Vroeg beginnen met werk en kind van 9

30-12-2019 13:36 120 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop wat tips te vinden voor het volgende probleem.

Ik heb sinds twee weken een baan waarvoor 's ochtends al om 6.30 uur de deur uit moet. Mijn dochter van 9 ligt dan nog in bed. Nu zit ik een beetje met hoe ik ervoor kan zorgen dat zij optijd en met ontbijt in haar buik naar school gaat.
Mijn partner werkt ook vroeg dus hij kan haar niet helpen.

Mijn idee is om de avond van te voren haar tas klaar te maken en dan aan haar broer van 16 te vragen om haar om 7 uur te roepen als hij zelf naar beneden gaat. Hij moet om 7.15 uur met de taxi naar school. Ontbijt voor dochter kan ik in een trommeltje klaarzetten en haar brood voor op school moet ze dan nog uit de koelkast pakken.

Voor mij klinkt dit een beetje als de enige mogelijkheid om het op te lossen maar... ik vind het nogal wat om de verantwoordelijkheid voor het roepen bij de oudste te leggen (hij s niet zo van de tijd) en de verantwoordelijkheid voor het aankleden, eten, spullen mee en op tijd naar school bij mijn dochter van 9.

Het hele probleem gaat om 1 of 2x per week. Later beginnen op mijn werk is niet mogelijk.
Ik moet als alleenstaand moeder om 06.50 uur de deur uit voor werk. Tot nu toe breng ik zoon van net 10 (groep 7) dan naar de gastouder.
Zoon geeft nu zelf aan dat hij als het straks beter weer is en het lichter is, hij thuis wil blijven en zelf naar school.
Ik twijfel nog.
Als we dit gaan doen, is zoon net zo klaar met aankleden als nu. Tas pakken enz doe ik altijd in de avond. Hij zou alleen zelf moeten ontbijten (dat kan hij prima) en dan alles afsluiten.
Voor een meisje van 9 zonder oefenen of zelf de keuze maken zou ik het echt niet doen er op zoek gaan naar een gastouder.
Volgens mij is dit een probleem dat prima op te lossen is door de partner.
2x in de week een paar uurtjes ouderschapsverlof, zijn werkgever kan en mag dit niet weigeren en jij kunt rustig naar je werk.
BisschopEefje schreef:
31-12-2019 17:58
2x in de week een paar uurtjes ouderschapsverlof, zijn werkgever kan en mag dit niet weigeren en jij kunt rustig naar je werk.
Ouderschapsverlof is meen ik tot 8 jaar. Maar twee uur per week vrij nemen zal ie er wel voor over hebben.
Ik loste dat soort dingen op met iemand uit de buurt als ik er met mijn kinderen niet gerust op was. Ik had altijd wel ergens buren bij wie ze terecht konden of mee naar school konden.
BisschopEefje schreef:
31-12-2019 17:58
Gelukkig kan dat wel. Het verlof op zich kun je niet weigeren, maar een verdeling anders dan 50% van je werktijd wel. En welke uren dan precies moet ook in overleg. Zou even lekker worden, als een werknemer altijd gewoon zou kunnen zeggen: ik begin maandag om tien uur, dinsdag ga ik om half drie naar huis, en vrijdag ben ik er van 13-15 niet. Mazzel!
Er zijn natuurlijk genoeg beroepen waarin dat echt een onredelijke eis zou zijn, omdat je niet voor die paar uurtjes even een vervanger geregeld hebt. Of dat überhaupt niet kan.
Ik deed dit ook zo toen ik zo oud was. Mijn moeder belde me op haar werk altijd even snel om te checken of ik wakker was. Kan jij dat niet?
nausicaa schreef:
01-01-2020 09:06
Gelukkig kan dat wel. Het verlof op zich kun je niet weigeren, maar een verdeling anders dan 50% van je werktijd wel. En welke uren dan precies moet ook in overleg. Zou even lekker worden, als een werknemer altijd gewoon zou kunnen zeggen: ik begin maandag om tien uur, dinsdag ga ik om half drie naar huis, en vrijdag ben ik er van 13-15 niet. Mazzel!
Er zijn natuurlijk genoeg beroepen waarin dat echt een onredelijke eis zou zijn, omdat je niet voor die paar uurtjes even een vervanger geregeld hebt. Of dat überhaupt niet kan.
Maar heel vaak kan je best veel regelen mbt tijden en dagen. En als TO dan samen overlegt wat beste uitkomt kan dat zomaar de oplossing zijn.
Luci_Morgenster schreef:
01-01-2020 11:46
Maar heel vaak kan je best veel regelen mbt tijden en dagen. En als TO dan samen overlegt wat beste uitkomt kan dat zomaar de oplossing zijn.
Natuurlijk kan het soms wel. Maar de post waar ik op reageerde bracht het alsof iedereen zomaar tegen zijn baas kan zeggen: oh ja, voortaan begin ik twee dagen per week drie uur later.

Kijken en overleggen of het een oplossing kan zijn, kan altijd natuurlijk.
Wat een berg reacties! Ik heb ze allemaal gelezen en ik zal proberen antwoord te geven op alle vragen.

De oplossing op dit moment is dat mijn partner komende week toevallig geen werk heeft via het uitzendbureau dus dat hij mijn dochter op weg kan helpen in de ochtend. Naar school gaan kan ze zelf. Verder ga ik vragen of er een gastouder in het dorp is waar ze 1 of 2x per week om 6.30 uur naar toe kan.

Dan het antwoord op de vragen:
Mijn partner is niet de vader van mijn kinderen dus hij kan geen ouderschapsverlof opnemen als het om mijn kinderen gaat.

Ik kan helaas niet tijdens mijn werk naar huis bellen, zoals door meerderen gevraagd werd. Ik sta in een winkel waar tussen 7 en 11 uur heel veel gedaan moet worden en er geen mogelijkheid is om te bellen.

De eerste week kon ik om 7.30 of 8 uur beginnen dus speelde dit probleem minder. Helaas kon dat toen alleen omdat ik boventallig was. Afgelopen week en deze week is het vakantie en speelt het probleem van op tijd naar school niet.

Ik merkte dat heel veel mensen vielen over de zoon die met de taxi naar school gaat. De reden dat hij naar speciaal voortgezet onderwijs gaat is omdat het reguliere onderwijs niet bij hem past. Dat heeft niets met zijn verantwoordelijkheidsgevoel te maken of zijn verstandelijke vermogen.

Ik hoop dat ik alle vragen beantwoord heb en ik ga dus op zoek naar een gastouder voor de vroege ochtenden. Iedereen bedankt voor je reactie
Ouderschapsverlof geldt ook voor stiefouders, mits die op hetzelfde adres staan ingeschreven als het kind.
MinkeDeWit schreef:
01-01-2020 14:00
Ouderschapsverlof geldt ook voor stiefouders, mits die op hetzelfde adres staan ingeschreven als het kind.
Kind is 9, ouderschapsverlof kan t/m het 8e jaar. Inderdaad kan ouderschapsverlof ook door stiefouder worden aangevraagd.
Ipv je dochter naar een gastouder om 6.30u zou je ook (of misschien zelfs beter) op zoek kunnen gaan naar een oppas die van 7.00-8.15u in huis komt.
Misschien is er wel een student in de omgeving die 2x in de week van 7:00 tot 8:15 wil komen oppassen. Ik sta zelf ingeschreven bij een oppasbureau en daar komen regelmatig dit soort verzoekjes voorbij.
Mijn kind van 9 heeft zelf een wekker, smeert zelf haar ontbijt en lunch en gaat zelf naar school 4x pw.

Eerst opgebouwd door haar te bellen.

Ze kunnen meer dan je denkt. Het zijn de omstandigheden die het tegenhouden om te leren.
Ik verbaas mij over de vele reacties dat het not done is om een kind van 9 deze verantwoordelijkheid te geven.
Het lijkt mij een mooie manier om te oefenen in zelfstandig worden.

Het zal vast per kind schelen. Onze kinderen zijn 8 en 6. Ze gingen 1 a 2 keer per week om half 8 naar de gastouder maar gaven aan liever zelf naar school te willen gaan ipv naar de gastouder.

Ze mochten dat van ons 1 maand proberen en het ging (en gaat) prima.

Ze zijn wel helemaal klaar voor school en fietsen en tassen staan ook klaar. Ik zet een wekkertje en dan gaan ze samen naar school.

Verder zijn er buren waar ze altijd wel terecht kunnen en wonen we in een rustige wijk niet ver van school.

Oudste is 1x haar tas met brood vergeten. Ze belde toen vanaf school of het goed was dat ze tussen de middag bij haar vriendinnetje ging eten.
Super opgelost.

Jongste zus zei dat oudste wel had gehuild toen ze de deur dicht had getrokken en er achter kwam dat haar tas nog binnen lag.
Ik vind dat wel sneu maar als ik zie hoe ze dat later zelf heeft opgelost denk ik dat ze er niet slechter van geworden is.
lenthe27 schreef:
01-01-2020 14:34

Jongste zus zei dat oudste wel had gehuild toen ze de deur dicht had getrokken en er achter kwam dat haar tas nog binnen lag.
Ik vind dat wel sneu maar als ik zie hoe ze dat later zelf heeft opgelost denk ik dat ze er niet slechter van geworden is.
Lekkere moeder ben jij, je kinderen zelfvertrouwen meegeven dat ze zelf kleine problemen op kunnen lossen ;) .

Ik ben het met je eens hoor, een hoop kinderen zouden dit best kunnen. De 9 jarige van mijn vriendin staat in het weekend zelf op, eet ontbijt, kleedt zich aan, legt een briefje neer en fietst dan naar de bibliotheek om nieuwe boeken uit te zoeken. Ok, daar zit geen schooltijd aan vast, maar verder doet ze dit prima.

Enige is wel dat jouw kinderen en bovenstaande meisje er zelf om vroegen. Als een kind het zelf echt liever niet wil, zou ik nog even wachten. Dus ook voor TO hangt het van kind af.
Belle73 schreef:
30-12-2019 14:17
TO, heb je geen buurvrouw of een moeder van een vriendje/vriendinnetje die even langs kan gaan op weg naar school om te checken of je kind alles bij zich heeft en de deur goed afgesloten is?
Waarom moet het een vrouw zijn :?: Mag het niet een buurman of vader van een vriendje/vriendinnetje zijn?
rosanna1985 wijzigde dit bericht op 02-01-2020 01:43
0.54% gewijzigd
Voorschoolse opvang bij de bso die aangesloten is bij haar school. Die starten om 07:00 of om half 8.
Bollie08 schreef:
01-01-2020 22:49
Voorschoolse opvang bij de bso die aangesloten is bij haar school. Die starten om 07:00 of om half 8.
Moeder moet om 6.30 de deur uit. Daar heb je dus niet veel aan, want dan moet kind alsnog zelf daarheen, dan kan ze net zo goed zelf naar school gaan.
Bollie08 schreef:
01-01-2020 22:49
De mijne staat pas om 7:45 op. Heeft weinig zin en toegevoegde waarde bij kinderen die al 9 jaar zijn en dichtbij school wonen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven