Waarom is abortus taboe?

07-04-2013 13:52 1458 berichten
Is het echt zo dat je, ook al is de zwangerschap ongewenst, nog jarenlang trauma's overhoudt van een abortus? Waarom? Zou je er minder trauma'a aan overhouden als je er nuchter over nadenkt?



Waarom wordt er niet zo traumatisch gedaan over een morning after pil? Hier is namelijk ook kans dat een perfect bevrucht eitje het innestelen onmogelijk wordt gemaakt. Hier wordt ook een 'mens' vernietigd.



En waarom wordt een klompje cellen een wondertje genoemd? Een wonder is lopen over water. Een wonder is water veranderen in wijn of 10.000 toeschouwers te eten geven met slechts één brood en een stukje vis. Dat klompje cellen heeft wellicht een kloppend hartje, maar dat heeft de eerste de beste fruitvlieg ook. En elke seconde wordt er een kind geboren c.q. gemaakt...





Drie vragen naar aanleiding van het ongewenst zwanger topic.
quote:laydeee schreef op 07 april 2013 @ 14:12:

Mijn abortus heeft mij weinig gedaan, ik wilde nog geen kind, ik weet ook niet of ik het ooit wel wil. Het is inmiddels meer dan 5 jaar geleden, nog nooit spijt van gehad. Ik geloof dat ik 11 weken was tijdens de abortus.

Ik weet niet eens op welke datum de abortus was, laat staan dat ik weet wanneer ik uitgerekend zou zijn. Ik denk nooit "nu zou mijn kindje dit" of "nu zou mijn kindje dat". Er is geen kindje, en dat was er ook niet toen ik het weg liet halen.Zo ervaar ik het ook.
Alle reacties Link kopieren
Wat doet het er toe wat wij vinden?



Als de persoon die zwanger is, het om welke reden dan ook niet goed en gezond vind om het kind geboren te laten worden en dan kiest voor een abortus, is dat HAAR keus.



Ik ken verschillende mensen die kinderen hebben, en een hele ongezond relatie, geen geld, geen opleiding ect. Hadden zij in godsnaam maar gekozen voor een abortus, hadden ze het kind een hoop ellende bespaard..



nee, voor sommige is het beter om de zwangerschap te beeindigen.. Het is hoe dan ook een kindje, waar je niet te licht over moet denken, en dus iedere maand maar een abortus laten doen, is verkeerd!!

maar wanneer je perongelijk zwanger raakt en het de juiste keuze vind het kind weg te halen, kan ik dat ook goed begrijpen.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
quote:monsterpinguin schreef op 07 april 2013 @ 14:20:

[...]

Verder, quote van Wikipedia: "vrouwen die een abortus ondergingen 1,4 tot 1,8 keer meer mentale problemen hadden dan vrouwen die geen abortus pleegden".

Leuk altijd, die wiki science...

Wel eens bedacht dat vrouwen, die voor een abortus kiezen, in een situatie verkeren waarin ze geen vaste partner hebben, gee vast inkomen, geen vaste woonplek, geen andere steun hebben, meer allochtonen dan autochtonen voor abortus kiezen vanwege hun cultuur en het dus geheim moeten houden. Dat al die factoren voor mentale problemen zorgen, en die abortus slechts een symptoom is en onderdeel van een veel groter geheel aan problemen. Een verband is iets anders dan een causaal verband.
quote:juniper213 schreef op 07 april 2013 @ 15:47:

[...]



Leuk altijd, die wiki science...

Wel eens bedacht dat vrouwen, die voor een abortus kiezen, in een situatie verkeren waarin ze geen vaste partner hebben, gee vast inkomen, geen vaste woonplek, geen andere steun hebben, meer allochtonen dan autochtonen voor abortus kiezen vanwege hun cultuur en het dus geheim moeten houden. Dat al die factoren voor mentale problemen zorgen, en die abortus slechts een symptoom is en onderdeel van een veel groter geheel aan problemen. Een verband is iets anders dan een causaal verband.

En niet te vergeten de normale nederlandse/westerse vrouwen die je 'n schuldgevoel aanpraten als je abortus hebt gedaan...



Ken diverse vrouwen die 'n abortus hebben gedaan die daar geen nacht van wakker hebben gelegen. Het zit allemaal tussen de oren.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het voor de verandering eens met elninjoo eens.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb echt niet het idee dat abortus taboe is. GEEN abortus is tegenwoordig bijna taboe
quote:waarbij schreef op 07 april 2013 @ 14:16:

[...]





Echt niet, dan is het gewoon een tuinboon met een flikkerend lichtje wat het hartje is. Laten we het niet romantischer maken dan het is. met een week of 12 kun je vorm ontdekken maar zelfs dan nog is het een tuinboon, alleen zitten er armpjes en beentjes aan.





Oh dus ik zit gewoon te liegen. Ik heb verschillende echo's op foto waarvan de 1e met 8 weken. Ja piepklein, maar wél alles er op en er aan. Met 12 weken is het zelfs complete, alle organen en hersentjes etc. Alleen moet alles dan nog groeien.

En in welke zin maak ik het romantisch??
Alle reacties Link kopieren
quote:RionyRiony schreef op 07 april 2013 @ 14:46:

[afbeelding]



Wat wil je met zo'n foto zeggen?

Jij leek ook op een dolfijn toen je zo oud was. Maakt het feit dat zo'n embryo nog weinig menselijks heeft abortus minder confronterend oid?

Het is en blijft een mens in wording, hoeveel het ook op een katten- of dolfijnenembryo lijkt..
Alle reacties Link kopieren
quote:Vergeetmenietje1980 schreef op 07 april 2013 @ 16:13:

[...]





Oh dus ik zit gewoon te liegen. Ik heb verschillende echo's op foto waarvan de 1e met 8 weken. Ja piepklein, maar wél alles er op en er aan. Met 12 weken is het zelfs complete, alle organen en hersentjes etc. Alleen moet alles dan nog groeien.

En in welke zin maak ik het romantisch??Even een plaatje met de feiten:

Alle reacties Link kopieren
quote:mienbillekesjeuken schreef op 07 april 2013 @ 14:27:

Jij ziet echt niet het verschil (en tijdsbestek) tussen een Morning After Pil en een abortus? Ja idd, dat is belachelijk. Appels met peren vergelijken...
Alle reacties Link kopieren
Vanwaar de behoefte elkaar te overtuigen? Voor de ene is het een mensje, de ander ziet het niet zo. Abortus is legaal in Nl en beschikbaar voor ongewenst zwangeren die een abortus willen ondergaan. Hoe men er over denkt is niet afdwingbaar. Het wel of niet ondergaan is ook niet afdwingbaar.
Die laatste, 54 dagen, is dus 8 weken.
Alle reacties Link kopieren
Nog een filmpje waarop je de ontwikkeling ziet van embryo tot foetus. Mooi om te zien! Ik vind een kind toch zeker wel een wonder, als je ziet hoe zo'n klompje cellen langzaam uitgroeit tot een baby.
Waarom iets alledaags 'n wonder noemen? Ik noem iets 'n wonder als het 'n zeldzaamheid is, iets wat vrijwel nooit voorkomt. Voortplanting is gewoon lopendebandwerk in de natuur.



Als er 'n eikel uitgroeit tot 'n miniboompje op 'n plek waar jij geen boom wil hebben, trek je 'm toch ook uit, ook al zit alles er op en er aan?
quote:Maryni83 schreef op 07 april 2013 @ 16:30:

Nog een filmpje waarop je de ontwikkeling ziet van embryo tot foetus. Mooi om te zien! Ik vind een kind toch zeker wel een wonder, als je ziet hoe zo'n klompje cellen langzaam uitgroeit tot een baby.Ik krijg het er niet warm of koud van, het is fascinerend, dat zeker. Maar het is geen verplichting dit aan te moeten gaan als gevolg van een potje onbeschermde sex. Overigens, ik ben een volwassen mens en toch een een klomp cellen bij elkaar. Het begint met cellen en het eindigt er ook mee. Ik ben te nuchter voor dit soort dingen vrees ik.
quote:juniper213 schreef op 07 april 2013 @ 16:45:

[...]



Ik krijg het er niet warm of koud van, het is fascinerend, dat zeker. Maar het is geen verplichting dit aan te moeten gaan als gevolg van een potje onbeschermde sex. Overigens, ik ben een volwassen mens en toch een een klomp cellen bij elkaar. Het begint met cellen en het eindigt er ook mee. Ik ben te nuchter voor dit soort dingen vrees ik.Vind 't eerst 'n garnaal, daarna 'n alian en daarna 'n kruising van 'n garnaal met 'n alian. Het doet me eerlijk gezegd vrij weinig. Heeft geen aaibaarheidsfactor.
quote:poldervrouw schreef op 07 april 2013 @ 14:42:

[...]





Voor die vrouwen is er sterilisatie uitgevonden

En toch laat ik me niet steriliseren. Mijn lijf heeft al de nodige opdonders gehad en omdat er na falende anticonceptie altijd nog een andere optie is wil ik geen sterilisatie. Daar staat tegenover dat ik zorgvuldig ben met anticonceptie.



Een abortus lijkt me niet fijn, maar alles beter dan levenslang krijgen met een kind dat je niet wilt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga zeker niemand verbieden om abortus te laten doen hoor! Ik snap echt wel waarom sommige mensen hiervoor kiezen.



Snap alleen de discussie hier niet echt over of een embryo van een bepaald aantal weken oud nou wel of niet al op een baby lijkt.

Maakt dat uit? Of je nou met 6 weken een abortus laat doen of met 24 weken, het is in beide gevallen toch gewoon hetzelfde embryo/foetus dat hád kunnen uitgroeien tot een baby. Dat kun je niet ontkennen.
quote:mienbillekesjeuken schreef op 07 april 2013 @ 14:27:

Jij ziet echt niet het verschil (en tijdsbestek) tussen een Morning After Pil en een abortus?

Leg dat eens uit.

We hebben het bij legale abortus over een klompje cellen. Zelfs in een later stadium ziet een leek het verschil niet tussen een mensenfoetus en dat van een kat. Desalniettemin is het een vaak gehoord argument dat het om een toekomstig mens gaat en dat je dat niet zomaar weg mag halen.



Wel nu, als je in zo'n hoopje cellen en slijm een mens ziet dan moet je ook consequent blijven: een bevruchte eicel is dan ook een mens. Een morning after pil voorkomt onder andere dat die toekomstige mens zich in de baarmoeder nestelt.



Dus vertel mij wat het principiële verschil is tussen een klompje cellen weghalen of voorkomen dat datzelfde (zij het kleinere) klompje cellen zich in de baarmoeder nestelt als gevolg van die MA-pil.
quote:himalaya schreef op 07 april 2013 @ 15:11:

[...]





Dus in jouw ogen mag er in Nederland legaal en betaald door de ziektekostenverzekering 'moord' gepleegd worden tot 22 weken. Bijzonder.Scherp.
quote:Maryni83 schreef op 07 april 2013 @ 16:58:

Ik ga zeker niemand verbieden om abortus te laten doen hoor! Ik snap echt wel waarom sommige mensen hiervoor kiezen.



Snap alleen de discussie hier niet echt over of een embryo van een bepaald aantal weken oud nou wel of niet al op een baby lijkt.

Maakt dat uit? Of je nou met 6 weken een abortus laat doen of met 24 weken, het is in beide gevallen toch gewoon hetzelfde embryo/foetus dat hád kunnen uitgroeien tot een baby. Dat kun je niet ontkennen.Het stadium van ontwikkeling is behoorlijk relevant. Het ene is niet hetzelfde als het ander. Een zwangerschap is een ontwikkelingsproces. Het beginpunt is nog geen volgroeide baby, het eindpunt is een volgroeide baby. Hoe langer het duurt, hoe meer mens het wordt. Dat jij het gevoelsmatig vanaf week 1 als complete baby beschouwt en geen verschilt ziet met 24 weken later, is jouw gevoel. Feitelijk ligt het anders, anders hoef je niet 9 maanden zwanger te zijn en ben je vanaf week 1 klaar, hup dan is het al een volgroeid mens. Hoe eerder het stadium, hoe minder je afbreekt. En dat laatste lijkt me het beste uitgangspunt als je het proces wilt afbreken.
quote:Maryni83 schreef op 07 april 2013 @ 16:58:

Ik ga zeker niemand verbieden om abortus te laten doen hoor! Ik snap echt wel waarom sommige mensen hiervoor kiezen.



Snap alleen de discussie hier niet echt over of een embryo van een bepaald aantal weken oud nou wel of niet al op een baby lijkt.

Maakt dat uit? Of je nou met 6 weken een abortus laat doen of met 24 weken, het is in beide gevallen toch gewoon hetzelfde embryo/foetus dat hád kunnen uitgroeien tot een baby. Dat kun je niet ontkennen.Ja, maar dan kun je het hele anticonceptieverhaal wel op de schop gooien. Of alleen maar seks hebben met de bedoeling een kindje te maken ...
Alle reacties Link kopieren
quote:rozenstruikje schreef op 07 april 2013 @ 16:22:

Vanwaar de behoefte elkaar te overtuigen? Voor de ene is het een mensje, de ander ziet het niet zo. Abortus is legaal in Nl en beschikbaar voor ongewenst zwangeren die een abortus willen ondergaan. Hoe men er over denkt is niet afdwingbaar. Het wel of niet ondergaan is ook niet afdwingbaar.
Ik heb nog weinig gelezen over het GROTE SPIJT en andere trauma's die je zou kunnen krijgen van een abortus. Wel hebben een paar mensen al gezegd dat ze totaal geen spijt hebben gehad van hun beslissing. Hoe zit dat, want in elke ongepland zwanger discussie is er een leger mensen die zegt dat de TO enorme spijt zal krijgen van een abortus.



En wellicht daaraan gerelateerd, hoe zit het nou met inspraak van de vader? 'Baas in eigen buik' is een veel gehoorde kreet, maar het klompje cellen is niet alleen van de vrouw. Nu zal ik geen enkele vrouw willen verplichten om een zwangerschap te voldragen, want dat heeft wel degelijk invloed op de gezondheid van die vrouw. Maar waarom zou de vader geen zeggenschap mogen hebben over het aborteren van zijn nazaat? Waarom moet de vader zich erbij neerleggen als de vrouw geen abortus wil? Dat klompje cellen is geen wezenlijk onderdeel van het lichaam van de vrouw en in het beginstadium kom je er vrij makkelijk van af. Dus wat is nou precies het probleem met inspraak en medezeggenschap van de vader? Diezelfde vader mag immers later wel dokken voor de opvoeding van dat klompje cellen.
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 07 april 2013 @ 17:25:

En wellicht daaraan gerelateerd, hoe zit het nou met inspraak van de vader? 'Baas in eigen buik' is een veel gehoorde kreet, maar het klompje cellen is niet alleen van de vrouw. Misschien komen er nog wel rechtszaken waarbij de vader zijn aandeel in het klompje cellen opeist
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven