Vanaf welke leeftijd kinderen alleen thuis?

19-04-2025 12:02 52 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Vanaf welke leeftijd bleven jullie kinderen alleen thuis? En met welke redenatie en omstandigheden?

Ik weet dat ieder kind verschillend is maar ik heb niet veel kinderen van dezelfde leeftijd in mijn omgeving. En vraag het me toch regelmatig af. Mijn dochter van 11 wil niet meer naar de (vakantie) bso. Kan ze een dag(deel) alleen zijn? Mijn zoon van 13 wil niet meer mee op visite. Kan hij alleen thuis zijn een avond? Dat soort vragen. Probeer een beetje een gemiddelde te krijgen.

Sluiten jullie hierbij aan?

https://www.jeugdengezinutrecht.nl/uplo ... lijven.pdf
pina schreef:
19-04-2025 14:06
TO is gewoon benieuwd wat anderen doen, met hun kinderen. Daar heb je wel wat aan om te weten, want soms realiseer je je niet dat kinderen vaak al prima iets aan zouden kunnen waar je nog niet aan gedacht had.
Precies dit. Wat ik zei, ik heb niet veel ouders van kinderen met deze leeftijd die een beetje daarin gelijk zitten.
Quincy2 schreef:
19-04-2025 14:04
Je kunt weinig met onze ervaringen, want wij hebben heel andere kinderen.
Dat maakt idd veel verschil. Man en ik zijn er makkelijk in, en onze kinderen (11 en 13) ook. Als wij een avondje weg zijn zijn zij alleen thuis. Samen. Dat gaat prima en ze kunnen het samen prima vinden. Gaan dan ook keurig op afgesproken tijd naar bed. De oudste heeft een mobiel dus we hebben op zo'n avond altijd nog wel even contact. Ik heb ook veel familie op loopafstand wonen dus als de kinderen appen dat er iets is kan er altijd wel iemand snel ter plaatse zijn (nooit nodig gehad).

Overdag is m'n bijna 14 jarige regelmatig even alleen. Lijkt me ook best logisch. Een tweedeklasser ga je toch geen oppas meer voor regelen? M'n 11 jarige is overdag ook wel eens alleen. Soms 45 min voordat ie naar school moet en ik al naar werk ben of soms na schooltijd een uurtje. Binnenkort heeft ie studiedag en is er niemand thuis. Hij regelt dan alles zelf en gaat in de ochtend naar een vriend om te spelen. Om 12 uur is mijn man even thuis voor de lunch. Daarna s middags weer alleen maar hij gaat dan ook spelen. Vind het gewoon niet nodig bijv een oma te regelen die dan de hele dag bij ons zit terwijl zoon gewoon naar een vriend gaat.

Maar ik ken een klasgenoot van mijn 11 jarige en die ouders zijn daar echt veel moeilijker in. Ik zou iets afspreken met die moeder maar ze wilde het afzeggen omdat haar 11 jarige dan een uurtje alleen thuis zou zijn en zelf zou moeten ontbijten. Daar kan ik me dan niks bij voorstellen, waarom dat een probleem zou zijn. Wij waren zelf ook echt maar 5 straten verderop. Denk dat het er ook mee te maken heeft dat zij niet werkt en dus altijd bovenop haar kind zit. Kind is zelden tot nooit alleen. Daar word je volgens mij echt niet flexibel van. Ik vind het zelf dan wel goed dat kind ook wat zelfstandiger is en ook zelf die boterham kan smeren en even alleen thuis kan/durft te zijn.
KamilleT schreef:
19-04-2025 14:10
Met 5 of 6 een half uurtje.
Met 9 een paar uur overdag.
Met 10/11 zonder BSO.
Vanaf 12 tot maximaal bedtijd.
Met 14 eventueel tot na bedtijd.
Vanaf 16 een nachtje alleen, mits het kind dat ziet zitten.
Dit is hoe ik het deed. Jongste liet ik wat later alleen als kleuter, maar zij was later eerder bereid om ‘s avonds alleen te blijven. Met zijn tweeën een nachtje alleen kon dus ook met 13 en 19.
Dit m.u.v. de laatste twee punten.
Mijn oudste is vanaf 14 af en toe een nachtje alleen en de jongste van 13 is ook wel eens na 23:00 alleen. Uitgangspunt is dat hij ook helemaal alleen moet kunnen zijn, ik laat oudste niet “oppassen”.

Heb zelf wel eens op 11- jarige leeftijd de buurvrouw gebeld omdat ik bang alleen thuis was. Mijn 15-jarige zus was hem - tegen de afspraak met mijn ouders in - gepeerd.

Ik heb met mijn kinderen vrij jong op kunnen bouwen, omdat mijn man nachtdiensten draait en overdag dan slaapt. Die is er dus vaak “niet, maar toch wel”.

Als ze na 23:00 alleen zijn, is dat dus ook vaak omdat ik iets heb en man om 23:00 gaat werken. Dus erg lang zijn ze dan niet alleen.

Overigens laat ik mijn kinderen makkelijker alleen-alleen dan met z’n tweeën alleen. Ze zijn allebei erg zelfstandig, maar maken vaak ruzie. Ik kan me voorstellen dat het bij andere kinderen juist andersom is : dat ze zich samen beter redden dan helemaal alleen.

Voldoende om te overwegen, dus.
Ik heb 2 kinderen van 15 en 11.
Ze gaan sinds groep 7 niet meer naar de bso. Nou gingen ze sowieso maar 1 dag per week. Betekent dat de jongste dus tussen 15.45 en 17.00u 'alleen thuis is. Hij mag nog geen avonden of nachten alleen thuis zijn. Hele dagen alleen in vakantie doen we ook nog niet. 3 uurtjes overdag gaat wel.

De oudste zit inmiddels in de 3e van de middelbare. Hij blijft gewoon alleen thuis zowel overdag als in de avond. Als ie 16 is gaan we nachtje weg proberen.

De oudste is overigens nooit verantwoordelijk voor de jongste. Ze hebben namelijk geregeld discussies.
Overdag gaat het vaak prima, maar voor de avonden regelen we dus oma voor de jongste en blijft de oudste alleen thuis.

Beide hebben ze een mobieltje en man en ik zijn dan bereikbaar.
Oma woont een straat verder en we hebben een fijne buurvrouw die vaak thuis is en waar ze ook mogen aanbellen (oma en buurvrouw hebben ook de sleutel voor geval van nood).
Not my circus, not my monkeys
Mijn zoon was 10 toen hij naar de middelbare school ging. Dan is er geen bso meer en met alle lesuitvallen en flexibele tijden is er dan geen houden meer aan.

Nu zijn de kinderen 14 en 16 en onlangs al wel een nachtje alleen thuis gebleven. Eind van t jaar hebben wij een weekend weg staan, en dan blijven ze ook alleen thuis (2 nachten) zoon zit dan op de universiteit en wil echt niet meer bij opa en oma logeren
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Mijn oudste kon ik op haar vijfde al rustig een half uurtje alleen thuis laten om boodschappen te doen of zo. Ik seinde dan wel even de buren in (de ouders van haar beste vriendinnetje). Eén keer vond ik de vogel gevlogen bij thuiskomst, maar ze had er wel aan gedacht een briefje achter te laten: 'LIEFE MAMA IK BEN BIJ ESMEE' (*) Dus die kon ik inderdaad wel laten schuiven :lol:

Jongste was een ander verhaal, die was nogal impulsief en sloperig van aard dus hem heb ik tot zijn tiende werkelijk overal verplicht mee naartoe gesleept. En ook na die tijd slaakte ik altijd weer een zucht van verlichting als de tent nog overeind stond als ik terugkwam van de super.

Dus met de ene was ik te vroeg volgens Jeugd en Gezin en met de ander te laat, maar de meeste kinderen zijn nou eenmaal niet gemiddeld.

(*) naam vriendinnetje gefingeerd
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Ik was een “sleutelkind”.
Vanaf m’n 5de ongeveer bleef ik thuis alleen. Ik werd door de schoolbus afgezet, liep een klein stukje naar huis waar ik vervolgens voor een paar uurtjes alleen bleef tot mijn oudere zussen (9 en 11) van school kwamen.
Ik moet er wel bij zeggen zat dat al ruim 30 jaar geleden was en ook in een hele kleine gemeenschap.
rond 8 jaar even half uurtje alleen als wij een boodschap waren halen of rondje wandelen
Rond 9 jaar idem, maar dan uurtje
Nu met 10 uit school 14.15 tot 16 uur alleen thuis 1 dag per week en 1 avond van 17.30 tot 19.00.
Ik of haar vader zijn wel altijd in dezelfde stad als haar en telefonisch bereikbaar. Mocht er iets zijn dan zijn we met 5 a 10 minuten thuis.

Straks op de middelbare school zal ze meer middagen alleen thuis zijn en ik denk rond haar 14de ook af en toe in de avond en met 15 een keer een nachtje. We zien wel.
Vanaf 4 blijven ze wel eens even alleen thuis. Toen nog vooral als ik kleine broertje even 10 minuten naar kdv was brengen en hij rustig kon ontbijten.

Inmiddels zijn ze 6 en 8 en nog steeds af en toe halfuurtje alleen als ik bij supermarkt op loopafstand vergeten boodschappen doe. Maar ben in principe dan altijd op max 5min afstand. Oudste mag Inmiddels wel alleen van bso naar huis 1 dag per week omdat ik dan met jongste van zwemles naar huis kom.

Moet ik al weg met oudste ivm sport en is man nog onderweg naar huis is jongste wel alleen thuis maar belt hij ondertussen met papa.

Ik verwacht dat oudste vanaf groep 7 niet meer naar bso gaat als hij dat zelf wil. Jongste is wat 'wilder'bdus die zal dan nog op bso blijven aangezien ik oudste niet verantwoordelijk voor jongste wil maken.
Ik hou het schema niet helemaal aan want mijn achtjarige is wel eens eventjes alleen thuis, maar... alleen als ik de hond uitlaat en dan is het altijd een blokje om. Dus een kwartier ongeveer. Dat is ook een blokje dat kind kent en waar kind ook kan komen met buiten spelen. Voor de rest nooit.

Maar met 13 paste ik zelf inderdaad ook op andere kinderen dus kon ik zeker wel alleen thuis blijven. Waren andere tijden, er was altijd wel vaste telefoon en er was altijd een ouder thuis in de buurt die we konden bellen.
Ik lees hier meerdere keren dat een kind vanaf groep 7 niet meer naar de bso ging. Ik weet nog niet hoe wij de komende periode het beste kunnen overbruggen, want ons groep 5 kind van 9 is nu al helemaal klaar met de bso, maar van 14u tot 1730 alleen thuis is natuurlijk inderdaad nog geen goed alternatief. Vanochtend is kind een half uurtje alleen thuis geweest, toen ik een boodschap deed en dat ging op zich prima, maar het duurde wel 'erg lang' volgens kind. Dus langer gaat dus ook zeker nog niet.
happyapple schreef:
19-04-2025 22:52
Ik lees hier meerdere keren dat een kind vanaf groep 7 niet meer naar de bso ging. Ik weet nog niet hoe wij de komende periode het beste kunnen overbruggen, want ons groep 5 kind van 9 is nu al helemaal klaar met de bso, maar van 14u tot 1730 alleen thuis is natuurlijk inderdaad nog geen goed alternatief. Vanochtend is kind een half uurtje alleen thuis geweest, toen ik een boodschap deed en dat ging op zich prima, maar het duurde wel 'erg lang' volgens kind. Dus langer gaat dus ook zeker nog niet.
Tussen groep 5 en groep 7 zit 2 jaar, daarin veranderen en groeien ze echt enorm!

Mijn groep 7 kind, was vrijdag de ochtend alleen thuis. Tot half 1. Ik had mijn moeder gevraagd om even rond 10:30 langs te gaan en even horen hoe het ging. Zijn reactie aan oma was, wat ze kwam doen 😂 oftewel ga maar weer. Dus mijn moeder is na 10 min maar weer gegaan en hij vond het heerlijk zo’n ochtend.
In groep 5 was dit zeker nog geen optie.
Wij hebben 2 heel verschillende kinderen. De oudste is heel verantwoordelijk en heeft geen moeite met alleen zijn. Die was redelijk jong, ik denk met 9, als een stukje alleen thuis voor de sportles. Of bleef thuis als ik boodschappen ging doen. De jongste was nooit graag alleen.

Samen zijn ze wel heel goed. We gingen denk ik toen oudste 11 was al prima een avondje naar het toneel in de buurt. Richtlijn was altijd dat we thuis waren voor zij sliep en we binnen 5min thuis konden zijn. Dat is zo uitgebouwd. Nu is ze 14 en komen we ik denk al een jaar ofzo later thuis dan ze slaapt. Wel nog altijd op een korte afstand van huis. Verder weg gaat de jongste uit logeren. Ik wil niet dat als de jongste (stuk dapperder) iets geks doet de oudste dat moet oplossen terwijl wij niet in de buurt zijn. Als we thuis komen blijft de oudste dan alleen thuis. Als we een nachtje weggaan is ze nog altijd ook gaan logeren. Ik zou me kunnen voorstellen dat we dat een volgende keer niet meer doen. Ze is graag thuis, verantwoordelijk en niet bang.
Ik vind de stelregel de oudste niet verantwoordelijk te maken voor de jongste wel mooi, zeker als er maar 2 jaar tussen zit zoal bij ons. Ik scheel 5 jaar met mijn zusje en vond het altijd heel spannend om op te moeten passen op haar vanaf een jaar of 13,14. Dat zei ik niet want ik wist dat er weinig geld was voor oppas. Maar de regel dat de jongste alleen thuis is als dat zelfstandig kan hou ik ook aan, dank!
Winterkoud schreef:
19-04-2025 23:21
Tussen groep 5 en groep 7 zit 2 jaar, daarin veranderen en groeien ze echt enorm!

Mijn groep 7 kind, was vrijdag de ochtend alleen thuis. Tot half 1. Ik had mijn moeder gevraagd om even rond 10:30 langs te gaan en even horen hoe het ging. Zijn reactie aan oma was, wat ze kwam doen 😂 oftewel ga maar weer. Dus mijn moeder is na 10 min maar weer gegaan en hij vond het heerlijk zo’n ochtend.
In groep 5 was dit zeker nog geen optie.
Ja dat snap ik hoor! Het is alleen meer zo dat kind de bso nu al beu is, en er ineens toch al veel vriendjes vanaf zijn gehaald om allerlei redenen, maar natuurlijk kan kind nu nog geen hele middag of vakantiedag alleen thuis blijven. De jongste gaat juist nog graag naar de bso met haar vriendinnetjes.
Zoon (nu bijna 14) ging in groep 7 inderdaad ook van de BSO af. Sins hij 6 is bouwen we alleen thuis zij ln met hem op, van een boodschapje tot een paar uur en sinds 2 jaar ofzo ook ‘s avonds. Alleen als wij in het dorp uitgaan en alleen als zijn zusje van 7 slaapt. Op zaterdag is hij sowieso een dagdeel alleen omdat ik met dochter naar zwemles moet. En doordeweeks laat hij zichzelf vaak binnen met de sleutel. Zus is dan wel op de BSO. Allebei alleen thuis gebeurt nog niet zo vaak. Ze zijn dol op elkaar maar soms is er ook wel ruzie.
Mijn zoon was 7 toen hij voor het eerst 's avonds alleen thuis was. Ging goed, maar meestal had ik nog wel gewoon een oppas. Vanaf groep 6 zijn we bso gaan afbouwen, op zijn verzoek. Na de kerstvakantie eerst de middagen eraf en daarna ook de ochtenden. Vanaf groep 7 geen bso meer.
Hij kon in die tijd ook echt goed alleen thuis zijn in de avond. Kon zelf eten opwarmen in de magnetron en ging op tijd naar bed.
Hij was 12 toen hij een nachtje alleen thuis was. Ging ook prima.

Opmerkelijk genoeg is hij nu 14 en zou ik een nachtje alleen niet meer aandurven. Is volop in de puberteit en ik ben bang dat hij zijn vrienden uitnodigt en de boel figuurlijk danwel letterlijk afbreekt...
Zoon (bijna 13) is behoorlijk zelfstandig. Vanaf 8/9 liet ik hem alleen thuis als ik de hond ging uitlaten (lange wandeling). Was bereikbaar per facetime en soms belde ik hem even. Hij fietst op de leeftijd ook alleen heen en weer van school naar huis tijdens de lunch. Soms konden we dan niet thuis zijn ivm werk, en dan at hij de lunch die we hadden klaargezet op en zorgde hij zelf dat hij op tijd terug was. Via findmyphone hielden we op afstand in de gaten waar hij was, maar dat was niet nodig.

Van daaruit opgebouwd. Met 11/12 was hij s avonds alleen (met hond). We lieten dan een pizza voor hem bezorgen of zetten eten klaar dat hij alleen maar hoefde op te warmen en waren op max 1,5 km afstand voor als er iets was. Wij willen overigens niet dat hij de hond uitlaat als we er niet zijn, ik vertrouw zoon en hond, maar anderen niet. Er zijn iets te vaak incidenten in mijn buurt. Dus als hond uit moet, dan komen we even snel langs.

Met 12 een avondje naar de sauna gegaan (20 min afstand). Hond bij oppas en buren paraat. Zoon vond het heerlijk. Met deze leeftijd ook wel eens een dag alleen thuis als we moeten werken.

Ik heb geen twijfel dat we hem een nachtje alleen kunnen laten. We doen het niet; maar vooral ivm onbegrip van anderen (en er is geen noodzaak).
happyapple schreef:
20-04-2025 08:04
Ja dat snap ik hoor! Het is alleen meer zo dat kind de bso nu al beu is, en er ineens toch al veel vriendjes vanaf zijn gehaald om allerlei redenen, maar natuurlijk kan kind nu nog geen hele middag of vakantiedag alleen thuis blijven. De jongste gaat juist nog graag naar de bso met haar vriendinnetjes.
O zo, ja dat is een lastige situatie.
Mijn oudste had dat probleem ook met de bso vanaf groep 6. Het was dat er nog 1 vriendje wel was op 1 van de dagen, maar de zomervakantie van groep 6 naar groep 7 vond hij er echt niks aan meer.
Toen hebben we ze met kerst er beide afgehaald (jongste toen groep 5) omdat ik veel ook kon thuiswerken en toen geen last er van had met werken als ze thuis waren.

Die overbrugging zal je oudste toch nog even over moeten dan.
Ik lees dat sommigen hun kind vanaf 5 jaar (kort) alleen lieten thuis. Mijn 6 jarige is nog nooit alleen geweest, ben er eigenlijk altijd vanuitgegaan dat dat echt niet kon. Dit geeft wel wat om over na te denken, want hij is op zich goed in zich aan afspraken te houden. Misschien eens gaan oefenen.
florence13 schreef:
20-04-2025 09:38
Ik lees dat sommigen hun kind vanaf 5 jaar (kort) alleen lieten thuis. Mijn 6 jarige is nog nooit alleen geweest, ben er eigenlijk altijd vanuitgegaan dat dat echt niet kon. Dit geeft wel wat om over na te denken, want hij is op zich goed in zich aan afspraken te houden. Misschien eens gaan oefenen.

Mijn jongste bleef eerder even alleen dan de oudste. Bij de oudste was er gewoon niet zo vaak de noodzaak om dat te doen.

Ik had destijds geen auto, was jongste ziek, moest ik middelste even halen bij vriendje. Oudste was naar sport. Dan belde ik de ouder van het vriendje om hem zijn jas en schoenen aan te laten doen, spurtte ik erheen op mijn fiets en stond ik tien minuten later weer binnen. Hoe sneu als jongste dan mee had gemoeten door weer en wind, voor op de fiets.
speculaastaart wijzigde dit bericht op 20-04-2025 10:28
0.12% gewijzigd
florence13 schreef:
20-04-2025 09:38
Of mijn kinderen vanaf 5/6 jaar wel eens alleen bleven weet ik niet meer. Maar vanaf het moment dat ze in groep 3/4 zelfstandig met vriendjes buiten aan het spelen waren, en dat was dan vanaf 6/7 jaar konden ze ook prima alleen thuis zich wel even redden.
Even korte boodschap zonder ze was dan voor beide net zo prettig.

Mijn groep 7 kind, heeft vanuit zijn klas ook nog maar paar klasgenoten die overblijven, de andere eten thuis, ofwel bij een ouder ofwel zelfstandig. Ze gaan ook zonder ouders voetballen, naar plaatselijk zwembad, buiten spelen. Dan kunnen ze zich ook prima thuis wel redden. Zorgen dat je sleutel mee hebt en ze redden zich.

Daarbij gaat mijn oudste nu als naar vo, als net 12 jarige gewoon hop 45 min fietsen enkele reis naar een paar dorpen verderop. Dus hier is het belangrijk dat ze vanaf groep 7 en zeker 8 zelfstandigheid leren. Naast dat je als werkende ouder geen rekening kan houden met de roosters meer zoals ook al benoemd hier.
Mijn jongste had met de bso geluk dat haar zus bijna 6 jaar ouder is en op de middelbare zat. Zo kon ik in groep 7 de bso opzeggen en waren ze in elk geval met zijn tweeën thuis. Oudste was ook wel echt de baas dan en dat vonden beide kinderen logisch. Ging ook altijd goed als ik er niet bij was.
Mijn kinderen zit 2 jaar verschil in, maar kunnen heel goed samen thuis zijn. Ze hebben ook zelden ruzie. Erg geluk mee hier!
Ze zijn wel echt broers en hebben hun eigen vrienden.
Als kind was ik als kleuter wel (een half uur ofzo) alleen thuis.
Mijn kinderen ook ongeveer zoiets.

Als kinderen op de lagere school mochten wij, omdat we dat echt geweldig vonden, ook wel een middag, nacht en ochtend alleen thuis zijn en voor onszelf boodschappen doen en koken in het huis van de ene ouder terwijl de andere ouder dan een paar straten verderop met de andere kinderen was.
Helaas is de ouder van mijn oudste niet dichtbij genoeg en ben ik samen met de ouder van de andere kinderen. Anders zou dit, als ze dit zelf zouden willen en het net zo fantastisch vonden als wij destijds, zeker ook geregeld zijn.

Nu zijn ze vanaf hun 16e tijdens vakanties zonder ouders in de buurt.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven