Wanneer schenken jullie een biertje of breezer aan kinderen?

10-01-2009 18:54 332 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van de "het schenken van drank aan kinderen discussie" binnen de familie ben ik benieuwd naar jullie mening.

De discussie die oplaaide was dat wanneer de ouders van het kind toestemming gaven je het als gastheer/gastvrouw gewoon kon schenken. Ik heb toen doorgevraagd naar wanneer zij het wel verantwoord vonden om drank te schenken en er werd de leeftijd van 13 jaar genoemd. Ach een drankje kan geen kwaad en het is zo gezellig. Ook het "ze moeten het leren te drinken " werd aangehaald.

Manlief en ik hebben het principe dat er onder de 16 geen drank wordt geschonken, ook niet met toestemming van de ouders want op dat moment voel ik mij wel verantwoordelijk voor de eventuele gevolgen ervan. Een aantal familieleden vond dit onzin en zou dan ook gewoon een biertje of breezer geven.

Ik ben benieuwd of jullie in zo'n situatie wel of geen drank zouden schenken en wat jullie beweegredenen hiervoor zijn.
quote:minny schreef op 10 januari 2009 @ 19:11:

Waarom moeten ze het leren drinken trouwens?Ze moeten ermee om leren gaan!! Met carnaval zien de kids al jong de gevolgen van alcohol om hun heen. Dàn is het must om je kids te leren wat alcohol doet met jonge hersentjes en met jezelf als persoon.
Vanaf 16, en dan nog een maximum stellen van bijv 2 glaasjes.
Poelepoelepoelepoes!
ik zie het probleem eerlijk gezegd ook niet zo. Ik kreeg vroeger met kerst en zo ook een glaasje shandy en ik ben geen echt alcoholist of zo hoor
rosanna08 wijzigde dit bericht op 10-01-2009 19:49
Reden: een klein woordje maar zooooo belangrijk
% gewijzigd
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:minny schreef op 10 januari 2009 @ 19:10:

Aan kinderen? Niet.

Totally mee eens! En tot hun 16e zijn het zeker kinderen.

Enne.... daarnaast vind ik dat het ook voor sommige volwassenen goed zou zijn om de alcohol te laten staan!
@ Marels : To schrijf o.a. het volgende over de gevoelens van haar familie :

Ach een drankje kan geen kwaad en het is zo gezellig. Ook het "ze moeten het leren te drinken " werd aangehaald.

Vandaar dat ik zeg: "als een kind niet gezellig mee kan doen zonder drank is er iets mis."
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Vinyl, ik snap al die risico's, maar dat gaat allemaal over regelmatig drinken, of véél drinken.

Niet over dat halve glaasje wijn waar ik het over had.

Ik weet ook niet óf en vanaf welke leeftijd ík mijn kinderen alcohol zou voeren (kan ik niet beoordelen), maar ik denk er in elk geval niet zo spastisch over, geloof ik.
668, the neighbour of the Beast
quote:rosanna08 schreef op 10 januari 2009 @ 19:15:

ik zie het probleem eerlijk gezegd ook niet zo. Ik kreeg vroeger met kerst en zo ook een glaasje shandy en ik ben echt alcoholist of zo hoorMaar shandy is 0.01 % alcohol , een heel verschil met bijv. een breezah met zijn ruime 5% ...
quote:Flinterke schreef op 10 januari 2009 @ 19:14:

Omdat het de eerste keer vies smaakt volgens de familieleden, en om ervan te genieten moet je het dus leren. Daarnaast ben je met drank heel stoer
Eensch Bor, maar als een volwassene het niet leuk kan hebben zonder drank is er ook iets mis.

Ik ken mensen die een kutavond hebben als zij degene zijn die terug moet rijden na een feestje. Daar kan ik echt niet bij, dat je zoveel moeite hebt met het feit dat je een keer geen drank kunt drinken.

Ik heb daar geen enkele moeite mee.

En ik heb echt wel eens alcohol gehad voor mijn zestiende

(verklaart dit nu alles? )
quote:Marels schreef op 10 januari 2009 @ 19:15:

Ik weet ook niet óf en vanaf welke leeftijd ík mijn kinderen alcohol zou voeren (kan ik niet beoordelen), maar ik denk er in elk geval niet zo spastisch over, geloof ik.

Te Spastisch ala mijn ouders is ook niet goed. Want dan krijg je pubers ala borodini die zeggen naar een christelijke soos te gaan. In de tussentijd als een debiel in een buurtcafe een paar vaasjes bier naar achteren slaan, terug rennen naar de christelijke soos, daar opgehaald worden en lam in hun nest liggen

Ik zou als mijn kinderen 16 zijn open en duidelijke afspraken maken. Mijn kinderen het gevoel geven dat ze ook iets te zeggen \ willen hebben. Daarmee voorkom je al een hoop ellende.

Maar voor hun 16e niet.
quote:Marels schreef op 10 januari 2009 @ 19:15:

Vinyl, ik snap al die risico's, maar dat gaat allemaal over regelmatig drinken, of véél drinken.

Niet over dat halve glaasje wijn waar ik het over had.

Ik weet ook niet óf en vanaf welke leeftijd ík mijn kinderen alcohol zou voeren (kan ik niet beoordelen), maar ik denk er in elk geval niet zo spastisch over, geloof ik.Hmmm.. ook wel denk ik ook hoor. Alcohol heeft gewoon effect op de ontwikkeling van een kind. Dus een paar slokken zou ik ook niet doen. Daarnaast vraag ik me af wat het voordeel is van een paar slokken. Dan kun je het net zo goed niet doen. Wat is er mis met grenzen stellen die niet voor niets door de overheid worden aangegeven?
quote:Marels schreef op 10 januari 2009 @ 19:12:

Af en toe een slok meedrinken is wat anders als je kind leren dat er drank bij moet zijn om het gezellig te hebben Boro.

Vind je? Waarom is die slok dan nodig?

(Ik ben overigens geheelonthouder uit principe, dus hier kunnen ze wachten tot ze een ons wegen: ik drink niet en ik schenk evenmin. )
quote:borodini schreef op 10 januari 2009 @ 19:16:

[...]

Maar shandy is 0.01 % alcohol , een heel verschil met bijv. een breezah met zijn ruime 5% ...

klopt, maar aangezien shandy ook in het onderzoek werd aangehaald......

ik was volgens mij 13 toen ik de eerste keer een bessenjus dronk, gewoon thuis, waar mijn ouders bij waren en ik ga echt verantwoord met alcohol om en heb ook geen hersenverweking of zoiets.

Toch?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik vind 16 een mooie leeftijd. Maar wel binnenshuis. Als ik ga stappen dan schrik ik echt van de jonge meisjes (14-15 jaar) die helemaal laveloos op straat hangen.

Ik had kennissen en die gaven hun BABY van 8 maanden slokjes champagne op oud en nieuw. Ze vonden zichzelf zo sophistocated, want ze dronken dat zelf ook vaak, ze vonden dat het geen kwaad kon en zo kon baby er vast aan wennen . Een baby ouders helemaal hyper worden bij zo'n beetje alles, maar wel champagne voeren. Ik zag de logica niet.
Stressed is just desserts spelled backwards
Ja Minny, dit is niet de eerste keer dat de haren recht overeind gingen staan in een discussie.

De vanaf welke leeftijd drink geef je koffie hebben wij ook al gehad naar aanleiding van het feit dat nichtjelief vanaf de leeftijd van 2! jaar 1 kop koffie per dag mag omdat ze het zo lekker vind.

Nou lekker of niet lekker op de leeftijd schenk ik geen koffie.
quote:rosanna08 schreef op 10 januari 2009 @ 19:19:

[...]

klopt, maar aangezien shandy ook in het onderzoek werd aangehaald......

ik was volgens mij 13 toen ik de eerste keer een bessenjus dronk, gewoon thuis, waar mijn ouders bij waren en ik ga echt verantwoord met alcohol om en heb ook geen hersenverweking of zoiets.

Toch?

En daar hebben we het 'maar mijn opa rookte als een ketter en is 90 geworden' argument weer Dat het bij jou goed is uitgepakt zegt toch niet dat het niet slecht is?

Hier schenken we ook onder de 16 geen drank!
De vader van mijn kinderen had een kwade dronk. Dat is voor mij dé reden om alcohol voor zover in mijn macht buitenshuis of buiten de aandacht te houden.

Als ik zeker weet dat mijn jongeren -dan- met drank kunnen omgaan zal ik er minder panisch over zijn.

Persoonlijk vind ik het gigantische onzin maar je schijnt niet helemaal in orde te zijn als je niet af en toe een glaasje sterke drank meepikt. En dan nog voor de gezelligheid ook.

Zolang drank op die manier doodnormaal is heb ik niet de illusie dat ik het uit het leven van mijn -dan- jongeren kan houden.
Mijn ouders gingen er overigens wél spastisch mee om, maar ik heb nooit de behoefte gevoeld om me "dan maar" ladderzat te drinken hoor. Ik heb nooit de behoefte gevoeld om überhaupt te beginnen met drinken.

Die redenatie is in mijn ogen dus iets te kort door de bocht.
Mijn opa gaf ons (broers en ik) vroeger soms wel eens een slokje bier. Dan heb ik het over 1 á 2 keer per jaar. Wij waren toen (niet tegelijkertijd) tussen de 10 en de 16 schat ik zo. Ik vond het zo vies dat ik nu nog steeds geen alcohol drink. Ik denk dat zoiets geen kwaad kan. Krampachtig je kind alcohol verbieden lijkt mij averechts werken.
Maar als het bij heel veel mensen goed uitpakt en bij een paar slecht is het wel het einde van de wereld om je kind incidenteel een half glas alcohol te geven?
Mal, wat Erg.

Ik heb ooit eens een definitive ruzie met een "vriend" gemaakt. Hij was bij ons op visite 'savonds. En tut werd wakker voor haar flesje ( onder het jaar was ze ). Hij wilde tut wel even op schoot houden zodat ik een fles kon klaar maken. Kom ik de huiskamer weer in zat hij haar bier uit Zijn fles te geven. Ik was echt niet gelukkig met die gast. En toen het echt niet tot hem door wilde dringen waarom niet was het met de vriendschap ook snel afgelopen...
quote:Lika schreef op 10 januari 2009 @ 19:20:

[...]

En daar hebben we het 'maar mijn opa rookte als een ketter en is 90 geworden' argument weer :s Dat het bij jou goed is uitgepakt zegt toch niet dat het niet slecht is?

Hier schenken we ook onder de 16 geen drank!Klopt! Want toen die bessenjus geschonken werd was nog niet bekend dat het zo slecht was voor de ontwikkeling van een kind. Nu is dat wel bekend, dus waarom niet een gewone jus voor een kind van 13?
Ik heb nu met mijn zoon van 9 de afspraak dat hij één kop koffie per jaar mag. Vindt'ie helemaal prima, die afspraak. Ik geloof dat 'ie die van 2009 al heeft genuttigd
MIjn vader gaf ons wel eens 1 slokje bier om te proeven, of idd een half glaasje champagne met oud en nieuw. In Frankrijk is het volkomen normaal om kinderen al op jonge leeftijd wijn aangelengd met water te geven. In scandinavie is men heel streng op alcohol en word er heel spastisch over gtedaan. resultat de jeugd in scandinavie comazuipt tot en met. Ik denk dat als je hel spastisch gat doen met drank, het voor prepubers alleen maar interessanter wordt om het stiekem te doen, wat mss wel leidt tot meer alcoholgebruik dan wanneer je niet al te krampachtig je je kind wel ervan laat proeven. Dus geen breezers inslaan of je kind een biertje geven, maar idd mss wel een kwartglaasje champagene met oud en nieuw vanaf een jaar of 13/14.
quote:Vinyl schreef op 10 januari 2009 @ 19:23:

[...]

Klopt! Want toen die bessenjus geschonken werd was nog niet bekend dat het zo slecht was voor de ontwikkeling van een kind. Nu is dat wel bekend, dus waarom niet een gewone jus voor een kind van 13?

Of Jus met bessensiroop :-) Het smaakje, kleurtje maar niet de alcohol.

* borodini, geitenwollensok in hart en nieren

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven