Verwacht ik te veel van PSZ?

26-01-2022 16:22 203 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben (bijna) 34 weken zwanger en flink hormonaal als het om ons kind gaat (de eerste dus). De beschermende hormonen doen het goed zeg maar. Dus voordat ik hier iemand over ga spreken wil ik even weten of ik nou te veel verwacht of dat dit normaal is.

Kind is net twee en gestart bij de PSZ. Vorige week kennismaken, deze week voor het echt. Groep van 16 kinderen. Bij binnenkomst zijn er al zo'n 11, maar slechts één leidster. Pas een half uur na de start zijn er drie leidsters. Hoofd-leidster (hoe heet zo iemand?) kent naam van ons kind niet en vangt kind ook niet op (als in "Hee Frits, wat leuk dat je vandaag bij ons komt. Dit is Herman en hij speelt met de dieren. Wil jij ook met de dieren spelen?" - ik verwacht natuurlijk niet dat hij helemaal 1:1 begeleidt wordt gedurende de ochtend. Daar is geen tijd voor en dat snap ik prima). Bij ophalen even kort iets over prima gegeten en gedronken, maar verder niks. Niks ingevuld in ouderportaal.

En ik... ik voel me hier ongemakkelijk bij. Ik kom uit een onderwijsfamilie (zowel PO als VO) en ik ken ook van mijn familieleden anders. Handje geven als je binnenkomt en zo.

Verwacht ik te veel, of is dit niet oké?
Alecta schreef:
26-01-2022 19:19
In dat geval zou ik een een gesprek aanvragen en aangeven dat je (terecht) twijfelt aan de medische begeleiding. Dat soort dingen horen gewoon bekend te zijn bij de leidsters. Punt.
Dat een leidster een naam even vergeet, daar zou ik niet zo zwaar aan tillen. Dat ze niet lijken te weten van vooraf goed besproken medische issues: dat vind ik wel kwalijk.
Het is wel een teken van desinteresse.
Ik heb zelf geen ervaring met Nederlandse peuterspeelzalen, maar overdracht wordt wel steeds minder naarmate kinderen ouder worden. In het begin wel even een briefing van hoe het ging, later alleen overdracht bij bijzonderheden/opvallendheden.
Na een eerste dag mag je wel een overdracht verwachten.
Lady*Voldemort schreef:
26-01-2022 19:22
Het is wel een teken van desinteresse.
Klopt, zo kan het wel overkomen. Ik ben zelf een enorme kluns met namen, dus ik vrees dat het mij ook zou kunnen overkomen. Dat een leidster dan de ouder naar de naam vraagt en niet het kind zelf, vind ik dan wel weer heel vreemd.
Lady*Voldemort schreef:
26-01-2022 19:22
Het is wel een teken van desinteresse.

Ik ben zelf nooit zo heel goed met namen, zeker met namen die op elkaar lijken.
Stijn en Tijn, dat soort dingen. Zolang ik er geen gezicht bij heb, kan ik zo'n naam maar moeilijk archiveren in mijn hersenen. En ik ben ook iemand die een naam in de map kan lezen en bij de deur die naam niet meer weten. Totale blackout daarin hebben.

Ben inmiddels wel heel goed in creatieve oplossingen daarvoor.
Andersom schreef:
26-01-2022 19:30
Ik ben zelf nooit zo heel goed met namen, zeker met namen die op elkaar lijken.
Stijn en Tijn, dat soort dingen. Zolang ik er geen gezicht bij heb, kan ik zo'n naam maar moeilijk archiveren in mijn hersenen. En ik ben ook iemand die een naam in de map kan lezen en bij de deur die naam niet meer weten. Totale blackout daarin hebben.

Ben inmiddels wel heel goed in creatieve oplossingen daarvoor.
Ja geweldig allemaal, maar als er een nieuw kindje komt kun je toch wel even de moeite nemen om op de lijst te kijken hoe het wurm ook weer heet? En hoe moeilijk is het nou helemaal om één (1) naam uit je hoofd te leren? Dat moet zelfs een mbo-er kunnen hoor.
Alle reacties Link kopieren
Toen mijn kinderen op de psz zaten, was er helemaal geen ouderportaal of overdracht. Ik heb het ook niet gemist.
Lady*Voldemort schreef:
26-01-2022 19:31
Ja geweldig allemaal, maar als er een nieuw kindje komt kun je toch wel even de moeite nemen om op de lijst te kijken hoe het wurm ook weer heet?

Tuurlijk, maar niet iedereen is evengoed in namen dus. En als je er twintig in een jaar wel meteen goed zegt en eentje niet dan is dat heel lullig voor zo'n ouder misschien, maar eigenlijk een incidentje.
Andersom schreef:
26-01-2022 19:34
Tuurlijk, maar niet iedereen is evengoed in namen dus. En als je er twintig in een jaar wel meteen goed zegt en eentje niet dan is dat heel lullig voor zo'n ouder misschien, maar eigenlijk een incidentje.
Oh hou toch eens op. Zelfs jij kunt één naam onthouden, ik weet het zeker. Dan ga je er maar even voor zitten als het zo lastig voor je is.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
26-01-2022 19:36
Oh hou toch eens op. Zelfs jij kunt één naam onthouden, ik weet het zeker. Dan ga je er maar even voor zitten als het zo lastig voor je is.
Of je pakt een memo-blok en schrijft de naam op een briefje.

Weet je tenminste ook ineens van tevoren dat er een nieuw kind begint dat je moet verwelkomen.
Ondertussen kan je op dat memo-blaadje ook gelijk noteren dat je de ouders iets moet vragen over zijn medische problemen.
(Al is het dat je enkel het woord "epi-pen" noteert.)
wissewis wijzigde dit bericht op 26-01-2022 19:40
5.11% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Het is een korte, makkelijke naam die zeer veel lijkt op een andere naam in die groep en er starten geen 20 nieuwe kindjes per jaar. De volgende nieuwe start in maart, kindje hiervoor gestart is van november.
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
26-01-2022 19:39
Of je pakt een memo-blok en schrijft de naam op een briefje.

Weet je tenminste ook ineens van tevoren dat er een nieuw kind begint dat je moet verwelkomen.
Ondertussen kan je op dat memo-blaadje ook gelijk noteren dat je de ouders iets moet vragen over zijn medische problemen.
(Al is het dat je enkel het woord "epi-pen" noteert.)


"Epi-pen" en het hoe en waarom, besproken bij aanmelding, daarna 2x telefonisch contact en laten zien bij zeer recente kennismaking (werking, openen, wanneer, etc).

Afspraak dat bij enkel invallers kind niet zou starten omdat overdracht Epi-pen dan niet gegarandeerd is.
pergamon wijzigde dit bericht op 26-01-2022 19:42
8.53% gewijzigd
Lady*Voldemort schreef:
26-01-2022 19:36
Oh hou toch eens op. Zelfs jij kunt één naam onthouden, ik weet het zeker. Dan ga je er maar even voor zitten als het zo lastig voor je is.

Hou zelf op!
Het wordt hier meteen desinteresse genoemd zonder dat er de rest van het verhaal weten. Als het honderd keer goed gaat en een keer fout, dan is het geen desinteresse. Het is gewoon een vergissing. Kan overal gebeuren. Het is pas kwalijk als het steeds gebeurt.

Je krijgt geen tweede kans voor een eerste indruk, en soms is dat best jammer.
Pergamon schreef:
26-01-2022 19:39
Het is een korte, makkelijke naam die zeer veel lijkt op een andere naam in die groep en er starten geen 20 nieuwe kindjes per jaar. De volgende nieuwe start in maart, kindje hiervoor gestart is van november.
Maar als het je dwars zit (wat ik volkomen begrijp): bel ze op. Dit soort dingen leent zich wat minder voor communicatie via een ouderportaal.
Voordeel: na zo'n gesprek weet je meestal ook meteen of je met ze verder wil of niet.
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
26-01-2022 19:43
Maar als het je dwars zit (wat ik volkomen begrijp): bel ze op. Dit soort dingen leent zich wat minder voor communicatie via een ouderportaal.
Voordeel: na zo'n gesprek weet je meestal ook meteen of je met ze verder wil of niet.

Ik bespreek het liever face-to-face dus bij volgende keer vraag ik om een afspraak op rustiger moment. Bellen kan alleen als ze met een groep zitten en dat vind ik niet het juiste moment voor een gesprek.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
26-01-2022 19:42
Hou zelf op!
Het wordt hier meteen desinteresse genoemd zonder dat er de rest van het verhaal weten. Als het honderd keer goed gaat en een keer fout, dan is het geen desinteresse. Het is gewoon een vergissing. Kan overal gebeuren. Het is pas kwalijk als het steeds gebeurt.

Je krijgt geen tweede kans voor een eerste indruk, en soms is dat best jammer.


Ze hadden kind al ontmoet bij kennismaking, toen wisten ze naam ook niet. Maar toen viel ik er niet zo over want het was een kennismakingsgesprek.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
26-01-2022 18:23
Maar met de persoon die wij nu kennen had ik dat niet en ik heb dat in mijn comment heel vervelend verkeerd uitgedrukt. Ik ken MBOers die mijn werk ook fantastisch doen en ik vind het allemaal prima.
Maar zeg dát dan: ‘misschien verwacht ik teveel van de persoon die ik sprak want ik had niet het idee dat zij zich daarmee bezig houdt/dat doorheeft/snugger genoeg is’ of iets in die zin.

Het heeft namelijk met de algemene vermogens/kennis/uitstraling of whatever van deze vrouw te maken en niet met haar opleidingsniveau of dat van eventuele andere leidsters.

Het komt arrogant over omdat je boodschap een toon heeft, zo van ‘tsja ik kan ook niet meer van ze verwachten wellicht’ en dat is zo ontzettend aanmatigend. Dat bedoel je dus ook niet, je geeft al aan dat je je ongelukkig uitdrukt, maar goed je kunt beter gewoon je niet aan opleidingsniveau wagen. En om even lullig terug te doen: jij hebt WO niveau maar maakt toch deze ongelukkige opmerkingen, zo zie je maar dat we ook maar gewoon allemaal mens zijn los van ons ‘niveau’. En wij rekenen jou daar ook niet op af nu. En je bent zwanger dus mag je ff :-D

Ik vind het zo jammer dat intelligentie en bepaalde vermogens zo opgehangen worden aan opleidingsniveau. Maar dat komt ook omdat ik veel mensen ken inclusief mijn man en kinderen die gewoon niet geschikt zijn voor het scholensysteem en daardoor dus ‘lage niveaus’ hebben maar superslim zijn en op hoog niveau kunnen meepraten over alles. En ik ken ook genoeg WO’ers die dus goed konden leren maar echt te dom zijn om een normaal sociaal gesprek te voeren. Moraal van mijn verhaal: gewoon nooit opleidingsniveau erbij betrekken, het zegt niks.

Maar je hebt compleet gelijk dat je wat vindt van hoe het bij de PSZ is verlopen. Ik zou het idd even aankijken en anders toch aankaarten. Dat kan ook heel open door idd zoals sommigen al zeggen, gewoon te vragen hoe dat soort dingen normaal gaan omdat je wel had verwacht dat ze A en B zouden doen. Blijft je gevoel dan zou ik daar wel naar luisteren
Pergamon schreef:
26-01-2022 19:44
Ik bespreek het liever face-to-face dus bij volgende keer vraag ik om een afspraak op rustiger moment. Bellen kan alleen als ze met een groep zitten en dat vind ik niet het juiste moment voor een gesprek.
Maar je kunt toch bellen voor een afspraak? Of bespreek het even met de directie? Het zit jullie dwars, dus ik zou er niet te lang mee wachten. Van wat je schrijft is het echt niet raar om op opheldering te vragen.
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ben nieuw hier. Mama van 2 en lijkt me leuk eens mee te praten hier.

Ik las dat de vader hem had gebracht en gehaald. Mijn ervaring is hiermee dat mannen al gauw genoegen nemen met "prima dagje". Wat ik destijds heel irritant van hem vond.

Die leidsters zijn natuurlijk ook erg druk en vinden dat dan wel ff handig dat er weinig gevraagd wordt. En 1 leidster op 16 kids??? Omg, dan heb je toch ook geen tijd. Las dat er al 11 waren. Dat is natuurlijk echt wel onderbezetting, en daardoor lopen die leidsters ook op hun tandvlees hoor. Ik zou het nog even aanzien.

Ik word soms al gillend gek van mijn 2 kinds, laat staan dat je er dan 16 hebt.

Ik vroeg nog wel eens wat door als ik haalde en met brengen deed ik uit mezelf een verslagje. Misschien iets voor de volgende week?

Je moet natuurlijk zelf ook interesse in je kind tonen ;-)
nick19822 wijzigde dit bericht op 26-01-2022 19:51
3.68% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je kent toevallig trouwens geen andere ouders (van een hobby, uit de buurt, van bij de gastouder, ...) die hun kind er hebben zitten of wiens kinderen er geweest zijn in 't verleden?

Je kan daar niet polsen hoe zij tegenover deze PSZ staan?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
26-01-2022 19:50
Je kent toevallig trouwens geen andere ouders (van een hobby, uit de buurt, van bij de gastouder, ...) die hun kind er hebben zitten of wiens kinderen er geweest zijn in 't verleden?

Je kan daar niet polsen hoe zij tegenover deze PSZ staan?


Die waren erg tevreden, maar is al wel een tijdje terug dus de leidsters zijn mogelijk gewisseld.
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
26-01-2022 16:36
Duidelijk dan toch? Ik zou een andere PSZ zoeken. Er zijn er vast wel meer toch? En anders gewoon geen.
Kind is net 1 dag geweest. Lijkt me wat snel. Zeker met de huidige krapte qua bezettingen in kinderopvang in het algemeen kan het gewoon een slechte start zijn geweest ;-).
Andersom schreef:
26-01-2022 19:42
Hou zelf op!
Het wordt hier meteen desinteresse genoemd zonder dat er de rest van het verhaal weten. Als het honderd keer goed gaat en een keer fout, dan is het geen desinteresse. Het is gewoon een vergissing. Kan overal gebeuren. Het is pas kwalijk als het steeds gebeurt.

Je krijgt geen tweede kans voor een eerste indruk, en soms is dat best jammer.
Heb je het verhaal over die epipen gelezen?
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
26-01-2022 19:48
Maar je kunt toch bellen voor een afspraak? Of bespreek het even met de directie? Het zit jullie dwars, dus ik zou er niet te lang mee wachten. Van wat je schrijft is het echt niet raar om op opheldering te vragen.

Alles kan, maar wij kiezen er nu voor om het wegbrengen aankomende keer even aan te kijken hoe het gaat (kennen ze naam dan wel? Epi pen, etc) en aan de hand daarvan verder actie te ondernemen.
Lady*Voldemort schreef:
26-01-2022 19:53
Heb je het verhaal over die epipen gelezen?

Ja, dat heb ik. En over het ontbreken van elke vorm van overdracht. Vind ik allemaal zeer kwalijke zaken hoor.

Maar het (even) niet weten van de naam vind ik het minst kwalijke van het verhaal. En als dat op zich zou staan iets verwaarloosbaars.

Jij maakt het incident van de vergeten naam in een quote vet en noemt dat desinteresse. Daar reageerde ik op.
Andersom schreef:
26-01-2022 20:01
Ja, dat heb ik. En over het ontbreken van elke vorm van overdracht. Vind ik allemaal zeer kwalijke zaken hoor.

Maar het (even) niet weten van de naam vind ik het minst kwalijke van het verhaal. En als dat op zich zou staan iets verwaarloosbaars.
Maar het staat dus niet op zich.

En veel ouders zijn best gevoelig voor dit soort 'foutjes', zeker als het een kind betreft dat voor het eerst ergens heen gaat. Dat zou zo'n juf toch moeten weten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven