verstand en gevoel- kind loslaten

01-09-2009 17:46 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
'Godver ik baal echt van mezelf dat ik nu doe wat ik nooit gedacht had wat ik ooit zou doen als ik moeder ben. Ik stel me aan, doe belachelijk, denk alleen aan mijn eigen gevoel en wil gewoon dat iedereen vindt dat ik wel gelijk heb, tegen beter weten in.'

quote:royanne77 schreef op 01 september 2009 @ 21:54:

het was een uur rijden, maarja de a2 afkachelen in spitstijd is een crime...

ik heb er in elk geval van geleerd

moedergevoel volgen is soms nog een beetje moeilijk vind ik

misschien omdat het zulke compleet nieuwe gevoelens zijn

en verstand vaak andere dingen zegtJe voelt je nu heel kwetsbaar omdat het nieuw is. Later leer je op je gevoel te vertrouwen. Die liegt niet. Dat gevoel zegt ook als het risico meevalt, maar ik ga nooit tegen een oer gevoel in. En ik ben al 11 jaar moeder.
Wat ik vooral erg raar vind is dat ze privé-afspraken tijdens haar werk inplant. De gewone gezinszaken gaan natuurlijk door als er een gastkindje is, dat is ook de kracht van een gastgezin, het meedraaien in een gezin. Maar met een baby de hele middag op route? Ik was al uit mijn vel gesprongen bij het idee alleen al. Dat kindje hoort toch gewoon te slapen?
mwaoh... ik vind dat dat ten dele op gaat in dit geval sosofie. Ik neem aan dat haar dochter niet iedere week aankomt op Schiphol, en bovendien heeft ze het van te voren aan Royanne gevraagd of het mocht.

Hoe doe je dat zelf dan? Zou je zelf ook niet iemand van schiphol gaan halen omdat je kindje moet slapen? Kruimel hier ging en gaat altijd gewoon mee met dat soort dingen hoor. Van een enkel keertje in de auto slapen wordt hij echt niet slechter.

Ik snap wel dat het een rotgevoel is als je je kind pas zo laat terug ziet, maar ik ben wel redelijk makkelijk in dit soort dingen over het algemeen. Alleen als iets echt onveilig is voor mijn kind spring ik uit mijn vel (zoals die keer dat mijn schoonmoeder Kruimel mee wilde nemen in de auto zonder kinderstoeltje :s ).
ja, haar dochter woont al 10 jaar in amerika en komt nu weer voorgoed terug in nl, dus was best speciaal. begrijp best dat ze haar wilde ophalen. En mijn kind slaapt in de auto nog beter dan in bedje. dus vandaar dat ik ook echt geen probleem zag. en als ze gewoon op tijd thuis waren geweest en ik hem gewoon om 5 uur op had kunnen halen, was er zelfs helemaal niks aan de hand geweest. het was alleen nu het anders liep dat ik opeens vond dat het niet echt een slimme beslissing was. Vind ik nog steeds en ik zou de volgende keer ook beter naar ijn gevoel luisteren, maar kan het al wel meer relativeren dan rond half 7 deze avond

wel grappig herkenbare reacties
Snap ik ook Royanne, dat rond half 7 vanavond je gevoel even heel anders was. Zou ik waarschijnlijk ook hebben, vooral omdat je je er helemaal niet op hebt ingesteld. Ook niet handig van haar om niet even te vermelden hoe laat haar dochter aan zou komen, maar ja.... dat is achteraf geklets.

Waar ik wel benieuwd naar ben: zou je nou een volgende keer je kindje wel weer mee laten gaan (mits wel op vroeger tijdstip) of niet? met andere woorden: als je er nu op terug kijkt, wat is dan belangrijker: dat je eigenlijk sowieso een beetje een rotgevoel er bij had, of dat het allemaal anders liep dan verwacht en dat het zo laat werd?
Lika, ik zou hem niet meer mee laten gaan. Ik denk wel dat het anders was geweest als het inderdaad normaal was verlopen en ik hem gewoon om 5 uur op had kunnen halen. Toch heb ik me van te voren te weinig gerealiseerd wat er allemaal mis zou kunnen gaan. Op schiphol zelf had er ook flinke vertraging kunnen zijn door gedoe met bagage of gewoon vertraging van het vliegtuig. Dat wij daar voor kiezen oke, maar niet de gastouder.
quote:Zwieber schreef op 01 september 2009 @ 21:02:

[...]

Misschien ben ik een zeur maar de eerste keer ga ik altijd mee. Zo kan ik kennismaken met de ouders en zien waar het is, zien wat hem te wachten staat etc. Ik ga hem niet zomaar meegeven met vreemden, ook al hebben ze een leuk kind. Je weet maar nooit en het is fijner voor mijn gemoedsrust.

Ik ken de moeder (dorp) maar het ging mij meer om het feit dat iemand anders met mijn kind in het verkeer zou zijn. Dat vond ik heel heftig, en het idee dat ik hem gewoon niet ophaalde, terwijl ik dat tot nu toe (naast opa, oma, papa) altijd gedaan heb.

Maar kindjes waarvan ik de ouders niet ken, zal ik ook zeker mee gaan, want anders eet ik echt de krant op. :-)

Vorige week eerste keer BSO gehad, en ook daarbij in de stress. Zal die wel worden opgehaald uit de klas, zal hij het wel snappen etc. Ik ben na mijn werk echt naar de BSO gevlogen.

volgende week dus schoolreis. :-) leuk! (voor hem)
Schoolreis in september? Wat vreemd. Reken er maar op dat je een uitgeput ventje terugkrijgt wat een geweldige tijd heeft gehad!
Royanne, sorry, maar er is wel erg veel begrip voor jouw kant van het verhaal. Ik heb die ook wel, maar ik denk ook: had die arme vrouw maar een vrije dag genomen. (En wat waren dan de consequenties voor jou?!) Haar dochter na tien jaar weer remigreren?! Stel jezelf voor over pakweg dertig jaar! Hebben we het nu dan over een paar uurtjes file?

Maar inderdaad. loslaten is enorm lastig. Meegaan met de eerste keer spelen, schoolreisje, bso, pfffft, ik zit er middenin en vind het ook erg moeilijk een goeie weg daarin te zoeken.
Hier ook een dochter van 10 maanden... enne ik snap er weinig van. Kind is in goede/vertrouwde handen. File? Ach ja... grote kans hier in Nederland en de kans dat een ander dan met 140 km per uur achterop knalt wordt gelijk een stuk minder...

Maak je niet druk! Kind heeft er ws minder last van gehad dan jij!
Ik vind niet dat ik mezelf te druk heb gemaakt. Op dat moment baalde ik gewoon. dat jij floor je daar niet druk om zou kunnen maken is jouw goed recht. maar laat een ander (mij in dit geval) in mijn waarde. Natuurlijk kan ik het nu ook wel relativeren. Maar die middag vond ik het gewoon niet fijn.

Achteraf hadden we inderdaad beter kunnen beslissen dat de gastouder een dag vrij zou nemen. Consequenties voor mij waren er niet echt, ik zou ook gewoon een dag vrij kunnen nemen, geen probleem. de gastouder had haar dochter een paar weken daarvoor nog in amerika bezocht. maar ze wilde haar toch graag ophalen omdat ze nu definitief naar nl kwam. Ze heeft zelf ook niet voorgesteld om een dag vrij te nemen.

Eigenlijk vind ik dat we er allebei te makkelijk over hebben gedacht. Zij heeft het zo voorgesteld en ik heb ja gezegd en dat was het dan. we hebben eigenlijk helemaal niet de wat-als scenarios besproken. een vliegtuig kan flinke vertraging hebben, bagage kan zoek raken, we weten allemaal wat een ramp de a-2 kan zijn etc. we hadden er allebei wat meer bij stil kunnen staan vind ik.
Ik vind persoonlijk niet dat de gastouder er te licht over heeft gedacht. Ze heeft een dilemma, bedenkt een -in haar ogen gangbare- oplossing, heeft het nog gecheckt bij jou, en jij vond het goed.

Jij neemt die beslissing dat het oke is, de gastouder niet.

Dus ik vind niet dat haar enige blaam treft hierin.
Ik denk dat het voor Royanne eerder een situatie was waarbij je de situatie achteraf gezien verkeerd hebt ingeschat. Kan ons allemaal gebeuren. Ik heb ook wel dingen meegemaakt die ik nu anders zou beslissen t.o.v van mijn kinderen, puur omdat ik het niet leuk vond hoe het uiteindelijk uitpakte. Daar leer je dus van. Volgende keer dus anders en denk je misschien meer na over de consequenties voor beide partijen.

Overigens vind ik niet dat de gastouder hier iets verkeerd heeft gedaan, ze heeft het gevraagd, het was goed en houdt je op de hoogte dat ze later is. Maar je gevoel daarover begrijp ik wel heel goed, ik zou ook zeker niet lekker hebben gezeten.

Maar hebben we dat niet allemaal met kleine dingen elke dag? Ik heb bijna elke dag (bij wijze van) wel een dubio over iets. "moet ik dit wel melden op school? " "of juist niet?" "Kom ik dan te weinig voor hem op?" "of teveel?"

Vorige week is mijn zoontje voor het eerst naar de BSO geweest en heeft zich daar in zijn vinger gezaagd. Met een echte zaag dus. Nu heb ik zijn leidster heel hoog zitten, maar ik vond het echt lastig om dit goed af te handelen. Ik wilde voor hem opkomen maar ook niet gelijk de leidster het vuur aan de schenen leggen, maar toch duidelijk maken dat ik dit niet meer wil hebben.
Heb niet alles gelezen maar las in iemand zn reactie dat ze haar kinderen sowieso niet graag met andere lange afstanden mee laat rijden.

Geldt dit bijv. ook voor opa's en oma's?

Onze twee oudste zijn pas bijv. naar het dolfinarium geweest (1,5 uur enkele reis) met mijn schoonouders. (kinderen zijn ruim 1,5 en ruim 2,5)

Ergens vond ik het wel spannend maar heb het snel weggewuifd en ze laten gaan. Ze hebben een geweldige dag gehad en kwamen vol met verhalen thuis (zowel opa/oma als kids )

Laten jullie jullie kids ook gaan op zulke uitstapjes?
ik zou dat wel doen als ze een uitstapje maken met opa en oma. Het was nu pas de tweede keer dat ie met iemand anders met de auto ging. De eerste keer was dat opa en oma hem kwamen halen voor een weekendje logeren, was ook een uur rijden. Vriend en ik moesten wel even slikken toen we hem zo weg zagen rijden haha!

Kikkie vat het wel goed samen ja. Zeg trouwens ook niet dat de gastouder iets verkeerd heeft gedaan hoor. maar ik blijf erbij dat we het allebei wel iets uitgebreider hadden kunnen bespreken van te voren. wat ook nog was; ik gaf aan dat ik plekken als schiphol minder vertrouw met die mexicaanse griep. Haar reactie was: ach die mexicaanse griep daar geloof ik niet in. Ik ben er ook mee eens dat iedereen griep kan krijgen en dat je het overal kunt oplopen etc etc maar het ging me een beetje om het feit dat het zo snel werd weggewuifd. ook bij het terugbrengen werd er ook niet iets gezegd van: goh, vervelend he dat het zo lang duurde ofzo. ze vroeg alleen wat lachend of we dan ongerust waren geweest. Misschien dat die kleine dingetjes ertoe hebben bijgedragen dat ik vind dat we van beide kanten iets zorgzamer hadden mogen zijn ofzo.

Pff, en ik besef ook dat dit nog iets kleins is.

Kikkie hoe heb je het zaagprobleem opgelust?

en thenurse, stel dat dat dagje dolfinarium anders was gelopen hoe was het dan voor je geweest 9natuurlijk hypothese maar toch)
Royanne, ik had niet de intentie om jou met mijn posting niet in je waarde te laten. Het spijt me als je dat zo ervaart.

Ik heb er wellicht alleen wat minder begrip voor als anderen en dat komt door mijn persoonlijke situatie.
oke floor maakt niet uit.

mijn moeder zei vroeger ook heel snel: maak je niet druk. Niet leuk als je zelf wel met iets zit. dus waarschijnlijk reageer ik ook vanuit mijn persoonlijke situatie

ken de jouwe niet, als het met dit topic te maken heeft kan je e misschien iets over kwijt?
Ben jaren alleenstaande moeder geweest, daarvoor getrouwd met een man die veel in het buitenland zat, nu kostwinner en al die tijd onregelmatige diensten en veel uren gedraaid.

Noodgedwongen dus vaak kinderen moeten 'loslaten' en aan de zorg van anderen over moeten laten. Er zijn dagen dat ik ze helemaal niet zie.

Vanuit dat referentiekader zeg ik dus; 'ach die 2 uurtjes later...'

Het is echter niet mijn bedoeling jouw gevoel niet serieus te nemen.
ja, dan sta je er best alleen voor... petje af hoor.

noodgedwongen dus vaak je kinderen los moeten laten, maar dat zal toch ook wel e.e.a. bij je oproepen qua gevoel.

En he, die van mij is pas 9 maanden, ik ben nog zo niks gewend
quote:royanne77 schreef op 03 september 2009 @ 10:54:

en thenurse, stel dat dat dagje dolfinarium anders was gelopen hoe was het dan voor je geweest 9natuurlijk hypothese maar toch)

Uhm, ik ga ervan uit dat de grootouders net zo goed opletten en voorzichtig zijn als dat wij als ouders zijn met onze kinderen.

Nu moet ik zeggen dat ik opa's en oma's ook blind vertrouw en als er zaken zijn waar we anders over denken dit ook gezegd kan worden

(maar dat betekend niet dat ik er soms toch moeite mee heb; om dingen aan te kaarten hoor )

Heb dus een beetje de instelling; mocht er iets gebeuren terwijl ze bij opa en oma zijn, had het net zo goed hier bij ons kunnen gebeuren.

Hopelijk snap je me een beetje
Eigenlijk vind ik dat we er allebei te makkelijk over hebben gedacht.

Misschien omdat het ook wel makkelijk ís. Kind gaat mee naar Schiphol, kind is later thuis dan normaal.

Het heeft toch niets te maken met 'in je waarde laten' als iemand (ik bijvoorbeeld haha) echt het probleem niet ziet?

Ik denk dat je zelf ook moet proberen dit soort dingen wat meer te relativeren en los te laten. Er zullen nog zó vaak dit soort dingen voorkomen. Zolang het goed gaat met je kind allemaal prima, lijkt mij.
zucht

je mag het probleem niet zien.

ik zie het inmiddels ook niet meer zo

maar op dat moment vond ik het gewoon niet fijn. klaar. m'n kind had de hele middag niet geslapen en zat al 2 uur in een auto terwijl het bij mij moest zijn en met een gevuld buikje in bad had moeten liggen. Ja, daar maakte ik me op dat moment druk over. en als anderen zeggen dat dat onzin is, heb ik het over in waarde laten.

Ik relativeer het echt wel hoor maar toen was ik er gewoon niet blij mee. mag toch?

zo, nu is het geloof ik wel genoeg uitgekauwd.
quote:TheNurse schreef op 03 september 2009 @ 10:42:

Heb niet alles gelezen maar las in iemand zn reactie dat ze haar kinderen sowieso niet graag met andere lange afstanden mee laat rijden.

Geldt dit bijv. ook voor opa's en oma's?

Onze twee oudste zijn pas bijv. naar het dolfinarium geweest (1,5 uur enkele reis) met mijn schoonouders. (kinderen zijn ruim 1,5 en ruim 2,5)

Ergens vond ik het wel spannend maar heb het snel weggewuifd en ze laten gaan. Ze hebben een geweldige dag gehad en kwamen vol met verhalen thuis (zowel opa/oma als kids )

Laten jullie jullie kids ook gaan op zulke uitstapjes?

No way. Omdat ik weet hoe opa rijdt....

Mijn schoonouders zijn van het type; zoveel als mogelijk de auto in de garage laten. Opa is dus absoluut een ramp in het verkeer, en ik geef mijn kind liever mee aan iemand die dagelijks rijdt, dan aan opa die echt wel op mijn kind wil passen, maar intussen de nodige ervaring in het huidige verkeer mist.

Daarentegen mocht dochterlelie wel met zuslelie naar Spanje, in het vliegtuig. Uiteraard waren we blij dat we een sms'je kregen dat ze veilig aangekomen waren. Maar zuslelie heeft zelf 2 kinderen en ze waren met 2 koppels (dus 4 volwassenen, min of meer dan, en 3 kinderen). In ieder geval stukken veiliger dan de auto van opa.

En dat zorgen maken..... welkom bij de club
Uhhh nou... genoeg uitgekauwd? Dat klinkt ook weer niet zo vriendelijk!

Royanne, het kan toch dat een dergelijk voorbeeld een discussie oproept?

Het is geen gebrek aan respect, het is een verschil in beleving. Jij maakt je druk over iets, waarvan sommige het probleem niet zien.

Je zou ook kunnen proberen om iets van die relativering op te pikken.

Ik heb mijn 8 maanden baby afgelopen vakantie 13 uur lang achter elkaar in de auto gezet om naar Z-F te rijden. Ik neem daarbij als uitgangspunt; zolang ze lacht of slaapt is het goed!
mmm nee ik was er ook nooit fan van, dat meerijden.

Mijn zoon heeft 1,5 jaar bij een gastouder gezeten en haar oudere zoon (5) zat op een school die wat verder weg zat.

Zij moest hem dus met de auto brengen.

We zaten na de geboorte behoorlijk omhoog qua opvang dus dolblij dat hij terecht kon bij een hele leuke gastouder.

Maar tijdens de intake vertelde ze me dit en op dat moment vond ik het eigelijk niet zo erg.

Maar toen het eenmaal zo ver was...meeeeeeen ik vond het helemaal niks, dat gesleep.

Ik bracht em even voor 8 uur bij haar, en zij moest ongeveer een half uurtje later weg, dus kleine uit de maxi cosi en kon er een half uur later weer in...nee ik vond het nogal een gesleep en hij was al zo een onrustige baby.

Later vond hij het prima, toen hij wat ouder was maar nu hij op het kdv zit, vind ik het heerlijk dat hij gewoon kan gaan spelen zonder even later weer weg te moeten.

En over dat loslaten..tja moeilijk he...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven