Vanaf welke leeftijd kinderen alleen thuis?

19-04-2025 12:02 60 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Vanaf welke leeftijd bleven jullie kinderen alleen thuis? En met welke redenatie en omstandigheden?

Ik weet dat ieder kind verschillend is maar ik heb niet veel kinderen van dezelfde leeftijd in mijn omgeving. En vraag het me toch regelmatig af. Mijn dochter van 11 wil niet meer naar de (vakantie) bso. Kan ze een dag(deel) alleen zijn? Mijn zoon van 13 wil niet meer mee op visite. Kan hij alleen thuis zijn een avond? Dat soort vragen. Probeer een beetje een gemiddelde te krijgen.

Sluiten jullie hierbij aan?

https://www.jeugdengezinutrecht.nl/uplo ... lijven.pdf
In groep 7 ging kind niet meer naar bso, was ze dus paar uur alleen thuis. Een hele dag alleen thuis (nu groep 8) doen we niet. Maar vooral omdat dat niet leuk is. Zij is soms wel thuis als ik thuis werk.
In de avond liever niet, tenzij achterwacht buren.
Kind van 13 is toch wel eens alleen thuis? Die zit (meestal) op de middelbare, soms korte dagen, of lesuitval/tussenuren, etc, waar je als werkende ouders niet altijd rekening mee kunt houden.
Ik ken jouw kinderen niet. Of zij alleen kunnen zijn kan alleen jij inschatten.

Je bent begonnen met 5 minuten alleen, en steeds opbouwen, neem ik aan. Waar jullie nu zitten weet alleen jij.

's Avonds op visite gaan ken ik niet.
Ik zou een 13 jarige die ook qua ontwikkeling een gemiddelde 13 jarige is prima alleen thuis laten een avond hoor als ik bereikbaar ben. Nu zijn onze uitjes eigenlijk altijd ook in de kleine stad waar we wonen.

Ik laat mijn 9 jarige een uurtje alleen als ik boodschappen doe of even de hond uit laat. Ze kan me wel bellen met onze huis mobiel die in de keuken ligt en ik ben niet verder weg dan de supermarkt of wandel met de hond hier om de wijk.
where ever you go, go with your heart
Oudste en jongste stopten met BSO toen ze ongeveer 10 jaar waren, beide vonden de BSO te druk / teveel prikkels. Ik werk in hetzelfde dorp dus was wel in de buurt voor noodgevallen en meestal waren ze dan ongeveer 2 uur alleen.
Wel duidelijke afspraken gemaakt: direct naar huis na school, mij een berichtje sturen als ze er waren, achterdeur op slot als ze naar boven wilden, geen apparaten in de keuken gebruiken, voordeur niet opendoen ook niet voor bezorgers.

Vanaf groep 8 ongeveer lieten we de kinderen wel eens alleen in de avond, bv voor oudergesprekken of als we op visite gingen, maar nooit alleen met avondeten of na 21.00 uur. Dan vaak wel dingen in de buurt, niet op een half uur autorijden afstand.
Inmiddels gaan ze allemaal hun eigen gang, vanaf leeftijd voortgezet onderwijs gaat dat vanzelf, wisselend lesrooster op school, afspreken met vrienden, ze komen en ze gaan.
Ligt ook echt aan je kind. En of ze samen of alleen zijn. Samen was hier echt bloed aan het plafond dus dat heeft vrij lang geduurd voordat ik dat deed.
Toen zoon 11 was, ging hij al naar de middelbare school met bijbehorende lesuitval/tussenuren/etc.
Met 13 kreeg ik hem echt niet meer mee naar visite of etentjes waar hij zelf niet naartoe wilde gaan.

Hij heeft tot nu toe (14) zich wel altijd netjes aan de afspraken gehouden en belt als hij ergens vanaf wil wijken (vriend over de vloer, naar een vriend toe). Nu is hij enig kind dus is er niets om rekening mee te houden qua broers/zussen. Ik kan mij voorstellen dat je bij twee pubers die elkaar regelmatig in de haren vliegen wat minder happig bent om ze beiden alleen thuis te laten voor een etentje in de stad.
Quincy2 schreef:
19-04-2025 13:03

Je bent begonnen met 5 minuten alleen, en steeds opbouwen, neem ik aan. Waar jullie nu zitten weet alleen jij.
Waar lees je dat? Ieder kind is verschillend maar een avondje alleen thuis met 13 jaar kon hier wel makkelijk. We waren dan wel in de buurt. In groep 7 gingen ze van de bso af.
wolkie schreef:
19-04-2025 13:26
Waar lees je dat? Ieder kind is verschillend maar een avondje alleen thuis met 13 jaar kon hier wel makkelijk. We waren dan wel in de buurt. In groep 7 gingen ze van de bso af.
Ik lees dat niet, er staat 'neem ik aan'.

Ik neem namelijk aan dat ze NU niet meer hoeft te beginnen met een 11- en 13-jarige 5 minuten alleen thuis te laten. Die zullen dus al gewend zijn om x tijd alleen te zijn, alleen hoe lang x is weet alleen zij.
Frost schreef:
19-04-2025 12:56
Kind van 13 is toch wel eens alleen thuis? Die zit (meestal) op de middelbare, soms korte dagen, of lesuitval/tussenuren, etc, waar je als werkende ouders niet altijd rekening mee kunt houden.
Overdag is hij wel alleen thuis ja, juist vanwege de dingen die je noemt. Gaat met name om de avonden als we bij vrienden gaan eten ofzo. Ik weet ook dat het per kind verschillend is, ik ben gewoon benieuwd naar hoe anderen het doen.
frettie wijzigde dit bericht op 19-04-2025 14:40
0.30% gewijzigd
Quincy2 schreef:

Ik snap niet zo goed wat met ik met deze reactie kan. Ik vraag juist naar ervaringen van andere mensen, hoe zij het hebben gedaan. Want ik weet dat ieder kind anders is maar dan nog is het fijn om andere ervaringen te lezen. En verder, natuurlijk ben ik begonnen met eerst 5 minuten etc.
Het ligt helemaal aan je kind. Mijn kinderen bleven met 13 prima een avond alleen thuis, maar ze vonden het niet fijn om alleen te gaan slapen. Dus ze bleven op tot wij ook weer thuis waren. Het gebeurde niet vaak, maar dan zorgden wij gewoon dat we uiterlijk rond 23:00 weer thuis waren. Dat bouwde vanzelf op tot ze er naar uit keken om met 15 een nachtje alleen thuis te blijven.
Tja, trial and error gold hier.

Opbouwen, van 1 minuut via 1 werkdag naar een etmaal en vervolgens een week.

Eerste keer een avond weg gingen wij bij vrienden eten twee straten verder. Vanaf dat het donker werd kwamen er iets te veel sms-jes en zijn we naar huis gegaan. Alles wat we probeerden, probeerden we met niet te grote afstand en altijd bereikbaar.

Gouden regel was hier wel dat wij moesten vinden dat de jongste het ook alleen zou moeten kunnen. Ze waren in voorkomende gevallen vooral verantwoordelijk voor zichzelf en niet voor elkaar. Én ze moesten het zelf ook willen.
Mijn 13 jarige past savonds op bij kinderen in de straat, dus ja, die kan heel prima een avondje alleen blijven. Mijn 11 jarige gaat sinds dit schooljaar niet meer naar de bso en is dan tussen pakweg 14 en 18u alleen thuis (of met een vriendin). Gaat ook prima. Maar goed, elk kind en (vooral ook?) elke ouder is anders, dus ga op je gevoel af zou ik zeggen.
Chrissiefur schreef:
19-04-2025 13:53
Het ligt helemaal aan je kind. Mijn kinderen bleven met 13 prima een avond alleen thuis, maar ze vonden het niet fijn om alleen te gaan slapen. Dus ze bleven op tot wij ook weer thuis waren. Het gebeurde niet vaak, maar dan zorgden wij gewoon dat we uiterlijk rond 23:00 weer thuis waren. Dat bouwde vanzelf op tot ze er naar uit keken om met 15 een nachtje alleen thuis te blijven.

Oh ja! Compromis was hier op bepaalde moment dat ze dan in ons bed kropen met zijn drieën.
Quincy2 schreef:

Maar theater of film, uit eten, ergens wat gaan drinken ofzo dan toch wel?
frettie schreef:
19-04-2025 13:43
Overdag is hij wel alleen thuis ja, juist vanwege de dingen die hij noemt. Gaat met name om de avonden als we bij vrienden gaan eten ofzo. Ik weet ook dat het per kind verschillend is, ik ben gewoon benieuwd naar hoe anderen het doen.
Het enige waar je dan extra voor moet zorgen is dat hij ook wat te eten heeft thuis. Of iets mag bestellen ofzo. Maar als hij overdag al eens alleen is, kan dat savonds toch ook?
frettie schreef:
19-04-2025 13:45
Ik snap niet zo goed wat met ik met deze reactie kan. Ik vraag juist naar ervaringen van andere mensen, hoe zij het hebben gedaan.
Je kunt weinig met onze ervaringen, want wij hebben heel andere kinderen.

Als jij een heel evrantwoordelijk kind hebt, ga je het dan niet alleen thuislaten omdat iemand hier een raddraaiertje heeft? Enz
Quincy2 schreef:
19-04-2025 14:04
Je kunt weinig met onze ervaringen, want wij hebben heel andere kinderen.

Als jij een heel evrantwoordelijk kind hebt, ga je het dan niet alleen thuislaten omdat iemand hier een raddraaiertje heeft? Enz
TO is gewoon benieuwd wat anderen doen, met hun kinderen. Daar heb je wel wat aan om te weten, want soms realiseer je je niet dat kinderen vaak al prima iets aan zouden kunnen waar je nog niet aan gedacht had.
Ik werk 's avonds, dus onze 11-jarige is regelmatig een avond alleen thuis. Soms zijn de broers van 17 en 19 thuis, maar ook vaak niet. De jongste van 11 kan goed koken, dus die kookt dan soms ook (vindt hij leuk, geen verplichting).

Maar het hangt van je kind af, een kind dat bang in het donker is zou ik minder snel alleen laten.
Mijn jongste van 10 (wordt 11 in de zomer) die is al best vaak alleen paar uurtjes thuis, of een ochtend. Die vind een ochtend alleen thuis (meestal met broer van bijna 13) heerlijk!
Hij gaat ook alleen met vriendjes hele middagen zwemmen bij ons in het dorp, of buiten spelen.
Die van bijna 13 zit in de brugklas, die kan prima dag alleen zijn ook. Minder gezellig maar het kan prima.
Avonden of paar uur in de avond thuis gebeurt nog niet echt. Maar ook daar vertrouw ik ze wel in dat dat goedkomt.
Met 5 of 6 een half uurtje.
Met 9 een paar uur overdag.
Met 10/11 zonder BSO.
Vanaf 12 tot maximaal bedtijd.
Met 14 eventueel tot na bedtijd.
Vanaf 16 een nachtje alleen, mits het kind dat ziet zitten.
Dit is hoe ik het deed. Jongste liet ik wat later alleen als kleuter, maar zij was later eerder bereid om ‘s avonds alleen te blijven. Met zijn tweeën een nachtje alleen kon dus ook met 13 en 19.
Mijn enigkind is 14 en ik laat haar sinds ze op de middelbare school zit, gerust een avond alleen thuis met de hond om naar het theater te gaan of een feestje bij de buren. Ze weet wat ze moet doen en is een rustig, verantwoordelijk meisje.
Speculaastaart schreef:
19-04-2025 13:59
Tja, trial and error gold hier.

Opbouwen, van 1 minuut via 1 werkdag naar een etmaal en vervolgens een week.

Eerste keer een avond weg gingen wij bij vrienden eten twee straten verder. Vanaf dat het donker werd kwamen er iets te veel sms-jes en zijn we naar huis gegaan. Alles wat we probeerden, probeerden we met niet te grote afstand en altijd bereikbaar.

Gouden regel was hier wel dat wij moesten vinden dat de jongste het ook alleen zou moeten kunnen. Ze waren in voorkomende gevallen vooral verantwoordelijk voor zichzelf en niet voor elkaar. Én ze moesten het zelf ook willen.
Dit vind ik wel mooie tips, dank!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven