Van co-sleeping naar peuterbed

02-09-2010 12:23 55 berichten
Mijn zoon is nu 22 maanden en zo langzamerhand wordt het wel welletjes met co-sleeping. In december komt nr. 2 en ik heb gewoon meer ruimte in bed nodig. We hebben het ledikant omgebouwd tot peuterbedje. Z'n middagslaapje is geen probleem. Meneer kan rustig 3 uur in zijn bedje slapen, maar zodra het donker wordt begint het. Ik krijg hem gewoon niet naar bed. We hebben een vast avondritueel. Ook hebben we het geprobeerd met overleggen 's nachts. Dat heeft een week gewerkt. Slaapprogramma's geprobeerd, heeft ook heel even gewerkt. Ik zit er nu aan te denken om mijn man tijdelijk in zijn kamer te laten slapen zodat als hij wakker wordt hij een vertrouwd iemand ziet en het dan geleidelijk afbouwen.

Of moet ik hem maar cold-turkey in zijn eigen bedje leggen als ik straks thuiskom uit het ziekenhuis? Dan ben ik bang dat hij zich 'verstoten' voelt door de nieuwe baby.

Wie heeft er tips.

Overigens is co-sleeping ons heel goed bevallen, maar nu is de tijd gekomen dat hij in zijn eigen bed slaapt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sientje 2 schreef op 02 september 2010 @ 13:49:

Wat dacht je ervan om de baby in een cosleeper bedje dat aan jullie bed vast zit te laten slapen. Dan is er nog ruimte om de oudste tussen jullie in te laten slapen.

Stomme vraag misschien (maar excuus: ik ben ontzettend leek), maar hoe lang zou je dat dan vol willen houden?

Een kind moet toch een keer in zijn eigen bed op zijn eigen kamer?
Je kunt hem ook in jullie bed in slaap laten vallen en dan oppakken en in zijn eigen bed leggen.

Hoewel niet ieder kind is even makkelijk natuurlijk,mijn zoon valt ook wel eens in mijn bed in slaap en dan pak ik hem op en leg hem in zijn eigen bed.

Nooit een probleem hij slaapt gewoon weer verder.
quote:Yraatje schreef op 02 september 2010 @ 14:04:

[...]

Stomme vraag misschien (maar excuus: ik ben ontzettend leek), maar hoe lang zou je dat dan vol willen houden?

Een kind moet toch een keer in zijn eigen bed op zijn eigen kamer?Ook dat ja,mijn kinderen hebben vanaf dat ze geboren zijn meteen in hun eigen bed op hun eigen kamer geslapen.
@Superstar, dat deden wij inderdaad ook en dat werkte eerst maar nu niet meer. Ik vind hem sowieso onrustig in de nacht dus ik vraag me af of het niet misschien een bepaalde fase is.

@Sientje, bedankt voor de tip maar ik heb besloten dat het nu echt welletjes is.

@Pink, use your imagination

@Choca, ok, dat is ook een goede tip! Ik ga zelf niet meer op een matrasje, dat mag manlief doen . Die tip met iets opgerolds lijkt me ook goed! Gaan we zeker proberen.

We gaan trouwens nu een week op vakantie, dus dan heeft het niet veel zin, maar zodra we terugkomen gaan we maar eens beginnen. Ik ga daarna niet meer weg, dus tijd zat.
@Superstar, toen kind geboren werd, woonden we op een 2-kamer appartement. Een eigen slaapkamer hadden we niet eens, vandaar dat we het zo opgelost hebben. In het begin sliep hij trouwens op mijn buik of in het wiegje ernaast.

Zoon nummer 2 komt dus ook eerst bij ons, maar ik wil ze toch na een tijdje samen op de kamer doen. En misschien is kind nr. 2 een makkelijke slapert

Als hij 18 is wil zoonlief toch niet meer tussen papa en mama slapen, toch?
Het kan ook een fase zijn ja.

Mijn zoon nu bijna 4 heeft altijd een lampje aan naast zijn bed en die doe ik dan uit als ik zelf naar bed ga.
Ik heb hem dat lampje ook zelf uit laten zoeken evenals het dekbedovertrek en toen vond hij het eigenlijk wel prima om in een groot bed te slapen.
Ik dacht dat wat mijn dochter bij ons in bed deed gewoon 'verwende kleuter met verlatingsangst heette" maar het heet dus Co sleeping.

Klinkt een stuk interessanter...
quote:Neele01 schreef op 02 september 2010 @ 14:18:

Ik dacht dat wat mijn dochter bij ons in bed deed gewoon 'verwende kleuter met verlatingsangst heette" maar het heet dus Co sleeping.

Klinkt een stuk interessanter...
Ik mag hopen dat hij voor de kleuterleeftijd wel in zijn eigen bed leert slapen.
quote:liubi schreef op 02 september 2010 @ 14:21:

Ik mag hopen dat hij voor de kleuterleeftijd wel in zijn eigen bed leert slapen.

Samen spulletjes voor zijn kamer uitzoeken,zoals een lampje,dekbedovertrek enz dat kan al een heel stuk schelen.

hier werkte dat bij beide kinderen prima.
quote:superstar_2 schreef op 02 september 2010 @ 14:24:

[...]

Samen spulletjes voor zijn kamer uitzoeken,zoals een lampje,dekbedovertrek enz dat kan al een heel stuk schelen.

hier werkte dat bij beide kinderen prima.

Ach, haar kamer vindt ze GEWELDIG! Mooier is er niet.

Maar er zitten wel heksen.

En ik moet zeggen; dat blote lijfje (kind is nudisterig) tegen me aan vind ik heerlijk en o zo gezellig.

Veel leuker dan mijn snurkende echtgenoot met zijn behaarde benen.

Misschien kinderkamer maar tot papakamer verbouwen. Best een goed plan eigenlijk
@Neele, hahahahaha
quote:Neele01 schreef op 02 september 2010 @ 14:27:

[...]

Ach, haar kamer vindt ze GEWELDIG! Mooier is er niet.

Maar er zitten wel heksen.

En ik moet zeggen; dat blote lijfje (kind is nudisterig) tegen me aan vind ik heerlijk en o zo gezellig.

Veel leuker dan mijn snurkende echtgenoot met zijn behaarde benen.

Misschien kinderkamer maar tot papakamer verbouwen. Best een goed plan eigenlijk Ja dat kan ook natuurlijk,papa mag zijn eigen lampje en overtrek uitzoeken en verder niet lopen te mekkeren ...
Voor papa een dekbedovertrek met ......
quote:liubi schreef op 02 september 2010 @ 14:38:

Voor papa een dekbedovertrek met ......Playboy,race-auto's enz ...
Liubi> Het idee van een cosleeper en ze dan alle twee bij je laten slapen leek me ook meer iets voor als het echt niet lukt om hem in zijn eigen bed te laten slapen zodat jullie toch de ruimte hebben. Het lijkt me zelf ook niet ideaal.
Heb besloten dat mijn man bij mijn zoontje gaat en dan zo langzamerhand over te gaan op de opgerolde laken techniek van Choco. Na de vakantie.

En nog even met mijn man overleggen
succes alvast, en fijne vakantie (gaan jullie naar geboorteland van je man?)
@Vlinder, nee daar zijn we al geweest, in juli. 4 weken! Goh ik moet echt even komen buurten! We gaan nu een een weekje naar Engeland.
Bij ons ging het eigenlijk heel vanzelf. Ze was een afgrijselijk slechte slaper tot 2 jaar ongeveer en bij 2,5 of 3 (kan het me niet meer precies herinneren) vond ze het plots een heel leuk idee, een eigen kamer, een eigen bed. Dat ging moeiteloos. Ik begrijp dat gezien de omstandigheden je liever nu zou willen dat je kind het ook een geweldig idee vindt .
@Feliciaatje, wat leuk om te horen! Een 'leuk' idee! Sliep ze tot die tijd dan bij jullie? Ik zou het inderdaad een leuk idee vinden. Ik moet er nu 's nachts standaard uit en mijn zoon heeft volgens mij een moeilijke slaapperiode ofzo want voorheen werd hij nooit wakker, maar nu zit hij opeens rechtop in bed als ik eruit ga.

Ik blijf altijd positief! Na de vakantie weer vlijtig oefenen!
Ze sliep tot die tijd idd bij ons. Ze was de eerste paar jaar erg angstig en werd hysterisch als ze alleen gelaten werd om te slapen en als ze sliep werd ze veel wakker. Dus gezamenlijk slapen was vooral uit noodzaak en om zelf nog wat slaap te pakken . Ik vond het wel erg gezellig toen ik er eenmaal aan gewend was.

Ik heb zo tussendoor gecheckt na haar 2de verjaardag wat ze van een eigen kamer vond omdat ze toen plots een makkelijke slaper werd. Dat was een tijdje leuk in theorie maar echt doen... nee. Maar zij geeft het altijd helder aan als ze klaar is voor iets waar we over gepraat hebben, ze moet echt wennen aan dingen. Dus op een gegeven moment gaf ze het zelf aan dat ze het toch wel heel leuk vond (eigen bed, ALLES roze natuurlijk, daar hadden we van tevoren over gekletst). Toen was het idee "rijp" in haar koppie.

Ik weet niet of dit misschien bij je zoon zou kunnen werken? Aan de andere kant... ik had er verder geen belang bij (afgezien van weer rustig slapen, ze is een woeler) dus dan is het makkelijker om het de tijd te geven.
quote:liubi schreef op 02 september 2010 @ 12:23:

zodra het donker wordt begint het. Ik krijg hem gewoon niet naar bed. We hebben een vast avondritueel.

Dat avondritueel dus doorbreken. Ga bijvoorbeeld een keer weg, kom later dan gebruikelijk thuis en hop, leg kind doodmoe in zijn eigen bedje. Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg, heb ik hier n keer gelezen.

quote:Ik zit er nu aan te denken om mijn man tijdelijk in zijn kamer te laten slapen zodat als hij wakker wordt hij een vertrouwd iemand ziet en het dan geleidelijk afbouwen.

Co-sleeping... cold-turkey... Het gaat toch over slapen? Dat doe je met je ogen dicht. Volgens mij moet een kind gewoon zijn eigen bed hebben en zolang ie niet stil is kan er niet geslapen worden dus ogen en kop dicht

quote:Overigens is co-sleeping ons heel goed bevallen, maar nu is de tijd gekomen dat hij in zijn eigen bed slaapt.

Het is ontzettend lief van je hoor, maar een kind heeft soms heel veel behoefte aan duidelijkheid. Ook in wie de regels bepaalt dus ik zou resoluut stoppen met dat gesjouw.

Sterkte!
Hoe je het ook aanpakt, probeer het alsjeblieft te regelen ruim vóór de baby komt. Anders is de kans inderdaad erg groot dat je oudste zich verstoten gaat voelen, zoals je zelf ook al zegt.

(En misschien is dat gevoel dan nog wel terecht ook...)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven