Van borst- naar flesvoeding
maandag 5 mei 2025 om 14:54
Hallo allemaal,
10 dagen geleden ben ik bevallen van onze dochter. Tot heden geef ik borstvoeding maar ik moet eerlijk zeggen dat het me tegenvalt en ik verschillende beren op de weg zie, zoals voeden in het openbaar (hier ben ik absoluut geen persoon voor), voedingen/nachten niet af kunnen wisselen, met dagjes weg rekening houden met de borsten etc. Ik zie momenteel flesvoeding als gemak en rust, en borstvoeding als “zwaar”, maar wel heel fijn intiem met ons meisje. Ik overweeg om over te stappen naar flesvoeding.
Echter merk ik dat elke keuze (borst vs fles) hierin verschillende emoties bij mij oproepen… ik voel me nu niet oké met borstvoeding (kan er een beetje down van worden momenteel), maar desondanks doet onze dochter het perfect, en is het zo’n fijn momentje met zn 2e. Ze is een enorm tevreden meisje.
Ik voel me schuldig naar haar toe, als ik nu alles voor haar ga omgooien door naar de fles te gaan. Ik heb het gevoel dat ik haar iets ontneem (momentje samen, perfect op haar afgestelde voeding etc). Ookal weet ik dat dit niet zo is.
Hebben meer mama’s na zo’n korte tijd toch de overstap van borst- naar flesvoeding gemaakt? Hoe verliep dit met jezelf en je kindje?
10 dagen geleden ben ik bevallen van onze dochter. Tot heden geef ik borstvoeding maar ik moet eerlijk zeggen dat het me tegenvalt en ik verschillende beren op de weg zie, zoals voeden in het openbaar (hier ben ik absoluut geen persoon voor), voedingen/nachten niet af kunnen wisselen, met dagjes weg rekening houden met de borsten etc. Ik zie momenteel flesvoeding als gemak en rust, en borstvoeding als “zwaar”, maar wel heel fijn intiem met ons meisje. Ik overweeg om over te stappen naar flesvoeding.
Echter merk ik dat elke keuze (borst vs fles) hierin verschillende emoties bij mij oproepen… ik voel me nu niet oké met borstvoeding (kan er een beetje down van worden momenteel), maar desondanks doet onze dochter het perfect, en is het zo’n fijn momentje met zn 2e. Ze is een enorm tevreden meisje.
Ik voel me schuldig naar haar toe, als ik nu alles voor haar ga omgooien door naar de fles te gaan. Ik heb het gevoel dat ik haar iets ontneem (momentje samen, perfect op haar afgestelde voeding etc). Ookal weet ik dat dit niet zo is.
Hebben meer mama’s na zo’n korte tijd toch de overstap van borst- naar flesvoeding gemaakt? Hoe verliep dit met jezelf en je kindje?
maandag 5 mei 2025 om 18:10
Ik heb drie keer lang borstvoeding gegeven, maar ook een aantal keer flink getwijfeld of ik wel door moest gaan. Ik gaf mezelf dan 48 uur: Als ik 48 uur later nog steeds wilde stoppen, dan zou ik dat doen.
Dat gaf me de rust dat ik niet in een opwelling zou stoppen en dat ik daar spijt van kreeg, maar 48 uur is ook een korte periode en is te overzien ook als het niet leuk is is/goed gaat.
Dat gaf me de rust dat ik niet in een opwelling zou stoppen en dat ik daar spijt van kreeg, maar 48 uur is ook een korte periode en is te overzien ook als het niet leuk is is/goed gaat.
"Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire." -Voltaire
maandag 5 mei 2025 om 18:17
Nou echt, alvorens ik voldoende ondersteuning had gebouwd met zwangerschapskussens etc. om kind enigszins ergonomisch aan te leggen in bed was ik al veel tijd mee kwijt. En dan nog had ik echt last van m'n rug en nek.
maandag 5 mei 2025 om 18:41
Dit, ik vond flesvoeding (ik mocht een tijdje geen borstvoeding geven vanwege heftige medicatie) echt zo'n gedoe.OgenvanTijgers schreef: ↑05-05-2025 15:17Groot voordeel van borstvoeding is wel dat die 's nachts gelijk op temperatuur is, vergis je niet in het gedoe met flesvoeding.
En dan heb ik het over simpele dingen hoor: gewoon schepjes tellen was voor mij al een opgave (en vriend was niet veel beter). Of dan was kind aan het huilen, maakte je die hele fles weer klaar en bleek het toch geen honger. Zat ik weer met een volle fles. En dat meerdere keren per nacht. En dan speen checken, juiste opening, geen scheurtjes enzovoorts. Enigszins hoeveelheden bezig houden, want hoe wist ik nu hoe vol die fles moest en was de laatste voeding nu 30 min of 90min geleden?
Ik heb zelf nooit in het openbaar gevoed overigens. Geen behoefte aan, maar was ook niet nodig in de praktijk.
maandag 5 mei 2025 om 19:01
Ik heb genoeg borsten gezien van voedende moeders. Ik wilde het zelf alleen doen met mensen die dicht bij me stonden.Lady*Voldemort schreef: ↑05-05-2025 17:24Eruit geflapt nog wel. Dat kan ook best discreet hoor. Ik heb overal en nergens in het openbaar gevoed en niemand die mijn geflapte borst zag.
Mijn kind was ook verre van discreet als ik voedde met anderen erbij. Ze probeerde altijd iedereen die praatte aan te kijken met borst in haar mond. Werd woedend van een hydrofiel over haar hoofd.
maandag 5 mei 2025 om 19:03
Ik had het echt onderschat! Bij de 2de moest ik na 6 maanden stoppen, zodat ik medicatie kon starten: best heftig!
Ik had wel gelezen dat je met borstvoeding speciale hormonen aanmaakt, waardoor je beter om kunt gaan met gebroken nachten, maar ik had niet verwacht het verschil zo te merken.
maandag 5 mei 2025 om 19:09
"Deze moeder" (ik bedoel mezelf) koos ook voor thuisbevalling, borstvoeding en alles wat maar verantwoord was. Helaas moest de bevalling na het vliezen breken in het ziekenhuis voortgezet worden, had ik na tien dagen een ondervoed kind en was ik zelf zo ongeveer doorgedraaid. Ik wil maar zeggen: je kunt van alles van tevoren bedenken, maar het moet ook maar lukken.Lady*Voldemort schreef: ↑05-05-2025 17:32Tja, dat vind ik dan ook weer zoiets. Je kunt zelf ver voor de zwangerschap al 'kiezen' voor BV maar als het niet blijkt te werken dan werkt het niet. Leuk dat het voor jou gewerkt heeft, voor mij werkte het ook prima. Maar ik heb me nooit geroepen gevoeld om het evangelie verder te verspreiden, het zal mij namelijk echt jeuken hoe iemand haar kind voedt als het maar gevoed wordt. En bij jou krijg ik toch een beetje het idee dat je aan het evangeliseren bent, met je 'kijk ons eens bewust gekozen hebben' en je verwijzing naar hormonen die rare dingen doen maar als die een beetje zijn uitgeraasd komt TO vast tot inkeer.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
maandag 5 mei 2025 om 19:16
Dat kan ook door het moment in de tijd komen hoor. Ook daar had ik dus totaal geen moeite mee, terwijl ik normaal gesproken haat om midden in de nacht wakker te worden. Maar met de tijd nemen de post-partum hormonen sowieso af, of je borstvoeding geeft of niet. Plus dat je die medicatie ook nog erbij kreeg, en daar vast ook een reden voor was. Het puur alleen op stoppen gooien is een beetje te kort door de bocht.Dropdrop schreef: ↑05-05-2025 19:03Ik had het echt onderschat! Bij de 2de moest ik na 6 maanden stoppen, zodat ik medicatie kon starten: best heftig!
Ik had wel gelezen dat je met borstvoeding speciale hormonen aanmaakt, waardoor je beter om kunt gaan met gebroken nachten, maar ik had niet verwacht het verschil zo te merken.
Ik had gewoon zo’n torentje met bakjes flesvoeding staan, niks moeilijk gedoe met schepjes midden in de nacht of zo. Ik gebruikte warm water uit de kraan, ik had echt in no time een fles klaar. En vergeten of kind gedronken had? Als je dat met een fles vergeet, vergeet je dat bij borstvoeding toch ook?
Ik snap de voordelen van borstvoeding echt wel, maar hier wordt soms gedaan alsof flesvoeding echt een en al trammelant is. En dat vind ik echt onzin, dat hoeft helemaal niet.
maandag 5 mei 2025 om 19:18
Dat zeg ik.Nana_Mouskouri schreef: ↑05-05-2025 19:09"Deze moeder" (ik bedoel mezelf) koos ook voor thuisbevalling, borstvoeding en alles wat maar verantwoord was. Helaas moest de bevalling na het vliezen breken in het ziekenhuis voortgezet worden, had ik na tien dagen een ondervoed kind en was ik zelf zo ongeveer doorgedraaid. Ik wil maar zeggen: je kunt van alles van tevoren bedenken, maar het moet ook maar lukken.
Mijn beste vriendin had het ook al helemaal gepland: badbevalling thuis, borstvoeding, antroposofische kraamhulp. De badbevalling en de antroposofische kraamhulp lukten prima, maar de borstvoeding niet. De arme kraamvrouw zat de hele dag te borstvoeden, te kloten met slangetjes en tepelhoedjes, te kolven en te huilen. En de antroposofische kraamhulp bleef de zweep er maar over gooien, zelfs tijdens dat ene uurtje dat ik op kraambezoek was (ik kwam verdimme van de andere kant van het land, met de trein) kwam ze binnen om te zeggen dat het weer tijd was om te kolven. Waarop ik in al mijn onschuld riep dat de fles anders toch ook prima was, nou als de blik van de kraamhulp had kunnen doden had ik dit nu niet meer geschreven. Ik werd door de kraamhulp zonder koffie de deur weer uit geschoven en drie dagen later belde vriendin me op: ze was toch maar overgegaan op de fles. Ik ben nog nooit zo plaatsvervangend blij geweest.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
maandag 5 mei 2025 om 19:22
Borstvoeding is vooral in het begin gedoe, veel investeren. Alles is nieuw en wennen. Als het eenmaal loopt en je routine hebt opgebouwd, dan kan je er de vruchten van gaan plukken. Wat gekolfde flesjes achter de hand geven ook veel vrijheid. (Op een gegeven moment kan dat ook ‘s nachts als je wilt.)
Die nachtelijke hormonen zijn ook echt wel een plus! Je komt heel snel in diepe slaap na een voeding waardoor je heel effectief uitrust ondanks gebroken nachten. Dat vind ik als slechte slaper echt een zegen. Ik sliep minder dan nu maar was wel uitgerust (niet na 10 dagen al trouwens… dan is het gewoon bikkelen, voor ons wel tenminste). Kan ik nu jaren later nog steeds wel missen!
Die nachtelijke hormonen zijn ook echt wel een plus! Je komt heel snel in diepe slaap na een voeding waardoor je heel effectief uitrust ondanks gebroken nachten. Dat vind ik als slechte slaper echt een zegen. Ik sliep minder dan nu maar was wel uitgerust (niet na 10 dagen al trouwens… dan is het gewoon bikkelen, voor ons wel tenminste). Kan ik nu jaren later nog steeds wel missen!
maandag 5 mei 2025 om 19:25
Dan is het natuurlijk ellende - overigens kan een goede lactatiekundige dan meestal wel wonderen verrichten. (Bijvoorbeeld zien dat baby te strak tongriempje heeft, dat was bij ons de boosdoener). Kraamhulp weet op dit vlak helaas echt bijna niks en roept vaak onzin. Dat viel mij echt bar tegen.Lady*Voldemort schreef: ↑05-05-2025 19:18Dat zeg ik.
Mijn beste vriendin had het ook al helemaal gepland: badbevalling thuis, borstvoeding, antroposofische kraamhulp. De badbevalling en de antroposofische kraamhulp lukten prima, maar de borstvoeding niet. De arme kraamvrouw zat de hele dag te borstvoeden, te kloten met slangetjes en tepelhoedjes, te kolven en te huilen. En de antroposofische kraamhulp bleef de zweep er maar over gooien, zelfs tijdens dat ene uurtje dat ik op kraambezoek was (ik kwam verdimme van de andere kant van het land, met de trein) kwam ze binnen om te zeggen dat het weer tijd was om te kolven. Waarop ik in al mijn onschuld riep dat de fles anders toch ook prima was, nou als de blik van de kraamhulp had kunnen doden had ik dit nu niet meer geschreven. Ik werd door de kraamhulp zonder koffie de deur weer uit geschoven en drie dagen later belde vriendin me op: ze was toch maar overgegaan op de fles. Ik ben nog nooit zo plaatsvervangend blij geweest.
Maar bij TO loopt het juist wel.
maandag 5 mei 2025 om 19:27
maandag 5 mei 2025 om 19:29
Maar moet het per se?Wombat schreef: ↑05-05-2025 19:25Dan is het natuurlijk ellende - overigens kan een goede lactatiekundige dan meestal wel wonderen verrichten. (Bijvoorbeeld zien dat baby te strak tongriempje heeft, dat was bij ons de boosdoener). Kraamhulp weet op dit vlak helaas echt bijna niks en roept vaak onzin. Dat viel mij echt bar tegen.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
maandag 5 mei 2025 om 19:32
Ja tuurlijk, maar als zij zich er desondanks niet prettig bij voelt is er toch niks mis mee om te stoppen? Ik snap dat gepush nooit zo.Wombat schreef: ↑05-05-2025 19:25Dan is het natuurlijk ellende - overigens kan een goede lactatiekundige dan meestal wel wonderen verrichten. (Bijvoorbeeld zien dat baby te strak tongriempje heeft, dat was bij ons de boosdoener). Kraamhulp weet op dit vlak helaas echt bijna niks en roept vaak onzin. Dat viel mij echt bar tegen.
Bij mij ging het toevallig als een dolle, ik had de hele straat wel van melk kunnen voorzien en mijn kinderen hapten allebei meteen aan en ik vond het reuze gezellig allemaal dus het was alleen maar feest. Maar reken maar dat ik de flesjes en de bijbehorende voeding al klaar had liggen hoor, voor als het per ongeluk allemaal niet zo feestelijk zou verlopen.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
maandag 5 mei 2025 om 19:37
Ik ben altijd zo jaloers als ik dit lees. Bij mijn beste vriendin werkte dit ook zo maar ik lag zelf standaard uren wakker tussen nachtvoeding 1 en 2, daar konden geen hormonen tegenop. Gekmakend om en heel moe te zijn en niet te kunnen slapen.Wombat schreef: ↑05-05-2025 19:22Borstvoeding is vooral in het begin gedoe, veel investeren. Alles is nieuw en wennen. Als het eenmaal loopt en je routine hebt opgebouwd, dan kan je er de vruchten van gaan plukken. Wat gekolfde flesjes achter de hand geven ook veel vrijheid. (Op een gegeven moment kan dat ook ‘s nachts als je wilt.)
maandag 5 mei 2025 om 19:39
Ik gaf in het begin flesvoeding bij omdat mijn melk niet goed op gang kwam. Ook liet ik de visite soms een poederfles geven. Naar het kdv heb ik nooit gekolfde melk meegeven, daar kreeg hij gewoon nutrilon.
Je kan nu met borstvoeding stoppen, je kan het combineren met flesvoeding, je kan besluiten dat je het nog even aankijkt. Alles is goed. Je doet je kind nergens tekort mee zolang het maar gevoed wordt.
Je kan nu met borstvoeding stoppen, je kan het combineren met flesvoeding, je kan besluiten dat je het nog even aankijkt. Alles is goed. Je doet je kind nergens tekort mee zolang het maar gevoed wordt.
maandag 5 mei 2025 om 19:54
Het enige wat niet “loopt” is de aanhap. Ofja, deze gaat niet volgens het boekje. Ze lijkt een grote diepe aanhap niet fijn te vinden en corrigeert zich telkens. Ik corrigeerde haar eerst weer, maar inmiddels laat ik het. Ze plast goed, groeit goed, is tevreden, dus ik vind het dan ook wel prima.Wombat schreef: ↑05-05-2025 19:25Dan is het natuurlijk ellende - overigens kan een goede lactatiekundige dan meestal wel wonderen verrichten. (Bijvoorbeeld zien dat baby te strak tongriempje heeft, dat was bij ons de boosdoener). Kraamhulp weet op dit vlak helaas echt bijna niks en roept vaak onzin. Dat viel mij echt bar tegen.
Maar idd het gevoel wat ik nu bij bv krijg, is heel dubbel…
maandag 5 mei 2025 om 20:55
maandag 5 mei 2025 om 21:18
Je hoeft je echt niet schuldig te voelen dat het niet fijn voelt. Ik ben ook al snel gestopt en vond de flesjes ideaal. Lekker afwisselen met partner, s nachts gewoon thermosfles en poedertoren naast mijn bed. Je bent echt niet verplicht om door te gaan omdat het relatief goed gaat. Waarom zou je? Flesvoeding is net zo goed.
maandag 5 mei 2025 om 21:25
Niks moet natuurlijk, je bent nergens toe verplicht en het is jouw keuze. Mijn ervaring is alleen dat je de grote horde al genomen hebt nu je bent waar je bent, en dat het gaandeweg steeds meer voordelen krijgt. Een beetje alsof je een berg naar boven fietst en dan bijna op de top zegt 'jeetje, dat was echt zwaar, ik gooi de fiets in de berm en ik loop wel naar beneden.'
maandag 5 mei 2025 om 22:38
Ik kreeg te horen dat warm water uit de kraan niet mocht. Koud kraanwater wel (moet dan opgewarmd worden)nausicaa schreef: ↑05-05-2025 19:16Dat kan ook door het moment in de tijd komen hoor. Ook daar had ik dus totaal geen moeite mee, terwijl ik normaal gesproken haat om midden in de nacht wakker te worden. Maar met de tijd nemen de post-partum hormonen sowieso af, of je borstvoeding geeft of niet. Plus dat je die medicatie ook nog erbij kreeg, en daar vast ook een reden voor was. Het puur alleen op stoppen gooien is een beetje te kort door de bocht.
Ik had gewoon zo’n torentje met bakjes flesvoeding staan, niks moeilijk gedoe met schepjes midden in de nacht of zo. Ik gebruikte warm water uit de kraan, ik had echt in no time een fles klaar. En vergeten of kind gedronken had? Als je dat met een fles vergeet, vergeet je dat bij borstvoeding toch ook?
Ik snap de voordelen van borstvoeding echt wel, maar hier wordt soms gedaan alsof flesvoeding echt een en al trammelant is. En dat vind ik echt onzin, dat hoeft helemaal niet.
Wat trammelant betreft:
- ik vind fles heel makkelijk. Zo gepiept
- borstvoeding de eerste 2 maanden pure hel
- na 2 maanden vond ik de borstvoeding het chillst van alles, ook chiller dan de fles. Het is zo gebeurd, het is leuk, het voelt goed en je hoeft nergens over na te denken. En het is goedkoop
Waar het bij mij bij beide kinderen spaak liep is dat ik niet meer de discipline had om de productie op peil te houden als ze eenmaal ouder dan 6 maanden waren. Ik gaf geregeld een fles afgekolfde melk uit de voorraad als dat me beter uitkwam en kolfde dan niet.
Uiteindelijk was dan de voorraad op en moest ik kunstvoeding bij geven en uiteindelijk bij beide kids bij 9-10 maanden gestopt
Maar de borstvoeding met een oudere baby vond ik wel de fijnste manier van voeden
maandag 5 mei 2025 om 23:00
maandag 5 mei 2025 om 23:05
Bij borstvoeding is er geen max om te drinken. Ik legde mijn kinderen echt heel vaak aan toen ze heel jong waren. Later werd dat natuurlijk minder frequent. Met fles moest ik ineens gaan kijken hoeveel flessen kind gehad had: ik werd daar heel nerveus van.nausicaa schreef: ↑05-05-2025 19:16Dat kan ook door het moment in de tijd komen hoor. Ook daar had ik dus totaal geen moeite mee, terwijl ik normaal gesproken haat om midden in de nacht wakker te worden. Maar met de tijd nemen de post-partum hormonen sowieso af, of je borstvoeding geeft of niet. Plus dat je die medicatie ook nog erbij kreeg, en daar vast ook een reden voor was. Het puur alleen op stoppen gooien is een beetje te kort door de bocht.
Maar ik gaf borstvoeding dus vooral voor het gemak, ik was geen hardcore borstvoedingspleitbezorger, ik vond het vooral minder werk dan een fles.
maandag 5 mei 2025 om 23:25
Hier ook borstvoeding gegeven, bij eerste was het in eerste instantie moeizaam, maar toch doorgezet.
Die kreeg vanaf een maand of vier op de opvang/van oppas een fles melkpoeder. Zo hoefde ik niet alles te kolven (wat niet goed lukte).
Dus ideale combi van fles/borst voor mij.
Toen kwam kind 2. Daarbij wilde ik ook heel graag zo combineren. Maar zij weigerde de fles. Tot een maand of acht. Ik moest dus alle voedingen doen, en omdat ik overdag werkte, verlegde zij haar ritme naar ‘s nachts drinken.
Hier moet altijd aan denken als ik van vrouwen hoor dat borstvoeding zo makkelijk is.
Want het was alles behalve makkelijk: ik sliep amper, kind was huilerig van de honger, oppas kwam langs met baby op m’n werk. En de honger die ik zelf had was ook niet prettig.
Zou ik nog een derde krijgen, dan zou borstvoeding geen optie meer zijn.
TO: je hebt het geprobeerd, het lukt, maar werkt niet goed voor jou.
Dan mag jij de keuze maken om te stoppen met borstvoeding.
Die kreeg vanaf een maand of vier op de opvang/van oppas een fles melkpoeder. Zo hoefde ik niet alles te kolven (wat niet goed lukte).
Dus ideale combi van fles/borst voor mij.
Toen kwam kind 2. Daarbij wilde ik ook heel graag zo combineren. Maar zij weigerde de fles. Tot een maand of acht. Ik moest dus alle voedingen doen, en omdat ik overdag werkte, verlegde zij haar ritme naar ‘s nachts drinken.
Hier moet altijd aan denken als ik van vrouwen hoor dat borstvoeding zo makkelijk is.
Want het was alles behalve makkelijk: ik sliep amper, kind was huilerig van de honger, oppas kwam langs met baby op m’n werk. En de honger die ik zelf had was ook niet prettig.
Zou ik nog een derde krijgen, dan zou borstvoeding geen optie meer zijn.
TO: je hebt het geprobeerd, het lukt, maar werkt niet goed voor jou.
Dan mag jij de keuze maken om te stoppen met borstvoeding.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in