Vanaf welke leeftijd snoep en patat?

02-01-2009 23:07 108 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanaf welke leeftijd kregen jullie kinderen snoep,chips, ijs en patat? En tot hoeverre beperken jullie dat?

Mijn oudste is nu 6 en hij heeft eigenlijk tot zijn 3,5 a 4jaar thuis geen snoep gekregen. Wel bij de oma's en dat vond ik eigenlijk dan ook wel meer dan genoeg.

Vanaf 10 maanden is meneer met de pot mee gaan eten, dus zo af en toe ook een patatje.

Nu mijn oudste 6 is krijg hij weleens een snoepje, en dochter van 3 jaar en zoon van 15 maanden zien dat dan ook. Moet zeggen dat ik er sinds de tweede er is wel wat makkelijker in ben geworden. Dus dochterlief krijgt zo af en toe ook een snoeppie en zoontjelief krijgt dan een spekkie. En ze krijgen alleen in de weekenden wat snoep en chipjes, ook nog niet eens elke weekend. Vind dat dus ook meer als zat.

Patatjes kregen de jongste met 8 maanden. Maar wij eten dan ook maar 1 keer per 2 maanden patat.
Een tussendoortje staat bij mij niet gelijk aan snoep. Onder snoep versta ik chemisch gekleurd spul En chocola en dergelijke.

Broodbeleg is hier meestal hartig, maar dat komt omdat dochter gek is op smeerkaas, kaas en pindakaas, of jam. En hagelslag natuurlijk, maar dat mag ze niet dagelijks. (ook omdat ze van chocola meer last krijgt van eczeem).

Zoon eet eigenlijk altijd hetzelfde als dochter.

En tussendoor eten ze hier vaak een soepstengel (eventueel met een lik smeerkaas), een beker yoghurt met diksap en melk om te drinken, water, diksap, appelchipjes (gedroogde appelschijven), rozijntjes, biscuitjes, rijstwafel, fruit (knijpfruit is een hit, maar 'gewoon' fruit ook). Maar dus ook weleens een chocolaatje, stukje cake, danoontje of iets anders.

Danoontjes zijn hier redelijk standaard trouwens, heb ik altijd wel in huis. Maar ook vaak gewone vla of yoghurt, net wat we zelf eten. En in het weekend ook rustig chocoladepudding of iets dergelijks.
Ik denk dat een kindje van 3 echt wel beseft dat iedereen om haar heen taart krijgt en zij niet. Tuurlijk zal zij wat de ouders geven gewoon lekker oppeuzelen. Maar weet zeker als zij mocht kiezen dat ze voor de taart gaat.

Zie zelf het probleem niet om af en toe met verjaardagen een stukje taart mee te eten.
Overigens verbaas ik me wat er getracteerd wordt op de creche soms aan chemisch gekleurd spul (om in Eowynns woorden te blijven) als ik hier op het forum lees wat anderen hun kinderen geven. Blijkbaar een heel ander publiek op de creche dan hier...
Gedroogde appelschijven? Heb ik nog nooit gezien Waar kun je die kopen? Is denk ik wel lekker voor de kids.
Dochter is 15 maanden en krijgt vanaf haar eerste verjaardag af en toe een koekje. (En wat vaker als ze al dagen slecht eet en hangerig is. Een dubbele ligakoek bevat evenveel calorieën als een potje avondeten, dus dan heeft ze weliswaar haar voedingsstoffen niet binnen, maar wel d'r calorieën... scheelt ons weer een jankend kind van de honger 's nachts dan kan ze 's nachts lekker doorslapen in plaats van dat ze wakker wordt van de honger. ) Maar goed, in dat geval krijgt ze de ligakoek voor het slapen gaan, als een soort van hapje bij de fles. Ze is gelukkig nog te jong om die link goed te leggen en bovendien normaal gesproken dol op haar avondeten, dus als ze niet eet, dan is er meestal ook echt iets mis. Dat scheelt wel.

Maar goed: ik heb geen principiële bezwaren tegen een koekje of snoepje op z'n tijd vanaf een jaar. Of eigenlijk vanaf het moment waarop ze zich realiseerde dat mama ook wel eens iets snoept. Iets anders dan een boterham dus. Voor die tijd vond ik het niet nodig, maar na die tijd zou ik niet weten waarom we zelf wel wat lekkers nemen en ik haar afscheep met een rijstewafel. Dat pikt ze ook echt niet meer, als er intussen ook chipjes op tafel staan.

Chipjes heeft ze nog niet op trouwens. Dat vind ik ook een lastige, omdat ik dat veel te zout vind voor haar. Maar ze krijgt dan wel een koekje dus. En met Sinterklaas kreeg ze taai-taai en pepernoten. Daar heb ik echt geen probleem mee. Ik heb liever dat ze leert dat snoepen best mag, maar dat het iets is wat er BIJ hoort. Náást je gewone eten dus.

Overigens verwen ik mijn dochter ook met een plakje tomaat, rozijntjes, een soepstengel, een rijstewafel (als er geen chips op tafel staat dus ), een banaantje, griesmeelpudding met wat vanillesuiker of jam erdoor (lees: een koemelkvrij "danoontje"), een wit pistoletje met tomatensalsa of salami... variatie genoeg hier in huize Q, dus als ze in een normale situatie eens in de week een koek krijgt, is het vaak.
quote:Robijntje80 schreef op 03 januari 2009 @ 00:30:

Gedroogde appelschijven? Heb ik nog nooit gezien Waar kun je die kopen? Is denk ik wel lekker voor de kids.Bij de AH, ik dacht in het Zonnaturaschap. Of anders bij de natuurvoedingswinkel. En ik heb ook nog wel een zakje voor je liggen anders, want mijn dochter vindt het niet te vreten lekker.
quote:Lika schreef op 03 januari 2009 @ 00:29:

Overigens verbaas ik me wat er getracteerd wordt op de creche soms aan chemisch gekleurd spul (om in Eowynns woorden te blijven) als ik hier op het forum lees wat anderen hun kinderen geven. Blijkbaar een heel ander publiek op de creche dan hier...

Kwam laatste een moeder met kind van nog geen 2 binnenlopen, 's ochtends om 8.00. En zij sprak de legendarische woorden: Eet je even snel je koek op....

Stond dat kind daar met een grote koek....
Appelchips gewoon bij de AH en C1000 hier, in het chipsvak

Is gewoon gedroogde appel, eventueel met kaneel. Ik vind ze zelf ook lekker
quote:Eowynn_ schreef op 03 januari 2009 @ 00:32:

[...]

Kwam laatste een moeder met kind van nog geen 2 binnenlopen, 's ochtends om 8.00. En zij sprak de legendarische woorden: Eet je even snel je koek op....

Stond dat kind daar met een grote koek.... Tsja... hier werd oa. een lolly getracteerd op de babygroep
quote:qwertu schreef op 03 januari 2009 @ 00:31:

[...]

Bij de AH, ik dacht in het Zonnaturaschap. Of anders bij de natuurvoedingswinkel. En ik heb ook nog wel een zakje voor je liggen anders, want mijn dochter vindt het niet te vreten lekker. hahaha oke gooi maar even deze kant op dan
Oh, idd, lolly's zijn erg populair traktatiespul bij zoon en dochter op KDV, hoewel dus verboden. En dan krijgen ze het mee naar huis en mogen de ouders zelf kiezen of ze het op mogen eten. Maar ik vind het belachelijk.

Overigens is er wel een duidelijke scheiding te zien tussen allochtoon en autochtoon in traktatie's bij ons. De allochtone ouders geven vooral véél en zóet of vet. Maar vooral veel. De autochtone ouders zijn meestal iets verantwoorder (maar ook niet altijd). Kennelijk zit er toch een verschil tussen eetgewoonten ofzo. Ik ben er nog niet uit.
quote:Lika schreef op 03 januari 2009 @ 00:34:

[...]

Tsja... hier werd oa. een lolly getracteerd op de babygroep Meen je dat nou?? Oei die durf ik mijn dochter van bijna 3 nog niet eens te geven. Vind ik toch wel wat gevaarlijk eerlijk gezegd. Ben er vroeger zelf bijna in gestikt, lollie schoot in mijn keel.
quote:Robijntje80 schreef op 03 januari 2009 @ 00:43:

[...]

Meen je dat nou?? Oei die durf ik mijn dochter van bijna 3 nog niet eens te geven. Vind ik toch wel wat gevaarlijk eerlijk gezegd. Ben er vroeger zelf bijna in gestikt, lollie schoot in mijn keel.Yep, echt. En wij krijgen het dus inderdaad ook mee naar huis zodat ouders kunnen kiezen of ze het geven of niet. Ik denk dat er inderdaad verschil zit tussen autochtone en allochtone ouders (herken ik bij ons op de creche in ieder geval ook), én tussen eerste kinderen en kinderen die al een ouder broertje of zusje hebben. Eigenlijk niet zo raar als je hier op het forum ook al hoort dat mensen bij de 2e makkelijker zijn met snoep, want ja, die ziet het bij oudste.
Hm... zit me nu te bedenken dat 1 van de tractaties met het meeste chemische snoep spul uit onverwachtte hoek kwam (autochtoon jongetje met ontwikkelingsachterstand, eerste kind, die zelf nog zeker geen snoep eet en een moeder die vegetarisch eet)
Vind ik heel raar op het kdv! Zelfs op school zou ik het raar vinden als er lolly's uitgedeeld werden!
Voor lolly's en andere stik-gevaarlijke snoepjes mag mijn dochter eerst wat rust in d'r kont krijgen. Zo lang ze normaal al niet kan blijven zitten, laat stáán als ze ergens enthousiast over is, krijgt die geen lolly, noch ronde snoepjes. (En nu dus maar hopen dat ze heel erg lang van koek, tomaatjes, etc. blijft genieten. )
Vanaf een jaar of 2,5 patat, maar eigenlijk lust ze het niet graag.

Pannenkoeken en poffertjes ook niet.

Chips kreg ze voor het eerst toen ze ruim 2 was, op een verjaarspartijtje, alle kindjes kregen en ik ga het dan niet verbieden.

Ze vond het heerlijk, en heelsoms krijgt ze een bakje chips, misschien 2 keer per maand ofzo.

Ze krijgt ook in die frequentie een kindersurprise ei, meestal als beloning voor iets. Ze is er helemaal weg van.

Ze is nu 3.

Verder heel soms een spekje, verder niet.

Ze lust ook niet alles. Koekjes ook niet, ze heeft liever een liga Evergreen.

Het is sowieso een moeilijke eter, en ze krijgt sowieso geen extra's als ze niet haar normale ontbijt, lunch en avondeten op eet

Maar als ze een tijd goed eet kan ze best eens een extra snoepje krijgen hoor. En als er op kinderfeestjes gesnoept wordt wil ik best een uitzondering maken mbt eten..Dat is toch niet zo vaak.

Als drinken lust ze alleen water en melk, ze vind al het andere drinken niet lekker.
Onze dochter krijgt elke dag wel wat lekkers: rozijntjes of een spekje. Iedere dag in ieder geval een koekje. Ten tijde van kerst en sinterklaas heeft ze ook chocolade gehad. Maar dat krijgt ze zeker niet iedere maand.

Tijdens verjaardagen krijgt ze een zakje chips.

Op haar brood zijn we helemaal niet streng: een boterham met oude kaas, ardennerboterhamworst, smeerkaas met sambal en hageslag, pindakaas of pasta.

Patat of pizza eten we zelf niet iedere week, maar dan eet ze gewoon met de pot mee. Veel eet ze er niet van.
anoniem_26859 wijzigde dit bericht op 03-01-2009 08:27
Reden: toevoeging
% gewijzigd
Onze dochter is bijna 1. Eerst was ik heel, heel erg streng. Absoluut geen suiker of zout! Ze at rijstwafels en soepstengel. Na een maand of zeven kreeg ze wel eens een likje ijs of slagroom of een hapje luchtig toetje. Toen ze een maand of 10 was kon ik nog net voorkomen dat mijn nicht van 20 haar fristi zou voeren. (nicht was nog beledigd ook....)

Nu krijgt ze ook ontbijtkoek, lange vingers en nijntje koekjes. Dit komt ook mede door de gastouder. Daar krijgt ze ook regelmatig iets van koek.

Een potje accepteert ze al tijden niet meer als wij pizza eten of snacken. Ze krijgt dan een korstje van de pizza of een stukje hamburger. Pannenkoeken vindt ze ook heerlijk. En taart....

Verder is ze dol op brood met gesmolten kaas en alles wat wij eten. Vlees is ook favoriet. Als ze eerst vlees of vis krijgt wil ze daarna geen groenten/aardappels meer.

Echt snoep (spekjes, dropjes, chocolade, chips, lollies (als traktatie op een baby groep???) heeft ze nog nooit gehad.

En ja, ik word dus ook gemakkelijker naar mate ze ouder wordt....
Dochterlief at hier met 1 jaar patat, maar dan wel alleen die van de Mac. Snoep maak je haar, bijna 3, nog steeds niet blij mee. 9 van de 10 keer neemt ze het wel aan maar legt ze het snoepje aan de kant. Chips vind ze erg lekker, al zijn de hoeveelheden minimaal.

Met taart maak je haar bijna nooit blij, mag ik een koekje is de wedervraag meestal. Ze vindt het dan ook totaal niet erg als ze een koekje krijgt.

Qua drinken maak je haar blij met thee en water. Fristi en chocomel vindt ze af en toe lekker. Limonade en alles wat erop lijkt wordt resoluut afgewezen.

Traktaties op de crèche bestaan hier meestal uit muffins. Ik ga maar eens even bedenken waar dochterlief op gaat trakteren aangezien de kinderen hier erg kieskeurig zijn met fruit. Groot was toen ook de verbazing dat dochterlief alle fruitsoorten lekker vindt.

Toen ze een baby was at ze veel rozijntjes, gedroogde abrikozen en gedroogde pruimen als tussendoortjes, manlief en ik waren erg kieskeurig in het begin. Dit had niet zozeer te maken met het feit dat ze de eerste was, maar meer met het feit dat ze tot 10 maanden niet zelfstandig kon eten. Wij zijn van mening dat snoep dan niet belangrijk is.
Hier patatjes als wij patat eten (is niet heel vaak) maar ik denk vanaf een maand of 9. We eten het zelf altijd zonder zout en dan is het gewoon aardappel en plantaardige olie. Niet zo heel veel mis mee. Nu is zoon 1,5 en krijgt ie een minibeetje tomatensaus bij de patat, vindt hij leuk en een stuk frikandel ofzo.

Verder 1 keer per dag een koekje/paar pepernoten etc, verder tussendoor fruit/gedroogd fruit/tomaat/komkommer.

Altijd bruin of meergranenbrood met halvajam/ appelstroop/pindakaas/worst of kaas en heel af en toe hazelnootpasta.

Zoals met de kerst uit eten (brunchbuffet) dan krijgt hij allerlei dingetjes op zijn bord en mag ie eten wat ie wil en ook een ijsje toe (vind ie echt superlekker), maar thuis is het praktisch altijd yoghurt met fruit.

Op verjaardagen snoept hij lekker een paar hapjes van mijn taart mee en pikt ie wat lekkere dingen van tafel(stukje worst, kaas augurk en hier ook een olijveneter).

Ik ben trouwens voorzichtiger met veel zout in het eten dan suiker. ALs we bijvoorbeeld zuurkool met worst eten, dan doe ik iets zonder zout op de boterham, zodat de hoeveelheid zout beperkt blijft.
Onze dochter is 15 maanden en proeft weleens een en ander van ons mee. Maar echt bewust friet als hoofdmaaltijd geven doen we niet. Ook geven we geen chips en snoep als spekjes en winegumachtige dingen.

Met de lunch krijgt ze eerst altijd één boterham met vlees en daarna één met iets anders (stroop, jam, fruit, sandwich spread, kaas). Als tussendoortje iedere dag zowiezo fruit en daarnaast 'baby' tussendoortjes als babykoekjes, rijstwafeltjes, rozijntjes of een plakje ontbijtkoek. Met feestjes eet ze een stukje worst, kaas of komkommer mee. Moet dan meestal ook echt goed opletten, want het zijn bij ons de oma's die haar chips willen geven. Heb met kerst bij beide oma's dit soort acties moeten verijdelen.

Verder zijn we er niet krampachtig mee bezig, met de Sint heeft ze ook wel een paar pepernoten op. Moet ook gewoon kunnen. Ben wat dat betreft eigenlijk ook strenger als het gaat om vet en zout, dan om suiker.
Onze zoon eet met ons mee (behalve als we wraps of zoiets eten, maar dat zal ook niet lang meer duren voordat hij daar ook aan meedoet). Ook als we snoepen krijgt hij een mini-stukje. Hij is nu bijna 1 en we zijn dus aan het experimenteren met wat hij allemaal lust en wat hij allemaal eet.

Hij krijgt 's ochtends als tussendoortje fruit en 's middags een halve liga of een soepstengel. Het snoep proeven is dus echt als extra.

Hij komt sinds deze week ook smakkend naast m'n stoel staan als ik aan het snoepen of eten ben. Dat vind ik onwijs grappig, dus wordt hij gevoederd. Dus wordt het voor mij ook tijd om tegelijkertijd met mijn zoon aan tafel te eten, in plaats van tussendoor te snoepen. Eerlijk is eerlijk. (En voor mij ook gezonder!)
quote:krokusje schreef op 02 januari 2009 @ 23:18:

zoon van 2 eet elke dag wel iets snoeperigs (soms een koekje, soms een paar chippies). Drinkt in de winter ook weleens een half kopje warme chocomel. We eten 1x per week patat of pannekoeken en soms heb ik geen zin in koken en krijgt hij gewoon een boterham. Hagelslag enzo op brood mag hij af en toe ook van me. Fruit eet hij (meestal) ook goed en zelfs groente gaat er in.

Hij is heel erg druk en op een gegeven moment begon ik me af te vragen of er een link zat tussen zijn (in mijn ogen gewone) suikergebruik en zijn drukte. Heb er een paar weken goed op gelet en zag er geen enkele link tussen. Heb gewoon een superactief manneke. Ook zonder suiker.

Kies je uit principe voor zo weinig suiker voor je kinderen?

Ik moest erg lachen toen ik dit las. Ik heb ook een tijdje met en zonder suiker op Zwiepje uitgeprobeerd. Maakte geen verschil. De chocomel (koude) echter wel. Hij wordt er net als ik erg wakker van dus voor het slapen gaan is geen optie. Misschien ook voor jou een tip om dat even te checken. Oh, en extran is ook niet zo'n goed idee als je hem rustig wil hebben

Ik heb nooit moeilijk gedaan over snoep, als hij erom vraagt mag hij het bijna altijd wat erin resulteert dat hij er nauwelijks om vraagt. Als er chips op tafel op een feestje staat eet hij er wat van maar propt zich niet vol, hij is het snel zat. Augurken, tomaten, komkommers en kaas zijn aan de andere kant dus weer niet veilig bij hem in de buurt net zoals aardbeien en natuurlijk de roze cadilacs van de autodrop. (maar die zijn bij mij ook niet veilig).
quote:Zwieber schreef op 03 januari 2009 @ 14:00:

[...]

Ik moest erg lachen toen ik dit las. Ik heb ook een tijdje met en zonder suiker op Zwiepje uitgeprobeerd. Maakte geen verschil. De chocomel (koude) echter wel. Hij wordt er net als ik erg wakker van dus voor het slapen gaan is geen optie. Misschien ook voor jou een tip om dat even te checken. Oh, en extran is ook niet zo'n goed idee als je hem rustig wil hebben

Ik heb nooit moeilijk gedaan over snoep, als hij erom vraagt mag hij het bijna altijd wat erin resulteert dat hij er nauwelijks om vraagt. Als er chips op tafel op een feestje staat eet hij er wat van maar propt zich niet vol, hij is het snel zat. Augurken, tomaten, komkommers en kaas zijn aan de andere kant dus weer niet veilig bij hem in de buurt net zoals aardbeien en natuurlijk de roze cadilacs van de autodrop. (maar die zijn bij mij ook niet veilig).whehe, ik zei toch al dat ik vond dat onze donderstenen op elkaar leken zoals ik het op mij uit de verhalen overkomt. Die chocomel zal ik eens op letten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven