Vitamine D
vrijdag 30 januari 2009 om 13:30
Ben vorige week op het CB geweest en kreeg het ook te horen. Arts gaf aan dat het een net nieuwe richtlijn (1-1-09) is en dat het nog amper bekend is. Volgens haar wordt op den duur de samenstelling waarschijnlijk wel aangepast.
For now geef ik maar 10 druppels, kan weinig kwaad, lijkt me. Wat hij te veel binnen krijgt, werkt hij wel weer naar buiten.
Merk om me heen ook dat vrijwel niemand het weet.
For now geef ik maar 10 druppels, kan weinig kwaad, lijkt me. Wat hij te veel binnen krijgt, werkt hij wel weer naar buiten.
vrijdag 30 januari 2009 om 13:30
Ben vorige week op het CB geweest en kreeg het ook te horen. Arts gaf aan dat het een net nieuwe richtlijn (1-1-09) is en dat het nog amper bekend is. Volgens haar wordt op den duur de samenstelling waarschijnlijk wel aangepast.

vrijdag 30 januari 2009 om 14:07
quote:maanni schreef op 30 januari 2009 @ 13:30:
Een langdurige te hoge inneming van vitamine D kan schade aan hart, nieren en bloedvaten veroorzaken. Verder veroorzaakt een hoge inneming van vitamine D misselijkheid, slaperigheid, verminderde eetlust en obstipatie.
voortaan eerst ff googlen voordat je zulke uitspraken doet, de enige vitamine die zonder eventuele nadelige gevolgen weer uitgescheiden wordt is vitamine C.
Een langdurige te hoge inneming van vitamine D kan schade aan hart, nieren en bloedvaten veroorzaken. Verder veroorzaakt een hoge inneming van vitamine D misselijkheid, slaperigheid, verminderde eetlust en obstipatie.
voortaan eerst ff googlen voordat je zulke uitspraken doet, de enige vitamine die zonder eventuele nadelige gevolgen weer uitgescheiden wordt is vitamine C.
vrijdag 30 januari 2009 om 14:12
Ik meen een paar maanden geleden ergens gelezen te hebben dat 10 druppels aangeraden wordt terwijl al jarenlang maar 5 druppels voorgeschreven wordt. Dit is een artikel van één of andere wetenschapper (ach, het zijn allemaal maar wetenschappers) en sindsdien geef ik mijn kinderen dus 10 druppels.
Op het flesje staat dat kinderen met een donkere huid 10 druppels horen te krijgen dus de opmerking van mamalief is weer wat overtrokken.
Op het flesje staat dat kinderen met een donkere huid 10 druppels horen te krijgen dus de opmerking van mamalief is weer wat overtrokken.
Poep, wie heeft jou gescheten?
vrijdag 30 januari 2009 om 14:31
ik reageerde even op de toon van ik geef t maar want t kan geen kwaad en het teveel werkt ie wel weer naar buiten.
mensen denken vaak te makkelijk over vitamines dat t gezond is en dus niet schadelijk kan zijn.
als jij dat overtrokken vindt is dat je goed recht, ik wilde alleen maar even waarschuwen dat vitamines niet zo ongevaarlijk zijn als de meeste mensen denken.
mensen denken vaak te makkelijk over vitamines dat t gezond is en dus niet schadelijk kan zijn.
als jij dat overtrokken vindt is dat je goed recht, ik wilde alleen maar even waarschuwen dat vitamines niet zo ongevaarlijk zijn als de meeste mensen denken.
vrijdag 30 januari 2009 om 14:31
Dit was niet het artikel wat ik toen las maar er staat wel hetzelfde advies.
Bron: Voedingscentrum
http://www.voedingscentrum.nl/Voedingsc ... advies.htm
Bron: Voedingscentrum
http://www.voedingscentrum.nl/Voedingsc ... advies.htm
vrijdag 30 januari 2009 om 14:32
quote:mamalief schreef op 30 januari 2009 @ 14:31:
ik reageerde even op de toon van ik geef t maar want t kan geen kwaad en het teveel werkt ie wel weer naar buiten.
als jij dat overtrokken vindt is dat je goed recht, ik wilde alleen maar even waarschuwen dat vitamines niet zo ongevaarlijk zijn als de meeste mensen denken.Daar heb je gelijk in!
als jij dat overtrokken vindt is dat je goed recht, ik wilde alleen maar even waarschuwen dat vitamines niet zo ongevaarlijk zijn als de meeste mensen denken.Daar heb je gelijk in!
vrijdag 30 januari 2009 om 14:48
CB heeft het mij ook vorige keer verteld en ik geef nu ook 10 druppels per keer. Ik geloof absoluut in het toedienen van extra vitamines en neem ze zelf ook als extra. Afgezien van het feit dat ik niet aan de dagelijkse groente en fruit quota kom (en ik ben echt de enige niet) vind ik dat er in ons voedsel veel te weinig voedingsstoffen zitten. Ze worden genetisch gemanipuleerd en ook gekweekt op een bodem die nagenoeg leeg en op is.
Daarom weet ik inderdaad ook dat teveel aan vitamines niet zo onschadelijk is als altijd maar gedacht wordt. Baat het niet.....enz gaat dus niet op. Maar goed dat is in principe een andere discussie.
Ik weet het dus ook pas sinds kort en geef netjes de 10 druppels. Ik vraag me ook af wanneer deze regel wat meer bekendheid gaat krijgen.
Daarom weet ik inderdaad ook dat teveel aan vitamines niet zo onschadelijk is als altijd maar gedacht wordt. Baat het niet.....enz gaat dus niet op. Maar goed dat is in principe een andere discussie.
Ik weet het dus ook pas sinds kort en geef netjes de 10 druppels. Ik vraag me ook af wanneer deze regel wat meer bekendheid gaat krijgen.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
vrijdag 30 januari 2009 om 15:04
Ik ben overigens vorige week nog met mijn kinderen naar het CB geweest en zij heeft me gevraagd of ik vit D gaf maar niet de hoeveelheid. Als dat dus pasgeleden is aangepast had ze me daar naar moeten vragen. Ik ben dus op eigen houtje gaan verhogen n.a.v. het gelezen artikel.

vrijdag 30 januari 2009 om 18:18
Hey dames, even een vraagje m.b.t. de vitamine D, begin nl. nu ineens te twijfelen nu ik dit allemaal lees...hoeft toch pas gegeven te worden als ze helemaal geen flesvoeding meer krijgen? Weet iemand hoeveel ml opvolgmelk er gedronken moet worden om geen druppels bij te geven. Mijn zoon krijgt nl. nog 3x per dag een flesje opvolgmelk, maar dat wordt zo meteen 2 flesjes. Alvast bedankt voor de reactie