Voorleestips bij groot leeftijdsverschil (6-11)

15-01-2020 19:51 37 berichten
Een familielid vroeg me of ik nog leuke boeken weet om voor te lezen voor haar twee kinderen. De jongste is 6 (bijna 7), de oudste is 11, dus een behoorlijk groot verschil. De oudste is zelf helemaal geen lezer, maar gaat er 's avonds graag bij zitten met de jongste. Voor de jongste liever niet te spannend want een rijke fantasie. Wat zou kunnen werken? Ze hebben net Sjakie en de Chocoladefabriek gelezen.
Alle reacties Link kopieren
Echte Sprookjes. Dus zo’n groot Grimm of Andersen boek.
Oh jij had hem al.

Deze dus!
Hier werd apart voorgelezen. Dus 2x per avond.

Mijn jongste en oudste schelen 6 jaar en vinden al die boeken hier boven wel leuk. Meeste zijn gelezen of voorgelezen... Maar niet tegelijk.

Dus bij de een stukje uit De Heksen voorlezen of samenlezen ( heel goed voor leesvaardigheid, tip van school) en bij de ander al eerder op de avond de Gorgels of de Kindertemmer ofzo.

Nu leest de oudste gewoon zelf ( 13) en lezen we de jongste alleen nog voor of makkelijke leesboekjes een stukje samen (7)
Dummie de mummie (10 boeken)
Costa banana (serie)
Deze bovenste 2 zijn geweldig, maar zijn voor sommige 6-jarigen spannend: hangt van karakter af.
Wel heerlijk om mee te luisteren voor alle leeftijden.

Iets aangepast nog voor 6 jaar:
Boeken van bibi dumon tak (bv we gingen achter de hamsters aan): is leuk geschreven en informatief (non fictie).
Mees Kees en andere boeken van Mirjam Oldenhave
Boeken van Reggie Naus (de Piratenserie over de familie Donderbus is heel grappig)
Bette westera: “zeg maar tegen de juf dat ik wat later kom”.
Wouter Klootwijk; ik denk dat wij nu vrienden zijn (zijn meerdere delen van).
Euhm... jahoor, ik lees het 1e Narnia boek nu voor aan mn meisjes van 5 en 3,5 ;-) Ik geloof niet zo in leeftijdsrestricties, kinderen pikken op wat ze kunnen gebruiken. 1e Potter boek is ook nog vrij onschuldig en voor een jongere doelgroep, toch? Moet zeggen dat ik als kind erg snel kon lezen en toen alles met letters verslond. Ik heb toen veel voor oudere kinderen gelezen. Toen ik het op oudere leeftijd herlas kreeg het gewoon n extra dimensie, omdat ik ineens dingen snapte.
Maar de bieb is sowieso een goed idee, dan kun je ook samen wat uitzoeken.

Ps. Jaren 80 filmklassiekers zoals Dark Crystal en Labyrinth waren destijds voor 6+ en nu voor 12+. We zijn nogal opgeschoven in ons denken over wat we geschikt vinden voor welke leeftijd.
PlayingTheAngel schreef:
16-01-2020 07:39
Euhm... jahoor, ik lees het 1e Narnia boek nu voor aan mn meisjes van 5 en 3,5 ;-) Ik geloof niet zo in leeftijdsrestricties, kinderen pikken op wat ze kunnen gebruiken. 1e Potter boek is ook nog vrij onschuldig en voor een jongere doelgroep, toch? Moet zeggen dat ik als kind erg snel kon lezen en toen alles met letters verslond. Ik heb toen veel voor oudere kinderen gelezen. Toen ik het op oudere leeftijd herlas kreeg het gewoon n extra dimensie, omdat ik ineens dingen snapte.
Maar de bieb is sowieso een goed idee, dan kun je ook samen wat uitzoeken.

Ps. Jaren 80 filmklassiekers zoals Dark Crystal en Labyrinth waren destijds voor 6+ en nu voor 12+. We zijn nogal opgeschoven in ons denken over wat we geschikt vinden voor welke leeftijd.
Ik reageerde vooral op Thea Beckman en Jan Terlouw. Harry Potter lazen mijn kinderen ook jong (7-8 jaar). Met de puberverliefdheden enzo die in de latere delen zitten, hadden ze helemaal niets. Daar lazen ze overheen, en dan bleef er nog genoeg spannends over. Bij Terlouw en Beckman is dat veel minder zo; als je weglaat wat voor een erg jong kind weinig interessant is, blijft er niet heel veel over. Ik vond beide auteurs vroeger geweldig, en heb ze mijn oudste wel aangeraden toen hij een jaar of 9 was, en toen vond hij het nog steeds niets. Achteraf had ik beter iets langer kunnen wachten, want nu heeft hij ze allebei op het lijstje ‘saai’ gezet :)
Roald Dahl's GVR was echt nog wel erg spannend voor jongste, voor de beeldvorming. Jan Terlouw en Thea Beckman zijn waarschijnlijk nog wat hoog gegrepen inderdaad (is natuurlijk per kind heel verschillend) en vooral grappige boeken doen het goed.

Bedankt voor alle tips!
Het halve boek klinkt echt heel interessant trouwens; ga ik zelf ook eens naar kijken :-D
Ik las 2-3 keer per avond voor aan 3 verschillende leeftijdsgroepen. Zodoende heb ik sommige boeken 3 keer keer voorgelezen, eerst de oudste, na een jaar of wat de middelste en toen de jongste. Scheelt dat ik van voorlezen houd.
"Boring conversation anyway"
Als de oudste er graag bij komt dan komt het op mij over dat die het gewoon leuk vindt , dat kan en mag toch :lol: dat die boeken met "adviesleeftijd" die veel jonger ligt gewoon ook nog leuk vindt.Zolang die er bij komt uit zichzelf zou ik me daar niet zo druk om maken . Zelf een verhaal verzinnen kan ook nog .Of een boek pakken en de namen van de kinderen gebruiken ipv de namen van de personages geeft ook leuke verhalen voor jong en oud .( en namen van ouders,vriendjes,opa ,oma etc .)
ivm sluiten EHV /vloggers topic, verkast naar nieuw forum
Oma boef!
En de andere boeken van David Walliams.
Ja, oudste is echt nog best kinds, maar wil volgens mij niet meer zelf voorgelezen worden, want daar is oudste dan weer te beginnende puber voor en dan wordt er geklierd. Maar als jongste voorgelezen wordt erbij zitten is nog wel gezellig (ook omdat rond die tijd de iPad / PC etc uit gaat dus dan moet je wat). ;-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven