Van co-sleeping naar peuterbed

02-09-2010 12:23 55 berichten
Mijn zoon is nu 22 maanden en zo langzamerhand wordt het wel welletjes met co-sleeping. In december komt nr. 2 en ik heb gewoon meer ruimte in bed nodig. We hebben het ledikant omgebouwd tot peuterbedje. Z'n middagslaapje is geen probleem. Meneer kan rustig 3 uur in zijn bedje slapen, maar zodra het donker wordt begint het. Ik krijg hem gewoon niet naar bed. We hebben een vast avondritueel. Ook hebben we het geprobeerd met overleggen 's nachts. Dat heeft een week gewerkt. Slaapprogramma's geprobeerd, heeft ook heel even gewerkt. Ik zit er nu aan te denken om mijn man tijdelijk in zijn kamer te laten slapen zodat als hij wakker wordt hij een vertrouwd iemand ziet en het dan geleidelijk afbouwen.

Of moet ik hem maar cold-turkey in zijn eigen bedje leggen als ik straks thuiskom uit het ziekenhuis? Dan ben ik bang dat hij zich 'verstoten' voelt door de nieuwe baby.

Wie heeft er tips.

Overigens is co-sleeping ons heel goed bevallen, maar nu is de tijd gekomen dat hij in zijn eigen bed slaapt.
22 maanden? Bouw het middagslaapje eens af
Waarom?

Hij heeft het nog nodig. Zeker nu hij begonnen is met de psz.

Meestal is het middagslaapje trouwens 1,5 uur. Alleen als we iets heel inspannends gedaan hebben en veel buiten zijn geweest wil het nog wel eens rekken.
Bij ons was het de truc om mijn 2jarige savonds te laten slapen. Resoluut de middagslaapjes eraf.
Ik heb dat trouwens een aantal dagen geprobeerd maar hij was toen 's avonds zo opgefokt dat de nachten heel onrustig waren.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zijn middagslaapjes afbouwen? Hij heeft waarschijnlijk die slaap gewoon nog nodig en slaapt 's nachts wel door met co-sleeping.

Cold turkey klinkt wel zielig, lijkt me een erg grote stap. Ik zou het toch in fases proberen en misschien is het inderdaad een idee als een van jullie in zijn kamer is. dan leert hij het slapen in zijn eigen kamer en vervolgens de volgende stap: het slapen alleen.
Ja daar moeten ze wel even aan wennen Bij ons duurde het een week, sindsdien sliep (slaapt) ze elke nacht door. Daarvoor vrijwel nooit. Terwijl ze idd smiddags ook rustig 3 uur kon pitten als je haar liet gaan.
quote:Garden_of_Sarah schreef op 02 september 2010 @ 12:33:

Bij ons was het de truc om mijn 2jarige savonds te laten slapen. Resoluut de middagslaapjes eraf.Maar TO heeft een ander probleem, haar kind slaapt s avonds wel, alleen niet alleen op zijn eigen kamer.
Maar hé, tis slechts een tip, ik zet geen mes op je keel omdat je het moét proberen hoor

Succes! Hopelijk gaat het goed voor baby er is!
quote:Garden_of_Sarah schreef op 02 september 2010 @ 12:33:

Bij ons was het de truc om mijn 2jarige savonds te laten slapen. Resoluut de middagslaapjes eraf.Dat deed het hier ook. En echt, die van mij sliep zo 2 uur 's middags. Net voor 2e verjaardag naar peuterbed en middag slaap eraf.
@Sarah, ik waardeer je tip! Ik hou het in ieder geval in mijn achterhoofd.

(alhoewel ik een uurtje helemaal voor mezelf nu niet slecht vind )

Met co-sleeping idd geen probleem. Hij slaapt de hele nacht door. Van 20.30 tot 07.00/07.30
quote:keeprunning schreef op 02 september 2010 @ 12:35:

[...]

Maar TO heeft een ander probleem, haar kind slaapt s avonds wel, alleen niet alleen op zijn eigen kamer.Oh, ok. In het grote bed gaat hij op hetzelfde tijdstip wel slapen?
Goed , dan weet ik het ook niet...
@Suze, ja, hij valt dan binnen 10 minuten in slaap.

Zoon is trouwens altijd een slechte slaper/slecht in slaap valler geweest.

Toen hij 1 dag oud was lag hij al 2 uur lang zalig rond te kijken. Slapen, ho maar.
Ik vind het ook een grote omslag ineens.

Hij heeft nu een peuterbed?

Kun je hem niet nog een tijdje in het ledikantje leggen? Dat voelt misschien toch veiliger aan.

De mijne is 4 maanden ouder als jouw zoontje en slaapt ook nog in z'n ledikantje. Dat blijft voorlopig ook zo. Middagslaap is ook écht noodzakelijk, anders is hij niet te hanteren.
quote:liubi schreef op 02 september 2010 @ 12:41:

@Suze, ja, hij valt dan binnen 10 minuten in slaap.

En als hij in slaap is in e5gen bed leggen?
hey li,

is er ruimte om hem in zijn nieuwe bed bij jullie op de kamer te zetten? dan went hij eerst aan een nacht in zijn eigen bed maar nog wel bij jullie dichtbij?

hoe is het verder met je zwangerschap?

liefs
Waar slaapt hij tijdens zijn middag slaap?

Eigen bedje?

Dan is hij jullie toch echt aan het uit proberen, denk ik zelf of hij is gewoon niet moe.

Je kan met hem afspreken dat hij niet hoeft te (of niet mag ) slapen, maar dat ie wel in zijn eigen bedje moet gaan liggen en mag gaan spelen, vraag hem met wat ie wil spelen, leg dat bij hem in bed, boekjes idem dito.

Hij valt dan van zelf in slaap, zonder geruzie.

Zo is dat hier vergaan.

Bij de jongste ging dat iets minder (die kwam iedere keer uit) dus die heef toen een tijdje twee bedden in zijn kamer gehad, ledikant erbij dus, als ie eruit bleef komen ging die in het ledikant met zijn speelgoed.
Dochter slaapt hier sinds een maand ook in haar peuterbed. Ze is wel ouder dan jouw zoontje ( ruim 2,5) en wij hebben niet aan co-sleeping gedaan. Wij hebben haar cold turkey uit haar ledikant geplukt en uit haar slaapzak. Ik was nl bang dat ze zou vallen als ze zou gaan lopen met haar slaapzak aan, nu ze zelf uit haar bed kon komen. Achteraf was dat misschien erg veel veranderingen voor haar (en uit ledikant en uit slaapzak). Volgens mij miste ze de veiligheid van beide dingen.

Wat hier uitkomst heeft geboden zijn nachtlampjes aan. Voorheen sliep ze in het stikdonker, maar vond ze dat blijkbaar niet erg omdat ze zich veilig voelde in de besloten omgeving van haar ledikantje. Ook laten we nu het licht op de badkamer aan ( die ligt naast haar kamer). Misschien is dit bij jullie ook een oplossing? Weet niet of jullie al gebruik maken van nachtlampjes, omdat je schrijft dat het overdag geen probleem is.

Maar inderdaad misschien zijn het erg veel veranderingen ineens voor hem en moet je wat "tussenstappen" maken. Ik zou daar dan wel tijdig mee beginnen. Dochter protesteert trouwens nog steeds wel als ze naar bed moet en huilt ook heel eventjes als ik naar beneden ga ( zelfs na een maand) maar dat duurt maar even (minuut of 3 hooguit).

Succes ermee!
Slaapt hij bij jullie in bed of in zijn bedje aan jullie bed vast?

Mini is nu 2 en slaat soms het middagslaapje over, maar niet altijd. Zij slaapt in een ledikantje, de zijkant zit er nog in, maar niet lang meer want ze begint er voorzichtig uit te klimmen. Wat er gebeurt als de zijkant eruit is weet ik niet (ik vrees het ergste) maar nu gaat ze gewoon naar bed. Soms met wat protesteren, maar soms ook niet. En ze gaat slapen als zij er klaar voor is. Dus soms zit ze 's middags gewoon een paar uurtjes in bed te spelen, soms valt ze al meteen in slaap en soms is ze een uurtje wakker en slaapt ook een uurtje. 's Avonds valt ze soms meteen in slaap, soms is ze een half uurtje wakker en soms is ze om half tien nog in bed aan het spelen. En er is geen peil op te trekken of ze na een middagslaapje wel of niet langer wakker is 's avonds. De ene keer heeft ze 's middags 3 uur geslapen en valt ze binnen 2 minuten in bed in slaap. De andere keer is ze de hele middag wakker geweest en stuitert ze om 9 uur nog door het bed.
@Supersmollie, hij slaapt bij ons in bed.

@Zusenzo, het ledikant heeft hij nog nooit in geslapen. Dus dan is de overstap van ouderlijk bed naar ledikant net zo groot als ouderlijk bed-peuterbed. Bovendien ben ik al blij dat hij overdag wel goed in zijn peuterbed slaapt.

Laten spelen is misschien ook een optie idd. Een klein lampje laten branden, hem gewoon om 20.30 in bed leggen, laten spelen en kijken wat er dan gebeurt?

Dat heb ik nog nooit gedaan en is zeker het proberen waard.

@Vlinder, alles prima! Alweer 25 weken!

Bedankt voor jullie tips!
Misschien kun je een paar nachten naast hem liggen op een matrasje naast z'n bed? Eventueel met je arm door de spijlen als dat past zodat ie je voelt. Of je man/vriend dus...

En na een paar dagen ga je 's nachts weg als ie slaapt. Een vriendin liet dan het matrasje wel liggen met een dekbed zo gerold dat het net leek of er nog iemand lag en na een paar weken was ook dat niet meer nodig!
Ik heb ooit gehoord dat ouders het hebben afgebouwd door een slaapshirt van papa of mama in het bed te leggen. En volhouden. Niet opgeven bij de eerste tegenslag.

Knap trouwens dat je toch zwanger bent geworden met zo'n kleuter tussen jullie in!
Volg je hart. Dat klopt.
Je moet het toch echt minstens twee weken volhouden en niet na een paar dagen opgegeven, want dan kan je weer helemaal opnieuw beginnen. Ik zou het wel nu gaan doen, je hebt straks weer (nog) een kind in je bed.
Wat dacht je ervan om de baby in een cosleeper bedje dat aan jullie bed vast zit te laten slapen. Dan is er nog ruimte om de oudste tussen jullie in te laten slapen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven