Vanaf welke leeftijd snoep en patat?

02-01-2009 23:07 108 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanaf welke leeftijd kregen jullie kinderen snoep,chips, ijs en patat? En tot hoeverre beperken jullie dat?

Mijn oudste is nu 6 en hij heeft eigenlijk tot zijn 3,5 a 4jaar thuis geen snoep gekregen. Wel bij de oma's en dat vond ik eigenlijk dan ook wel meer dan genoeg.

Vanaf 10 maanden is meneer met de pot mee gaan eten, dus zo af en toe ook een patatje.

Nu mijn oudste 6 is krijg hij weleens een snoepje, en dochter van 3 jaar en zoon van 15 maanden zien dat dan ook. Moet zeggen dat ik er sinds de tweede er is wel wat makkelijker in ben geworden. Dus dochterlief krijgt zo af en toe ook een snoeppie en zoontjelief krijgt dan een spekkie. En ze krijgen alleen in de weekenden wat snoep en chipjes, ook nog niet eens elke weekend. Vind dat dus ook meer als zat.

Patatjes kregen de jongste met 8 maanden. Maar wij eten dan ook maar 1 keer per 2 maanden patat.
quote:Star schreef op 03 januari 2009 @ 20:12:

[...]

Ik heb zo'n pl**rishekel aan dat mens dat ik die koeken mijn gezin en bovenal mijzelf niet aan wil doen Ze komen er bij mij ook niet in hoor!
quote:Supersmollie1 schreef op 03 januari 2009 @ 21:16:

@ Zwieber, AH heeft water in pakjes van 200ml.Ik bedacht me net dat een bidonfles misschien veel praktischer is dan zo'n beker. Geen geklooi met open en dicht doen, geen gelek en ik kan zelf bepalen wat erin gaat!
Heyjij, ik denk door alle tusendoortjes. Vroeger had je niet van die voorverpakte zooi van tegenwoordig en als het al bestond ging het niet doo voor 'gezond'. Nu heb je allerhande drankjes en koekjes die zogenaamd gezond zijn en wordt een boterham met pindakaas als ongezond gezien (want vet) en worden kinderen in plaats daarvan voorzien van kapitein koeken, fristidrankjes (120 calorieen per pakje zag ik laatst!) enzovoorts.

En ouders hebben denk ik ook andere eetgewoontes. Er wordt minder zelf gekookt er is véél meer fabrieksvoedsel (vroeger bij ons thuis was het enige 'fabriekswerk' een zakje mix voor de macaroni geloof ik, tegenwoordig eten veel gezinnen elke dag wel iets dat bewerkt is) en de ideeen over wat gezond is en wat ongezond zijn totaal verkeerd.

Ontbijtkoek en eierkoek zijn opeens 'gezond', pindakaas of margarine op brood, daar wordt je dik van dus ongezond, en kaas mag alleen 30+. Terwijl dat eigenlijk onzin is.
Eens met Eo en nog een kleine aanvulling. De porties van voorverpakte dingen zijn enorm veel groter geworden, volgens mij waren de pakjes drinken vroeger 125 cc en zakjes chips 25 gram. Nu is een pakje drinken 200 cc en een zakje chips 40 of 50 gram. Blikjes frisdrank waren vroeger ook 125 cc of zoiets, nu 330.

En, wat ook meespeelt is het bewegen. Toen waren er nog geen computers en was er ook niet de hele dag televisie voor kinderen en speelde kinderen veel meer buiten.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Een beetje offtopic, maar wel in het kader van wanneer...???

Wij aten vanavond een rijstgerecht waar cashewnoten in horen. Zoon (17 maanden) kreeg nog geen noten, maar wilde ze vanavond proeven. Hij heeft er ook een aantal gehad.

Ik weet dat noten niet heel jong mogen, want het zou gevaarlijk zijn, maar wanneer zou het wel mogen?

Weet iemand dit?
noten mogen ze gewoon hebben, ze zijn 'gevaarlijk' ivm verslikgevaar. door de vorm en structuur kan je in noten makkelijker stikken dan in brood of rijst of vlees of whatever.

zeg dat hij goed moet kauwen of plet de nootjes zelf voordat je ze geeft.
quote:Supersmollie1 schreef op 04 januari 2009 @ 19:15:

Eens met Eo en nog een kleine aanvulling. De porties van voorverpakte dingen zijn enorm veel groter geworden, volgens mij waren de pakjes drinken vroeger 125 cc en zakjes chips 25 gram. Nu is een pakje drinken 200 cc en een zakje chips 40 of 50 gram. Blikjes frisdrank waren vroeger ook 125 cc of zoiets, nu 330.

En, wat ook meespeelt is het bewegen. Toen waren er nog geen computers en was er ook niet de hele dag televisie voor kinderen en speelde kinderen veel meer buiten.Uit welke tijd stam jij? Naar mijn beste weten zijn de blikjes, normaal formaat, altijd 330 geweest. De pakjes drinken worden wel groter, ik heb laatst ook echt met een exemplaar in mijn handen gestaan denkende: word ik nou gek, of is deze groter?
quote:Zwieber schreef op 04 januari 2009 @ 20:29:

[...]

Uit welke tijd stam jij? Naar mijn beste weten zijn de blikjes, normaal formaat, altijd 330 geweest. De pakjes drinken worden wel groter, ik heb laatst ook echt met een exemplaar in mijn handen gestaan denkende: word ik nou gek, of is deze groter?

Sja, in mijn tijd hadden fietsen nog zo'n enorm groot voorwiel en zo'n heel klein achterwieletje...

Ik herinner me dat blikjes kleiner waren, zo'n 200 ml oid. Maar dat ze ooit nóg kleiner waren, nu echt onvoorstelbaar, dat weet ik uit vakliteratuur.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven