Vroeg beginnen met werk en kind van 9

30-12-2019 13:36 120 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop wat tips te vinden voor het volgende probleem.

Ik heb sinds twee weken een baan waarvoor 's ochtends al om 6.30 uur de deur uit moet. Mijn dochter van 9 ligt dan nog in bed. Nu zit ik een beetje met hoe ik ervoor kan zorgen dat zij optijd en met ontbijt in haar buik naar school gaat.
Mijn partner werkt ook vroeg dus hij kan haar niet helpen.

Mijn idee is om de avond van te voren haar tas klaar te maken en dan aan haar broer van 16 te vragen om haar om 7 uur te roepen als hij zelf naar beneden gaat. Hij moet om 7.15 uur met de taxi naar school. Ontbijt voor dochter kan ik in een trommeltje klaarzetten en haar brood voor op school moet ze dan nog uit de koelkast pakken.

Voor mij klinkt dit een beetje als de enige mogelijkheid om het op te lossen maar... ik vind het nogal wat om de verantwoordelijkheid voor het roepen bij de oudste te leggen (hij s niet zo van de tijd) en de verantwoordelijkheid voor het aankleden, eten, spullen mee en op tijd naar school bij mijn dochter van 9.

Het hele probleem gaat om 1 of 2x per week. Later beginnen op mijn werk is niet mogelijk.
Star² schreef:
30-12-2019 14:26
Lees eens mijn zin anders die begint met 'ik vind'.

Je hebt gelijk.

Ik vind veel reacties een tikje overtrokken. Een kind van 9 is bepaald geen kleine baby meer. Lijkt me dat dit best moet kunnen, zeker als het maar 1x per week is.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ceylon schreef:
30-12-2019 14:24
Mwah, ik moest dat allemaal zelf regelen vanaf 5 jaar en mijn zusje nog eerder. Mijn moeder kwam haar bed niet uit voor negen uur. Niet leuk ... akkoord. Of nouja, ik ben graag af en toe alleen, dus ik had er geen moeite mee. Maar goed, het leven is niet altijd alleen maar leuk en in mijn ogen zou een kind van 9 dit best zelf moeten kunnen.
Tja, als de lat heel laag gelegd wordt, kan alles wel. Of dat een gezonde situatie was betwijfel ik.
Is er geen vriendinnetje die (bijna) langs jullie huis komt op weg naar school?
Misschien kun je afspreken dat ze wordt opgehaald zodat ze op tijd weg gaat.
En laat haar om 06.30 op staan als jij dan weg gaat, dat half uur maakt ook niet veel uit. Kan ze na het ontbijt nog even tv kijken totdat ze wordt opgehaald.
Ceylon schreef:
30-12-2019 14:36
Je hebt gelijk.

Ik vind veel reacties een tikje overtrokken. Een kind van 9 is bepaald geen kleine baby meer. Lijkt me dat dit best moet kunnen, zeker als het maar 1x per week is.
En een kind dat de eerste keer vergeet brood mee te nemen, doet dat geen tweede keer.
AnAppleADay schreef:
30-12-2019 14:37
Is er geen vriendinnetje die (bijna) langs jullie huis komt op weg naar school?
Misschien kun je afspreken dat ze wordt opgehaald zodat ze op tijd weg gaat.
En laat haar om 06.30 op staan als jij dan weg gaat, dat half uur maakt ook niet veel uit. Kan ze na het ontbijt nog even tv kijken totdat ze wordt opgehaald.
Mee eens.

Half uurtje eerder opstaan 2x per week is niet zo erg.
Vriendin of een klasgenootje die tóch langs loopt is prima idee. >Het liefst inclusief moeder/ouder.
Jij kunt haar bellen (of even facetimen) net voordat je start met werken; zij stuurt jou een appje wanneer ze uit huis gaat en op school is aangekomen.
Hoe ver is het eigenlijk naar school? Het is in de winter nog vrij donker.
Kind om 6u25 bed uit.

Kan ze in haar ééntje rustig zich klaarmaken, ontbijten, eventueel nog wat spelen (alarm zetten!) en naar school lopen.

Of vader probeert toch later te starten en haar bijvoorbeeld om 7u of 7u30 bij de voorschoolse opvang af te zetten.
Waarschijnlijk voor 1 à 2 jaar, want tegen dat ze 10 à 11 is zou ik het echt wel in haar ééntje betrouwen.

Kan dat brood voor 's middags - als het dan toch klaar in de koelkast staat - trouwens om 6u30 al niet in haar boekentas? Dan vergeet ze 't al zeker niet.
ik zou oppas regelen. 9 vind ik echt te jong om het zelf te laten regelen.
Quincy2 schreef:
30-12-2019 14:39
En een kind dat de eerste keer vergeet brood mee te nemen, doet dat geen tweede keer.
Ik vind ook dat een kind van 9 het moet kunnen praktisch gezien. Maar het is meer de vraag wat zo'n kind doet als er iets gebeurt, valt van trap, er is brand, etc. Is er dan iemand die kind kan contacten en die er snel bij kan zijn? Heeft ze een mobieltjes waarmee ze vader of moeder kan bellen? Vind ik belangrijker dan de vraag of kind zelf op tijd uit bed kan komen en zelf kan aankleden, brood smeren etc. Want dat geloof ik namelijk wel.
tulpje21 schreef:
30-12-2019 14:50
Ik vind ook dat een kind van 9 het moet kunnen praktisch gezien. Maar het is meer de vraag wat zo'n kind doet als er iets gebeurt, valt van trap, er is brand, etc. Is er dan iemand die kind kan contacten en die er snel bij kan zijn? Heeft ze een mobieltjes waarmee ze vader of moeder kan bellen? Vind ik belangrijker dan de vraag of kind zelf op tijd uit bed kan komen en zelf kan aankleden, brood smeren etc. Want dat geloof ik namelijk wel.
Als het gaat om 1 keer per week wen uur alleen thuis, is dat minder vaak of risicovol dan iedere ochtend in je eentje naar school moeten lopen of fietsen, wat heel veel kinderen van 9 al doen (en/of weer terug naar huis).
1 of 2x per week schrijft TO. 2x per week (dus 2 van de 5 schooldagen) vind ik best veel. En moeder gaat om half 7 al weg. Hier gaan ze pas om 08.15 uur de deur uit, dus dan heb je het over bijna 2 uur.

Geen idee of er veel 9 jarigen zijn die zelf naar school gaan. Die van mij wel maar zij moet 50 stappen zetten over 1 stoep. Haar klasgenoten gaan ook zelf maar hier in dit dorp is dat echt niet gevaarlijk. Ik ken wel 9 jarigen uit de stad of grotere dorpen en die kinderen worden altijd nog gebracht en opgehaald.
tulpje21 wijzigde dit bericht op 30-12-2019 15:04
2.87% gewijzigd
Koop een wekker.

Ik zou zelf nooit voor deze constructie gekozen hebben.
Hoe pakken collega's het overigens aan?
Er moeten er toch nog bij zijn met kinderen?
tulpje21 schreef:
30-12-2019 15:01
1 of 2x per week. 2x per week (dus 2 van de 5 schooldagen) vind ik best veel. En moeder gaat om half 7 al weg. Hier gaan ze pas om 08.15 uur de deur uit, dus dan heb je het over bijna 2 uur.

Geen idee of er veel 9 jarigen zijn die zelf naar school gaan. Die van mij wel maar zij moet 50 stappen zetten over 1 stoep. Haar klasgenoten gaan ook zelf maar hier in dit dorp is dat echt niet gevaarlijk. Ik ken wel 9 jarigen uit de stad of grotere dorpen en die kinderen worden altijd gebracht.
De broer van 16 is tot 7.15 thuis, toch?

Mijn zoon zit in groep 7 en bij hem zou zelf opstaan (doet hij altijd al voordat mijn wekker gaat) en zelf eten het probleem niet zijn.
Ik vind het ook iets anders voor een keertje, dan structureel. Alsof het een kinds probleem is, het werk van de ouders.
Tropischvisje schreef:
30-12-2019 15:07
Ik vind het ook iets anders voor een keertje, dan structureel. Alsof het een kinds probleem is, het werk van de ouders.
Ik gok dat opstartster in de zorg werkt.
Daar moet je nu éénmaal meestal om 7u beginnen werken.

Ga klagen bij de bazen van de zorginstellingen / ziekenhuizen / ... dat zij die uren maken.
tulpje21 schreef:
30-12-2019 15:01
1 of 2x per week schrijft TO. 2x per week (dus 2 van de 5 schooldagen) vind ik best veel. En moeder gaat om half 7 al weg. Hier gaan ze pas om 08.15 uur de deur uit, dus dan heb je het over bijna 2 uur.

Geen idee of er veel 9 jarigen zijn die zelf naar school gaan. Die van mij wel maar zij moet 50 stappen zetten over 1 stoep. Haar klasgenoten gaan ook zelf maar hier in dit dorp is dat echt niet gevaarlijk. Ik ken wel 9 jarigen uit de stad of grotere dorpen en die kinderen worden altijd nog gebracht en opgehaald.
Bij mijn dochter in de klas zat een meisje dat in groep 8 nog helemaal niks zelf mocht. Die moeder verklaarde mij voor gek, dat ik mijn dochter zelf naar de middelbare wilde laten fietsen, zij ging haar kind nog minimaal twee jaar brengen en halen.

Het ene kind is het andere niet. Maar met 9 is af en toe voor jezelf zorgen een goede stap op weg naar een beetje zelfstandigheid. Mits de weg naar school redelijk veilig is en/of er klaarovers staan. Je moet je kind toch ooit loslaten.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Susan schreef:
30-12-2019 13:53
Moeder moet om 6.30 de deur uit, dus in het geval van voorschoolse opvang zou ze rond die tijd bij de voorschoolse opvang moeten vertrekken en haar dochter daar al hebben afgeleverd.
Hier is voorschoolse om 6.30 open.
Ceylon schreef:
30-12-2019 15:10
Bij mijn dochter in de klas zat een meisje dat in groep 8 nog helemaal niks zelf mocht. Die moeder verklaarde mij voor gek, dat ik mijn dochter zelf naar de middelbare wilde laten fietsen, zij ging haar kind nog minimaal twee jaar brengen en halen.

Het ene kind is het andere niet. Maar met 9 is af en toe voor jezelf zorgen een goede stap op weg naar een beetje zelfstandigheid. Mits de weg naar school redelijk veilig is en/of er klaarovers staan. Je moet je kind toch ooit loslaten.
Ene uiterste, andere uiterste :)

De school van mijn zoon is een enge verkeersbende. Dat is zeker van invloed.
Marnamai schreef:
30-12-2019 15:09
Ik gok dat opstartster in de zorg werkt.
Daar moet je nu éénmaal meestal om 7u beginnen werken.

Ga klagen bij de bazen van de zorginstellingen / ziekenhuizen / ... dat zij die uren maken.
Wat ik al eerder zei, ik ken het, vroeg beginnen. Ik zorgde voor oppas. Dat waren financiele tropenjaren, maar dat was het mij wel waard.
Ceylon schreef:
30-12-2019 15:10

Ben ik met je eens hoor. Hier is dochter redelijk zelfstandig. Fietst hele dorp door of 2,5 km naar een vriendin buiten het dorp. Vanaf brugklas moet ze 11km fietsen dus dat zal ze op den duur zeker ook moeten leren.
Maar ligt idd wel aan de route. Snap wel dat mn collega haar 9 jarige zoon nog naar school brengt. Veel drukke wegen, oversteken etc. Maar een keer zullen ze het toch moeten idd.
Mijn jongste sloot vanaf 8 jaar ‘s morgens wel eens het huis af als ik vroeg moest beginnen. Nog niet structureel maar het ging altijd wel goed. Hooguit stond nog wel eens het licht of de tv aan als we ‘s avonds thuis kwamen. Met 9 jaar een of twee keer per week zou ik dus geen probleem vinden. School was hier wel praktisch naast de deur.
Eens met wat de meesten schrijven; ligt helemaal aan het kind en de omgeving.
Is je kind zelfstandig, vaker alleen thuis geweest en niet snel bang of in paniek? En woon je in een rustige buurt? Heeft ze een goede klik met broer die eventueel kan helpen met iets? Dan zou het eerder kunnen.
Zelf zou ik denk ik op zoek gaan naar een oppas.
Als mijn dochter van ook 9 dit zelf prima zou vinden, dan zou ik t zo doen als jij ook beschrijft, als na een paar keer de routine erin zit gaat t vast prima. Ontbijt klaarzetten, evt kleren klaarleggen, brood voor school vast in trommeltje... ik zou t dr iets makkelijker maken dan normaal zodat er weinig kans is o op foutjes of stress. Ik zou zelf wel af en toe bellen om even te 'coachen ', bv op t moment dat ze daadwerkelijk moet vertrekken en dan nog even herinneren aan afsluiten ofzo. Ligt uiteraard ook aan de verkeerssituatie, maar zelf naar school fietsen doet mijn dochter al vanaf 8 jaar regelmatig en dat gaat echt prima.
Hier weten ze wel heel goed naar wie ze toe kunnen in geval van nood (meerdere buren), en die hebben ook een sleutel van ons huis.
Calamiteit kan natuurlijk, maar dat kan altijd als ze alleen thuis zijn, en ik neem aan dat alle 9jarigen wel zelfstandig thuis zijn. Geen reden dit niet te doen.
Voor mij zou het doorslaggevend zijn of dochter t zelf zou willen, al is er natuurlijk niet altijd wat te kiezen....
Ik zou vooral het huis afsluiten een groot probleem vinden.
Daarnaast reageert to niet echt maar hangt het voor mij ook van de locatie van de school af. De kinderen die hier naast de school wonen komen ook weleens alleen aan.
To ik zou zelf het voor een jaar een probleem vinden en dan kijken voor een oppas in de ochtend alleen hiervoor. Ik had een meisje in de buurt die voor dit soort dingen in te huren was (ik ben nu helaas verhuisd) voor een tientje ofzo. Gewoon even goed de deur dichtdoen, evt met kind een stukje meelopen en tas nakijken.
Dat meisje was voorschoolse opvang voor een paar gezinnen in de straat en had dit zo gedaan.
Met 10 of 11 is het alweer een ander verhaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven