Vaste voeding baby moeizaam, tips gevraagd

22-01-2020 08:36 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon van inmiddels bijna 6 maanden heeft veel moeite met vaste voeding. We proberen dit al vanaf 4 maanden maar het gaat nog steeds niet van harte.

Hij kokhalst veel, lijkt het moeilijk weg te kunnen krijgen en spuugt het geregeld ook weer uit. Fruit gaat wel iets beter dan groente. Groente krijgt hij helemaal niet weg, fruit soms nog wel met kleine beetjes (als ik het helemaal pureer, dan is het dus echt appelmoes, en dan nog gaat dit soms moeilijk) Potje of zelf maken maakt niet zoveel uit. Ik zie er elke keer weer tegen op om het te gaan geven. en het vervangt nog zeker geen flesvoeding (dit zie ik op korte termijn ook niet gebeuren)

Ik blijf het natuurlijk elke dag aanbieden en zal ook het consultatiebureau vragen om tips, maar ik dacht, misschien heeft iemand hier ervaring/tips? Hij heeft ook inmiddels wel deze voedingsstoffen nodig denk ik.
Bjorg schreef:
22-01-2020 11:38
Die eerste hapjes gaat helemaal niet om de voedingsstoffen, maar om het leren eten: smaak, textuur, geur, kleur. Doorslikken is niet het enige doel.
Hier werkte Rapley het beste, dan kon ze zelf ontdekken, proeven, ruiken, voelen en bovendien was het stukken minder voorbereidingstijd voor mij.
Hier werkte Rapley voor geen meter. Ze kon helemaal niks met stukken groente of brood korstjes. Potjes gingen er dan weer uitstekend in, en kosten ook nogal weinig voorbereidingstijd.
TO, blijf gewoon kleine beetjes proberen, op verschillende manieren. Het gaat er inderdaad met name om dat ze ontdekken dat je ook andere dingen in mond kunt hebben dan melk, en hoe je dat dan doorslikt. Het ene kind vind stukken voedsel interessant, het andere vindt dat vreselijk en wil veel liever goed gepureerd. Is allebei prima, en zegt niks over hoe goed ze later gaan eten.
Duurde bij ons ook wel even... volhouden komt vanzelf. Uiteindelijk at mijn dochter voor het eerst succesvol een hapje op de opvang ;) hielp dat ze het andere kinderen zag doen. (De nieuwe leidster zei: ze at haar fruit wel slecht, een paar hapjes maar. Ik sloeg steil achterover van verbazing want ze had nog nóóit succesvol een hapje gegeten).
Af en toe wat aanbieden, heeft geen haast. Hij kijkt op een gegeven moment het voedsel van je lepel af, dan weet je dat hij er klaar voor is. Duurde bij ons ook vrij lang en eet nu alles, ook rauwe champignons :facepalm:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven