Waarom is abortus taboe?

07-04-2013 13:52 1458 berichten
Is het echt zo dat je, ook al is de zwangerschap ongewenst, nog jarenlang trauma's overhoudt van een abortus? Waarom? Zou je er minder trauma'a aan overhouden als je er nuchter over nadenkt?



Waarom wordt er niet zo traumatisch gedaan over een morning after pil? Hier is namelijk ook kans dat een perfect bevrucht eitje het innestelen onmogelijk wordt gemaakt. Hier wordt ook een 'mens' vernietigd.



En waarom wordt een klompje cellen een wondertje genoemd? Een wonder is lopen over water. Een wonder is water veranderen in wijn of 10.000 toeschouwers te eten geven met slechts één brood en een stukje vis. Dat klompje cellen heeft wellicht een kloppend hartje, maar dat heeft de eerste de beste fruitvlieg ook. En elke seconde wordt er een kind geboren c.q. gemaakt...





Drie vragen naar aanleiding van het ongewenst zwanger topic.
Alle reacties Link kopieren
quote:poldervrouw schreef op 07 april 2013 @ 14:42:

[...]





Voor die vrouwen is er sterilisatie uitgevonden Helaas krijg je een sterilisatie minder snel dan een abortus. Voor een bepaalde leeftijd doen ze het echt niet. Voor mannen al moeilijk maar voor vrouwen helemaal.
Het is wel degelijk een wezenlijk deel van de vrouw zolang het in haar lichaam bevindt. Haar lichaam, haar keuze, maar nog altijd gedeelde verantwoordelijkheid. Je wordt niet zwanger van de lucht, als je als man je leuter erin hangt zonder condoom, loop je risico op bevruchting. Dat is het moment waarop de man zeggenschap heeft erover, en dat is het moment waarop hij voorbereid moet zijn: anti conceptie. Als zijn zaad het lichaam van de vrouw in gaat, dan is zijn keuze moment voorbij. Mannen moeten zich veel bewuster gedragen wat dat betreft, en weten wat ze doen. Niet achteraf gaan zeiken dat het toch haar probleem is, omdat zij geen 'abortus neemt'. Nee beste kerel, jij bent mede verantwoordelijk voor die zwangerschap. Dus bezint eer ge begint.
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 07 april 2013 @ 17:25:

Ik heb nog weinig gelezen over het GROTE SPIJT en andere trauma's die je zou kunnen krijgen van een abortus. Wel hebben een paar mensen al gezegd dat ze totaal geen spijt hebben gehad van hun beslissing. Hoe zit dat, want in elke ongepland zwanger discussie is er een leger mensen die zegt dat de TO enorme spijt zal krijgen van een abortus.



Er is ook een leger mensen die zeggen dat TO enorm veel spijt gaat krijgen als ze het kind laat komen. Terwijl in diezelfde discussies de mensen die geen abortus gepleegd hebben, zeggen dat ze geen spijt hebben van die keuze.



Ik ben zelf overigens geen voor- of tegenstander van abortus; daar laat ik iedereen vrij in. Valt me alleen op dat veel mensen graag juist lezen wat ze willen lezen en da's niet erg objectief.
quote:juniper213 schreef op 07 april 2013 @ 17:30:

Het is wel degelijk een wezenlijk deel van de vrouw zolang het in haar lichaam bevindt. Haar lichaam, haar keuze, maar nog altijd gedeelde verantwoordelijkheid. Je wordt niet zwanger van de lucht, als je als man je leuter erin hangt zonder condoom, loop je risico op bevruchting. Dat is het moment waarop de man zeggenschap heeft erover, en dat is het moment waarop hij voorbereid moet zijn: anti conceptie. Als zijn zaad het lichaam van de vrouw in gaat, dan is zijn keuze moment voorbij. Mannen moeten zich veel bewuster gedragen wat dat betreft, en weten wat ze doen. Niet achteraf gaan zeiken dat het toch haar probleem is, omdat zij geen 'abortus neemt'. Nee beste kerel, jij bent mede verantwoordelijk voor die zwangerschap. Dus bezint eer ge begint.Bedankt voor je moralistische betoog, maar het 'waarom' heb je nog niet uitgelegd. Dat klompje cellen is geen onderdeel van het vrouwenlichaam, het is immers een nieuwe mensch! Het heeft een eigen bloedstroom, het kan zonder problemen afgestoten worden, wat de natuur ook nogal vaak doet. Nee, het is geen deel van haar lichaam net zoals de pizza die ik net heb gegeten geen wezenlijk deel is van mijn lichaam. De vrouw is slechts tijdelijk drager.
Alle reacties Link kopieren
Abortus gehad, geen trauma's en dergelijke. En waarom: nuchter nagedacht dus: ik kon het kind niet geven wat het nodig had, buiten het feit dat ik het niet wou. Als ik het kind wel had gewild had ik het ook gedaan. Als ik me aan zo een verantwoordelijk begeef, dan wil ik er ook op alle vlakken voor kunnen staan, wens of geen wens. En geen spijt of leeg gevoel of emoties of niets naderhand. Eerder een: " goed dat hebben we achter de rug" (en ik wil hier NIEMAND mee voor de kop stoten, dit is enkel hoe ik het voel en ervaar)
Alle reacties Link kopieren
quote:juniper213 schreef op 07 april 2013 @ 17:30:

Het is wel degelijk een wezenlijk deel van de vrouw zolang het in haar lichaam bevindt. Haar lichaam, haar keuze, maar nog altijd gedeelde verantwoordelijkheid.. Je wordt niet zwanger van de lucht, als je als man je leuter erin hangt zonder condoom, loop je risico op bevruchting. Dat is het moment waarop de man zeggenschap heeft erover, en dat is het moment waarop hij voorbereid moet zijn: anti conceptie. Als zijn zaad het lichaam van de vrouw in gaat, dan is zijn keuze moment voorbij. Mannen moeten zich veel bewuster gedragen wat dat betreft, en weten wat ze doen. Niet achteraf gaan zeiken dat het toch haar probleem is, omdat zij geen 'abortus neemt'. Nee beste kerel, jij bent mede verantwoordelijk voor die zwangerschap. Dus bezint eer ge begint.En als er een condoom wordt gebruikt maar dat scheurt, dan heeft de man er dus wel wat over te zeggen? Of als een vrouw zegt aan de pil te zijn, dan moet je daar ook maar aan twijfelen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:kadanz schreef op 07 april 2013 @ 17:33:

[...]



Bedankt voor dat moralistische betoog, maar het 'waarom' heb je nog niet uitgelegd. Dat klompje cellen is geen onderdeel van het vrouwenlichaam, het is immers een nieuw mens! Het heeft een eigen bloedstroom, het kan zonder problemen afgestoten worden, wat de natuur ook nogal vaak doet. Nee, het is geen deel van haar lichaam.Als het geen deel van het lichaam zou zijn, heb je ook geen baarmoeder nodig om een kind te laten ontwikkelen. Dan kun je het buiten het lichaam laten volgroeien, en dat kan niet. De eigen bloedsomloop is verbonden en afhankelijk van die van het lichaam van de vrouw. Zou je dat onderbreken, dan houdt de ontwikkeling van dat kind ook op. Dus ja, het kind in ontwikkeling is tot op het moment deel van het lichaam van de vrouw en kan niet zonder bestaan en blijven leven.
quote:himalaya schreef op 07 april 2013 @ 17:35:

[...]

En als er een condoom wordt gebruikt maar dat scheurt, dan heeft de man er dus wel wat over te zeggen? Of als een vrouw zegt aan de pil te zijn, dan moet je daar ook maar aan twijfelen?Je mag als man altijd er iets van zeggen, maar het is niet zijn lichaam dus kan hij zelf niet die abortus ondergaan. Wat dat betreft is hij niet degene die de beslissing neemt indien men een abortus overweegt. Condoom lijkt me zeer verstandig, maar risico's zijn er altijd. Als je als man dat risico echt niet wilt, dan moet je geen sex hebben over je laten steriliseren. Als een vrouw aan de pil is en je vertrouwt het niet: condoom gebruiken. Maar altijd geldt: sex is per definitie een daad dat tot voorplanting kan leiden. We doen het voor het genot, de lust, maar helaas bedoelt de natuur er iets anders mee. Voortplanting. Je kunt de beste middelen gebruiken om het te voorkomen, maar er is altijd een risico aanwezig. En daar hoort een verantwoordelijkheid bij, waarvoor je niet kunt weglopen.
Alle reacties Link kopieren
quote:neves schreef op 07 april 2013 @ 17:18:

[...]



Ja, maar dan kun je het hele anticonceptieverhaal wel op de schop gooien. Of alleen maar seks hebben met de bedoeling een kindje te maken ...



Hoezo? Anticonceptie voorkomt een mogelijke zwangerschap juist. Het zorgt er dus voor dat er helemaal geen bevruchting plaatsvind, er ontstaat dus niks.

Ik zit hier niemand te veroordelen hoor en ik begrijp dat iemand het makkelijker vind om een zwangerschap af te breken op het moment dat het klompje cellen nog nergens op lijkt dan op het moment dat het armpjes en beentjes heeft.
quote:juniper213 schreef op 07 april 2013 @ 17:36:

[...]



Als het geen deel van het lichaam zou zijn, heb je ook geen baarmoeder nodig om een kind te laten ontwikkelen. Dan kun je het buiten het lichaam laten volgroeien, en dat kan niet. De eigen bloedsomloop is verbonden en afhankelijk van die van het lichaam van de vrouw. Zou je dat onderbreken, dan houdt de ontwikkeling van dat kind ook op. Dus ja, het kind in ontwikkeling is tot op het moment deel van het lichaam van de vrouw en kan niet zonder bestaan en blijven leven.



Die redenering gaat niet op. Er zijn wel meer zaken die niet buiten je lichaam kunnen overleven, die afhankelijk zijn van je voeding en die toch echt geen wezenlijk deel van je lichaam zijn. Lintwormen bijvoorbeeld. Kanker.



Welbezien is een foetus een parasiet.
quote:kadanz schreef op 07 april 2013 @ 17:41:

[...]

Die redenering gaat niet op. Er zijn wel meer zaken die niet buiten je lichaam kunnen overleven, die afhankelijk zijn van je voeding en die toch echt geen wezenlijk deel van je lichaam zijn. Lintwormen bijvoorbeeld. Kanker.



Welbezien is een foetus een parasiet.Je vergelijkt dingen die niet met elkaar te vergelijken zijn. Jij bestempelt iets als parasiet, maar een kind is dat biologisch gezien niet. Het lichaam van de vrouw is erop gemaakt een kind voort te brengen. Een lichaam behoort niet host te zijn van een parasiet, en daarom wordt het lichaam er ook ziek van als deze het lichaam binnendringt. Biologisch is het een feit, dat de foetus in ontwikkeling onderdeel van het vrouwelijk lichaam is. Het is geen extern, onafhankelijk iets. En dat is geen redenering, maar een biologisch feit. Daar kunnen jij en ik met 100 verschillende redeneringen niets aan veranderen.
Alle reacties Link kopieren
Kadanz, net als gevoel niet uitmaakt of je nou voor of tegen abortus bent, de wet maakt het mogelijk gaat dat ook op voor jouw vraag. Omdat de wet dat zegt. De vrouw heeft de rechten. Daar heb je het als man mee te doen. Wil je niet in die situatie komen dan hou je je zaad bij je of bent er wat voorzichtiger mee. Waarom zegt de wet dat? Omdat het toch weldegelijk om je eigen lichaam gaat. Ingrepen enzo. Of je het nu leuk vindt of niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af of de mensen die een abortus hebben laten doen en zeggen dat ze geen spijt ervan hebben, ooit een film hebben gezien van wat er gebeurt tijdens een abortus.



Ik was namelijk ook vroeger neutraal tegenover abortus totdat ik een echo filmpje zag waarin je ziet wat er gebeurt in de baarmoeder met het kind tijdens een abortus. Sindsdien ben ik niet neutraal meer.
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 07 april 2013 @ 17:01:

[...]



Leg dat eens uit.

We hebben het bij legale abortus over een klompje cellen. Zelfs in een later stadium ziet een leek het verschil niet tussen een mensenfoetus en dat van een kat. Desalniettemin is het een vaak gehoord argument dat het om een toekomstig mens gaat en dat je dat niet zomaar weg mag halen.



Wel nu, als je in zo'n hoopje cellen en slijm een mens ziet dan moet je ook consequent blijven: een bevruchte eicel is dan ook een mens. Een morning after pil voorkomt onder andere dat die toekomstige mens zich in de baarmoeder nestelt.



Dus vertel mij wat het principiële verschil is tussen een klompje cellen weghalen of voorkomen dat datzelfde (zij het kleinere) klompje cellen zich in de baarmoeder nestelt als gevolg van die MA-pil.





Zoals ik al eerder schreef, voor mij is dat hetzelfde. (al is het bij de MA nog niet ingenesteld) en bij een koperspiraal ook.

Voor mijn gevoel geef ik het een kans na de bevruchting en moet je die dus voorkomen als je geen kind wil.
Alle reacties Link kopieren
Felicity, wat er tijdens een abortus gebeurd heeft niets te maken met het feit dat ik nog niet klaar was voor een kind.



Ik zie ook plaatjes van wat er gebeurd als je rookt en toch rook ik nog. Ik zie ook weleens filmpjes over de vleesindustrie en toch eet ik nog vlees. Ik laat mij niet beïnvloeden door filmpjes die een effect op mensen moeten hebben, ik laat mij beïnvloeden door wat ik wil en niet wil.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil absoluut geen kinderen.



Maar ik ben ook fel tegen abortus. Omdat het mijn mening is dat je dan een kindje doodmaakt en dat vind ik niet kunnen.



Dus ja: hopen dat ik nooit zwanger zal worden... En anders zal ik het ter adoptie afstaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in principe alleen voor abortus in gevallen wanneer het voor de ouders echt 'onmogelijk' is om voor een kind te zorgen. Of wanneer je in de eerste weken van de zwangerschap erachter komt dat het kindje een bepaalde ziekte heeft en geen menswaardig leven zal hebben. Dan is het 'goed' dat abortus bestaat.

Maar in al die gevallen van: het komt nu even niet zo goed uit.. Ik heb daar wel moeite mee. Maar goed, het is ieders eigen keus. Snap alleen niet goed dat sommigen zo makkelijk met de pil/anticonceptie om gaan. Want die mensen zijn er, dat lees ik vaak genoeg hier op Viva. Ach, dan neem je toch een MAP. Ach, abortus. Ik snap niet dat daar niet zorgvuldiger mee omgegaan wordt.

En ik snap heel goed dat abortus met 4 weken heel anders voelt dan wanneer je dat met 18 weken doet.

Ik ben nu zelf 12 weken zwanger, krijg deze week weer een echo, en dan zie je gewoon echt wel een compleet mensje. Zelfs met 8 weken zag ik al beentjes. Maar goed, ik ben gewenst zwanger en vindt dat dus heel mooi om te zien. Ik vind het hele ontstaan van een kind ook best een wonder. Natuurlijk, het gebeurt verschrikkelijk vaak. Maar toch vind ik het nog steeds lastig te bevatten, en gewoon wonderlijk, wat voor gigantisch proces er in je lichaam plaats vindt tijdens een zwangerschap.
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 07 april 2013 @ 17:25:

Ik heb nog weinig gelezen over het GROTE SPIJT en andere trauma's die je zou kunnen krijgen van een abortus. .





Ik heb hier al eerder uitgelegd dat ik geen spijt heb, maar dat het voor mij wel een emotioneel punt was en is. Nu is de situatie ook anders (ik studeer dit jaar af, woon al een eeuwigheid samen, heb werk en hoop na het afstuderen op nog beter werk etc) maar ik zou, als het even kan, nooit meer een abortus laten doen.



Verder is het geschift om de MAP te vergelijken met abortus. Het is wel allebei een 'mogelijk mensenleven', maar als je het zo technisch wil bekijken is iedere ovulatie ook een mogelijk mensenleven dat je door de wc trekt. Je kunt wel doen alsof de innesteling slechts een klein detail is maar het is juist een immens verschil. De vorm van de cellen is anders, de manier waarop het leeft is anders, de hormonen en gevoelens die daarbij komen kijken zijn anders, na de innesteling gaat het hele gebeuren (de werkelijke zwangerschap) pas beginnen.



Verder vind ik dat alledaagse dingen juist vaak de wonderen van ons bestaan zijn. Dus dat een kind een wonder is vind ik niet zo gek. Net zoals de manier waarop de natuur in elkaar zit, evolutie, etc. Allemaal heel wonderachtig en prachtig.

Als je onder wonderen alleen het boven-natuurlijke wil scharen ben je volgens mij snel uitgepraat, daar ben ik dan weer te nuchter voor.
quote:Truffelmaffia schreef op 07 april 2013 @ 17:58:

Ik wil absoluut geen kinderen.



Maar ik ben ook fel tegen abortus. Omdat het mijn mening is dat je dan een kindje doodmaakt en dat vind ik niet kunnen.



Dus ja: hopen dat ik nooit zwanger zal worden... En anders zal ik het ter adoptie afstaan.Sinds wanneer wil jij geen kinderen? Ik herinner me hele andere topics van afgelopen zomer.
quote:rozenstruikje schreef op 07 april 2013 @ 17:47:

Kadanz, net als gevoel niet uitmaakt of je nou voor of tegen abortus bent, de wet maakt het mogelijk gaat dat ook op voor jouw vraag. Omdat de wet dat zegt. De vrouw heeft de rechten. Daar heb je het als man mee te doen. Wil je niet in die situatie komen dan hou je je zaad bij je of bent er wat voorzichtiger mee. Waarom zegt de wet dat? Omdat het toch weldegelijk om je eigen lichaam gaat. Ingrepen enzo. Of je het nu leuk vindt of niet.

rozenstruik, ik ben niet gek, ik snap best wat de wet zegt, daar gaat het nou even niet om. In discussies op Viva zijn er altijd dames die op hun achterpoten gaan staan als er gevraagd wordt naar de mening van de vader. Hier zie je het ook een beetje terug: de man moet een condoom omdoen en verder niet zeuren.



Niemand kan tot nu toe goed uitleggen waarom een vrouw moreel als enige zeggenschap heeft over het uit laten groeien van een klompje cellen, een klompje cellen dat niet alleen van haar is en dat niet alleen haar verantwoordelijkheid zal zijn als het uitgroeit tot een mens.
Alle reacties Link kopieren
Omdat het in haar lichaam gebeurd. Omdat haar hormoonhuishouding ermee verbonden is. Omdat moeder/kind band al heel snel kan ontstaan en dus door een ander niet afgedwongen kan worden. Omdat zij de ingreep moet ondergaan. Of je het genoeg redenen vindt weet ik niet. Het zijn er in ieder geval veel meer dan die van een man.
Alle reacties Link kopieren
Omdat het in haar lichaam gebeurd. Omdat haar hormoonhuishouding ermee verbonden is. Omdat moeder/kind band al heel snel kan ontstaan en dus door een ander niet afgedwongen kan worden. Omdat zij de ingreep moet ondergaan. Of je het genoeg redenen vindt weet ik niet. Het zijn er in ieder geval veel meer dan die van een man.
Alle reacties Link kopieren
Daarbij vindt JIJ het een klompje cellen. En velen met jou. Velen ook niet. Daar kan je alleen al niets over zeggen. Het is een mening. We zijn allemaal een klomp cellen. Dat jij aan 8 weken geen waarde hecht betekent niet dat dit voor iedereen geldt.
quote:laydeee schreef op 07 april 2013 Ik laat mij niet beïnvloeden door filmpjes die een effect op mensen moeten hebben, ik laat mij beïnvloeden door wat ik wil en niet wil.Ik heb nog nooit een abortus laten doen, maar ben het met je eens dat die propaganda filmpjes van de pro life beweging geen invloed hebben als je echt geen kind wilt. Iemand die dolgraag een kind wil zal er moeite mee hebben, iemand die geen kind wil ziet geen kind maar wat cellen waar ze vanaf wil.
quote:tulpje21 schreef op 07 april 2013 @ 17:59:

Ik ben in principe alleen voor abortus in gevallen wanneer het voor de ouders echt 'onmogelijk' is om voor een kind te zorgen. Of wanneer je in de eerste weken van de zwangerschap erachter komt dat het kindje een bepaalde ziekte heeft en geen menswaardig leven zal hebben. Dan is het 'goed' dat abortus bestaat.

Maar in al die gevallen van: het komt nu even niet zo goed uit.



Er zit nog zoveel tussen "onmogelijk" en "het komt nu even niet zo goed uit".



quote:tulpje21 schreef op 07 april 2013 @ 17:59:Snap alleen niet goed dat sommigen zo makkelijk met de pil/anticonceptie om gaan. Want die mensen zijn er, dat lees ik vaak genoeg hier op Viva. Ach, dan neem je toch een MAP. Ach, abortus.Ik heb nog nooit gelezen dat dat de algemene mening was op een topic.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven