verstopping bij baby half jaar oud

07-03-2008 10:54 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds enkele weken heeft mijn dochter problemen met haar ontlasting. Ze houdt het zo een week op, terwijl ze voorheen echt wel 1x op een dag poepte. Je kunt ook aan haar merken dat het dwarszit, en als ze dan probeert te persen is het keihard wat eruit komt. En ze huilt erbij van pijn.

Voor mijn gevoel heb ik alles al geprobeerd om haar te helpen: onderbuik masseren, anus masseren, thermometer erin, weinig vast voedsel meer geven (zij krijgt nog volledig borstvoeding, 4-5 x per dag), kiwi, pruim, sinaasappel, kindocildruppels vsm.

Ik weet dat het iets is wat erbij kan horen, maar ik wil zo graag iets doen.

Dus hoop dat jullie misschien nog een tip hebben, die ik nog niet heb geprobeerd.
Als ik jou was zou ik voorlopig zowieso een paar weekjes aankijken. De krampjes kunnen ook komen doordat ze onregelmatige ontlasting heeft. Als ze regelmatiger poept, zullen die krampjes wel verdwijnen. Ik weet niet welke hoeveelheid je hebt meegekregen, maar zodra je denkt dat je nog voor een paar dagen het middel in huis hebt, kun je gewoon je huisarts bellen om te informeren hoe het dan gaat. naar aanleidng daarvan kan hij jou adviseren of en hoe af te bouwen. Dit is een persoonlijk advies dan, en daar zijn jullie mee gebaat. Hoe het bij de anderen is gegaan, is met alle respect, voor jullie niet van toepassing in de zin van dat het bij jullie ook zo zal werken. Die garantie kan alleen een huisarts doen op basis van de informatie die jij op dat moment kan verstrekken.

Succes ermee.
Oja, mag ik vragen welke naam het middel heeft dat je hebt gekregen voor je dochter?
Pastcy: het is lactulose van centrafarm
Onze oudste dochter heeft het ook een maand of 2 gehad, net na het introduceren van bijvoeding, dus toen ze een maand of 6 was. Accuut stoppen met banaan hielp al enorm en gelukkig is het na een maand of 2 vanzelf weer beter geworden. Net of de darmen even aan nieuwe voeding moesten wennen. Na die 2 maanden zat ze weer aan haar gebruikelijke 6 poepluiers per dag en sinds ze 2.5 is poept ze 1x per dag (en is het dus een beetje normaal).

Hoop dat het snel beter wordt, want het is zoooo zielig.
Even een vraag over lactulose: Geven ze dat ook al aan kleintjes van 6/7 maanden?

Ik heb net de apotheek gebeld en daarna de assistente van de huisarts. De huisarts moet worden geconsulteerd omdat zowel de apothekers- als dokters-assistente huiverig waren om lactulose aan zo'n jong kind te geven

Sinds we bijvoeding geven is het hier ook feest Het CB geeft huis-tuin en keuken-tips en die werkten best aardig. Tot gister.... Gister had hij niet gepoept, maar was wel supervrolijk. Vandaag werd ik gebeld door de oppas, omdat zoontje (bijna 7 maanden) lag te gillen van de pijn. Thuis " operatie thermometer " uitgevoerd en echt keiharde ontlasting eruit gevist. Ik word straks teruggebeld door de huisarts.

Is het trouwens schadelijk als je zelf met de thermometer aan de slag gaat? Mijn moeder had het over een luie endeldarm en aambeien. Zelf had ik zoiets van: het MOET er uit, kan me niet schelen hoe.
Sorry trouwens Ninthe, dat ik zo jouw topic kom binnenrollen!

Maar heb dus een vergelijkbaar probleem hier.

Hoe gaat het met jouw meisje nu? Zag dat je laatste post een week geleden is. Reageert ze goed op de lactulose?
Kessie: Heb inderdaad lactulose voorgeschreven gekregen met de instructie een half zakje hiervan te gebruiken. Dan even aankijken hoe ze erop reageert. Misschien meer of minder gebruiken.

Heb nu misschien 3/4 zakjes gebruikt, en ben er langzaamaan mee gestopt. Kreeg de indruk dat ze last van krampjes ervan had, nu is die keiharde ontlasting altijd nog erger dan krampjes. Maar ze poept weer om de dag zowat en tis niet keihard meer. Wel ben ik steeds de kindocildruppen van VSM ernaast blijven gebruiken. En ik blijf voorzichtig met wat ik haar te eten geef. Mocht het wel weer verergeren zal ik wel de lactulose weer gebruiken.

Want het is zo verschrikkelijk zielig zo'n kleintje met pijn.

Of de thermometermethode schadelijk is weet ik niet, zal meevallen denk ik. Ik heb het ook gedaan.

Succes
Onze dochter heeft het ook gehad. Ze heeft het al gekregen vanaf dat ze een maand of 2 was. We hebben een erg lage dosering aangehouden en zijn er mee gestopt toen ze een half jaar was (langzaam afgebouwd). Uiteindelijk heeft ze toen ze 14 maanden was nog eens lactulose gehad, maar toen hielp het niet meer. Daarna Forlax (in poedervorm) en dat werkte als een tierelier.

Het had bij ons met het eetpatroon te maken (de 2e keer). Weinig eten en drinken. De thermometermethode is wel schadelijk (werd ons verteld) omdat het een niet natuurlijk wijze van poepen is. Dit kan later problemen geven bij het zelfstandig poepen. Je kindje moet zelf leren poepen en niet op houden. Je kunt beter laxerende producten gebruiken die niet schadelijk zijn, dan de thermometer.
Ah okay, dan ben ik voorzichtig met de thermometer. Is een klisma dan beter? Ik heb zoiets van: eerst moet die harde zooi eruit dan pas kan de lactulose zijn werk gaan doen, toch?

Ik kom er net achter dat ik hem afgelopen weekend toch per ongeluk banaan heb gegeven (gemengd fruit van Olvarit) Kan dit daar een hele heftige reactie op zijn?

Ben net naar de suup geraced en heb er werkelijk alles aangeschaft wat maar zou kunnen helpen. Speciale opvolgmelk, pruimen, kiwi's, tomaten. Bambix granenpap, kindocildruppels (wees niet bang, ik zal het niet allemaal tegelijk toedienen haha)

Ben trouwens teruggebeld door de ha en heb lactulose voorgeschreven gekregen. Ga ik morgenochtend mee beginnen

Ninthe, balen dat ze krampjes heeft. Jouw meisje krijgt nog wel borstvoeding las ik. Dat is in ieder geval goed verteerbaar.

Ben benieuwd hoe het morgen gaat hier. Bye

.
Hoi Ninthe,

Hoe gaat het met je dochter?

Hier nog steeds bal. Ik let heel erg op het eten en of hij genoeg vocht binnenkrijgt. Daarnaast krijgt hij nu 1,5 week lactulose. Dit hielp aardig in het begin, maar ik heb het idee dat het minder wordt. De ontlasting is nog steeds hard.

Ik vis het er nog regelmatig met de thermometer uit. Ik weet dat het niet goed is, maar ik zie vaak geen andere oplossing. Helemaal als hij de dag erna naar de opvang gaat, dan moet het er gewoon uit.

Ik belde net de huisarts en die is met vakantie.... Ik maak volgende week toch een afspraak. Ik weet gewoon effe niet meer wat ik moet doen en ik wil niet in een negatieve spiraal terecht gaan komen. Dat hij niet meer durft te poepen of alleen met de thermometer wil.

Voor de rest is ie hartstikke vrolijk (als er niks dwars zit) en gezond.

Iemand nog tips?

Ik ga hem op advies van mijn schoonmoeder een paar druifjes voeren. En dan weet ik het ook niet meer.
Hey Ninthe,

Hoe gaat het nu met jouw dochtertje?

Wij zijn vorige week met zoontje naar de osteopaat geweest en dat heeft me toch resultaat. Ze vertelde dat ze zijn darmen een stapje verder kon helpen door op een bepaalde manier te masseren. Ze heeft zijn nek, hoofd en buik gemasseerd en adviseert nog 1 terugkombehandeling.

We zagen gelijk resultaat joh, ongelofelijk! Zijn ontlasting is nog steeds hard, maar hij poept het er zelf uit. Zit ie effe te persen zeg maar en zonder een centje pijn, perst ie het er zelf uit.

Echt super dus. Ik hoop natuurlijk dat het zo blijft.

Osteopaatbezoekje is dus zeker een tip.

Succes ermee, liefs, Kes
Venkel thee ?
Onze dochter heeft het ook gehad toen ze nog geen 2 maanden oud was. Achteraf bleek dat ze mega lactoseintolerant is en allergisch was voor ei en soja. We hebben een keer wat gegeven van die lactulose en daarna ging het snel beter. Echter sinds een paar dagen (ze is nu bijna 7 maanden) is het weer mis. Keiharde ontlasting, krijspartijen en daarna een windje. En ja hoor, hier ook net tijdens het introduceren van bijvoeding naast de borstvoeding. Ze krijgt veel banaan en ik lees hier dat dat dan juist verstoppend werkt. Ik ga straks de huisarts maar even bellen om te vragen of we een klein beetje lactulose mogen geven om het wat te verzachten.

Hoe doen jullie dat "eruit vissen met de thermometer"? Gewoon erin en dan voorzichtig een beetje draaien?
Hoi Tinkelbel,

Dit is al een oud topic!

Wat naar dat je dochtertje zo'n last heeft. Het is echt geen fijn gezicht, een kleintje met zoveel pijn.

Banaan zou ik zeker even mee oppassen. Je kunt het eten proberen aan te passen en kijken of dat effect heeft. Tips zijn op internet genoeg te vinden (genoeg vocht, vezelrijk voedsel, stoppende producten vermijden)

Maar zal je even mijn latere bevindingen vertellen, want met mijn zoontje gaat het helemaal top sinds de zomer. Heeft er nooit meer last van gehad!

Ik sprak nl. een bevriende kinderarts die me van een paar fantastische tips heeft voorzien:

- ontlasting moet qua structuur tussen pindakaas en erwtensoep zijn (sorry, zo zei hij het echt!) Keutels zijn NIET goed.

- lactulose of forlax jr (echt meesterlijk spul!) zijn geen medicijnen en kun je zonder schade toedienen. Voer de dosis zo op dat de ontlasting zachter wordt. De aangegeven dosis in de bijsluiter is vaak te weinig.

- Als je er niet tijdig op inspringt, kan je kindje last gaan krijgen (naast de pijn en gedoe nu) als het zindelijk gaat worden. Dan denkt zo'n kind: het doet pijn, dus ik poep lekker niet. Met alle ellende van dien.

Mijn zoontje heeft 2 weken lang een zakje forlax junior gekregen. Het ging helemaal geweldig en ik stond te juichen boven de luiers (hahaha waar je als moeder wel niet blij van kan worden) Toen sloeg ik eens een dagje over, nog een dagje over en hij heeft er nooit meer last van gehad.

Die arts zei trouwens nog dat een kind eventueel jaren lang laxeermiddel als lactulose of forlax kan krijgen zonder schade.

Sterkte ermee! Liefs, Kes
Hoi,

Heel herkenbaar, mijn meisje had vanaf de geboorte ook al problemen met de ontlasting. Toen ze baby was vaak bij osteophaat geweest, en van alles geprobeerd. Ook rosevice laxo, en nog van alle andere dingen.

Toen ze 2 was werd het zo erg dat we naar de kinderarts zijn geweest. Ze huilde bijna als ze moest poepen, en dan was ze paar dagen bezig om te poepen voor er iets kwam. En dan zo hard als knikkers terwijl ze heel veel drinkt.

Er zat op een gegeven moment 9 dagen tussen de ontlastingen toen ben ik bij de kinderarts terecht gekomen.

Ze krijgt nu al bijna 1 jaar lang Forlax, we hebben het eerste half jaar 4 zakjes per dag gegeven. En toen had ze ongeveer 3 x ontlasting in de week. Nu krijgt ze elke dag 2 zakjes en nog ongeveer 3x per week ontlasting, het is op gang en normaal kwa dikte zeg maar. Forlax is geen medicijn maar moet je zien als voedingsuplement, het houd de vocht vast in de darmen.

Zodat de ontlasting soepel blijft.

Binnenkort gaat ze naar de pipopoly omdat het zinderlijk worden moeilijk tot niet gaat. Ze is 3,4 jaar wel jong misschien voor de pipopoly. Maar kinderarts adviseerde dit, zodat ze straks wel met 4 jaar naar school kan gaan en zinderlijk is.

Sterkte Forlax kan huisarts ook gewoon voorschrijven.

En anders echt naar kinderarts gaan.

Succes groetjes Ana
Jeetje Ana, wat naar voor je dochterje. Fijn dat ze zo goed op forlax reageert. Succes op de pipopolie!

Forlax schijnt beter voor tanden te zijn? En geeft minder gasvorming. Maar moet idd worden voorgeschreven door de huis-arts. In mijn geval knipperde de ha 1 met zijn ogen en ik stond buiten met het recept.

Maar sommige kindjes reageren ook heel goed op de huis-tuin en keukenmiddeltjes. Dus die kun je zeker eerst proberen.

Maar onthou dus dat als je kindje weken lang pijn heeft en harde 'keutels', je dan beter even naar de huisarts kan gaan.

Succes!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven