Vroeg beginnen met werk en kind van 9
maandag 30 december 2019 om 13:36
Ik hoop wat tips te vinden voor het volgende probleem.
Ik heb sinds twee weken een baan waarvoor 's ochtends al om 6.30 uur de deur uit moet. Mijn dochter van 9 ligt dan nog in bed. Nu zit ik een beetje met hoe ik ervoor kan zorgen dat zij optijd en met ontbijt in haar buik naar school gaat.
Mijn partner werkt ook vroeg dus hij kan haar niet helpen.
Mijn idee is om de avond van te voren haar tas klaar te maken en dan aan haar broer van 16 te vragen om haar om 7 uur te roepen als hij zelf naar beneden gaat. Hij moet om 7.15 uur met de taxi naar school. Ontbijt voor dochter kan ik in een trommeltje klaarzetten en haar brood voor op school moet ze dan nog uit de koelkast pakken.
Voor mij klinkt dit een beetje als de enige mogelijkheid om het op te lossen maar... ik vind het nogal wat om de verantwoordelijkheid voor het roepen bij de oudste te leggen (hij s niet zo van de tijd) en de verantwoordelijkheid voor het aankleden, eten, spullen mee en op tijd naar school bij mijn dochter van 9.
Het hele probleem gaat om 1 of 2x per week. Later beginnen op mijn werk is niet mogelijk.
Ik heb sinds twee weken een baan waarvoor 's ochtends al om 6.30 uur de deur uit moet. Mijn dochter van 9 ligt dan nog in bed. Nu zit ik een beetje met hoe ik ervoor kan zorgen dat zij optijd en met ontbijt in haar buik naar school gaat.
Mijn partner werkt ook vroeg dus hij kan haar niet helpen.
Mijn idee is om de avond van te voren haar tas klaar te maken en dan aan haar broer van 16 te vragen om haar om 7 uur te roepen als hij zelf naar beneden gaat. Hij moet om 7.15 uur met de taxi naar school. Ontbijt voor dochter kan ik in een trommeltje klaarzetten en haar brood voor op school moet ze dan nog uit de koelkast pakken.
Voor mij klinkt dit een beetje als de enige mogelijkheid om het op te lossen maar... ik vind het nogal wat om de verantwoordelijkheid voor het roepen bij de oudste te leggen (hij s niet zo van de tijd) en de verantwoordelijkheid voor het aankleden, eten, spullen mee en op tijd naar school bij mijn dochter van 9.
Het hele probleem gaat om 1 of 2x per week. Later beginnen op mijn werk is niet mogelijk.
maandag 30 december 2019 om 13:54
Dit zou ik trouwens ook doen.Luci_Morgenster schreef: ↑30-12-2019 13:46Ik zou ook kijken naar wat vader kan regelen voor die 1/2 in de week.
Er kan vast meer dan jullie denken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

maandag 30 december 2019 om 13:55
Volgens mij beginnen de meesten om 7.00 - 7.30.

maandag 30 december 2019 om 13:56
Ja, dat is waar. Dan Pa wat laten regelen en kijken of iemand haar kan halen om mee naar school te gaan.
maandag 30 december 2019 om 13:57
Ik ken kinderen die dit prima zouden kunnen en kinderen bij wie dit echt sneu zou zijn of zelfs absoluut geen optie.
Jij kent je eigen kind het beste en ik ga er van uit dat je verschil kunt maken in ‘het is niet ideaal, maar kan prima’ en ‘eigenlijk kan het niet, maar het moet maar’.
Ik heb bij mijn kind ‘sochtends oppas gehad. Van iemand die het prettig vond om vroeg op te staan en even een doel te hebben aan het begin van de dag. Een studente.
Verder kunnen een wekker, een belafspraak, een klasgenoot om mee samen te lopen enz.
Jij kent je eigen kind het beste en ik ga er van uit dat je verschil kunt maken in ‘het is niet ideaal, maar kan prima’ en ‘eigenlijk kan het niet, maar het moet maar’.
Ik heb bij mijn kind ‘sochtends oppas gehad. Van iemand die het prettig vond om vroeg op te staan en even een doel te hebben aan het begin van de dag. Een studente.
Verder kunnen een wekker, een belafspraak, een klasgenoot om mee samen te lopen enz.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.

maandag 30 december 2019 om 14:01
Ik deed het omgekeerde, ging alleen naar huis mét klein broertje toen ik 9 was. Als je dochter het zelf geen onoverkomelijk probleem vindt, zou ik het gewoon proberen. Inderdaad eventueel vragen of ze met iemand mee kan lopen naar school (niet zozeer voor het lopen zelf, maar zodat je zeker weet dat ze naar school is).
Iedereen roept hier wel heel makkelijk: zoek maar een andere baan, maar dat gaat niet altijd zomaar. Als dit zo op te lossen is, zie ik geen probleem.
Iedereen roept hier wel heel makkelijk: zoek maar een andere baan, maar dat gaat niet altijd zomaar. Als dit zo op te lossen is, zie ik geen probleem.

maandag 30 december 2019 om 14:01
Er is een partner en er is een pa. Triest dat niemand voor dat meisje kan zorgen 's ochtends.
maandag 30 december 2019 om 14:04
Ik vind die verantwoordelijkheid veel te groot voor een kind van die leeftijd.
Deur op slot, veilig op school komen. Nee dat vind ik op die leeftijd echt nog niet kunnen. Los van of je dochter het op zich zou kunnen.
Hoe handelt ze bij calamiteiten? Wat als ze niet oplet op de trap en valt, wat als er iemand aanbelt of er gebeurt iets anders.
Toen je twee weken geleden begon hoe zag je dit toen voor je?
Deur op slot, veilig op school komen. Nee dat vind ik op die leeftijd echt nog niet kunnen. Los van of je dochter het op zich zou kunnen.
Hoe handelt ze bij calamiteiten? Wat als ze niet oplet op de trap en valt, wat als er iemand aanbelt of er gebeurt iets anders.
Toen je twee weken geleden begon hoe zag je dit toen voor je?

maandag 30 december 2019 om 14:04
Zelfs TO's partner niet de vader is, dan nog kan hij toch kijken of hij die 1/2 per week wat later kan beginnen? Is de vader er wel maar gescheiden, is dat daar vragen toch ook nog een optie?
maandag 30 december 2019 om 14:07
Daar wordt niks over gemeld. Het zou ook zomaar kunnen dat het kind al een jaar alleen naar school loopt of fietst.sparoodislekker schreef: ↑30-12-2019 14:04Ik vind die verantwoordelijkheid veel te groot voor een kind van die leeftijd.
maandag 30 december 2019 om 14:15
Bij ons niet standaard, maar als mijn man in het buitenland is voor werk dan gaat mijn 9-jarige weleens alleen de deur uit. Haar 14-jarige zus moet ook eerder weg, maar die zorgt dat jongste op tijd op staat. Voor jongste leg ik een briefje neer met de tijden, en ik bel haar nog even als ik op werk ben.
ideaal vind ik het niet, maar soms moet het.
ideaal vind ik het niet, maar soms moet het.
Ozo.
maandag 30 december 2019 om 14:17
Ik zou het met mijn 9 jarige nog niet aandurven, maar ja, soms breekt nood wet. Niet iedereen heeft de luxe om een baan te kiezen met tijden die goed bij het gezinsleven passen, er moet ook gewoon brood op de plank komen. TO, heb je geen buurvrouw of een moeder van een vriendje/vriendinnetje die even langs kan gaan op weg naar school om te checken of je kind alles bij zich heeft en de deur goed afgesloten is? Als je mijn buurvrouw was, zou ik dat met alle plezier doen, ik moet toch zelf mijn eigen kind naar school brengen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
maandag 30 december 2019 om 14:20
Mijn collega huurde een oppas (een student) in als zij naar het buitenland moest voor werk om de kinderen op tijd naar school te krijgen omdat haar man ook altijd vroeg moet werken. Haar kinderen waren toen dezelfde leeftijd.
Een vriendin van mij woonde alleen met haar moeder toen ze jong was, haar moeder had 4 banen om haar te kunnen onderhouden en zij was heel veel alleen thuis, moeder kon ook niet bellen vanaf haar werk, en zij ging ook zelf naar school etc.
Een vriendin van mij woonde alleen met haar moeder toen ze jong was, haar moeder had 4 banen om haar te kunnen onderhouden en zij was heel veel alleen thuis, moeder kon ook niet bellen vanaf haar werk, en zij ging ook zelf naar school etc.
maandag 30 december 2019 om 14:24
Inderdaad, hier gaat dochter (ook 9) al tijden zelf naar school, klasgenoten ook. Klein dorp en wij wonen ook nog eens super dichtbij. Hoe gaat jouw dochter de andere dagen naar school TO? Breng je ze dan wel of gaat ze altijd alleen?
Maar toch zou ik het niet doen. Dochter zou het wel kunnen, serieus en zelfstandig genoeg. Maar toch, vind het op het randje. Hier gaan ze 1 ochtend al om 7 uur naar oma. Daar eten en vervolgens naar school. En mn man begint 1 dag wat later. Ook hebben ze (2 kinderen) wel eens bij een familielid gegeten s morgens vroeg. Dus ik zou eerder voor een oppas zorgen. Weet dat een vriendin van me 's morgensvroeg ook een jongen te eten krijgt (of heeft wellicht al gegeten) omdat moeder werkt.
maandag 30 december 2019 om 14:24
Mwah, ik moest dat allemaal zelf regelen vanaf 5 jaar en mijn zusje nog eerder. Mijn moeder kwam haar bed niet uit voor negen uur. Niet leuk ... akkoord. Of nouja, ik ben graag af en toe alleen, dus ik had er geen moeite mee. Maar goed, het leven is niet altijd alleen maar leuk en in mijn ogen zou een kind van 9 dit best zelf moeten kunnen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.

maandag 30 december 2019 om 14:26
Ceylon schreef: ↑30-12-2019 14:24Mwah, ik moest dat allemaal zelf regelen vanaf 5 jaar en mijn zusje nog eerder. Mijn moeder kwam haar bed niet uit voor negen uur. Niet leuk ... akkoord. Of nouja, ik ben graag af en toe alleen, dus ik had er geen moeite mee. Maar goed, het leven is niet altijd alleen maar leuk en in mijn ogen zou een kind van 9 dit best zelf moeten kunnen.
Lees eens mijn zin anders die begint met 'ik vind'.
maandag 30 december 2019 om 14:31
Hier ongeveer net zo... Mijn moeder stond gewoon niet op.Ceylon schreef: ↑30-12-2019 14:24Mwah, ik moest dat allemaal zelf regelen vanaf 5 jaar en mijn zusje nog eerder. Mijn moeder kwam haar bed niet uit voor negen uur. Niet leuk ... akkoord. Of nouja, ik ben graag af en toe alleen, dus ik had er geen moeite mee. Maar goed, het leven is niet altijd alleen maar leuk en in mijn ogen zou een kind van 9 dit best zelf moeten kunnen.

maandag 30 december 2019 om 14:32
Als er geen enkele andere oplossing is zou ik het volgende doen.
5 voor half 7 je dochter uit bed halen en zorgen dat zij een lekker ontbijt van je krijgt en iets voor haar zelf gaat doen (boek/tv/tablet). Je zet een wekker zodat zij zich tijdig aan gaat kleden en je zet een wekker zodat ze op tijd naar school vertrekt. Voor dat laatste zou ik een moeder in de buurt vragen of ze je dochter wil oppikken zodat je zeker weet dat alles goed afgesloten is.
Twee keer in de week zijn wij hier ook voor 7 uur weg. Die dagen moeten de jongste twee zich beneden melden voor de laatste van ons weggaat. De jongste sluit de deur af en meldt in de groepsapp dat ze vertrekt naar school. Daarbij moet ik wel zeggen dat dit pas sinds half groep 7 bij ons speelt. Of ze dit als 9 jarige fijn had gevonden weet ik niet.
5 voor half 7 je dochter uit bed halen en zorgen dat zij een lekker ontbijt van je krijgt en iets voor haar zelf gaat doen (boek/tv/tablet). Je zet een wekker zodat zij zich tijdig aan gaat kleden en je zet een wekker zodat ze op tijd naar school vertrekt. Voor dat laatste zou ik een moeder in de buurt vragen of ze je dochter wil oppikken zodat je zeker weet dat alles goed afgesloten is.
Twee keer in de week zijn wij hier ook voor 7 uur weg. Die dagen moeten de jongste twee zich beneden melden voor de laatste van ons weggaat. De jongste sluit de deur af en meldt in de groepsapp dat ze vertrekt naar school. Daarbij moet ik wel zeggen dat dit pas sinds half groep 7 bij ons speelt. Of ze dit als 9 jarige fijn had gevonden weet ik niet.
maandag 30 december 2019 om 14:32
Ik kon dat ook op die leeftijd (ik was 8), met een oudere broer die me hielp, maar zou het voor eigen kind niet willen.
Bij ons moest het omdat mijn moeder was overleden, vader had een baan waarbij hij vroeg moest beginnen, en een andere baan was geen optie, er moest nu eenmaal brood op de plank komen.
Kinderen kunnen heel veel als het moet, maar ik zou het niet wíllen, da's wat anders.
Bij ons moest het omdat mijn moeder was overleden, vader had een baan waarbij hij vroeg moest beginnen, en een andere baan was geen optie, er moest nu eenmaal brood op de plank komen.
Kinderen kunnen heel veel als het moet, maar ik zou het niet wíllen, da's wat anders.
maandag 30 december 2019 om 14:36
Het kan misschien vast, maar ik zou het niet ok vinden. Ik heb ook een baan waar ik soms vroeg weg moet, maar daarvoor had een een oppas. Yups, er zijn tijden geweest dat mijn oppas voor 3 kinderen aan mijn salaris meer verdiende dan ik, maar het is slechts een beperkte periode (van investering in jezelf)
Voor brood op de plank zijn er vaak ook andere banen binnen schooltijd.
Voor brood op de plank zijn er vaak ook andere banen binnen schooltijd.