Voetbalperikelen

06-10-2025 21:04 58 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Vorige week had mijn zoon een ruzietje tijdens training over iets onbenulligs (jij kan niet schieten, jij kan niet voetballen etc). Vervolgens kwam de vader van het kind naar ons toe, dat wij gezegd zouden hebben dat zijn zoon niet kan voetballen en als kind niet meteen zijn excuses zou maken dan zou hij het even met partner gaan uitvechten buiten het veld op dreigende toon.

Ik stond versteld, gesprek was verder niet mogelijk en wij zijn wat eerder vertrokken van de training en het besproken met iemand van de club.

Vriend is er klaar mee en wil kind niet meer bij de desbetreffende vader in het team.

Eerder stond ik langs de lijn en riep naar een ander teamlid: iets naar links dan sta je vrij. Echt op een rustige manier. Diezelfde avond kreeg ik een berichtje of ik niet haar kind wilde aanspreken op het veld want daar was ze niet van gediend.

Laatst stond ik op het verkeerde veld en waren we 10 minuten te laat en werd ik uitgefoeterd wat ik wel niet dacht.

Ik vind het echt bizar, dit zijn kinderen van 9/10 jaar.. De jaren hiervoor was het altijd relaxt met andere ouders en gezellig. Misschien hebben we pech met deze samenstelling, maar vind het heel raar.

Is dit herkenbaar voor ouders?
granny71 schreef:
06-10-2025 22:25
Het wordt bij steeds meer sporten verboden.
Juist omdat het steeds agressiever wordt langs de kant en omdat het geschreeuw het plezier van de kinderen letterlijk overschreeuwt.
Maar dat heeft dus niets met het geven van “aanwijzingen” te maken, maar alles met ouders die zich niet normaal kunnen gedragen.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Liv8 schreef:
06-10-2025 21:42
Dit inderdaad. Jij bent de coach niet, lees ik uit je verhaal, dus dan gewoon echt niet doen.

En zei jouw zoon tegen de ander 'je kan niet schieten' en 'je kan niet voetballen'? Dat vind ik niet echt iets "onbenulligs". Of was het over en weer?
De reactie van de vader is natuurlijk compleet gestoord
Nee een kind zei tegen mijn zoon je schoot scheef, je kan niet voetballen. Toen zei hij: je kan zelf niet voetballen.

Ik vind dit een onbenullige ruzie, die vaker voorkomt tussen kinderen. Tuurlijk mag je het niet zeggen maar ik vind het prima iets wat ze onderling kunnen oplossen.
Moiren schreef:
Ach welnee. Als coach leer je kindertjes alleen maar de coach te luisteren. Je denkt toch niet dat ze in de Arena in de war raken om alle tips vanaf de tribunes?
Zeker wel
Vooral de f-jes (6-7jr)
Frankly my dear, I don"t give a damn
Moiren schreef:
06-10-2025 22:27
Maar dat heeft dus niets met het geven van “aanwijzingen” te maken, maar alles met ouders die zich niet normaal kunnen gedragen.
Beter het helemaal verbieden dan een lijst van 40 pagina's opstellen met wat wel en wat niet gezegd mag worden.
calvijn1 schreef:
Zeker wel
Vooral de f-jes (6-7jr)
Joh die spelen nog zo totaal zonder enige vorm van strategie, daar valt weinig in de war te raken.
Ze heten trouwens al sinds 2016 geen f-jes meer, dat is JO7.
Wombat schreef:
06-10-2025 23:21
Joh die spelen nog zo totaal zonder enige vorm van strategie, daar valt weinig in de war te raken.
Want het is totaal niet verwarrend als de coach zegt dat je achter moet blijven en de moeder van Jantje roept dat je naar voren moet gaan?
Ouders moeten geen aanwijzingen geven.
Afbeelding

Dat is heel irritant voor de coach. Want die heeft misschien gezegd dat ze moeten opbouwen en dan gaat er een ouder roepen dat ze een lange bal moeten geven.
Dus irritant en verwarrend voor de kinderen. Plus vanaf een bepaalde leeftijd moeten ze ook zelf keuzes leren maken in het veld.
Moiren schreef:
Ach welnee. Als coach leer je kindertjes alleen maar de coach te luisteren. Je denkt toch niet dat ze in de Arena in de war raken om alle tips vanaf de tribunes?
Je gaat kinderen vergelijken met profvoetballers.
Als die kindertjes toch alleen maar naar de coach luisteren, heeft het ook geen zin om aanwijzingen te roepen.
Dreigen met een vechtpartij buiten het clubterrein is natuurlijk absurd. Wat gaat de club nu voor actie ondernemen tegen dit onacceptabele gedrag?

En verder, er is een groot verschil tussen op gepaste wijze aanmoedigen en 'tips' geven. Ik vind het minachtend naar de coach en het is irritant voor de kinderen.

Ik heb nog nooit gezien dat een kind er beter van ging spelen, wel slechter. Dus ik snap die moeder wel een beetje.al verdient de manier waarop ze dit kenbaar maakt ook geen schoonheidsprijs.
Pelle schreef:
06-10-2025 23:31
Ouders moeten geen aanwijzingen geven.
Afbeelding

Dat is heel irritant voor de coach. Want die heeft misschien gezegd dat ze moeten opbouwen en dan gaat er een ouder roepen dat ze een lange bal moeten geven.
Dus irritant en verwarrend voor de kinderen. Plus vanaf een bepaalde leeftijd moeten ze ook zelf keuzes leren maken in het veld.
Precies, als ouder weet je niet wat de strategie is van de coach. De coaches bij mijn jongste zeggen bewust niet zoveel tijdens het spel, om ze juist zelf te leren in te schatten wat te doen tijdens een situatie. En vervolgens gaan er een paar ouders staan te schreeuwen je moet dit, doe eens dat.
Laatst wees ik een vader op het appje niet coachen als ouders, zijn antwoord: ja de coach zegt niks! Dan moeten wij het maar doen 🫣
Echt zo lomp. En ze luisteren niet eens, dat zeggen de jongens zelf ook, we luisteren alleen naar de coach.

En dat bord staat ook niks voor niks bij de verenigingen.
Zo extreem herken ik het niet, al vind ik de reactie van je vriend ook wat bijzonder. Heb je melding gemaakt bij het bestuur?

Verder vind ik ouders die tips geven ook behoorlijk irritant. Diezelfde mensen kunnen nl nooit als er wordt gevraagd te coachen of te vlaggen, maar hebben wel langs de lijn een bak commentaar. Moedig je kind gewoon positief aan en laat het coachen over aan de vrijwilligers die daar wel de tijd voor kunnen/willen maken
Bij ons was tips geven heel normaal. Dus ik snap je wel als dat voorheen bij jullie ook zo was. Dingen zoals dat ze op de middellijn moesten gaan staan, of wat meer moesten aanvallen ipv wachten tot de bal voor hun voeten kwam, was heel normaal om te benoemen. Maar dit zijn dan wel dingen die de coach normaal ook roept, maar die hem op dat moment niet opvielen omdat hij ergens anders naar keek (hij heeft tenslotte geen ogen in zijn achterhoofd). Even dus de aanwijzingen van de coach herhalen voor ze, want die vergaten ze nogal eens :)
Je weet nu in ieder geval dat het bij deze groep blijkbaar niet gewenst is. De reactie van die moeder vind ik erg overdreven. En die vader is helemaal niet goed bij zijn hoofd. Gewoon andere ouders gaan bedreigen? Wat is dat toch tegenwoordig met mensen die echt bij het minste of geringste over gaan tot geweld? Ik zou bij zo’n ouder ook niet meer in het team willen hoor. Geef je groot gelijk daarin.

Dochter is uiteindelijk gestopt vanwege de sfeer binnen het team. Erg jammer, ze was niet super goed en dat lieten bepaalde teamgenoten ook duidelijk weten. Echt super stom, want ze vind het spel wel leuk maar dit verpestte het echt voor haar. Je zit natuurlijk niet op voetbal, omdat je het al super goed kan. Iedereen moet het leren, maar opmerkingen als “je kan niet voetballen” of boos worden als ze een bal door laat helpen gewoon echt niet. Dus helaas, hier geen voetbal meer.
Irregular_Choice schreef:
07-10-2025 08:07
Bij ons was tips geven heel normaal. Dus ik snap je wel als dat voorheen bij jullie ook zo was. Dingen zoals dat ze op de middellijn moesten gaan staan, of wat meer moesten aanvallen ipv wachten tot de bal voor hun voeten kwam, was heel normaal om te benoemen. Maar dit zijn dan wel dingen die de coach normaal ook roept, maar die hem op dat moment niet opvielen omdat hij ergens anders naar keek (hij heeft tenslotte geen ogen in zijn achterhoofd). Even dus de aanwijzingen van de coach herhalen voor ze, want die vergaten ze nogal eens :)
Je weet nu in ieder geval dat het bij deze groep blijkbaar niet gewenst is. De reactie van die moeder vind ik erg overdreven. En die vader is helemaal niet goed bij zijn hoofd. Gewoon andere ouders gaan bedreigen? Wat is dat toch tegenwoordig met mensen die echt bij het minste of geringste over gaan tot geweld? Ik zou bij zo’n ouder ook niet meer in het team willen hoor. Geef je groot gelijk daarin.

Dochter is uiteindelijk gestopt vanwege de sfeer binnen het team. Erg jammer, ze was niet super goed en dat lieten bepaalde teamgenoten ook duidelijk weten. Echt super stom, want ze vind het spel wel leuk maar dit verpestte het echt voor haar. Je zit natuurlijk niet op voetbal, omdat je het al super goed kan. Iedereen moet het leren, maar opmerkingen als “je kan niet voetballen” of boos worden als ze een bal door laat helpen gewoon echt niet. Dus helaas, hier geen voetbal meer.
Besprak jullie coach de hele wedstrijdtactiek elke wedstrijd met alle ouders dan?

En sneu voor je dochter dat het op deze manier voor haar verpest is. Wat hier wel hielp is dat kind gewoon altijd al in het allerlaagste team zat. Dan nog had je ouders die dachten dat we in de wk-finale stonden maar het hielp wel om de sfeer goed te houden, want nul druk. Het had wel weer andere nadelen.
Irregular_Choice schreef:
07-10-2025 08:07

Wat jammer inderdaad! Ik zou hem het liefst ook naar een lager team willen hebben, het gaat hier erg om winnen en de beste zijn. Denk dat hoe ouder ze worden hoe meer het hierom gaat helaas en de ouders des te meer.

Jongste wilde ook gaan voetballen maar na een paar keer gekeken te hebben zegt hij dat hij denkt dat ze hem niet goed genoeg vinden dus wil hij niet meer. Gekeken hoe we hem kunnen helpen om toch te gaan maar resoluut nee want bang dat ze stomme dingen gaan zeggen.
calvijn1 schreef:
Zeker wel
Vooral de f-jes (6-7jr)
6-7 jarigen in de Arena? Cool.
Pelle schreef:
06-10-2025 23:33
Je gaat kinderen vergelijken met profvoetballers.
Als die kindertjes toch alleen maar naar de coach luisteren, heeft het ook geen zin om aanwijzingen te roepen.
Ach welnee.
En dat roepe , tsja, ga eens naar een wedstrijd van het Nederlands Elftal, Ajax etc. Zit er een heel stadion met aanwijzingen roepende supporters. Dat het in sommige gevallen wat minder kan, absoluut, maar laten we er alsjeblieft geen tenniswedstrijd van maken.
Ruin it yourself.
Afbeelding
Whadiepooh schreef:
07-10-2025 08:44
Wat jammer inderdaad! Ik zou hem het liefst ook naar een lager team willen hebben, het gaat hier erg om winnen en de beste zijn. Denk dat hoe ouder ze worden hoe meer het hierom gaat helaas en de ouders des te meer.

Jongste wilde ook gaan voetballen maar na een paar keer gekeken te hebben zegt hij dat hij denkt dat ze hem niet goed genoeg vinden dus wil hij niet meer. Gekeken hoe we hem kunnen helpen om toch te gaan maar resoluut nee want bang dat ze stomme dingen gaan zeggen.
Zoals je zoon die tegen een ander kindje zegt dat hij niet kan voetballen?
Moiren schreef:
07-10-2025 09:35
Ach welnee.
En dat roepe , tsja, ga eens naar een wedstrijd van het Nederlands Elftal, Ajax etc. Zit er een heel stadion met aanwijzingen roepende supporters. Dat het in sommige gevallen wat minder kan, absoluut, maar laten we er alsjeblieft geen tenniswedstrijd van maken.
Nu doe je het toch weer? Kinderen vergelijken met profvoetballers? Omdat ze bij profvoetballers roepen, is het ook goed bij kinderen?
En ik denk niet dat die profvoetballers die aanwijzingen van het publiek horen. Bij de kinderen sta je dichter op het veld en is er minder kabaal.
Bij onze voetbalclub worden zelfs de trainers erop gewezen om niet teveel te coachen, ze moeten zelf leren de situatie in te schatten en elkaar te coachen op het veld. Ik heb regelmatig voetballertjes tijdens een wedstrijd in discussie zien gaan met hun vader langs de lijn. Zijn dan helemaal uit het spel. Het motiveert niet en het stoort.

Aanmoedigen is natuurlijk heel wat anders. Dat mag altijd.
pelle wijzigde dit bericht op 07-10-2025 11:02
0.19% gewijzigd
Star⁴ schreef:
07-10-2025 09:13
6-7 jarigen in de Arena? Cool.
Het kan hoor :-D . Mijn zoon heeft op 8-jarige leeftijd ook in de Kuip gespeeld.
Daar liep vast ook wel een enkele 7-jarige tussen.
Ik was zelf ook helemaal klaar met dat ordinaire geschreeuw langs de kant en de onderlinge sfeer in die jeugdteams. Misschien had mijn zoon pech maar sinds een jaar is hij overgestapt naar andere sport en de sfeer van de kinderen onderling maar ook die van de ouders is echt een verademing.
Loren schreef:
07-10-2025 08:31
Besprak jullie coach de hele wedstrijdtactiek elke wedstrijd met alle ouders dan?

En sneu voor je dochter dat het op deze manier voor haar verpest is. Wat hier wel hielp is dat kind gewoon altijd al in het allerlaagste team zat. Dan nog had je ouders die dachten dat we in de wk-finale stonden maar het hielp wel om de sfeer goed te houden, want nul druk. Het had wel weer andere nadelen.
De wedstrijdtactiek? Die was er niet echt. Er waren een aantal dingen waarop de coach continu moest hameren wat ze “moesten” doen. Zoals dus positie op het veld. Dat ging heel vaak mis en dat werd dan door iemand vanaf de zijlijn wel eens benoemd. Of bijvoorbeeld bij een ingooi dat ze dan totaal de verkeerde kant op wilde gooien, waar niemand van ons stond. Dan werd er door een ouder gezegd dat x vrij stond. Dit was al het laagste team.
Liv8 schreef:
07-10-2025 09:42
Haar zoon zei het toch gewoon terug?
Liv8 schreef:
07-10-2025 09:42
Joh lees het verhaal eens, kind van TO heeft het alleen maar terug gezegd nadat het tegen hem is gezegd.
Iets wat kinderen altijd doen. Prima op te lossen.

Wat het topic betreft ik ben echt blij dat mijn beide kinderen niks om voetbal geven.
Mijn man wel, maar is nu een tijdje gestopt. Ik snap niet dat een gezellig potje voetbal zo extreem moet zijn.
Zelf vind ik ook dat je als ouder niet moet roepen naar de kinderen.
Pelle schreef:
07-10-2025 10:51
Nu doe je het toch weer? Kinderen vergelijken met profvoetballers? Omdat ze bij profvoetballers roepen, is het ook goed bij kinderen?
En ik denk niet dat die profvoetballers die aanwijzingen van het publiek horen. Bij de kinderen sta je dichter op het veld en is er minder kabaal.
Bij onze voetbalclub worden zelfs de trainers erop gewezen om niet teveel te coachen, ze moeten zelf leren de situatie in te schatten en elkaar te coachen op het veld. Ik heb regelmatig voetballertjes tijdens een wedstrijd in discussie zien gaan met hun vader langs de lijn. Zijn dan helemaal uit het spel. Het motiveert niet en het stoort.

Aanmoedigen is natuurlijk heel wat anders. Dat mag altijd.
Ik vergelijk niet. Ik zeg gewoon dat het bij veel teamsporten hoort. En nee, natuurlijk brul je niet: Pietje zak teruuuuuggggg! Maar ja hup naar voren lijkt me prima kunnen.
Ruin it yourself.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven