verstopping bij baby half jaar oud

07-03-2008 10:54 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds enkele weken heeft mijn dochter problemen met haar ontlasting. Ze houdt het zo een week op, terwijl ze voorheen echt wel 1x op een dag poepte. Je kunt ook aan haar merken dat het dwarszit, en als ze dan probeert te persen is het keihard wat eruit komt. En ze huilt erbij van pijn.

Voor mijn gevoel heb ik alles al geprobeerd om haar te helpen: onderbuik masseren, anus masseren, thermometer erin, weinig vast voedsel meer geven (zij krijgt nog volledig borstvoeding, 4-5 x per dag), kiwi, pruim, sinaasappel, kindocildruppels vsm.

Ik weet dat het iets is wat erbij kan horen, maar ik wil zo graag iets doen.

Dus hoop dat jullie misschien nog een tip hebben, die ik nog niet heb geprobeerd.
Even naar de huisarts voor advies zou ik doen.

Bij ons begon het toen zoon overstapte van opvolgmelk naar volle melk (met ruim een jaar)

Wij hebben zakjes met spul gekregen voor een drankje en helpt erg goed..
Bij ons hielp wat aangelengde sinaasappelsap altijd goed..

Sterkte!
Ik zou ook even naar de huisarts gaan. Of het nummer van consultatiebureau bellen. Het kan ook zijn dat ze bang is om te ontlasten. Het doet immers pijn waardoor ze het probeert op te houden en door het ophouden wordt de ontalsting weer harder wordt. Er telkens meer vocht onttrokken. Dan kom je in een visieuze cirkel die doorbroken moet worden door haar weer het vertrouwen te geven dat het niet pijn hoeft te doen. De huisarts kan je hier ongetwijfeld bij helpen.
lauw water laten drinken.
Maxem; hier zat ik zelf ook aan te denken.

Het valt ook op dat ze sinds ze er last van heeft, meer plast.

Heb ook ergens gelezen (boek van Stephan Kleintjes) om helemaal te stoppen met bijvoeding tot de ontlasting weer is zoals het was en dan opnieuw proberen met bijvoeding.

Maar dat lijkt mij ook niet de manier.

Heb het consultatieburo een keer gebeld, kreeg adviezen die ik zelf ook al geprobeerd had.

Misschien dan toch volgende week huisarts bellen.

Bedankt in zover, voor jullie reacties
Kari had het ook. De huisarts adviseerde vers sinaasappelsap en veel vezelrijk fruit. Nog steeds (ze is bijna 21 maanden nu) krijgt ze iedere dag een mango of kaki (en in het seizoen pruimen), gebruiken we Roosvicee Laxo als diksap en eet ze geen banaan of witbrood. Appel is trouwens ook heel goed.

Ze heeft af en toe nog wel last, maar dat is meestal als ze op het kdv toch witbrood of banaan heeft gekregen (kwam er gisteren achter dat dat niet goed doorgekomen was, had ze dus 's morgens banaan en tussen de middag 2 tosti's gemaakt met witbrood op, ben benieuwd hoe het vandaag gaat).
Moeder van kleintje bij mij op het dagverblijf moest op advies van de huisarts een beetje olijfolie door de groentehap doen...kindje was ook ongeveer een half jaar toen..

Maar ik weet niet of dit iets is waar je zomaar zelf aan kunt beginnen hoor!! Zou eerst even bellen/vragen of dat kan....voordat ik iets zeg wat slecht is...
Probber zo snel mogelijk, bij de apotheek Microlax de halen.

Altijd prettig als je er een aantal in huis hebt.

De adviezen van producten die laxeren zijn uiteraard prima. Maar eerst moet die harde ontlasting eruit.

Je kunt een heleboel laxerende voedingswaren enz. geven, maar als daar beneden de stop voor de deur zit (de dikke ontlasting) dan komt dat er heel moeilijk uit. Dan zal die dunne ontlasting die ze uiteindelijk produceert daar de laxerende producten, alleen langs de harde ontlasting sijpelen. Waardoor je overloop diaree ontwikkeld.

Microlax is een klein klismaatje dat uitsluitend, zodra de ontlasting in het laatste stukje zit (de endeldarm) de buitenrand oplost/zacht maakt, zodat het bij de aandrang er makkelijker uitgaat.

De kunst is dan ook goed in de gaten houden wanneer ze persdrang heeft. Dan snel de microlax toedienen.

Je hebt ze in tubes van 5 ml. Gezien de leeftijd van je dochtertje zou ik een halve tube toedienen.

Hoop dat ze haar ontlasting snel kwijt kan. Ik weet uit ervaring dat dit heel vervelend is. 2 van mijn 3 kids hebben problemen met de ontlasting gehad. Microlax was echt ons redmiddel.

Het middel kun je zonder recept bij apotheek halen. Ook altijd goed om advies bij hun daarover te vragen.

Succes
Lactulose!! te koop bij de apotheek, als je je huisarts belt

krijg je het ook vaak op recept, scheelt weer geld.

Hier heeeeel veel ervaring met verstopping.

Lactulose is een zachte siroop/stroop en maakt de ontlasting zachter waardoor het het makkelijker uitkomt.

Ze krijgt er geen krampen van wat de meeste middeltjes wel doen.

Ook maakt lactulose de darmen niet lui, dat is echt een fabel volgens onze kinderarts.

het is een heel onschuldig middel wat een perfecte oplossing is voor kindjes.

Begin eens met 10 ml per dag en helpt dat niet bouw het dan steeds een klein beetje op.

Als de ontlasting goed komt kun je het weer wat afbouwen
Microlax is ook goed alleen wel heel lastig een klismaatje bij die kleintjes...ze snappen niet dat ze eerst even moeten ophouden en veroorzaakt natuurlijk ook vaak kramp.

Maar werkt wel ja.....
Zelf zou ik trouwens niet stoppen met bijvoeden maar wat meer snel-verterende-hapjes maken.

Anders blijf je aan het weer en weer afbouwen/opbouwen.
ABC Dophilus en de osteopaat.
Als je loslaat, heb je twee handen vrij.
Microlax (klein klisma) vind ik eng klinken, voor zo'n kleintje. Maar het idee erachter klopt wel. Het is waar dat de eerste poep die eruit komt hard is en het laatste zacht.

Bij dit laatste huilt ze nog terwijl dat wel zacht is.

Maar dat zal wel komen doordat haar poepgaatje pijn doet van eerst die harde ontlasting.

Lactulose zal misschien hetzelfde effect hebben als roosvicee laxo ed., tenminste daar ben ik bang voor.

Snap niet hoe het kan dat steeds de eerste poep hard is, terwijl ik wel steeds doorga met laxerende voeding geven, ook olie geprobeerd door hapje.

Vishnu: wat is ABC Dophilus?
ABC Dophilus is een poedertje dat goed is voor de darmflora. Bij onze jongste, die tot 9 maanden ook zo'n last van van verstopping, hielp het best aardig. Al hielp lactulose stukken beter (ook stukken beter dan Roosvicee laxo trouwens, die effecten zijn niet vergelijkbaar) en hebben we hem ook een keer of 3 een klysma moeten geven. Superzielig, maar de enige manier om het eruit te krijgen en daarna "bij te houden" met 1 van bovengenoemde middeltjes.

Met 9 maanden ging het spontaan over. Zomaar.
Microlax, klein klisma, klinkt enger dan het is.

Eigenlijk kun je niet van een klysma spreken. Bij het woord klysma denk je meteen aan darmspoeling, en dat is micorolax absoluut niet. Deze microlax komt niet in de darmen, dus ook daardoor geen krampjes. Heb ik ook bij mijn kids nog nooit meegemaakt.

Werk dus eigenlijk puur voor dat laatste kleine stukje.

Het is gewoon een zalfje om die buitenrand van ontlasting op te lossen/verzachten waardoor het er makkelijker uitkomt.

Doordat ik het met 1 van de kids vaak moest gebruiken (chronisch probleem) kreeg ik het door de huisarts voorgeschreven. Wel met advies vanwege haar leeftijd toen, een halve dosering te doen (2,5ml)
wauw athena, hopen dus maar dat ze er overheen groeit!
lactulose!

Kan totaal geen kwaad, maakt darmen niet lui.

Werkt goed.

Sterkte!
lactulose is inderdaad ook een goed middel om de ontlasting (nadat de harde ontlasting eruit is) zacht te houden. Wel regelmatig gebruiken om het effect ervan te handhaven. Als je het af en toe een keertje geeft omdat je kindje even wat verstopping heeft, dan heeft het niet het gewenst effect.(ben ik door schade en schande wijs geworden). Ik wilde zo min mogelijk medicijnen, (want zo zag ik dat) geven.

Heb je ook het idee dat je dochtertje ook minder eet/drinkt?
nee ze eet en drinkt goed, wel 2 weken geleden weigerde ze de fles opeens (ze krijgt als ik werk afgekolfde melk) toen had ze ook meer dan een week niet gepoept, wel wou ze van de lepel eten. Dus betwijfel of dat met ontlasting te maken had.

Nu drinkt ze overigens wel weer goed uit de fles.

Dat zo min mogelijk medicijnen willen geven herken ik
Huiaarts bellen en Forlax Junior vragen

Meesterlijk spul!!
Gelukkig maar dat ze goed blijft eten en drinken. Ik hoop voor jullie dat er snel verlichting voor haar darmpjes komt.

Bij mijn dochter begonnen de probleempjes ook rond deze tijd. Ze dronk toen minder omdat ze ook wat groente en fruit kreeg. Deze verandering voor haar darmpjes gaf toen ook verstopping.

Succes in ieder geval.
Gisteren de huistarts gebeld en hij schreef lactulose voor.

En warempel, bij de eerstvolgende verschoning zat er als vanzelf poep in de pamper! Zul je altijd zien.

Erg veel was het niet dus denk dat het even een kleine vergissing van haar was..

Ik heb poedersachets meegekregen, hiervan de helft gebruiken en met water mengen. Vraag me af hoe ik dit erin ga krijgen, dus als iemand hier ervaring meeheeft hoor ik het graag.

Als het door een fruithapje mag o.i.d zou al een stuk schelen.

Vanavond zal ik een poging doen.
Mmm, poedersachets zijn onhandig, de siroop is veel makkelijker te doseren en met een beetje geluk eet ze het zo van een lepeltje, het is nl mierzoet spul. Maar je kunt het gewoon mengen met vla, yoghurt, fruithap, noem maar op. De sachets kun je mengen met diksap of melk oid.

Het beste is trouwens om het 's ochtends te geven, tijdens het ontbijt, dan werkt het beter. Bovendien voorkom je dan dat ze 's nachts haar luier volpoept, vooral de eerste dagen kan het flink loskomen.
Sinds enkele dagen nu begonnen met zakjes lactulose (na bellen huisarts, ging ze zelf weer poepen, helaas van korte duur). Geef half zakje met beetje roosvicee in flesje, en dat gaat er redelijk in.

Ze zit nog met gebalde vuisten en rood aangelopen hoofd te persen maar het gaat al beter dan eerder gelukkig.

Ik heb alleen het idee dat ze er krampjes van krijgt.

Is het eigenlijk de bedoeling dat je het langzaamaan weer afbouwt en dan kijken of ze het zelf weer kan?

Lijkt mij niet dat je hier eeuwig mee door kunt gaan nl.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven