Wanneer naar groep 3 en waarom?

13-01-2008 21:25 214 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon is half december 5 geworden, en de vraag is nu of hij volgend jaar het beste naar groep 2 of 3 kan. Wie heeft ervaring met deze keuze, en welke overwegingen speelden ermee?
Ik heb heel wat geleerd vanavond! Wist helemaal niet van die nieuwe regels. Ben er als ouderwetse vroege leerling wel een beetje van geschrokken... Al heeft het voor Kari geen gevolgen, die is van juni.
Ik zou zelf het argument dat zittenblijven consequenties kan hebben voor de middelbare school niet in de overweging meenemen. Dan denk je vanuit angst ipv dat je kijkt naar wat nu goed is voor je kind. Daarbij, de middelbare school ziet neem ik aan wel of een kind is blijven zitten in groep 7 bijv. of een jaar kleuterverlenging heeft gehad?
quote:bubbelwijn schreef op 13 januari 2008 @ 22:12:

Dan ben je 11 als je naar de middelbare school gaat en 17 als je wilt studeren. Dus geen ov jaarkaart. Maar goed die is er tegen die tijd vast helemaal niet meer. Maar wat ik zeggen wil dat je je hele schooltijd de jongste bent. Dat kan een voordeel of een nadeel zijn. Maar houdt het wel in je gedachten.That's me. Ik ben dan van juni, maar doordat ik een groep heb overgeslagen, was ik inderdaad 11 net twee maanden 11 toen ik naar de middelbare school ging en net twee maanden 17 toen ik ging studeren. M'n OV-jaarkaart kwam trouwens in oktober, dus dat was nog wel te overzien. Ik ben dus altijd de jongste geweest, maar ik heb daar nooit problemen mee gehad. Ik ging eigenlijk altijd al met oudere kinderen om. En veel leraren en klasgenoten op de middelbare school kwamen er pas later achter dat ik toch wel wat jonger was. Maar ach, dat verschilt natuurlijk ook weer per kind.
quote:Celeone schreef op 14 januari 2008 @ 09:37:

[...]

That's me. Ik ben dan van juni, maar doordat ik een groep heb overgeslagen, was ik inderdaad 11 net twee maanden 11 toen ik naar de middelbare school ging en net twee maanden 17 toen ik ging studeren. M'n OV-jaarkaart kwam trouwens in oktober, dus dat was nog wel te overzien. Ik ben dus altijd de jongste geweest, maar ik heb daar nooit problemen mee gehad. Ik ging eigenlijk altijd al met oudere kinderen om. En veel leraren en klasgenoten op de middelbare school kwamen er pas later achter dat ik toch wel wat jonger was. Maar ach, dat verschilt natuurlijk ook weer per kind.

Dat bedoelde ik gisteren aan te geven, toen ik vertelde dat een moeder die ervaring ook had met haar dochter. Zij is sociaal-emotioneel gezien niet zo ver als haar mede-leerlingen en dat valt op de middelbare school sneller op dan op de basisschool.

Mijn dochter is op dit moment ook nog niet sociaalvaardig genoeg, vind ik. Dus daarom twijfel ik zo. Wat ik ga beslissen, heeft toch consequenties voor haar verdere schooltijd. Ik kan haar nu wel door laten gaan naar groep 3 en dan blijkt in een hogere klas dat ze het allemaal niet zo snel trekt. Dan zou ze alsnog moeten blijven zitten. Op latere leeftijd lijkt me blijven zitten ingrijpender dan bij de kleuters. Of pieker ik nu teveel?
Hé Nippo, nog gevraagd van het leerlingvolgsysteem?
Ik heb wel het idee dat er tegenwoordig gelukkig meer naar de leerling wordt gekeken en niet alleen naar strakke regels.

Zelf ben ik van begin oktober en was dus maar een paar dagen te jong om na een jaar groep 1 naar groep 2 te mogen. Halverwege groep 2 kwam mijn juf erachter dat ik allang kon lezen en niet alleen plaatjes keek (kon ik al voor ik naar de kleuterschool ging dus die juf heeft niet echt op mij gelet) dus werd ik vervroegd naar groep 3 gestuurd. Dat was weer een gemengde klas met groep 4 waardoor ik daar weer veel van mee krijg.

Uiteindelijk hebben mijn ouders wel de keuze gehad om groep 4 over te slaan maar dat hebben ze vanuit sociaal oogpunt nooit gedaan. Achteraf gezien vonden mijn ouders en ikzelf dat jammer want ik had echt een gebrek aan uitdaging waardoor ik een vrij luie leerling ben geworden. Pas op de HBO moest ik mezelf weer aan gaan leren om hard te werken.

Maar goed, ik vind het dus wel heel fijn dat er nu meer naar het kind wordt gekeken en dat er niet moeilijk wordt gedaan over een paar weken, dagen of zelfs 2 of 3 maanden.
Mooi topic. Mijn zoontje zit sinds eind oktober op schoole n heeft het sociaal emotioneel best moeilijk. Hij zit in een enkele groep 1, maar met maar weinig instroom. Na hem kwam er nog één kind en nu niets meer. De kinderen die nu 4 jaar worden komen in een aparte instroomgroep. deze instroomgroep wordt automatisch weer groep 1 volgend jaar. Van de groep van mijn zoontje is het de bedoeling dat iedereen groep 2 wordt.

Aangezien het schoolgaan mijn zoontje zwaar valt, is er al gesproken over nog een jaar groep 1. Erg snel vind ik, omdat het puur om het sociaal-emotionele aspect gaat. Maar natuurlijk wil ik dat hij zich fijn voelt. Mijn twijfel is dus, of hij zich niet prettiger zou voelen in de instroomgroep... Wel met als gevolg, dat hij volgend jaar niet naar groep 2 zal gaan. Ik vind dit heel lastig! Hij zit nog maar twee maanden op school en we hebben nog 6 maanden te gaan. Er kan nog zoveel gebeuren.
Als ik jou was, June, zou ik hem NIET laten verplaatsen naar de instroomgroep.

Je zegt dat hij het sociaal-emotioneel nu al moeilijk heeft, wat denk je dat er gebeurt als je hem dan (als hij net een beetje gewend is op school) in een andere groep gaat plaatsen met andere kinderen en een andere juf? Kan hij weer opnieuw beginnen met wennen!

Laat hem gewoon in deze groep tot het eind van het schooljaar en bekijk dan of hij nog een jaar groep 1 moet doen. Dan kan hij samen met de andere kinderen die nu instroomgroep zijn, het nieuwe schooljaar in.
Ik ben niet op school geweest miepje, dus ik weet het nog niet.

Ik las ook op de site van ouders online over een wetenschappelijk onderzoek, waaruit bleek dat kleuterverlenging weinig zin heeft en dat men daar daarom terughoudend in zou moeten zijn.

En ik vraag me eigenlijk ook af waarom er zoveel kinderen te jong zouden zijn. Is het niet zo dat de peildatum 1 januari is, maar dat het schoolsysteem nog ingericht is op oudere kinderen (zoals bij peildatum 1 oktober), en onze beeldvorming ook? Waardoor wij kinderen al gauw te jong vinden voor groep 3? Als de peildatum 1 januari is, zouden in principe alle kinderen van voor 1 januari gewoon door moeten gaan. Moet het onderwijs daar niet gewoon op ingericht worden? En houden we dit probleem dan niet gewoon in stand door zoveel kinderen te laten zittenblijven?
quote:nippo schreef op 14 januari 2008 @ 23:13:

Ik ben niet op school geweest miepje, dus ik weet het nog niet.

Ik las ook op de site van ouders online over een wetenschappelijk onderzoek, waaruit bleek dat kleuterverlenging weinig zin heeft en dat men daar daarom terughoudend in zou moeten zijn.

En ik vraag me eigenlijk ook af waarom er zoveel kinderen te jong zouden zijn. Is het niet zo dat de peildatum 1 januari is, maar dat het schoolsysteem nog ingericht is op oudere kinderen (zoals bij peildatum 1 oktober), en onze beeldvorming ook? Waardoor wij kinderen al gauw te jong vinden voor groep 3? Als de peildatum 1 januari is, zouden in principe alle kinderen van voor 1 januari gewoon door moeten gaan. Moet het onderwijs daar niet gewoon op ingericht worden? En houden we dit probleem dan niet gewoon in stand door zoveel kinderen te laten zittenblijven?

Er is geen peildatum meer. Zelfs de datum van 1 januari is stilzwijgend neergezet. Van de inspectie moet je alleen naar het individuele kind kijken. Dus als een kind van februari toe is aan groep 2 in de zomervakantie, dan moet hij naar groep 2.

Ook vind ik dat een verlengde kleuterperiode in de meeste gevallen wél zin heeft. Misschien niet altijd op cognitief gebied, maar heel vaak wél op sociaal-emotioneel gebied!
Ik heb vanmorgen gevraagd of groep 1 en 2 nou andere dingen doen. Dat bleek deels inderdaad het geval. En verder worden in de gezamenlijke dingen de kinderen op hun eigen nivo benaderd. Mijn zoon draait het programma van groep 1 mee (hij is ook nog eens niet meteen met 4 maar wat later naar school gegaan door een verhuizing dus hij zit nog niet eens een jaar op school). Maar juf heeft hem dus de cito-toetsen van groep 2 laten maken, en hij heeft het beste gescoord van alle kindjes. Ze adviseren dus toch groep 3.

Wat ik me nu wel afvraag: het zit er dik in dat het een 3/4 combinatieklas wordt. Als hij zo makkelijk dingen oppikt, zou de kans dan niet bestaan dat hij in zo'n combinatieklas aan het eind van volgend jaar ook de stof uit groep 4 al beheerst? En wat dan?
June ik vind het van de juf al wel snel dat ze begint over een tweede jaar groep 1. Je kind zit net op school! En dan ook nog de maanden waarin Sinterklaas en kerst vallen, waar veel kinderen toch al wat van uit hun doen zijn. Ik zou het even aankijken als ik jullie was. Zelf ben ik vaak meer voor een tweede keer groep 2. Maar goed ik weet natuurlijk niet precies hoe julle kind is.

Jammer is wel dat ze groep 1 en 2 gescheiden hebben. Nu valt het voor de kinderen veel meer op als je nog een jaar over doet, omdat de rest dan wel doorgaat. Terwijl je met een gemengde groep dat probleem veel minder hebt, omdat dan de halve groep sowieso blijft.

Ik zou hem ook niet terugzetten naar de instroomgroep om dezelfde redenen die Miepje geeft.

Nippo zijn er in de hogere groepen ook combinatie klassen? Juist voor kinderen die dingen snel oppikken zijn combiklassen heel fijn. Als ie echt heel goed is, zou hij volgend jaar 3/4 kunnen doen en doen met groep 4 mee naar 5/6. Maar dat is wel heel erg glazen bol kijken wat ik nu doe. .

Meestal is de leerstof vanaf groep 4 dusdanig dat slimme kinderen er genoeg aan hebben als ze de verrijkingstof erbij krijgen. Voor zwakkere kinderen is groep 4 dan ook vaak het jaar waarin ze blijven zitten.

Is Montesori onderwijs niets voor jouw zoontje?
Tja, mijn neefje zat op zo'n achterlijke antroposofische school en die moest een jaar langer kleuteren. Waarom? Omdat ie nog niet was begonnen met wisselen.
quote:nippo schreef op 13 januari 2008 @ 21:42:

De juf is er dus inderdaad mee gekomen, wij niet. Tweeling, welke kinderen zijn er niet aan toe?

Of hij heel goed kan leren kan ik niet beoordelen, want daar heb ik geen verstand van. Volgens de juf is hij slim. Hij rekent tot over de 20 en kent best veel letters.

Ik heb niet het hele topic gelezen, dus met het risico mosterd te zijn: waarom zou je je kind, dat blijkbaar slim is, nog een jaar laten kleuteren? (wat dan overigens gewoon zittenblijven is hoor). Je loopt het risico dat hij zich gaat vervelen, je kunt een kind beter wat uitdaging geven vind ik.

Wb sociaal-emotioneel: das zo'n kreet waar veel leerkrachten tegenwoordig mee schermen, maar wat is er sociaal emotioneel aan toe zijn nou werkelijk? Dat zul je pas merken als je kind daadwerkelijk in groep 3 zit. (en ik denk toch niet dat een kind een trauma op zal lopen van te snel leren lezen).

Mocht je kind het allemaal echt niet aankunnen: zittenblijven kan altijd nog. (maar dan heeft ie wel alvast een voorsprong omdat ie al kennis heeft van lezen en rekenen).
quote:Kabouter schreef op 14 januari 2008 @ 09:30:

Ik zou zelf het argument dat zittenblijven consequenties kan hebben voor de middelbare school niet in de overweging meenemen. Dan denk je vanuit angst ipv dat je kijkt naar wat nu goed is voor je kind. Daarbij, de middelbare school ziet neem ik aan wel of een kind is blijven zitten in groep 7 bijv. of een jaar kleuterverlenging heeft gehad?Dat maakt niet uit: zittenblijven is zittenblijven (oftewel, als je langer dan "normaal" doet over je lagere school is dat dus een overweging om een kind niet toe te laten)
Hoe kun je nou toch groep 1 laten overdoen? Het moet niet gekker worden. Kinderen hoeven niet eens naar school op hun vierde! En dan zouden ze een groep moeten doubleren die niet eens verplicht is?

Dat kies je dus op voorhand al voor doubleren? Dat vind ik echt heel erg vreemd.

Ik zou zeggen: naar groep 2 en aan het eind van groep 2 bepalen wat er moet gebeuren. En 'hij is nog wat jong' is geen argument om te doubleren. Voor iedere doubleur (en dus OOK een kleuterdoubleur) moet er een handelingsplan zijn met de redenen van doubleren en een plan van aanpak om de hiaten in te gaan vullen.

Ik vind dat er in dit draadje snel voorbij gegaan wordt aan de effecten van het doubleren in de kleuterperiode. Dit kan voor een kind echt grote gevolgen hebben. Je moet denken aan problemen bij aanname maar ook bij de determinatie.

Natuurlijk is er NIKS mis mee als je kind terecht een jaar langer op de kleuterschool zit en dus doubleert. Net zoals er ook helemaal niks mis is met doubleren in een hogere klas. Maar wel doordacht, met handelingsplan en een professioneel onderbouwde mening. Niet 'omdat ie er nog niet aan toe lijkt'.

Ik ben overigens docent op het VO en ben al menig ouder tegengekomen die zich 10 jaar later dus tegen het hoofd slaan omdat ze er destijds niet beter over nagedacht hebben en klakkeloos de juffen gevolgd hebben hierin.

Het VO is tegenwoordig zo ingericht dat opstromen vrijwel onmogelijk is en afstromen ligt al snel op de loer, zeker voor doubleurs.

En nee, een middelbare school kijkt NIET naar welk jaar er gedoubleerd is. Dat maakt helemaal niks uit. Een doubleur (welk jaar dan ook) nog een jaar laten doubleren wordt vaak als onwenselijk gezien en dan wordt er dus afgestroomd.
quote:fleurtje schreef op 18 januari 2008 @ 13:28:

Tja, mijn neefje zat op zo'n achterlijke antroposofische school en die moest een jaar langer kleuteren. Waarom? Omdat ie nog niet was begonnen met wisselen.
quote:Cin31 schreef op 18 januari 2008 @ 13:52:

Hoe kun je nou toch groep 1 laten overdoen? Het moet niet gekker worden. Kinderen hoeven niet eens naar school op hun vierde! En dan zouden ze een groep moeten doubleren die niet eens verplicht is?

.......

Wat een ontzettend stomme opmerking zeg! Hier kan ik echt boos om worden! Dus omdat kinderen niet leerplichtig zijn tot hun 5e, hoeven ze groep 1 niet over te doen als dat geadviseerd wordt?!

Je laat kinderen nooit zomaar een jaar langer in groep 1. Daar is/zijn altijd een gegronde reden/redenen voor. Er zijn kinderen die al met ernstige achterstanden de school binnen komen. Die achterstanden moeten wel aangepakt worden en dat heeft tijd nodig.

Jij zegt, dat doen ze maar in groep 2. Maar het niveau van groep 2 is toch stukken hoger dan van groep 1. De basale vaardigheden die een kind opdoet in groep 1 zijn belangrijk om verder te kunnen in groep 2. Een leerling die die vaardigheden mist, zal zich heel ongelukkig voelen in groep 2, want veel dingen gaan hem boven de pet. Wat denk je dat dat met dat kind doet? Dat hij dag in, dag uit het gevoel heeft: dat kan ik niet? Dat hoef ik je niet uit te leggen, toch?

Ook hebben we veel te maken met allochtone kinderen die geen letter Nederlands spreken als ze in groep 1 komen. Dat leer je ze niet in een paar maanden hoor! En er is echt een groot verschil tussen je een beetje verstaanbaar maken en het niveau van groep 2 te kunnen volgen.

Veel mensen denken nog steeds dat kinderen in groep 1 niet veel leren. Dat er een beetje gefröbeld wordt, beetje knippen en plakken en een beetje liedjes zingen. Dat lijkt misschien zo, maar het is echt véél en veel meer dan dat.
Voor buitenstaanders lijkt het inderdaad of kleuters weinig leren. Je ziet natuurlijk ook nooit een hele dag. En ik wist ook niet dat het nivo van groep 1 en 2 zo verschillend was. Waar zit dat dan vooral in?

Iemand vroeg nog naar een montessorischool. Dat was misschien best passend, maar er is hier maar 1 school dus dat kan gewoon niet.
quote:Cin31 schreef op 18 januari 2008 @ 13:52:

Dit kan voor een kind echt grote gevolgen hebben. Je moet denken aan problemen bij aanname maar ook bij de determinatie.

ben al menig ouder tegengekomen die zich 10 jaar later dus tegen het hoofd slaan omdat ze er destijds niet beter over nagedacht hebben en klakkeloos de juffen gevolgd hebben hierin.

Het VO is tegenwoordig zo ingericht dat opstromen vrijwel onmogelijk is en afstromen ligt al snel op de loer, zeker voor doubleurs.

Cin, ik begrijp je verhaal niet zo:

Wat betekent aanname en determinatie?

Waarom slaan ouders zich voor het hoofd?

Opstromen en afstromen?
Ik heb niet alle reacties gelezen (kost me iets teveel tijd, dus sorry als ik achter de feiten aanloop)maar het topic viel me op omdat we het hier van de week juist over gehad hebben tijdens een vergadering(baisischool). Wat er dus gezegd was is dat er tegenwoordig als een kind voor januari 6 wordt er snel voor gekozen wordt om het kind dan ipv naar groep 2 naar groep 3 te laten gaan. Wat de juffen van groep 3 aangaven was dat er dan in de tweede helft van groep 3 vaak problemen komen. Het kind raakt dan achter omdat er teveel stof geleerd moet worden. Wat het kind dan toch nog niet aankan, hoe dat precies zit weet ik niet. De leerkracht van groep 1/2 moet goed kijken wat het kind al kan, kan het kind al een beetje lezen wil dat niet zeggen dat het dan rijp is voor groep 3. Het ligt ook vooral op sociaal emotioneel gebied en dit kan natuurlijk per kind verschillen. Wat er nu bij mij op school gebeurt is dat deze kinderen in groep 3 toch achter raken en dan in groep 3 blijven zitten en zelfs in groep 4. er zijn ook ouders die er nu spijt van hebben deze keuze gemaakt te hebben. Misschien zou je eens met een leerkracht van groep 3 kunnen praten over de voor en nadelen van zo'n snelle overstap. Ze gaven nl ook aan dat die kinderen juist naar groep 3 gegaan waren omdat ze zich verveelde in groep 1. Er zitten twee kanten aan het verhaal. Wat ik dus wil zeggen is dat je ook naar het kind zelf moet kijken. Ik heb ook een jongetje in de klas die op zich didactisch goed kan meekomen maar sociaal emotioneel nog erg jong is en wat dat betreft dus niet meekomt met de andere kinderen.

hmmm kweet niet of je hier nu heel veel aan hebt.

Maar ik vind het wel erg goed dat je je zo verdiept in of het goed is voor jou kind en niet klakkeloos doet wat je aangeraden wordt.
hier een montessori-kleuterjuf (ha maye!)

ik heb ook niet alle reacties gelezen, dus vergeef me als het dubbel is

wettelijk móeten kinderen die tot januari (dus tot en met december) 6 worden doorstromen naar groep 3, doen ze dit niet zijn ze wettelijk doubleurs....

25 jaar geleden was er de 1 oktober regel: kinderen die voor 1 oktober 6 werden moesten door, de anderen mochten blijven in groep 2. deze regel wordt echter door heel veel scholen nog gehanteerd.

afwegingen die je als leerkracht dan maakt:

- zal het kind sociaal emotioneel er aan toe zijn (voor mij dé meest belangrijke voorwaarde)

- kan het wat betreft (leren) lezen, rekenvaardigheid en motorisch al door

- hoe is de werkhouding tov de speelhouding

sommige kinderen (vaak meisjes) zijn er wel aan toe om door te gaan, sommigen ook echt niet. als school moet je naar de inspectie een goede reden hebben waarom een kind niet door is gegaan, bovenstaande voorwaarden worden dan meestal gebruikt.

op een montessorischool wordt meer naar het individuele niveau gekeken, maar ik kan me voorstellen dat op een meer klassikale school het heel lastig is als een kind nog geen letters kent, nog niet begonnen is met het leesproces, motorisch nog zwak is en/of niet een goed getalbegrip heeft (paar belangrijke voorwaarden voor de start in groep 3).

dan begin je nl al met een achterstand en zal het kind het hele jaar op z'n tenen moeten lopen. sommige kinderen hebben echter weer deze uitdaging nodig, terwijl anderen het weer nodig hebben om een keer de oudste van de groep te zijn, sommige misschien toch later moeten stranden, anderen dit echt niet zouden kunnen...

allemaal hele belangrijke afwegingen, die één ding gemeen hebben: kijk naar het kind.

weeg alle voor- en nadelen van beide groepen af. leerkrachten moeten ouders vanaf november op de hoogte stellen van wat ze met de kinderen doen en waar hun gedachtes over gaan. vaak kunnen leerkrachten dit namelijk dan al wel inschatten. betekend echter niet dat ze als ze denken dat hij niet doorkan, hij automatisch weer met groep 1 meedoet. ten eerste is het onzin om bijv. een kind de kleuren nog een keer te leren als hij die al kent en ten tweede zit het kind officieel in groep 2. ze zullen er dus alles aan moeten doen om het evt nog door te kunnen laten gaan, dmv handelingsplannen e.d.

ook zittenblijven in groep 2 telt nl mee in de schooljaren...

kortom kijk naar het kind en wat zijn vaardigheden zijn.

goede tip inderdaad ook om evt gesprek met de leerkracht van groep 3 aan te vragen

succes!
Ergens blijft het een beetje raar. Als het officiele beleid is dat kinderen van voor januari in principe naar groep 3 gaan, dan moet het voor die kinderen normaal gesproken ook mogelijk zijn de stof daar te volgen. Dus dan moet het programma van groep eigenlijk aangepast worden als zoveel kinderen dat niet bij kunnen benen. Het lijkt wel of de peildatum verschoven is zodat er steeds jongere kinderen naar groep 3 gaan, terwijl het onderwijs er niet is aan aangepast.
En hoe beoordeel je of een kind er sociaal-emotioneel aan toe is?
quote:nippo schreef op 18 januari 2008 @ 21:28:

En hoe beoordeel je of een kind er sociaal-emotioneel aan toe is?Zou dat niet te maken hebben met het feit of een kind al toe is aan 'serieus' leren en werkjes maken of gewoon nog heel erg speels is? Dat is namelijk altijd wat ik er van begreep. Maar als het iets anders is, verbeter me gerust meelezende juffen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven