Vanaf welke leeftijd kinderen alleen thuis?

19-04-2025 12:02 71 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Vanaf welke leeftijd bleven jullie kinderen alleen thuis? En met welke redenatie en omstandigheden?

Ik weet dat ieder kind verschillend is maar ik heb niet veel kinderen van dezelfde leeftijd in mijn omgeving. En vraag het me toch regelmatig af. Mijn dochter van 11 wil niet meer naar de (vakantie) bso. Kan ze een dag(deel) alleen zijn? Mijn zoon van 13 wil niet meer mee op visite. Kan hij alleen thuis zijn een avond? Dat soort vragen. Probeer een beetje een gemiddelde te krijgen.

Sluiten jullie hierbij aan?

https://www.jeugdengezinutrecht.nl/uplo ... lijven.pdf
florence13 schreef:
20-04-2025 09:38
Ik lees dat sommigen hun kind vanaf 5 jaar (kort) alleen lieten thuis. Mijn 6 jarige is nog nooit alleen geweest, ben er eigenlijk altijd vanuitgegaan dat dat echt niet kon. Dit geeft wel wat om over na te denken, want hij is op zich goed in zich aan afspraken te houden. Misschien eens gaan oefenen.
Het hangt ook gewoon van het kind af. Mijn kind had echt geen zin meer om op zaterdag mee te gaan naar het milieupark (5 min hier vandaan) als ze net lekker aan het spelen was. Het is ook een kind dat geen rare fratsen uithaalt en zich aan afspraken houdt dus even mij mocht ze vanaf 5 jaar thuis blijven. Toen ze dat prima vond, ook wel eens een snelle boodschap (vergeten melk etc). Maar ik heb een vriendin met een kind die daar dus echt niet aan moet denken, kind schiet al helemaal in de stress als ze alleen al naar de auto loopt om er iets uit te pakken. Dan zou ik niet per se gaan afdwingen dat ze dat wel moeten kunnen. Dus soms kan het niet omdat een kind mogelijk de tent afbreekt, soms kan het niet omdat kind het zelf echt niet ziet zitten.
Oh wauw, ik vind sommige kinderen wel echt vroeg alleen thuisblijven. Vanaf 12 een nachtje alleen? Dat zou toch niet in me opkomen, veel te veel horror scenario’s om te bedenken. Onze oudste van ruim 8 blijft weleens alleen thuis als we de andere kinderen brengen/halen van kdv bijvoorbeeld of bij een vriendje. Langer dan 30min is dit nog nooit geweest (zou ze wel kunnen denk ik). Middelste van 6 laten we nog absoluut niet alleen, die zou zomaar met allerlei gekke plannen kunnen komen.
Oudste gaat naar groep 7 na de vakantie, ook dan laten we haar nog op de BSO, al is het maar vanwege de super leuke activiteiten die ze doen en er thuis vooral schermtijd zou zijn denk ik. Gelukkig zeurt ze nooit over de BSO dus ik denk dat ze het zelf nog wel even prima vindt.
florence13 schreef:
Ik lees dat sommigen hun kind vanaf 5 jaar (kort) alleen lieten thuis. Mijn 6 jarige is nog nooit alleen geweest, ben er eigenlijk altijd vanuitgegaan dat dat echt niet kon. Dit geeft wel wat om over na te denken, want hij is op zich goed in zich aan afspraken te houden. Misschien eens gaan oefenen.
Ik vind eigenlijk ook dat het niet kan. Kijk maar eens hoe je kind reageert als er iets onverwachts, onvoorspelbaars gebeurt. Ik heb een braaf, verantwoordelijk en vroeg wijs kind dat zich prima zou vermaken en geen problemen zou veroorzaken. Maar dat wel onverwacht totaal in paniek kan raken van een kraan die niet goed uit gaat en maar blijft stromen.

Het gaat natuurlijk honderdduizend keer goed, daar twijfel ik echt niet aan. Maar ik wil en zeker weten dat kind (en huis en buren etc.) veilig is, maar ook dat het een positieve ervaring is.

Nu hebben wij een hond, dus behalve voor het uitlaten van de hond laten we kind toch niet alleen. Want alleen blijven met hond, zullen we nog jaren niet doen.
nausicaa schreef:
21-04-2025 18:49
Het hangt ook gewoon van het kind af. Mijn kind had echt geen zin meer om op zaterdag mee te gaan naar het milieupark (5 min hier vandaan) als ze net lekker aan het spelen was. Het is ook een kind dat geen rare fratsen uithaalt en zich aan afspraken houdt dus even mij mocht ze vanaf 5 jaar thuis blijven. Toen ze dat prima vond, ook wel eens een snelle boodschap (vergeten melk etc). Maar ik heb een vriendin met een kind die daar dus echt niet aan moet denken, kind schiet al helemaal in de stress als ze alleen al naar de auto loopt om er iets uit te pakken. Dan zou ik niet per se gaan afdwingen dat ze dat wel moeten kunnen. Dus soms kan het niet omdat een kind mogelijk de tent afbreekt, soms kan het niet omdat kind het zelf echt niet ziet zitten.
nee het ligt niet aan het kind, het ligt echt aan mij. Kind breekt de tent niet af, houdt zich goed aan afspraken en met alleen buitenspelen (wat hij dus wel doet) heeft hij een horloge waarmee hij mij of man kan bellen. Dat doet hij ook, maar alleen in geval van calamiteit (of wat dan voor een kleuter voor calamiteit doorgaat).
Ergens zat gewoon in mijn hoofd dat dat 'niet hoorde'. Zonder goede reden overigens. Hij hoeft het van mij niet te kunnen, vraagt er ook niet naar, maar als hij er naar zou vragen zou ik er vanaf nu wel anders naar kijken.
Onze jongste is 10 in groep 7 (wordt in de zomer 11). Oudste is 13 en zit in de eerste klas. Wij laten ze wel een hele vakantie of marge dag alleen thuis. Ze hebben al lang eigen sleutels van huis en garage. Jongste gaat op zo'n dag vaak wel eten tussen de middag met opa en oma dorpje verderop.
Maar ze mogen dus thuis zijn. Oudste heeft mobiel en jongste kan ik (of hij mij) bellen met vaste telefoon. Ik bel halverwege de dag vaak wel even om te horen hoe het gaat. Maar ze vinden het heerlijk alleen thuis.
's avonds doen wij dan niet. Ik vind het geen fijn idee dat ze op bed liggen en er is niemand. Gelukkig komt het bijna nooit voor dat wij beide weg moeten 's avonds.
En een nacht alleen laten zou ik zeker niet doen, ook niet alleen de oudste.
Kletskous11 schreef:
24-04-2025 14:09
Onze jongste is 10 in groep 7 (wordt in de zomer 11). Oudste is 13 en zit in de eerste klas. Wij laten ze wel een hele vakantie of marge dag alleen thuis. Ze hebben al lang eigen sleutels van huis en garage. Jongste gaat op zo'n dag vaak wel eten tussen de middag met opa en oma dorpje verderop.
Maar ze mogen dus thuis zijn. Oudste heeft mobiel en jongste kan ik (of hij mij) bellen met vaste telefoon. Ik bel halverwege de dag vaak wel even om te horen hoe het gaat. Maar ze vinden het heerlijk alleen thuis.
's avonds doen wij dan niet. Ik vind het geen fijn idee dat ze op bed liggen en er is niemand. Gelukkig komt het bijna nooit voor dat wij beide weg moeten 's avonds.
En een nacht alleen laten zou ik zeker niet doen, ook niet alleen de oudste.
ik las je eerste zin en toen dacht ik: dat gekke mens laat haar 10 jarige 6 weken alleen in de zomervakantie en is zelf weg.....

maar je bedoelt dus door de dag en niet gewoon volledig. Kreeg hier bijna een toeval (sorry, geen nuttige bijdrage, maar wel even mijn eigen demonstratie van vertrouwen in de mensheid)
florence13 schreef:
Ik vind ook dat het echt niet kan. Veel te jong. Zelfs als je een zogenaamd zelfstandig kind hebt.
florence13 schreef:
24-04-2025 17:38
ik las je eerste zin en toen dacht ik: dat gekke mens laat haar 10 jarige 6 weken alleen in de zomervakantie en is zelf weg.....

maar je bedoelt dus door de dag en niet gewoon volledig. Kreeg hier bijna een toeval (sorry, geen nuttige bijdrage, maar wel even mijn eigen demonstratie van vertrouwen in de mensheid)
Dat krijg je als je de spatieziekte hebt.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Met zes deed ik alleen als ik een brief in de brievenbus deed, in totaal 5 min weg denk ik. Ik heb ook nooit goed de jongste kunnen laten slapen als ik de oudste van school ging halen. Dat had in totaal 25 min gekost. Had vast gekund maar ik had allemaal horror scenario’s in het hoofd dan.
Vanaf groep 7 wilde mijn oudste niet meer naar de BSO, dus ging uit school naar huis. Dat eerste jaar probeerden man en ik om beurten wel wat eerder te stoppen met werken, zodat we rond 17.00 thuis waren. Kind was dan 3 dagen in de week 2 uur alleen zonder jongste punk en vond het heerlijk :P
Vanaf groep 8 voelden we minder haast om eerder thuis te zijn. We hadden wel afgesproken dat er niet thuis werd afgesproken met klasgenoten zonder ons. Hij kon wel met buurkind afspreken, omdat we die goed kenden en wisten dat de match ok was. Geen idee wat voor ontplofte bedoeling we anders zouden aantreffen als er willekeurige kinderen thuis zouden komen.
florence13 schreef:
24-04-2025 17:38

Sorry, had een streepje achter vakantie moeten zetten.

Ik ga dan weg om 9.45 en kom terug om 17.20. als ze zo'n dag alleen zijn. Maar buren en opa en oma dichtbij en telefoon.
Jonge kinderen heb ik overigens nooit alleen thuisgelaten, die zijn redelijk hulpeloos als er iets gebeurt. Basis is toch wel dat kinderen kunnen bedenken wat ze moeten doen in een noodscenario en enigszins zelfredzaam zijn. Dat was hier pas vanaf een jaar of 9-10. En het hangt natuurlijk van je kind af, de een is wat zelfstandiger dan de ander. Mijn 11-jarige is met bepaalde zaken zelfstandiger dan de 17-jarige.
Mangogo schreef:
19-04-2025 21:05
Vanaf 4 blijven ze wel eens even alleen thuis. Toen nog vooral als ik kleine broertje even 10 minuten naar kdv was brengen en hij rustig kon ontbijten.

Inmiddels zijn ze 6 en 8 en nog steeds af en toe halfuurtje alleen als ik bij supermarkt op loopafstand vergeten boodschappen doe. Maar ben in principe dan altijd op max 5min afstand. Oudste mag Inmiddels wel alleen van bso naar huis 1 dag per week omdat ik dan met jongste van zwemles naar huis kom.

Moet ik al weg met oudste ivm sport en is man nog onderweg naar huis is jongste wel alleen thuis maar belt hij ondertussen met papa.

Ik verwacht dat oudste vanaf groep 7 niet meer naar bso gaat als hij dat zelf wil. Jongste is wat 'wilder'bdus die zal dan nog op bso blijven aangezien ik oudste niet verantwoordelijk voor jongste wil maken.
Een kind van 4 alleen ontbijten??
Wat als hij zich flink verslikt??
Het wordt steeds jonger :confused:
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Zoon van 9 (over paar maanden 10) mag wel een paar uur alleen thuis zijn. Het komt niet zo vaak voor maar het mag van ons wel. Hij heeft een broertje van bijna 6.

Nu lees ik van alles over 5/6 jarigen alleen thuislaten. Ik merk wel soms dat als de oudste weg is met vrienden en ik toch nog een boodschap moet doen na school dat jongste er geen zin in heeft. Ik moet echt mijn best doen om hem mee te krijgen omdat hij wil spelen of even tv kijkt na school, even relaxen.

Ik neem hem ALTIJD mee maar ik vind het een gedoe. En in principe ben ik een kwartiertje/20 min weg en hij zit toch alleen maar tv te kijken. Maar toch voelt het niet goed. Of ze met z'n tweeën thuis laten, doe ik dus ook niet. Dus ik neem jongste nog mee ergens naartoe (waar hij ook niet altijd zin in heeft) terwijl oudste thuis kan blijven.

Wat doen jullie in zulke situaties? Oudste zoon heeft een horloge waar hij mee kan bellen mocht er iets zijn.
Ah ik zie dat meer mensen 6 jaar te jong vinden. Misschien kan ik ze wel met z'n tweeën even thuislaten als ik heel snel ergens naartoe ga. Maar ik sleep jongste nog wel mee als oudste zoon er niet is.

Hij heeft geen telefoon (uiteraard) en kan zich ook niet redden mocht er inderdaad een noodsituatie onstaan.
Wij hebben 1 kind. Hij zit inmiddels op de middelbare en is nooit naar de opvang geweest. In groep 7 en 8 was tenminste een van ons zeer regelmatig thuis, maar het kwam weleens voor dat hij ' alleen' was. Hij had vriendjes in de buurt en was overal altijd welkom en ze kwamen weleens met zijn allen bij ons. Ik ben weleens gebeld door een moeder: er zitten zes kinderen in jullie huis, vind je dat goed? Zoon mag altijd iedereen uitnodigen. Nu als hij alleen thuis is gaat hij gamen en bellen met een vriend. Als wij dan thuiskomen gaat de computer uit, huiswerk maken en eten...
We zijn redelijk relaxt, maar ik ben nog niet toe aan zoon die in zijn eentje avond eet of zichzelf ' in bed legt'. Laatst hadden we een etentje zonder zoon en is mijn schoonmoeder gekomen. Hij is 11.
Kind is hier ook gestopt met BSO toen hij 10 was, hij vond het echt niet leuk meer. En vanaf die tijd dus ook geregeld een paar uurtjes alleen thuis. Tegenwoordig 2 keer per week 's morgens even (van 07:00 - 08:30) en 1 a 2 keer per week 1 of 2 uurtjes aan het einde van de middag.
Wij wonen in een straat met veel mensen die niet (meer) werken en waar hij altijd terecht kan en een groot deel van onze familie woont vlakbij, daar kan hij ook heen fietsen als er iets is. Sinds hij niet meer naar de BSO gaat, heeft hij een telefoon en kan hij ons bellen als dat nodig is.

's Avonds laten we hem nog niet alleen. Dat vind hij nog te spannend en ik vind dat ook nog te vroeg.

In de vakanties werk ik zoveel mogelijk thuis en als ik naar kantoor ben, zorg ik wel dat hij ergens heen kan. Een hele dag alleen vind ik nog teveel. Maar eigenlijk is het ook een wassen neus als ik er wel ben dan... hij gaat 's morgens weg om te spelen met een vriendje, komt tussen de middag even wat eten en 's middags is hij weer spelen. Dus dan zie ik hem ook nauwelijks. Maar goed, we ontbijten en lunchen dan in elk geval even samen, hij weet dat er iemand is en ik weet dat ik in de buurt ben.
Mijn kinderen zijn 12 en 7.
Die van 12 zit op de middelbare en is dan elke dag vanuit school zo'n 2 a 3 uurtjes alleen thuis totdat ik van werk kom.
De jongste is na school op de buitenschoolse opvang.
Als ik even naar de winkel moet/ergens anders heen en ik ben ongeveer half uur tot een uur weg, dan laat ik ze wel samen alleen thuis.
Oudste is dus 12 en heeft een mobiele telefoon.
De jongste mag van mij nog niet alleen thuis zijn zonder haar oudere zus.
Dochter van 12 blijft weleens een een dagje alleen thuis als ze vrij heeft en ik moet werken.
Savonds en nachts zijn ze nooit alleen thuis.
Dank voor alle reacties, vind het heel waardevol en fijn om alle inzichten en overwegingen te lezen. Ondanks dat je ieder kind verschillend is zijn juist die overwegingen nuttig. Dochter van net 11 wil echt niet maar naar de bso dus we gaan even kijken wanneer een goed moment is dat te stoppen. En wat we dan doen bij vakanties. Moet eerlijk zeggen dat 3 dagen kinderopvang met terugwerkende kracht heel overzichtelijk was. Geen schoolvakanties, studiedagen etc. en je weet dat ze veilig zijn. Maar ja :-)
O ja dat ben ik met je eens. Toen ze klein waren, was het simpel, kinderen op werkdagen naar kdv (en hier 1 dag oma) en verder was je gewoon zelf thuis als ouders.

Nu is het veel meer puzzelen met vooral de vakanties, schoolweken dat gaat prima. Vakanties doen wij nu zo dat ze maximaal een halve dag alleen thuis zijn of dat oma even komt checken tijdens lunchtijd hoe het gaat.
Als ze straks 15/16 zijn dan is het weer makkelijker hoop ik.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven