Waarom is abortus taboe?

07-04-2013 13:52 1458 berichten
Is het echt zo dat je, ook al is de zwangerschap ongewenst, nog jarenlang trauma's overhoudt van een abortus? Waarom? Zou je er minder trauma'a aan overhouden als je er nuchter over nadenkt?



Waarom wordt er niet zo traumatisch gedaan over een morning after pil? Hier is namelijk ook kans dat een perfect bevrucht eitje het innestelen onmogelijk wordt gemaakt. Hier wordt ook een 'mens' vernietigd.



En waarom wordt een klompje cellen een wondertje genoemd? Een wonder is lopen over water. Een wonder is water veranderen in wijn of 10.000 toeschouwers te eten geven met slechts één brood en een stukje vis. Dat klompje cellen heeft wellicht een kloppend hartje, maar dat heeft de eerste de beste fruitvlieg ook. En elke seconde wordt er een kind geboren c.q. gemaakt...





Drie vragen naar aanleiding van het ongewenst zwanger topic.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het feit dat sommige vrouwen moeite hebben om zwanger te worden echt een non excuus om geen abortus te mogen plegen.



Ik kan ook niet elke dag in Chanel en Dior over straat, dat maakt toch ook niet dat iemand anders het niet mag kopen. Is natuurlijk een non vergelijking, maar we kunnen nou eenmaal niet allemaal alles hebben. En we willen nou eenmaal niet allemaal hetzelfde.
quote:poldervrouw schreef op 07 april 2013 @ 14:42:

[...]





Voor die vrouwen is er sterilisatie uitgevonden Dan moet je wel 100% zeker weten dat je niet wil en meestal zit daarvoor nog een heel proces van "misschien ooit, maar waarschijnlijk niet".
quote:poldervrouw schreef op 07 april 2013 @ 14:37:

abortus is geen taboe.. een abortus is iets ingrijpends..



MAP is geen abortus maar is voorkomen dat er een ongewenste zwangerschap ontstaat..



IK ben geen voorstander van abortus behalve in die gevallen dat moeder en/of kind in gevaar is., bij verkrachting en bij hele jonge meisjes..



Dat het "nu niet uitkomt" vindt ik een non reden.. dan had je maar voldoende en goede anticonceptie moeten toepassen.. Er is geen goed moment voor een kind.. Er is altijd wel iets waarom het niet handig is.. Niets in het leven is zeker..



Mensen die een andere mening hebben, prima.. Maar ik denk er anders over..



Nee niets in het leven is zeker,maar als iemand behoorlijk psychisch in de knoei zit en dan ook nog ongewenst zwanger raakt dan vind ik het niet vreemd dat iemand voor abortus kiest.



Begrijp me niet verkeerd ik vind absoluut niet dat abortus maar te pas en te onpas als als anticonceptie achteraf gebruikt moet worden maar er zijn situaties waarin ik denk dat abortus toch echt de beste keuze is.
Alle reacties Link kopieren
it's a big club and you ain't in it
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel degelijk een wondertje. Verbaas me er steeds meer over hoe het komt dat er zo veel gezonde mensen bestaan terwijl er zo ongelooflijk verschrikkelijk vaak iets fout kan gaan in aaaaaaal die processen
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 07 april 2013 @ 14:39:

[...]



Ik wil aan dit lijstje nog wel even de vrouwen toevoegen die beslist geen kind willen en gruwelen van het idee (die zijn er echt) Een kind wat bij zo'n iemand terecht komt heeft geen leuk leven voor de boeg.



Hier is zo'n vrouw. Nooit geen kinderen gewild en dat is nooit veranderd. Volgens mijn moeder zei ik dit al als meisje van 4 of 5 jaar. Ik heb er altijd alles aan gedaan om niet zwanger te raken. Als dit was gebeurd, dan had ik het ook per direct weg laten halen. Zelfs zonder de eventuele partner in te lichten: mijn lijf, mijn beslissing!



Ik ben jaren geleden gesteriliseerd. Toen pas stopte het gezeur van mensen om mij heen, omdat het zo'n wonder zou zijn. Weet je wat nou mijn wonder is: ik ben onvruchtbaar! Ik had mezelf al die jaren de stress van niet zwanger willen worden, dus kunnen besparen....
Alle reacties Link kopieren
quote:gypsygirl-1 schreef op 07 april 2013 @ 14:46:

[...]





Nee niets in het leven is zeker,maar als iemand behoorlijk psychisch in de knoei zit en dan ook nog ongewenst zwanger raakt dan vind ik het niet vreemd dat iemand voor abortus kiest.



Begrijp me niet verkeerd ik vind absoluut niet dat abortus maar te pas en te onpas als als anticonceptie achteraf gebruikt moet worden maar er zijn situaties waarin ik denk dat abortus toch echt de beste keuze is.





Maar ik blijf het zeggen.. Hoe kan je in deze tijd , waar alle anticonceptie ruimschoots voorhanden is, zo slecht hiermee omgaan.. Als iedereen daar nu eens mee zou beginnen.. Goede en betrouwbare anticonceptie..



en ja.. tuurlijk zijn er echte ongelukjes .. maar die zijn echt in de minderheid.. Als ik hier lees hoeveel mensen er door de pil heen zwanger raken.. Tuurlijk.. Misschien eens kritisch kijken naar je pilgebruik ? En kijken naar de JUISTE wijze gebruiken van je anticoceptie.. Dan zouden er een stuk minder ongewenste zwangerschappen ontstaan..



en ja.. er zijn gevallen zoals jij omschrijft die voorkomen.. maar komop zeg.. waar zit je verstand.. wel sex maar niet oppassen ? (
Alle reacties Link kopieren
quote:Missprincesa schreef op 07 april 2013 @ 14:16:

[...]

Bij een fruitvlieg, vlo, teek, wesp of wat dan ook, is het ook geen misdaad om die te 'vermoorden'. Zo'n embryo is niet heel veel anders qua leven.



Dat embryo is je kind. Het gaat hier om een moeder die haar kind doodt.



Of zoals moeder Theresa zei:

But I feel that the greatest destroyer of peace today is abortion, because it is a war against the child, a direct killing of the innocent child, murder by the mother herself.



(..)



By abortion, the mother does not learn to love, but kills even her own child to solve her problems.



En ik vind het wel een verschil of het een dag oud is of 4 weken oud. Ik meen ergens gelezen te hebben dat na 3- 4 weken het hartje begint te kloppen, voor mij is het op dat moment leven.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mariska76 schreef op 07 april 2013 @ 14:45:

[...]





Dan moet je wel 100% zeker weten dat je niet wil en meestal zit daarvoor nog een heel proces van "misschien ooit, maar waarschijnlijk niet".



Die mensen die het écht niet willen, zijn er genoeg..



En als je écht niet wil maar nog ergens een sprankje twijfel hebt dan is er meer dan genoeg aan anticonceptie.. dus.. dan gebruik ik pil/spiraal/implanon of wat dan ook SAMEN met condoom..
Alle reacties Link kopieren
Het taboe zit 'm er meer in dat je niet mag praten over wat er precies gebeurt tijdens een abortus. Het moet allemaal maar kunnen.
Alle reacties Link kopieren
quote:felicity schreef op 07 april 2013 @ 14:51:

[...]





Dat embryo is je kind. Het gaat hier om een moeder die haar kind doodt.



Of zoals moeder Theresa zei:

But I feel that the greatest destroyer of peace today is abortion, because it is a war against the child, a direct killing of the innocent child, murder by the mother herself.



(..)



By abortion, the mother does not learn to love, but kills even her own child to solve her problems.



En ik vind het wel een verschil of het een dag oud is of 4 weken oud. Ik meen ergens gelezen te hebben dat na 3- 4 weken het hartje begint te kloppen, voor mij is het op dat moment leven.Ja.. het is leven, maar om het nu moord te gaan noemen gaat zelfs mij te ver..
Alle reacties Link kopieren
quote:poldervrouw schreef op 07 april 2013 @ 14:53:

[...]

Ja.. het is leven, maar om het nu moord te gaan noemen gaat zelfs mij te ver..



Ooit Rechten gestudeerd? Het verschil tussen moord en doodslag is dat er bij moord de intentie is, de opzet om te doden. Dat is bij abortus het geval.



Het werkelijke taboe is dat dat niet gezegd mag worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:felicity schreef op 07 april 2013 @ 14:51:

[...]





Dat embryo is je kind. Het gaat hier om een moeder die haar kind doodt.



Of zoals moeder Theresa zei:

But I feel that the greatest destroyer of peace today is abortion, because it is a war against the child, a direct killing of the innocent child, murder by the mother herself.



(..)



By abortion, the mother does not learn to love, but kills even her own child to solve her problems.



En ik vind het wel een verschil of het een dag oud is of 4 weken oud. Ik meen ergens gelezen te hebben dat na 3- 4 weken het hartje begint te kloppen, voor mij is het op dat moment leven.Moeder Theresa? Really? Wat weet zij nou? Een wat een bekrompen opmerking zeg....
Alle reacties Link kopieren
quote:felicity schreef op 07 april 2013 @ 14:55:

[...]





Ooit Rechten gestudeerd? Het verschil tussen moord en doodslag is dat er bij moord de intentie is, de opzet om te doden. Dat is bij abortus het geval.



Het werkelijke taboe is dat dat niet gezegd mag worden.pff.... ga ergens anders zieltjes winnen.. Ik ben geen voorstander van abortus maar om het dan maar gelijk moord te gaan noemen gaat écht te ver..
quote:poldervrouw schreef op 07 april 2013 @ 14:37:



Dat het "nu niet uitkomt" vindt ik een non reden.. dan had je maar voldoende en goede anticonceptie moeten toepassen.. Er is geen goed moment voor een kind.. Er is altijd wel iets waarom het niet handig is.. Niets in het leven is zeker.. Er zullen situaties zijn waarin een kind niet handig is.. tuurlijk.. Maar denk daar dan aan voordat je aan het seksen gaat.. Er is tegenwoordig goede anticonceptie.. En wil je ze écht niet, dan is er sterilisatie..

Dus die moeten dan maar als "straf" een ongewild kind opvoeden? Volgens mij zijn zowel ouders als kinderen daar niet bij gebaat. Ben het met je eens dat ze beter hadden moeten nadenken, maar ik ben in mijn jeugd ook wel eens door het oog van de naald gekropen door onvoorzichtig te zijn. Ik wist donders goed hoe het zat met de bloemetjes en de bijtjes en toch was ik zo naïef (en oliedom) dat ik dacht dat dat allemaal wel mee zou vallen. Gelukkig is het goed gegaan... Echt, als ik sommige tienerzwangerschappen zie op TV dan denk ik echt; had een abortus laten doen. Situaties die je bij voorbaat al ziet mislukken en waar een jarenlange ellende achterweg komt.
quote:poldervrouw schreef op 07 april 2013 @ 14:50:

[...]





Maar ik blijf het zeggen.. Hoe kan je in deze tijd , waar alle anticonceptie ruimschoots voorhanden is, zo slecht hiermee omgaan.. Als iedereen daar nu eens mee zou beginnen.. Goede en betrouwbare anticonceptie..



en ja.. tuurlijk zijn er echte ongelukjes .. maar die zijn echt in de minderheid.. Als ik hier lees hoeveel mensen er door de pil heen zwanger raken.. Tuurlijk.. Misschien eens kritisch kijken naar je pilgebruik ? En kijken naar de JUISTE wijze gebruiken van je anticoceptie.. Dan zouden er een stuk minder ongewenste zwangerschappen ontstaan..



en ja.. er zijn gevallen zoals jij omschrijft die voorkomen.. maar komop zeg.. waar zit je verstand.. wel sex maar niet oppassen ? (



Ja de verhalen van 'door de pil heen zwanger worden' die neem ik ook met een korrel zout uiteraard.

Evenals mensen die al 4-5 abortussen op hun naam hebben staan want ja die zijn er ook maar helaas zijn dat vaak ook niet de meest stabiele personen.
quote:felicity schreef op 07 april 2013 @ 14:55:

[...]





Ooit Rechten gestudeerd? Het verschil tussen moord en doodslag is dat er bij moord de intentie is, de opzet om te doden. Dat is bij abortus het geval.



Het werkelijke taboe is dat dat niet gezegd mag worden.We leven in een vrij land, dus je mag dit best zeggen. Anderen mogen dan ook weer zeggen dat ze het daarmee oneens zijn en het geen moord vinden. Heeft niets met taboe te maken.
quote:oogappeltje schreef op 07 april 2013 @ 14:47:

Ik vind het wel degelijk een wondertje. Verbaas me er steeds meer over hoe het komt dat er zo veel gezonde mensen bestaan terwijl er zo ongelooflijk verschrikkelijk vaak iets fout kan gaan in aaaaaaal die processenIk verbaas me er juist over dat er zo verschrikkelijk veel kinderen/volwassenen rondlopen met een etiketje.
't Is te gewoon om 'n wonder te kunnen zijn.

Zie 't maar als 'n eikel, die kunnen uitgroeien tot 'n enorme eikenboom, maar kunnen ook voortijdig worden opgegeten door 'n eekhoorn. Niets aan verloren zolang er ook nog steeds nieuwe eiken ontstaan. En met zo'n zwaar overbevolkte wereld is elke geboorte die voorkomen wordt winst.
quote:neves schreef op 07 april 2013 @ 14:59:

[...]Dus die moeten dan maar als "straf" een ongewild kind opvoeden?



Goed punt. In een ideale wereld zijn mensen zorgvuldig met hun anticonceptie en ik zou ook liever hebben dat iedereen altijd verstandig en beheerst was.

Maar dat zijn mensen niet. Dus branden ze hun billen en moeten ze op de blaren zitten. Alleen betekent dat in dit geval dat er ongewenste kinderen ter wereld komen waar in sommige gevallen slecht voor gezorgd wordt. Dus kind heeft straf voor de onoplettendheid van de ouders.
Overigens krijgt de hele maatschappij straf voor de onoplettendheid van de ouders.



Waar abortus legaal wordt, daalt de criminaliteit. Ongewenste kinderen die in ongunstige omstandigheden geboren worden (tienerzwangerschappen en dergelijke) hebben een hogere kans later crimineel te worden.



http://www.volkskrant.nl/ ... tegen-criminaliteit.dhtml
Wat trauma na abortus betreft, ik denk dat dat grotendeels wordt aangepraat. Hier alleen al op 't forum lopen 'n hoop leden van de antiabortusmaffia die je 'n schuldgevoel aanpraten of mensen die zeker weten dat abortus laten doen waarna je weer met 'n schone lei verder kan, meer trauma geeft dan 'n zwangerschap uitdragen, een bevalling én 'n ongewenst kind
quote:felicity schreef op 07 april 2013 @ 14:55:

[...]





Ooit Rechten gestudeerd? Het verschil tussen moord en doodslag is dat er bij moord de intentie is, de opzet om te doden. Dat is bij abortus het geval.





Het werkelijke taboe is dat dat niet gezegd mag worden.



Ik zou iedere dag bij de abortuskliniek gaan staan als ik jou was en iedereen die daar na een abortus naar buiten komt aangeven voor moord.

Abortus is volgens jou moord dus dan is het je plicht om degenen die een moord plegen aan te geven bij de politie.!
Alle reacties Link kopieren
quote:felicity schreef op 07 april 2013 @ 14:55:

[...]

oit Rechten gestudeerd? Het verschil tussen moord en doodslag is dat er bij moord de intentie is, de opzet om te doden. Dat is bij abortus het geval.

Dus in jouw ogen mag er in Nederland legaal en betaald door de ziektekostenverzekering 'moord' gepleegd worden tot 22 weken. Bijzonder.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:felicity schreef op 07 april 2013 @ 14:55:

[...]

Ooit Rechten gestudeerd? Het verschil tussen moord en doodslag is dat er bij moord de intentie is, de opzet om te doden.Jij wel dan? Want een foetus van enkele weken oud wordt niet als "mens" gezien, dus kun je die, wettelijk gezien, ook niet vermoorden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven