeding op verzoek kan ook. En dan is er een grote kans dat dat verzoek wat minder vaak komt dan bij borstvoeding. Prettig voor moeders die zich onrustig voelen bij vaak en onduidelijk voeden. Jij blijkbaar niet, mooi, en fijn dat het voor jou goed werkte. Maar genoeg moeders die juist heel onrustig worden van ‘hoeveel heeft kind eigenlijk gedronken, moet ik nou al weer aanleggen’. Ik vond het juist rust geven dat ik precies wist hoeveel ze binnen had gekregen, en dat ik niet elk half uur zat te voeden. En dan kan flesvoeding dus veel minder ‘gedoe’ zijn.
Het is dus net als met heel veel andere dingen: voor sommigen is het ene meer gemak en minder ‘gedoe’, voor anderen voelt het ander juist als veel makkelijker. Maar om nou te zeggen dat het een gewoonweg makkelijker ís dan het ander, vind ik onterecht. Dat hangt dus ook sterk van de moeder af.
Klopt hoor, ik kan mij voorstellen dat anderen dat juist vreselijk vinden aan borstvoeding. Ik wilde vooral het gedoe belichten dat flesvoeding voor mij was. Het viel mij echt enorm tegen, terwijl ik dat helemaal niet zo verwacht had.
Ik vergat inderdaad ook altijd welke borst ik had gegeven, maar dat is borstvoeding niet zo erg. En ik verkeek mij op de snelheid: mijn kinderen waren aan de borst in 5-10 min klaar, met een fles duurt een voeding veel langer, maar ook dat scheelt erg per kind denk ik.

Zoals al gezegd, ik ben totaal geen hardcore borstvoeder, dus als een fles makkelijker is, lijkt mij dat geen enkel probleem.
Lady*Voldemort schreef:
05-05-2025 17:03
Mijn schoonzus had de hele reut (flesje, torentje, waterkoker) naast zich op het nachtkastje staan dus die hoefde er inderdaad niet uit.
Dit, alleen was de waterkoker een thermosfles en had ik er nog pampers, doekjes en een prullenbak naast m'n bed staan. En een fles water voor mezelf

Ik heb bij de 1ste heel lang geprobeerd om bv te geven, wat een strijd.. maar ja, ook schuldgevoel. Bij de 2de wilde ik weer bv geven maar had ik binnen no-time spruw, op weg vanaf het ziekenhuis een pak flesvoeding gehaald en dat was het. Geen moment spijt van gehad achteraf. Ook met de fles heb je een intiem momentje met je baby.

Geniet maar lekker en nog gefeliciteerd met je kleine!
rodepeper wijzigde dit bericht op 06-05-2025 09:27
Reden: Edit
34.76% gewijzigd
To, ik denk dat je wel kunt lezen: ieder heeft zijn eigen verhaal, overal zitten voor- en nadelen aan en die zijn ook weer heel persoonlijk. Het allerbelangrijkst: ik lees bij jou dat de borstvoeding goed gaat maar dat het niet bij je past. Voor mij geeft dat aan dat je er niet uit wanhoop mee zou stoppen, maar weloverwogen. Je kan het alsnog wat tijd geven, maar stoppen is ook echt helemaal oké!

Dat schuldgevoel is rot maar denk ik heel normaal, omdat je weet dat het goed voor haar is en ze het fijn vindt. En het zal ook vast iets hormonaals zijn. Maar juist omdat ze zo klein is zal ze waarschijnlijk niet eens doorhebben dat je switcht en die fles kan ook een fijn intiem moment zijn. Ik ben zelf gestopt na ongeveer een jaar en toen vond ik het ook lastig van tevoren, maar het viel me alles mee en mijn dochter vond het ook helemaal prima. En daarna voelde ik me ook een stuk minder hormonaal en nul schuldgevoel meer.

Kortom: het schuldgevoel moet je misschien even doorheen en dat is rottig. En verder is elke keuze helemaal prima.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven