Verandering gedrag 11 maanden
woensdag 26 november 2008 om 08:19
Ik zit met het volgende: mijn dochter van net 11 maanden is/was een superkind: altijd vrolijk, spelen, lachen, slapen, eten, alles prima. Sinds vorige week ongeveer is ze ons behoorlijk aan het uitproberen....Normaal gesproken slaapt ze om 11.30 en om 17 ongeveer anderhalf uurtje. Sinds een paar dagen, zodra het 11 uur wordt, begint ze in dr ogen te wrijven en vooral heel erg te huilen. Krijsen. En je mag vooral niet met haar op de bank zitten, nee, je moet met haar rondlopen in je armen...nu heb ik wel meer te doen (ik werk vanuit huis dacht dat dat makkelijker was) en ben absoluut niet van plan om anderhalf uur met haar rond te lopen (10 kilo). Zodra ze dan slaapt en ik haar in dr bedje wil leggen begint ze om zich heen te slaan en wild te huilen. En dat herhaalt zich zo'n 4-5 keer. Weet iemand wat ik hier aan kan doen? Is het soms tijd om de slaaptijden te veranderen. Twee slaapjes worden dan 1 slaapje? En dan rond een uur of 14 zeker he? Ik krijg er bijna nog ruzie van met mijn man want we zijn helemaal niet gewend dat ze zo huilt en natuurlijk krijgt mama daar dan weer de schuld van...Ik hoop dat jullie wat weten want dit is ook nix.
woensdag 26 november 2008 om 08:34
Volgens mijn eigen 'kinderbijbel' (het boek 'oei, ik groei') zijn er rond 50 weken (dus ong. 11 maanden) zogenaamde regeldagen. WEet eigenlijk niet meer of mijn zoon er last van had( is inmiddels bijna 5) Het kan zijn dat ze een sprongetje maakt in de ontwikkeling en daardoor gefrusteerd raakt, wil ze misschien lopen of iets anders wat ze wel wil maar nog niet kan of de kracht niet voor heeft? Probeer te kijken of dat het is, misschien wil ze meer eten oid. Ik denk niet dat je moet tornen aan haar slaapjes omdat ze nog wel moe is om 11 uur, is ze dat ook om 17 uur? En als je van 2 slaapjes er 1 wil maken zou ik haar na de boterham (ong. 12 uur) op bed leggen, ik denk dat 14 uur veel te laat is. Poeh lastig hoor, ken het wel. Succes ermee!
woensdag 26 november 2008 om 08:59
woensdag 26 november 2008 om 10:02
Hier nog zo eentje.
Dochter is van 13 januari, bijna 11 mnd dus.
Ze is al 2 weken regelmatig niet meer van plan om in de ochtenden te slapen.
Ze slaapt hier altijd van 9 tot 10 en dan in de middag van 13 tot 15u. Maar de ochtenden gaan dus heel vaak niet meer goed. Op de creche zeiden ze inderdaad dat misschien haar slaapjes aangepast moeten worden... Maar zolang het nog niet íedere dag bal is, probeer ik het nog zo vol te houden.
Ik werk 2 dagen in de week overwegend thuis, en vind het erg makkelijk als ze veel slaapt (en tijdens haar wakkere uurtjes is er een oma hier). Maar het zat er natuurlijk aan te komen dat dit zou gaan veranderen.
Ik merk ook dat ze zowiezo meer aandacht wil, en als ze die niet krijgt, dan begint ze te krijsen. Was eerst ook een stuk minder. Ze zullen wel gaan uitproberen op deze leeftijd.... Moest er natuurlijk eens van komen.
Dochter is van 13 januari, bijna 11 mnd dus.
Ze is al 2 weken regelmatig niet meer van plan om in de ochtenden te slapen.
Ze slaapt hier altijd van 9 tot 10 en dan in de middag van 13 tot 15u. Maar de ochtenden gaan dus heel vaak niet meer goed. Op de creche zeiden ze inderdaad dat misschien haar slaapjes aangepast moeten worden... Maar zolang het nog niet íedere dag bal is, probeer ik het nog zo vol te houden.
Ik werk 2 dagen in de week overwegend thuis, en vind het erg makkelijk als ze veel slaapt (en tijdens haar wakkere uurtjes is er een oma hier). Maar het zat er natuurlijk aan te komen dat dit zou gaan veranderen.
Ik merk ook dat ze zowiezo meer aandacht wil, en als ze die niet krijgt, dan begint ze te krijsen. Was eerst ook een stuk minder. Ze zullen wel gaan uitproberen op deze leeftijd.... Moest er natuurlijk eens van komen.
woensdag 26 november 2008 om 10:26
Je schrijft...ze is ons aan het uitproberen. (Dan ga je er vanuit dat ze dit doet om je te 'jennen'?). Ik denk dat dat met 11 maanden zeker niet het geval is. Ze is zich denk ik eerder aan het ontwikkelen, wil meer dan alleen in de box liggen/zitten, ruimte om te ontdekken.
Je schrijft tevens dat je thuis werkt...wellicht heb je dan nu handen tekort, aangezien zij een 'handenbindertje' wordt nu ze de omgeving gaat verkennen?... met als gevolg dat je niet 'ongestoort' kunt werken? Als dit frustratie oplevert bij jou voelt je kleine dit haarfijn aan, en daar reageert ze ook weer op... Zou dit mee kunnen spelen?
Je schrijft tevens dat je thuis werkt...wellicht heb je dan nu handen tekort, aangezien zij een 'handenbindertje' wordt nu ze de omgeving gaat verkennen?... met als gevolg dat je niet 'ongestoort' kunt werken? Als dit frustratie oplevert bij jou voelt je kleine dit haarfijn aan, en daar reageert ze ook weer op... Zou dit mee kunnen spelen?
woensdag 26 november 2008 om 10:42
Ik werk ook heel regelmatig 's nachts (lekker rustig). Dus ze zal niet het gevoel hebben dat ik niet met haar bezig ben. Bovendien werkt papa in de winter niet en die is vooral in de ochtenduren ook gezellig met haar aan het spelen.
Wat ik vergeten ben te melden is dat als ze zo aan het janken is en ik na een tijdje toch maar opsta (ze stikt bijna van woede), zodra ik opsta ze alweer lacht. Vooral als ze zichzelf in de spiegel ziet.....ga ik dan weer zitten begint het weer van voor af aan.
Wat ik vergeten ben te melden is dat als ze zo aan het janken is en ik na een tijdje toch maar opsta (ze stikt bijna van woede), zodra ik opsta ze alweer lacht. Vooral als ze zichzelf in de spiegel ziet.....ga ik dan weer zitten begint het weer van voor af aan.
woensdag 26 november 2008 om 11:03
Marijo08, mijn dochter is precies 11 maanden vandaag en slaapt erg veel nog. Ze heeft het nodig, anders is ze niet te genieten. Ik ga ook echt niet met een jengelend kind zitten, dan gaat ze gewoon even slapen. Haar schema:
Normaal gesproken wordt ze om 8 uur wakker en gaat ze om 9 uur even terug naar bed voor een uur, anderhalf uur. Ze redt het namelijk anders echt niet van 8 uur tot na de boterham.
Na het broodje gaat ze weer naar bed, ca. 12.30 uur tot ca. 14.30 uur. En ook dan redt ze het niet tot 19 uur. Ze gaat na de warme prak om 17.30 uur even een uurtje slapen en dus rond 18.30-19.00 uur er nog even weer uit voor een papfles. Tussen 19.30 en 20 uur ligt ze er weer in tot 8 uur dus.
Ik merk ook dat ze de laatste 2 weken minder goed 'alleen' kan zijn. Als ik de kamer even uitloop om de post uit de gang te halen bijvoorbeeld (ben dus zo terug), dan vindt ze dat niet leuk! Maandje geleden speelde ze rustig door.
Ik moet haar veel meer vermaken nu.
Misschien inderdaad een sprongetje?
Maar je vroeg geloof ik of het tijd werd voor 1 slaapje?
Zou hier echt nog niet kunnen, of dat bij jou wel al kan weet ik natuurlijk niet...maar als ze om 11 uur in haar oogjes wrijft denk ik dat het hele vervelende uurtjes worden als je haar tot na de boterham op wilt houden, voor haar en voor jou.
Succes!
Normaal gesproken wordt ze om 8 uur wakker en gaat ze om 9 uur even terug naar bed voor een uur, anderhalf uur. Ze redt het namelijk anders echt niet van 8 uur tot na de boterham.
Na het broodje gaat ze weer naar bed, ca. 12.30 uur tot ca. 14.30 uur. En ook dan redt ze het niet tot 19 uur. Ze gaat na de warme prak om 17.30 uur even een uurtje slapen en dus rond 18.30-19.00 uur er nog even weer uit voor een papfles. Tussen 19.30 en 20 uur ligt ze er weer in tot 8 uur dus.
Ik merk ook dat ze de laatste 2 weken minder goed 'alleen' kan zijn. Als ik de kamer even uitloop om de post uit de gang te halen bijvoorbeeld (ben dus zo terug), dan vindt ze dat niet leuk! Maandje geleden speelde ze rustig door.
Ik moet haar veel meer vermaken nu.
Misschien inderdaad een sprongetje?
Maar je vroeg geloof ik of het tijd werd voor 1 slaapje?
Zou hier echt nog niet kunnen, of dat bij jou wel al kan weet ik natuurlijk niet...maar als ze om 11 uur in haar oogjes wrijft denk ik dat het hele vervelende uurtjes worden als je haar tot na de boterham op wilt houden, voor haar en voor jou.
Succes!
woensdag 26 november 2008 om 11:12
woensdag 26 november 2008 om 21:00
Hier een kindje van bijna 11 maanden... en hetzelfde 'probleem'. Hier duidelijk een sprongetje hier, wil alleen maar bij mij zijn (veel liever nog dan bij papa), heeft enorme driftbuien en ik merk dat ze zichzelf heel erg in de weg zit, als ze zit te brullen zie je ook echt dat ze even niet weet hoe ze alles moet verwerken.
Dochter gaat al maanden al haar eigen gang in huis, kan al 4 maanden tijgeren en staan en sinds kort ook kruipen dus ze kwam overal (ook zonder mij, ze kroop gewoon de kamer uit ) maar wil mij nu gewoon in de buurt hebben, dus ze kruipt overal achter me aan, of ik neem haar mee (dus naar zolder als ik de was ga doen). Dan speelt ze nog grotendeels alleen, maar wel met mij in de buurt en dat hebben ze gewoon nodig tijdens zo'n sprongetje.
Slapen was hier altijd ongeveer van 10:30 tot 12:00, we hadden alleen dit slaapje nog en dat ging erg goed. Nu wisselt het heel erg, ik hou ook geen vaste tijden aan, maar doe haar naar bed als ze moe is. Maar nu slaapt ze maar 3 kwartier (wat ze de eerste 6 maanden van haar leven ook deed...) en 's middags doe ik haar ook nog even naar bed, maar meestal lukt het niet, sowieso maar een half uurtje.
Het gaat als het goed is vanzelf over... het kost nu even veel energie en het loopt allemaal heel rommelig (hier vooral ook omdat dochter nu alles zelf wil doen, boekje lezen, eten met haar vork (brood) en lepel (rijst, yoghurt)). Maar het gaat over en dan zijn ze meestal nog liever dan daarvoor .
Dochter gaat al maanden al haar eigen gang in huis, kan al 4 maanden tijgeren en staan en sinds kort ook kruipen dus ze kwam overal (ook zonder mij, ze kroop gewoon de kamer uit ) maar wil mij nu gewoon in de buurt hebben, dus ze kruipt overal achter me aan, of ik neem haar mee (dus naar zolder als ik de was ga doen). Dan speelt ze nog grotendeels alleen, maar wel met mij in de buurt en dat hebben ze gewoon nodig tijdens zo'n sprongetje.
Slapen was hier altijd ongeveer van 10:30 tot 12:00, we hadden alleen dit slaapje nog en dat ging erg goed. Nu wisselt het heel erg, ik hou ook geen vaste tijden aan, maar doe haar naar bed als ze moe is. Maar nu slaapt ze maar 3 kwartier (wat ze de eerste 6 maanden van haar leven ook deed...) en 's middags doe ik haar ook nog even naar bed, maar meestal lukt het niet, sowieso maar een half uurtje.
Het gaat als het goed is vanzelf over... het kost nu even veel energie en het loopt allemaal heel rommelig (hier vooral ook omdat dochter nu alles zelf wil doen, boekje lezen, eten met haar vork (brood) en lepel (rijst, yoghurt)). Maar het gaat over en dan zijn ze meestal nog liever dan daarvoor .