Vanaf welke leeftijd snoep en patat?

02-01-2009 23:07 108 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanaf welke leeftijd kregen jullie kinderen snoep,chips, ijs en patat? En tot hoeverre beperken jullie dat?

Mijn oudste is nu 6 en hij heeft eigenlijk tot zijn 3,5 a 4jaar thuis geen snoep gekregen. Wel bij de oma's en dat vond ik eigenlijk dan ook wel meer dan genoeg.

Vanaf 10 maanden is meneer met de pot mee gaan eten, dus zo af en toe ook een patatje.

Nu mijn oudste 6 is krijg hij weleens een snoepje, en dochter van 3 jaar en zoon van 15 maanden zien dat dan ook. Moet zeggen dat ik er sinds de tweede er is wel wat makkelijker in ben geworden. Dus dochterlief krijgt zo af en toe ook een snoeppie en zoontjelief krijgt dan een spekkie. En ze krijgen alleen in de weekenden wat snoep en chipjes, ook nog niet eens elke weekend. Vind dat dus ook meer als zat.

Patatjes kregen de jongste met 8 maanden. Maar wij eten dan ook maar 1 keer per 2 maanden patat.
Patat vanaf een jaar of 1,5 denk ik, en ook maar heel af en toe.

Snoep alleen als ze ergens anders iets krijgt (ze is net 2).

Ijs vind ze nog niet zo lekker, dat scheelt weer.

Chips alleen op een feestje als er wat op tafel staat en dan heeft ze meestal nog liever de olijven (gek kind ).

Maar als je een ouder kind hebt is het vast veel lastiger want ik kan nu al niks eten als dochter erbij is want dan wil ze ook.

De jongste is nu 4 maanden dus ik ben benieuwd hoe dat straks gaat.
vanaf dat ze het kunnen eten zonder erin te stikken eigenlijk hier maar ik ben dan ook een zeer onverantwoorde ouder
quote:pebbles10 schreef op 02 januari 2009 @ 23:12:

Patat vanaf een jaar of 1,5 denk ik, en ook maar heel af en toe.

Snoep alleen als ze ergens anders iets krijgt (ze is net 2).

Ijs vind ze nog niet zo lekker, dat scheelt weer.

Chips alleen op een feestje als er wat op tafel staat en dan heeft ze meestal nog liever de olijven (gek kind ).

Maar als je een ouder kind hebt is het vast veel lastiger want ik kan nu al niks eten als dochter erbij is want dan wil ze ook.

De jongste is nu 4 maanden dus ik ben benieuwd hoe dat straks gaat.hahaha daar is mijn oudste ook dol op! Maak je niet snel mee met jonge kids. Maar is zeker wel gezond hoor olijfjes.... jammie
Mijn zoon is nu één jaar en heeft al af en toe gebak en spekkies gekregen. Dit terwijl ik eigenlijk van plan was om hem de eerste twee jaar niets te geven. Ik vind het in de praktijk toch moeilijk om tegen te houden, vooral als ik op een verjaardag ben. Daar krijgt hij toch altijd het een en ander toegestopt. Thuis krijgt hij echter geen snoep. Als hij wat ouder is, wil ik net als jij in het weekend snoep of chips geven, maar doordeweeks niet, zodat het voor hem geen normale dagelijkse kost wordt. Eens kijken of dat gaat lukken...
zoon van 2 eet elke dag wel iets snoeperigs (soms een koekje, soms een paar chippies). Drinkt in de winter ook weleens een half kopje warme chocomel. We eten 1x per week patat of pannekoeken en soms heb ik geen zin in koken en krijgt hij gewoon een boterham. Hagelslag enzo op brood mag hij af en toe ook van me. Fruit eet hij (meestal) ook goed en zelfs groente gaat er in.

Hij is heel erg druk en op een gegeven moment begon ik me af te vragen of er een link zat tussen zijn (in mijn ogen gewone) suikergebruik en zijn drukte. Heb er een paar weken goed op gelet en zag er geen enkele link tussen. Heb gewoon een superactief manneke. Ook zonder suiker.

Kies je uit principe voor zo weinig suiker voor je kinderen?
Oudste (nu 6 jaar) heeft tot hij 3/3,5 was geen snoep / koekjes, chips of id gehad. Nu krijgt hij wel bijna iedere dag 1 snoepje. In het weekend soms wat chips of id.

Jongste (nu 1,5 jaar) krijgt geen snoep, maar krijg gedroogde fruitstukjes of rozijntjes als oudste een snoepje krijgt. Chips krijgt hij wel een bakje als de oudste ook krijgt (maar dat is hooguit 1 keer per maand), koekje krijgt hij ook als wij er een eten (biscuitje, maar ook een choco-koekje), maar dat is ook niet elke dag.

Zowel de oudste als de jongste aten sinds 11 maanden met de pot mee en als wij een patatje eten, doen zij dat ook.
oh taart op verjaardagen eet mijn jongste ook en toen hij 1 was "at" hij al waterijsjes!

Heb een vriendin waarvan haar oudste nu 3 is en die mag nog steeds geen stukje taart als ze ergens op verjaardagsvisite is, nu zit het meisje er niet echt mee, maar toch vind ik het sneu, iedereen een stuk taart en het meisje een nijntje koekje
quote:Robijntje80 schreef op 02 januari 2009 @ 23:14:

[...]

hahaha daar is mijn oudste ook dol op! Maak je niet snel mee met jonge kids. Maar is zeker wel gezond hoor olijfjes.... jammie gaat vanzelf over, mijn oudste was er ook gek op maar sinds haar zesde ongeveer heb ik mijn olijven weer lekker voor mezelf!
quote:mamalief schreef op 02 januari 2009 @ 23:23:

[...]

gaat vanzelf over, mijn oudste was er ook gek op maar sinds haar zesde ongeveer heb ik mijn olijven weer lekker voor mezelf!Ha idd mijn oudste was er vroeger ook dol op, nu moet hij er niets meer van hebben. Mijn jongste is er nu idd ook dol op!
Zolang mijn dochter (net 1) blij is met haar rozijntjes, krijgt ze niets anders. En zelfs de rozijntjes krijgt ze pas sinds een paar weken, het is het eerste snoeperige wat ze kreeg. Ze zit op verjaardagen wel te graaien naar spekkies enzo omdat ze de andere kinderen dat ook ziet pakken, maar als ze dan rozijntjes krijgt is het goed. De mensen om ons heen vragen ook eerst netjes wat ze mag, dus haar zomaar iets toestoppen zal hier (gelukkig) niet gebeuren.

Dochter krijgt als tussendoortje trouwens vaak fruit, we zitten nu in een periode dat ze 3 mandarijnen en een zooi druiven per dag eet. Zolang ze tevreden is met wat ze nu krijgt, waarom zou ik haar dan snoep gaan geven? Ik heb liever dat ze dingen eet wat haar lichaam goed kan gebruiken.

Ik begin trouwens wel makkelijker te worden, ze krijgt nu 1 keer per week een Danoontje en zal morgen als we haar verjaardag vieren voor familie ook wel een likje slagroom mogen. Ik denk dat ze met anderhalf op een verjaardag wel een chippie en spekkie mag.
Patat eten ze hier gewoon met ons mee, vanaf een maand of 10. (ja, zout ik weet het, maar dat zal dan wel)

Snoep heb ik zelden in huis, dus dat eten ze niet. Chocola heb ik wel soms in huis, en dochter is gék op chocola. Vanaf dat ze 2 is krijgt ze dat af en toe. Zoon heel af en toe een hapje, want als hij ziet dat wij iets eten wil hij het ook, en ik geef hem geen ongelijk. Hij is bijna 15 maanden.

Ijs mocht ze al vrij snel, maar een ingevroren danoontje was ook al ijs Waterijsjes mogen in de zomer zo'n beetje onbeperkt (van die minidingen met alleen sap).

Ik ben een stuk makkelijker geworden dan ik dacht dat ik zou zijn. (dat riep iedereen hier al een tijd 'wacht maar tot ze ouder is, wacht maar tot er 2 kinderen zijn' en ze hebben gelijk )

Maar ik zal zelf niet snel snoep voor ze kopen. Af en toe verwen ik ze eens, maar fruit is hier dé grote favoriet. En verder lusten ze alles, dus over snoepen doe ik dan ook niet zo moeilijk. Als het even kan moet een tussendoortje voedzaam zijn, en af en toe gewoon lekker ongezond en onverantwoord.
quote:krokusje schreef op 02 januari 2009 @ 23:18:

Hij is heel erg druk en op een gegeven moment begon ik me af te vragen of er een link zat tussen zijn (in mijn ogen gewone) suikergebruik en zijn drukte. Heb er een paar weken goed op gelet en zag er geen enkele link tussen. Heb gewoon een superactief manneke. Ook zonder suiker.Hier wel, niet persé met suiker, maar wél met chocolade! Sarahzoon is verzot op chocolade, maar als hij een stukje heeft gehad verandert ie binnen een uur in een enorm druk kind. Terwijl hij normaal best rustig is...
quote:fachat schreef op 02 januari 2009 @ 23:21:

Heb een vriendin waarvan haar oudste nu 3 is en die mag nog steeds geen stukje taart als ze ergens op verjaardagsvisite is, nu zit het meisje er niet echt mee, maar toch vind ik het sneu, iedereen een stuk taart en het meisje een nijntje koekje

Dat is het 'probleem' vaak, mensen vinden het zo sneu, terwijl het kindje zelf het helemaal niet erg vindt. Dat is volgens mij ook de reden dat mensen dingen toestoppen aan kinderen, omdat het anders zo sneu is... maar als een kind nou niet beter weet?

Ik heb zelf trouwens ook liever een koekje dan een stuk taart, dus zo zielig hoeft het echt niet te zijn .
Snoopy, met 3 jaar vind ik dat wel degelijk sneu. En mijn dochter zou het ook niet leuk vinden. Die is 2, maar vraagt bij alles 'mag ik ook een hapje' en wil dan proeven. Bij gezonde dingen, maar ook bij ongezonde dingen. En ze mag altijd proeven als ze het zelf niet heeft. Ik zou haar echt buitensluiten als ik haar op een verjaardag een biscuitje zou geven ipv een stukje taart, en dat zou ze níet leuk vinden. En ik vind het niet eerlijk ook, want ik eet zelf ook taart. Toen ze 1 was kreeg ze écht geen taart, later een paar hapjes van mij en nu delen we vaak een stukje.

En zoonlief pikt het écht niet als dochter taart zit te eten en hij krijgt iets anders Die heeft dat prima door. Dus dan krijgt hij ook een paar happen. Niet dat ik ze altijd hun zin geef, maar ik vind dat ze hier wel een punt hebben.
Oei, hier een hele slechte moeder. Zeker de laatste maand is het hek hier bijna van de dam. Mijn zoontje heeft inmiddels chocola ontdekt en is een compleet junkie aan het worden (en dat met net 2 jaar op de teller...). Ook de 'obiebollen met suik' gingen er de afgelopen dagen erg vlot in. Net als de 'pepenootjes' eerder deze maand. Lang leve Sinterklaas, verjaardag, Kerst en oud en nieuw in 1 maand tijd! Gelukkig is hij altijd al een schrielkip geweest, dus het kan qua gewicht nog niet zoveel kwaad op dit moment.

Normaal snoepen wij niet zo heel veel. Wel elke dag rozijntjes, rijstwafeltjes en/of een soepstengel (ook wel 'stok' genaamd hier in huis). En hij is nog in de fase dat hij denkt dat snoepje gewoon een ander woord voor vitaminekauwtabletje is. In het weekend eten we bijna altijd wel een keer patat of pizza. En hij mag elke dag wel een boterham met hagelslag als hij wil. Het meeste daarvan belandt toch op de grond. Dat kun je dan zo leuk opzuigen met de kruimeldief, zucht.... En als hij zijn hele ontbijtboterham op heeft krijgt ie een plakje ontbijtkoek, maar zo ver komen we hooguit 1x per week, want meestal bakt hij er niks van 's ochtends vroeg.

Vanaf volgende week breekt het normale leven hier gelukkig weer aan. Is ook beter voor het gewicht van deze mama...
..
Eowynn, fachat gaf duidelijk aan dat het kindje het niet erg vond. Dan is het dus niet sneu.

Dochter is net 1 en wil nu ook eten wat wij eten, heel fijn met avondeten (met de pot mee eten), met andere dingen wat minder. Maar zolang ze het pikt krijgt ze dan gewoon wat anders.
quote:mamalief schreef op 02 januari 2009 @ 23:23:

[...]

gaat vanzelf over, mijn oudste was er ook gek op maar sinds haar zesde ongeveer heb ik mijn olijven weer lekker voor mezelf!

Mijn oudste is nu 6 en hij vind ze nog steeds lekker, dus is ff afwachten. Maar volgensmij verandert bij iedereen de smaakpupillen om de 7 jaar.

Ikzelf heb tot mijn 22e geen olijven gegeten, en nu kun je mij er s'nachts wakker voor maken. Ook spaghetti heb ik tot mijn 6e gegeten. Daarna moest ik als kind er een keer van overgeven en heb het tot mijn 25e niet meer gegeten blehhh. En nu eet ik het weer sinds 3 jaar...gek he
Tja, ik vind dat je je kind af en toe best mag verwennen en als alle andere mensen ook een stukje krijgen, waarom die kleine dan niet? Over het algemeen vinden ze het heerlijk hoor en heel wat bijzonderder als dat Nijntjekoekje wat ze normaal ook al krijgt. En wat is er mis mee?

Mijn zoontje kreeg trouwens wel een stuk taart toen hij 1 werd en hij heeft het met heel veel genot op zitten peuzelen!
quote:SnoopySnoopy schreef op 02 januari 2009 @ 23:42:

Eowynn, fachat gaf duidelijk aan dat het kindje het niet erg vond. Dan is het dus niet sneu.

Dochter is net 1 en wil nu ook eten wat wij eten, heel fijn met avondeten (met de pot mee eten), met andere dingen wat minder. Maar zolang ze het pikt krijgt ze dan gewoon wat anders.Ja, het meisje weet niet beter, ze weet niet wat ze mist...
Hier krijgen ze s'morgens tussendoor ook fruit hoor, en de oudste krijgt fruit met een boterham mee naar school. En na school is het hier aan tafel gezellig met elkaar wat drinken en een koekje erbij.

Chocolade ben ik zelf verzot op, maar mijn kinderen krijgen thuis nooit chocolade. En het is best vaak dat ik ze eigenlijk vergeet om snoep te geven hoor hahah. Ik koop zelf nooit snoep in de winkel. Doordat de oma's ons veel snoep geven kan ik altijd de komende maanden vooruit

Als het maar met mate is vind ik
Vanaf 1 jaar mogen ze volledig met de pot mee-eten, dus vanaf die leeftijd kreeg onze dochter wel eens patatjes, een hapje ijs, chocoladepasta op brood, enz.

Ik ben er veel makkelijker in dan ik van tevoren had gedacht.
quote:fachat schreef op 02 januari 2009 @ 23:45:

[...]

Ja, het meisje weet niet beter, ze weet niet wat ze mist...Maar dan is het toch niet zielig? Iedereen moet het zelf weten hoor, daar niet van, mijn dochter zal dan ook heus een stuk taart krijgen, omdat zij het dan waarschijnlijk ook echt wil. Maar een ander die haar dochter dan een Nijntje koekje geeft, niets mis mee toch als iedereen verder tevreden is?
Zoon is 1 en ik ben er ook veel makkelijker in dan gedacht. Inderdaad lang leven de decembermaand met kruidnootjes en oliebollen e.d.

Ik ben ook wel benieuwd wat jullie 'snoep' vinden. Ik las net iemand die danoontje daar onder schaarde en anderen weer rozijntjes etc.

Zoon krijgt thuis eigenlijk redelijk verantwoord eten: Nijntje biscuitje of rozijntjes, naast 5 boterhammen (met appelstroop als enige 'zoet'), fruit een bord avondeten en toetje en een fles melk. Maar hij krijgt wel meestal diksap ipv water omdat hij dan gewoon veel beter drinkt (en hij relatief weinig drinkt uit zichzelf).

Als we buiten de deur zijn is het heel wat minder braaf: appelsap, ijs, stukje oliebol of wafel, pannekoeken etc. en we zijn redelijk vaak buiten de deur....
quote:SnoopySnoopy schreef op 02 januari 2009 @ 23:59:

[...]

Maar dan is het toch niet zielig? Iedereen moet het zelf weten hoor, daar niet van, mijn dochter zal dan ook heus een stuk taart krijgen, omdat zij het dan waarschijnlijk ook echt wil. Maar een ander die haar dochter dan een Nijntje koekje geeft, niets mis mee toch als iedereen verder tevreden is?

Op zich niet nee, maar als alle andere kinderen wel taart krijgen en zij niet, vind ik het gewoon niet helemaal eerlijk t.o. haar.

Ik kan me trouwens wel bij Robijntje aansluiten wb alles met mate!

Snoep vind ik trouwens spekjes, smarties, winegums, etc. Rozijntjes vind ik niet echt snoep (zijn gedroogde druiven, dus nog eerder fruit!)

Danoontj vind ik ook geen snoep, das een toetje. Krijgt mijn zoontje ook af en toe, maar meestal is het yoghurt, vla of een fruitsalade.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven