Vroeg beginnen met werk en kind van 9

30-12-2019 13:36 120 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop wat tips te vinden voor het volgende probleem.

Ik heb sinds twee weken een baan waarvoor 's ochtends al om 6.30 uur de deur uit moet. Mijn dochter van 9 ligt dan nog in bed. Nu zit ik een beetje met hoe ik ervoor kan zorgen dat zij optijd en met ontbijt in haar buik naar school gaat.
Mijn partner werkt ook vroeg dus hij kan haar niet helpen.

Mijn idee is om de avond van te voren haar tas klaar te maken en dan aan haar broer van 16 te vragen om haar om 7 uur te roepen als hij zelf naar beneden gaat. Hij moet om 7.15 uur met de taxi naar school. Ontbijt voor dochter kan ik in een trommeltje klaarzetten en haar brood voor op school moet ze dan nog uit de koelkast pakken.

Voor mij klinkt dit een beetje als de enige mogelijkheid om het op te lossen maar... ik vind het nogal wat om de verantwoordelijkheid voor het roepen bij de oudste te leggen (hij s niet zo van de tijd) en de verantwoordelijkheid voor het aankleden, eten, spullen mee en op tijd naar school bij mijn dochter van 9.

Het hele probleem gaat om 1 of 2x per week. Later beginnen op mijn werk is niet mogelijk.
Koop een wekker en ga is oefenen hoe ze t doet, incl aankleding, ontbijt enz. Als goed gaat, nou prima toch. Laat ze wel iemand kunnen bereiken in geval van nood.
Miskotto schreef:
30-12-2019 13:58
Ben jij in de gelegenheid om tussen 7.0 en 8.15 je dochter een paar keer te bellen zodat je haar toch een soort van kan monitoren ?

Nee, dat werkt!

Ik had zo'n collega, ze had tussen 7:50 en 8:15 nergens tijd voor omdat ze thuis de kinderen aan het coachen was over de telefoon.

Bellen in geval van nood snap ik, maar verder ben je op je werk om te werken.
Je had dit wel eerder moeten oefenen denk. Ik wist al even dat ik 1/2 keer pw weg zou gaan en ben op de bank gaan zitten en aangekeken hoe alles wat we vooraf afgesproken hadden ging. Alles klaar zetten en op papier zetten. Mijn ex pikt ze op dus dat is nog wel een prettig idee. Ideaal is anders maar daardoor ben ik die middag vrij. Dat vinden ze gelukkig leuk genoeg.

9 en 11 zijn ze en het gaat goed. Ze zijn 1 uur alleen. Waarvan een half uur wakker. Vriend en ex zijn wel op 15 min afstand. Als er wat is kunnen ze er dus in 15 min zijn. Achterwacht zou ik wel zoeken. Wekkers zetten en alles klaar hebben staan. Ontbijt, trommel lunch in tas en de kleren.
Ik vind het een grensgeval. Broer klinkt leuk, maar gaat niet voor niets met de taxi. De vraag is dus of hij in staat is te helpen of zelf hulp nodig heeft. In hoe verre is je 9-jarige zelfstandig in staat aan spullen te denken, af te sluiten, naar school te gaan en dat ook nog op tijd.

Mijn 9-jarige fietst alleen naar school maar wel nadat ik gezegd heb dat het tijd is en dat op tijd aankondig. De strips zijn te boeiend. Ook vergeet ze haar haar en gebit als ik het niet zeg. Geen fruit heeft nog niet echt succes gehad dus ze vergeet dat rustig. Om haar zonder brood naar de overblijf te sturen, geeft ook een naam dus ik herinner haar aan haar tas. Wel mag ze een uurtje alleen thuis blijven maar dan hoeft ze nergens heen. Dus nee, ik zou het nog niet verwachten dat ze het allemaal zelfstandig kan.
Andersom schreef:
30-12-2019 16:58
Nee, dat werkt!

Ik had zo'n collega, ze had tussen 7:50 en 8:15 nergens tijd voor omdat ze thuis de kinderen aan het coachen was over de telefoon.

Bellen in geval van nood snap ik, maar verder ben je op je werk om te werken.
Dat ligt natuurlijk volledig aan je baan. Jouw collega was duidelijk niet in de gelegenheid dit te doen, mij lukt dat wel: tot 8u zit ik nog in de auto, daarna inlezen en opstarten wat prima samengaat met een kort telefoontje. Daarbij bel ik thuis op mijn vrije dagen ook regelmatig met mijn werk om een collega te "coachen" of even iets te regelen. Onderaan de streep zijn alle partijen blij. Maar dat kan inderdaad niet in iedere baan, en ik kan het ook zeker niet op ieder moment van de dag.
Ceylon schreef:
30-12-2019 14:36

Ik vind veel reacties een tikje overtrokken. Een kind van 9 is bepaald geen kleine baby meer. Lijkt me dat dit best moet kunnen, zeker als het maar 1x per week is.
TO heeft het over 1 a 2x per week. Of een meisje van 9 hiertoe in staat is hangt van het kind af. Maar alsnog, als het kind het kan os het wel erg eenzaam in die 2 ochtenden in de week. Het zijn keuzes die je als moeder maakt en ik denk dus ook dat dat per ouder zal verschillen. Zelf vind ik 9 jaar echt te jong.
Daarnaast is er een 16 jarige puber in huis die met de taxi naar school gaat. Een puber met een beperking dus. De vraag is of ook deze jongen zelfstandig genoeg is dit zelf te doen in de ochtend en ook nog de zorg voor zijn zusje te dragen.
Lilla schreef:
30-12-2019 18:17
Dat ligt natuurlijk volledig aan je baan. Jouw collega was duidelijk niet in de gelegenheid dit te doen, mij lukt dat wel: tot 8u zit ik nog in de auto, daarna inlezen en opstarten wat prima samengaat met een kort telefoontje. Daarbij bel ik thuis op mijn vrije dagen ook regelmatig met mijn werk om een collega te "coachen" of even iets te regelen. Onderaan de streep zijn alle partijen blij. Maar dat kan inderdaad niet in iedere baan, en ik kan het ook zeker niet op ieder moment van de dag.

Klopt helemaal, het kan niet in elke baan, het werkt niet op elk moment en het lukt niet met elk kind. Toch wordt het hier door anderen voorgesteld als pasklare oplossing.

Mijn collega vond ook dat het best kon. Had alleen niet door dat ik op dat moment ook iets van haar nodig had om mijn werk goed te kunnen doen. En haar telefoontjes duurden nooit kort.
Tess1981 schreef:
30-12-2019 18:42
TO heeft het over 1 a 2x per week. Of een meisje van 9 hiertoe in staat is hangt van het kind af. Maar alsnog, als het kind het kan os het wel erg eenzaam in die 2 ochtenden in de week. Het zijn keuzes die je als moeder maakt en ik denk dus ook dat dat per ouder zal verschillen. Zelf vind ik 9 jaar echt te jong.
Daarnaast is er een 16 jarige puber in huis die met de taxi naar school gaat. Een puber met een beperking dus. De vraag is of ook deze jongen zelfstandig genoeg is dit zelf te doen in de ochtend en ook nog de zorg voor zijn zusje te dragen.
Blijft van het kind afhangen, ook qua evt eenzaam gevoel. Ik ken 9jarigen die de zelfstandigheid heerlijk vinden, en kinderen die zich inderdaad eenzaam zouden voelen. Het laatste kind zou ik te jong vinden, het eerste niet.
En de reden van de taxi voor oudste weten we niet, kan idd een beperking zijn maar dat zegt nog niets, beperkingen komen in vele soorten en maten. Hoeft geen verstandelijke beperking te zijn he? Ook kinderen met een beperking zijn in sommige dingen juist weer erg sterk, zoals ieder mens zijn sterke en zwakke kanten heeft. Het kan dus prima zo zijn dat deze jongen heel goed in staat is te doen wat TO in gedachten heeft.
Daarvan staat natuurlijk los of je hem die verantwoordelijkheid wil geven, persoonlijk wil ik mijn kinderen niet verantwoordelijk maken voor elkaar, maar dat is weer een andere discussie.
Zelf ben ik destijds een jaar lang ook eerder vertrokken dan mijn drie kinderen van 11, 9 en 6. Kinderen zaten als ik vertrok helemaal kant en klaar op de bank voor de tv. Kookwekker ging om 8:10 dan deden ze jassen aan en gingen samen naar school. Tassen stonden dan al ingepakt bij de deur. Oudste bracht jongste in de klas en middelste zorgde voor zich zelf.

Ik hoefde pas om 7:40 de deur uit. Kinderen moesten die dag dan wel voor zeven uur opstaan en het vroeg van ons als ouders veel voorbereiding/geregel de avond ervoor en de ochtend zelf, maar was te doen.
Lilla schreef:
30-12-2019 19:35
Blijft van het kind afhangen, ook qua evt eenzaam gevoel. Ik ken 9jarigen die de zelfstandigheid heerlijk vinden, en kinderen die zich inderdaad eenzaam zouden voelen. Het laatste kind zou ik te jong vinden, het eerste niet.
En de reden van de taxi voor oudste weten we niet, kan idd een beperking zijn maar dat zegt nog niets, beperkingen komen in vele soorten en maten. Hoeft geen verstandelijke beperking te zijn he? Ook kinderen met een beperking zijn in sommige dingen juist weer erg sterk, zoals ieder mens zijn sterke en zwakke kanten heeft. Het kan dus prima zo zijn dat deze jongen heel goed in staat is te doen wat TO in gedachten heeft.
Daarvan staat natuurlijk los of je hem die verantwoordelijkheid wil geven, persoonlijk wil ik mijn kinderen niet verantwoordelijk maken voor elkaar, maar dat is weer een andere discussie.
TO heeft zelf aan het nogal wat te vinden de verantwoordelijkheid bij zoon neer te leggen omdat hij niet zo van de tijd is. Dit icm met het taxivervoer, vind ik het nogal wat.
Andersom schreef:
30-12-2019 19:33
Klopt helemaal, het kan niet in elke baan, het werkt niet op elk moment en het lukt niet met elk kind. Toch wordt het hier door anderen voorgesteld als pasklare oplossing.

Mijn collega vond ook dat het best kon. Had alleen niet door dat ik op dat moment ook iets van haar nodig had om mijn werk goed te kunnen doen. En haar telefoontjes duurden nooit kort.
Het wordt toch niet als pasklare oplossing voorgesteld? In de post waarop jij reageert wordt alleen de vraag gesteld of TO in de gelegenheid is te bellen. En zelf gaf ik aan hoe ik het af en toe oplos in mijn situatie. Maar ik heb niet volledig helder wat er overal geschreven is natuurlijk. Dat jouw collega t niet handig deed lijkt me helder! Maar dat zegt nog niets over de situatie van TO, het is iets wat ze kan overwegen.
Tess1981 schreef:
30-12-2019 19:59
TO heeft zelf aan het nogal wat te vinden de verantwoordelijkheid bij zoon neer te leggen omdat hij niet zo van de tijd is. Dit icm met het taxivervoer, vind ik het nogal wat.
Ja dat is wel waar, dat schrijft ze inderdaad. Ik zou zelf ook een wekker aanraden, of telefoontje - mocht dat mogelijk zijn vanuit haar of partners werk, of tijdens de reis er naartoe. Misschien zelfs dochter zelf uit bed halen, vlak voor vertrek, al is dat vroeg...
Ik heb dit gedaan, ik zorgde dat alles klaar stond en belde haar vanuit mijn werk op haar mobieltje, bij ons was het max 2x per week en meestal probeerde ik het weg te ruilen. Dochter moest op de fiets het spoor over, in het begin ging ze met iemand uit de straat mee fietsen. Er moet brood op de plank, dus tja. Mogelijk kun je een meisje in de straat vinden die voor school zou willen werken? Mij is het nooit geluk, en ik heb lang gezocht en niets gevonden. Nu is het gelukkig niet meer nodig.
Jammer dat er geen verduidelijking meer komt.
Dit soort dingen bespreek je toch met je partner voordat je op een baan solliciteert en in ieder geval op z'n minst voordat je hem aanneemt?
Nu komt het over alsof de baan ineens uit de lucht komt vallen en je je na een paar weken ineens realiseert dat je ook nog een kind hebt.
Geef haar een mobiele telefoon, sowieso handig als ze alleen thuis is.

Programmeer daar verschillende wekkers in: opstaan, ontbijten, even iets zelf doen, schoolspullen klaarzetten, naar school.

Vervolgens kan ze wanneer ze op school is een berichtje sturen dat ze is aangekomen.

Zorg dat er iemand in de buurt is waar ze bij evt kan aankloppen als er iets is. Laat de juf/meester weten op welke dagen ze zelf komt. Als het gewend is dan komt dat wel goed
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Quincy2 schreef:
30-12-2019 20:15
Jammer dat er geen verduidelijking meer komt.
Dit soort dingen bespreek je toch met je partner voordat je op een baan solliciteert en in ieder geval op z'n minst voordat je hem aanneemt?
Nu komt het over alsof de baan ineens uit de lucht komt vallen en je je na een paar weken ineens realiseert dat je ook nog een kind hebt.
Juist..... Dit dus! Voordat je de baan accepteert, regel je dit soort dingen toch. Dan kijk je naar oppas, VSO.... of dat ze het alleen zou kunnen.
Nu lijkt het alsof je niet eens weet of ze hier bekwaam voor is..... Maar er geen andere oplossing is, dus moet het maar.
Kind bij opa & oma logeren of kijken of er met regelmaat iemand bij jullie wil logeren om te overbruggen.
Volgens mij is het strafbaar als je hulpbehoevende kinderen alleen thuis laat.

Je kan camera's in je huis laten plaatsen en iemand die je vertrouwd de inlogcode geven en mee laten kijken in de ochtend. Deze persoon hoeft dan niet fysiek aanwezig te zijn.

Een mobiel geven is handig maar elke keer bellen dat ze er is dat gaat ze waarschijnlijk een keertje vergeten als het goed is belt de school als ze er niet is aangekomen.
reneevanderzee wijzigde dit bericht op 31-12-2019 06:01
Reden: extra tekst
25.73% gewijzigd
Ik heb locatie aanstaan. Dus zie waar ze zijn. Kind van 9 een uur alleen thuis laten is niet strafbaar joh. Doe even normaal. Ze gaat geen week naar de zon he... als je alles klaar zet, wekker zet en een achterwacht hebt komt het allemaal wel op zijn pootjes terecht.
Man gewoon 1 dag regelen. Blijft er 1 dag over.

Prima toch, iemand van negen kan wel een boterham eten en een deur achter zich dicht trekken hoor.
En als er een vraag is even bellen.
permis schreef:
31-12-2019 10:56

Prima toch, iemand van negen kan wel een boterham eten en een deur achter zich dicht trekken hoor.
Ik heb ooit eens aan mijn 4e klassers (middelbare school dus) gevraagd van wie de ouders hun dagelijkse bammen smeren, dat bleek driekwart van de klas te zijn. Die bammen konden ze wel zelf opeten.
ReneevanderZee schreef:
31-12-2019 05:52
Volgens mij is het strafbaar als je hulpbehoevende kinderen alleen thuis laat.

Je kan camera's in je huis laten plaatsen en iemand die je vertrouwd de inlogcode geven en mee laten kijken in de ochtend. Deze persoon hoeft dan niet fysiek aanwezig te zijn.

Een mobiel geven is handig maar elke keer bellen dat ze er is dat gaat ze waarschijnlijk een keertje vergeten als het goed is belt de school als ze er niet is aangekomen.
Wat is een hulpbehoevend kind alleen thuis laten?
Mevrouw75 schreef:
31-12-2019 10:59
Wat is een hulpbehoevend kind alleen thuis laten?

Ieder kind tot achttien jaar. Tenzij het zestien is en met kerst niet meewil naar familie.
permis schreef:
31-12-2019 10:56

Of iemand van negen dat kan kun je niet vanachter je scherm beoordelen natuurlijk.

Mijn kinderen konden het of zouden het gekund hebben maar de kinderen van mijn collega lukte het met ruim tien en bijna twaalf nog niet. Vooral niet omdat ze samen steeds ruzie maakten.

Elk kind en elke situatie is anders en als ouders heb je te dealen met jouw kind, niet met het gemiddelde kind.
En To, wat doe je nu? Of ben je nu druk je verhaaltje voor Viva aan het typen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven