Verwacht ik te veel van PSZ?

26-01-2022 16:22 203 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben (bijna) 34 weken zwanger en flink hormonaal als het om ons kind gaat (de eerste dus). De beschermende hormonen doen het goed zeg maar. Dus voordat ik hier iemand over ga spreken wil ik even weten of ik nou te veel verwacht of dat dit normaal is.

Kind is net twee en gestart bij de PSZ. Vorige week kennismaken, deze week voor het echt. Groep van 16 kinderen. Bij binnenkomst zijn er al zo'n 11, maar slechts één leidster. Pas een half uur na de start zijn er drie leidsters. Hoofd-leidster (hoe heet zo iemand?) kent naam van ons kind niet en vangt kind ook niet op (als in "Hee Frits, wat leuk dat je vandaag bij ons komt. Dit is Herman en hij speelt met de dieren. Wil jij ook met de dieren spelen?" - ik verwacht natuurlijk niet dat hij helemaal 1:1 begeleidt wordt gedurende de ochtend. Daar is geen tijd voor en dat snap ik prima). Bij ophalen even kort iets over prima gegeten en gedronken, maar verder niks. Niks ingevuld in ouderportaal.

En ik... ik voel me hier ongemakkelijk bij. Ik kom uit een onderwijsfamilie (zowel PO als VO) en ik ken ook van mijn familieleden anders. Handje geven als je binnenkomt en zo.

Verwacht ik te veel, of is dit niet oké?
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je het uit wilt zoeken. Dat zal uiteindelijk ook rust en vertrouwen geven, ga ik van uit. Of dat dan bij deze psz is of bij een andere, dat merk je dan van zelf.
Het zal hopelijk in ieder geval helpen de protocollen aan te scherpen.
Waarschijnlijk zul je er in het gesprek ook wel achterkomen of het op de andere locaties ook zal spelen of wellicht anders kan zijn. Wie weet hebben ze zich hier onvoldoende aan het protocol gehouden.

Fijn dat de ene vaste leidster in elk geval capabel en betrokken overkomt.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
02-02-2022 14:43
Ik heb vandaag met de vaste leidster gesproken. Eén daarvan vond ik erg capabel en zeer begaan met kind. Op dat vlak heb ik geen twijfels. De andere klik ik minder mee, maar dat kan. Medisch vind ik het allemaal erg kwalijk, maar ik voel me (ook naar toekomstige andere kinderen toe met iets medisch) een soort 'verantwoordelijk' (niet het juiste woord) om de juiste protocollen en handelingen daar duidelijk te krijgen.

We hebben volgende week een gesprek met het team en dan kijken we verder. We zijn hoe dan ook aan deze organisatie gebonden als we met een psz door willen gaan, plus dat die ook weer verbonden zijn aan de basisscholen hier in de regio. Dus ik wil het nu graag goed begrijpen hoe (en waar) dit soort dingen mislopen zodat ik mij in de toekomst beter kan voorbereiden. Als het probleem hier speelt, zal het ook op die andere plekken spelen (zelfde moederorganisatie).
Ik begrijp heel goed dat áls je de zorg voor je kind ook medisch uit handen geeft, dat de verzorgers van je kind dan minstens zo begaan zijn als jij in die zin dat ze snappen dat het halfslachtig volgen van procedures grote gevolgen kan hebben voor je kind.

Misschien kun je het team voorlichten over je kind en instrueren wat ze moeten doen?

Je hoeft natuurlijk niet per sé voor een psz te kiezen, ook al voelt dat wel zo. Je kunt ook een betrokken gastouder met meerdere opvang kinderen in de arm nemen bijvoorbeeld.
Maar inderdaad, de zorg voor je kind moet je met elke begeleider opnieuw doorspreken denk ik. Als ik het zie aan een vriendje van mijn zoon met suikerziekte, die moet haar kind en de hele omgeving duidelijk instrueren en stipt laten opvolgen. En duimt elk jaar op een begripvolle en meedenkende nieuwe juf.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
02-02-2022 14:59
Ik begrijp heel goed dat áls je de zorg voor je kind ook medisch uit handen geeft, dat de verzorgers van je kind dan minstens zo begaan zijn als jij in die zin dat ze snappen dat het halfslachtig volgen van procedures grote gevolgen kan hebben voor je kind.

Misschien kun je het team voorlichten over je kind en instrueren wat ze moeten doen?

Je hoeft natuurlijk niet per sé voor een psz te kiezen, ook al voelt dat wel zo. Je kunt ook een betrokken gastouder met meerdere opvang kinderen in de arm nemen bijvoorbeeld.
Maar inderdaad, de zorg voor je kind moet je met elke begeleider opnieuw doorspreken denk ik. Als ik het zie aan een vriendje van mijn zoon met suikerziekte, die moet haar kind en de hele omgeving duidelijk instrueren en stipt laten opvolgen. En duimt elk jaar op een begripvolle en meedenkende nieuwe juf.


We hebben een gastouder, die is echt top. Maar linksom of rechtsom, uiteindelijk krijgen we ooit met deze moedermaatschappij te maken. Dus ik wil het nu even helemaal 'doorwrochten' zodat ik later zelf ook capabeler kan handelen. Waarmee ik niet wil zeggen dat we kind naar deze PSZ laten gaan, maar dat ik nu wel even alle gesprekken etc ga doen en alle protocollen aan het lezen ben. Dan ben ik zelf in elk geval goed geïnformeerd en kan ik het in de toekomst zelf ook beter regelen allemaal

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven