Van borst- naar flesvoeding

05-05-2025 14:54 56 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo allemaal,

10 dagen geleden ben ik bevallen van onze dochter. Tot heden geef ik borstvoeding maar ik moet eerlijk zeggen dat het me tegenvalt en ik verschillende beren op de weg zie, zoals voeden in het openbaar (hier ben ik absoluut geen persoon voor), voedingen/nachten niet af kunnen wisselen, met dagjes weg rekening houden met de borsten etc. Ik zie momenteel flesvoeding als gemak en rust, en borstvoeding als “zwaar”, maar wel heel fijn intiem met ons meisje. Ik overweeg om over te stappen naar flesvoeding.
Echter merk ik dat elke keuze (borst vs fles) hierin verschillende emoties bij mij oproepen… ik voel me nu niet oké met borstvoeding (kan er een beetje down van worden momenteel), maar desondanks doet onze dochter het perfect, en is het zo’n fijn momentje met zn 2e. Ze is een enorm tevreden meisje.
Ik voel me schuldig naar haar toe, als ik nu alles voor haar ga omgooien door naar de fles te gaan. Ik heb het gevoel dat ik haar iets ontneem (momentje samen, perfect op haar afgestelde voeding etc). Ookal weet ik dat dit niet zo is.

Hebben meer mama’s na zo’n korte tijd toch de overstap van borst- naar flesvoeding gemaakt? Hoe verliep dit met jezelf en je kindje?
ik voel me nu niet oké met borstvoeding (kan er een beetje down van worden momenteel)

Heb je momenteel hulpverlening die betrokken is? Schakel echt tijdig hulp in (je hebt flink last van een angststoornis als ik het goed heb), laat je begeleiden in deze periode waarin hormonen ook nog hun invloed hebben op je angsten/gemoed. Je hoeft niet alleen te ploeteren met je angsten en zorgen.
Je hoeft niet nu een keus te maken
Je kunt prima doen wat je doet. En afwisselen.
S-Groot schreef:
05-05-2025 15:01
Heb je momenteel hulpverlening die betrokken is? Schakel echt tijdig hulp in (je hebt flink last van een angststoornis als ik het goed heb), laat je begeleiden in deze periode waarin hormonen ook nog hun invloed hebben op je angsten/gemoed. Je hoeft niet alleen te ploeteren met je angsten en zorgen.
Down is wellicht het foute woord, maar wist even geen andere woordkeuze.
Het gaat verder heel goed met mij en ben goed ingesteld op medicatie en heb indien nodig hulp achter de hand.
Van flesvoeding kun je ook een momentje samen maken.
Groot voordeel van borstvoeding is wel dat die 's nachts gelijk op temperatuur is, vergis je niet in het gedoe met flesvoeding.
Je kan het ook gaan combineren, misschien dat dan er al wat druk weggaat bij je. Dan maak je een flesje op de dag en de rest borstvoeding.

Vergis je ook niet dat het echt even wennen is aan elkaar en het echt wel makkelijker wordt. Voor voeden in het openbaar heb je ook van die doeken. Die vond ik zelf ook wel prettig, ik hou er ook niet van om maar m'n borst eruit te wippen, maar heb wel volledig borstvoeding gegeven tot 6 maanden en daarna gecombineerd tot 9 maanden met flesvoeding omdat mijn productie omlaag ging toen ik weer ging werken.
OgenvanTijgers schreef:
05-05-2025 15:17
Groot voordeel van borstvoeding is wel dat die 's nachts gelijk op temperatuur is, vergis je niet in het gedoe met flesvoeding.
Flesvoeding mag je tegenwoordig gewoon met warm kraanwater maken, of je zet een thermosfles warm water naast je bed. Kostte me echt nog geen minuut om een flesje te maken. Ok, dat is wellicht nog 40 seconden meer dan borst er uit en goed aanleggen, maar er wordt hier altijd gedaan alsof het een toestand van weet ik wat is, en dat hoeft helemaal niet.

Ik heb geen ervaring met de overstap, want ik ben meteen flesvoeding gaan geven. Ik wilde gewoon echt geen borstvoeding, had een ellendige zwangerschap en was klaar met gedoe aan mijn lijf. En ‘ik wil het gewoon niet’ is voldoende reden. Maar wat ik dus wel weet, is dat mijn kind het er prima op deed, en dat ik ook gewoon een momentje had tijdens het voeden. Als je wilt kun je dat evt nog steeds huid-op-huid doen, je hebt haar dicht bij je. Het is niet alsof je een intiem moment vervangt door een fles die je uit de verte in de box mikt of zo.

Er zijn best wat vrouwen die gewoon pas weer hormonaal bijtrekken als ze stoppen met de borstvoeding. En dan is het allemaal leuk en aardig, maar je hoeft niet maanden af te zien, alleen maar om die borstvoeding te kunnen geven. Niet in een land met goede poedermelk en schoon drinkwater voorhanden, zoals Nederland.
Ondanks mijn eigen keus, ben ik helemaal niet tegen borstvoeding. Als je het zelf wilt, en het loopt een beetje (met al dan niet de opstart-issues), vooral doen. Maar wat ik wel jammer vind, zijn mensen die koste wat kost doorzetten omdat ze vinden dat het moet, dat ze anders falen etc. Want dat is gewoon echt niet nodig. Een goede vriendin van nu was bij haar tweede kindje meteen met de fles begonnen, na 9 maanden borstvoeding bij haar eerste. En die was alsnog helemaal overstuur van hoeveel ze gemist had bij haar eerste kind, omdat alles voor haar voortdurend om die voeding draaide. En het ging best ok, kind groeide zonder zorgen etc. Maar het deed zoveel met haar, dat ze pas bij de tweede doorhad dat ze de babyfase helemaal niet vreselijk vond, alleen de borstvoeding.
En voor die gevallen, vind ik de nadruk op borstvoeding dus wél verkeerd.
OgenvanTijgers schreef:
05-05-2025 15:17
Dit vind ik altijd zo’n gekke redenering.
Ik kan m ook omdraaien:

Groot voordeel van flesvoeding is dat je er ‘s nachts niet uit hoeft. Vergis je niet in het gedoe van opstaan, kindje aanleggen en weer terugleggen.
Ik ben zo ook overgestapt, ik meen na acht dagen, en ging helemaal prima. Je kunt ook afwisselen, en dan kan t zijn dat je bv terugloopt. Nou ja, dan stap je helemaal over op flesvoeding. Gewoon doen wat goed voelt.

En weet dat schuldgevoelens echt helemaal bij het ouderschap horen! Vanaf nu gaan die vaker komen, je wil immers het beste voor je kindje? De mijne is inmiddels een jaar of 20 en studeert. Gisteren vroeg hij mij om hulp en nu voel ik me al de hele dag een beetje rottig omdat ik m beter had moeten helpen…. Tja.
Zo ploeteren we voort;-)
smorre schreef:
05-05-2025 15:35
Dit vind ik altijd zo’n gekke redenering.
Ik kan m ook omdraaien:

Groot voordeel van flesvoeding is dat je er ‘s nachts niet uit hoeft. Vergis je niet in het gedoe van opstaan, kindje aanleggen en weer terugleggen.
Huh??
Fles heb je toch juist niet bij je? Borst wel?
Lila-Linda schreef:
05-05-2025 15:45
Huh??
Ik ging ervan uit dat TO een partner heeft die naast haar ligt. Die kan eruit. Kan zij zelf lekker blijven slapen.
smorre schreef:
05-05-2025 15:52
Ik ging ervan uit dat TO een partner heeft die naast haar ligt. Die kan eruit. Kan zij zelf lekker blijven slapen.
Maar die kan ook de baby uit de wieg pakken en aan TO geven
Lila-Linda schreef:
05-05-2025 15:53
Maar die kan ook de baby uit de wieg pakken en aan TO geven
Klopt. Maar hoeft niet.
smorre schreef:
05-05-2025 15:54
Klopt. Maar hoeft niet.
Net zo min dat hij de fles hoeft te gaan halen
Tijdens mijn zwangerschap had ik een intakegesprek met een kraamvrouw (ik woon niet in NL, weet niet of dit anders gaat daar) waarin ik zei dat ik nog twijfelde of ik borstvoeding wilde geven. De kraamvrouw hield het simpel: happy mom = happy baby. Punt. Als je er ellendig van wordt, niet doen. Dit verstoort het opbouwen van de band met je baby en neemt weg van het genieten van deze fase omdat je dan continu bezig bent met borstvoeding. Als het makkelijk lukt en je wordt er blij van, lekker borstvoeding geven. Lukt het niet makkelijk en het heeft een negatief effect op je mentale welzijn: stop. Gewoon stoppen. Luister niet naar de borstvoedingpolitie, die hebben geen oog voor jouw welzijn.
Ik ben na de geboorte van mijn dochter meteen flesvoeding gaan geven en heb de hele kraamperiode als zó fijn ervaren! Mijn dochter was tevreden, ik kon goed uitrusten want mijn man kon ook flesjes geven, ik wist precies hoeveel ze had gedronken, enzovoorts. Totaal geen stress gehad, en mijn dochter is nu, 4 jaar later, nog altijd kerngezond en bijna nooit ziek. Mijn dochter is enig kind en dat zal zo blijven, maar als ik voor een tweede was gegaan zou ik weer meteen dezelfde keuze maken. Schud alle schuldgevoelens van je af, jouw baby is gebaat bij een gelukkige moeder die geen stress heeft rondom het voeden.
Dat schuldgevoel houd je toch wel. Ik stopte na negen maanden en toen voelde ik mij ook schuldig.
Als jij denkt dat flesvoeding voor jou zoveel fijner is dan is dat een prima reden om over te stappen.
Lila-Linda schreef:
05-05-2025 15:45
Huh??

Mijn schoonzus had de hele reut (flesje, torentje, waterkoker) naast zich op het nachtkastje staan dus die hoefde er inderdaad niet uit.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Helemaal eens met Celeste: happy mom is happy baby. Doe waar jij je goed bij voelt. Maar... wellicht kun je het nog even aankijken? Want misschien zie je het morgen of overmorgen weer wat anders? (Hormonen doen gekke dingen met je gemoed.)

(Waarbij ik niet zeg dat je per se borstvoeding moet geven hoor. Deze moeder koos al aan het begin van haar zwangerschap (voor wanneer de baby geboren zou zijn) voor borstvoeding. En dit was voor ons: mij, baby en vader/man de beste keus.)
Maar er is nu geen probleem toch? Dus waarom nu beslissen? Stoppen kan elk moment.

Ik heb 10 maanden gevoed en heb nooit mijn borst 'en plein publique' eruit geflapt.

Ik heb het altijd zo kunnen regelen dat ik dan even in de auto ging zitten. Achterin, hydrofiel tussen het raam.

Heb wel eens op een zoldertje van een restaurant gezeten.
Als je echt wil stoppen moet je dat doen.
Ik heb rond de 10 dagen met oudste dochter ook zo getwijfeld.
Uiteindelijk toch door gegaan. Gelukkig in mijn geval.
Misschien nog even aankijken? Het wordt echt steeds makkelijker.
Maar mocht je gewoon willen stoppen. Die keuze is natuurlijk ook helemaal prima!

Ik lees dat er ook psychische problemen zijn. (wel goed onder controle.)Die kunnen na het stoppen met borstvoeding erger worden of weer opspelen.
Kan hoeft niet.
Er wordt snel gesuggereerd met borstvoeding worden psychische aandoeningen erger en met flesjes heb je dat niet..maar het kan zeker ook omgekeerd.
Omdat je de natuur in de war gooit.
Dropdrop schreef:
05-05-2025 17:11
Maar er is nu geen probleem toch? Dus waarom nu beslissen? Stoppen kan elk moment.

Ik heb 10 maanden gevoed en heb nooit mijn borst 'en plein publique' eruit geflapt.

Ik heb het altijd zo kunnen regelen dat ik dan even in de auto ging zitten. Achterin, hydrofiel tussen het raam.

Heb wel eens op een zoldertje van een restaurant gezeten.

Eruit geflapt nog wel. Dat kan ook best discreet hoor. Ik heb overal en nergens in het openbaar gevoed en niemand die mijn geflapte borst zag.
(Herman Finkers)
Cicil schreef:
05-05-2025 17:06
Helemaal eens met Celeste: happy mom is happy baby. Doe waar jij je goed bij voelt. Maar... wellicht kun je het nog even aankijken? Want misschien zie je het morgen of overmorgen weer wat anders? (Hormonen doen gekke dingen met je gemoed.)

(Waarbij ik niet zeg dat je per se borstvoeding moet geven hoor. Deze moeder koos al aan het begin van haar zwangerschap (voor wanneer de baby geboren zou zijn) voor borstvoeding. En dit was voor ons: mij, baby en vader/man de beste keus.)
Tja, dat vind ik dan ook weer zoiets. Je kunt zelf ver voor de zwangerschap al 'kiezen' voor BV maar als het niet blijkt te werken dan werkt het niet. Leuk dat het voor jou gewerkt heeft, voor mij werkte het ook prima. Maar ik heb me nooit geroepen gevoeld om het evangelie verder te verspreiden, het zal mij namelijk echt jeuken hoe iemand haar kind voedt als het maar gevoed wordt. En bij jou krijg ik toch een beetje het idee dat je aan het evangeliseren bent, met je 'kijk ons eens bewust gekozen hebben' en je verwijzing naar hormonen die rare dingen doen maar als die een beetje zijn uitgeraasd komt TO vast tot inkeer.
(Herman Finkers)
Nou ja, ik ben dus zeer pro-eigen keus en echt alles behalve de borstvoedingspolitie. Zoals gezegd heb ik zelf juist direct gekozen voor flesvoeding. Maar ik zou ook zeggen: als je twijfelt, neem dan een voorlopige beslissing en kijk het dan nog een dagje aan. Je hormonen kunnen inderdaad wel enorm met je op de loop gaan die eerste dagen, en het zou jammer zijn als TO er morgen heel anders over denkt.
Niet omdat ik denk dat het oh zo vreselijk belangrijk is, maar omdat ik wel wil voorkomen dat TO zich er zelf rot onder gaat voelen. En een overhaaste oververmoeide beslissing kan dat in de hand werken. Maar dan gaat het mij dus om hoe TO (of een andere moeder) zich erbij voelt.
Hier vanaf dag 1 een flesje per dag zodat ik ook eens mn handen vrij had
Als je dat niet met afgekolfde melk kan doen dan zou ik dat rustig met kunstvoeding doen. Alleen maar chill toch. Het beste van beide werelden

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven