Wat als jou en je partner wat overkomt

23-10-2019 00:06 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit is een onderwerp waar je eigenlijk niet aan wil denken. Maar stel jullie krijgen een auto ongeluk en alleen de kinderen overleven het. Waar gaan de kinderen dan naar toe...

Je kan denken dat loopt wel los. Er zullen wel familieleden of vrienden zijn die de zorg op zich nemen.

Sommigen laten het vastleggen.

Zelf heb ik echt geen idee waar de kinderen dan terecht kunnen..
Beide ouders zijn op leeftijd en hebben medisch al genoeg.
Schoonzus is een leuke vrouw maar haar partner heeft een onstuimig verleden, we laten de kinderen er nog niet voor een middag achter. Mijn eigen broer is vrijgezel. Heeft wel een eigen huis, goede baan maar is dagelijks in het Cafe te vinden. Hij vindt de kinderen leuk zo lang ze maar niet huilen. Oppassen wil hij niet, hij kent de kinderen alleen van bezoekjes.

In de vriendengroep kan ik me ook niemand bedenken. 2 stellen zijn bewust kinderloos, reizen veel, hebben banen waar ze veel voor weg zijn. Een ander stel heeft zelf al 4 kinderen. Hebben een zorgenkindje waar ze erg druk mee zijn. Zij heeft daardoor haar baan op moeten zeggen.


Buren zijn op leeftijd of hebben we niet echt contact mee op groeten na.

De kinderen zijn nog niet op een leeftijd dat ze zelf vrienden maken. Zijn baby en peuter.

Heb gedacht er zullen wel instanties zijn die een goede plek voor ze vinden, maar dat is ook geen fijne gedachte.
Lalize schreef:
23-10-2019 07:16
Wij komen er niet uit en hebben besloten niets vast te leggen en er op te vertrouwen dat er dan wordt gekeken wat echt het beste is voor de kinderen.
Ik vind het heel wat om daar op te vertrouwen..
Alle reacties Link kopieren
Dat kan.
Wij hebben er wel gesprek over gehad bij de notaris.
In onze regio zijn momenteel 5 kinder rechters werkzaam waarvan er 1 een af en toe voor kiest de kinderen in een pleeggezin te plaatsen en de anderen altijd een oplossing bij familie hebben gevonden.
Ik vertrouw er op dat een kinder rechter het beste met de kinderen voor heeft en. Objectief kan beslissen wat het beste voor hun is.
Libra86 schreef:
23-10-2019 07:22
Ik vind het heel wat om daar op te vertrouwen..
Mensen kunnen ook op hun belofte terugkomen. Omdat het niet meer bij hun levensstijl past, omdat ze een partner krijgen die niet van kinderen houdt, of zelf al gezin compleet en hun niet te kort willen doen of drukke carriere. De mogelijkheden zijn eindeloos.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben mijn broer vast laten leggen in gezagsregister. Betekend niet dat ze daar moeten wonen, wel dat ik erop vertrouw dat hij de beste keuze maakt. (Schoon)ouders vind ik Ivm leeftijd geen optie. Mijn andere broer heeft er nog niet levensstijl voor, maar zal er alles aan doen mijn andere broer bij te staan denk ik. Hij is zo dol op zijn neefjes. Schoonzus houdt er andere opvoedmethodes op na, dus dat heb ik liever niet. Ook woont mijn broer in hetzelfde dorp en liefste zie ik dat ze in dezelfde buurt blijven.

Ik zou ze mijn beste vriendin ook wel toevertrouwen. Nu niet de levensstijl maar zij zou ze wel onder haar hoede nemen.
Hier laten vastleggen na toestemming van beide partijen dat schoonouders als eerste de vraag krijgen of ze de kinderen willen opnemen. Als ze dan besluiten dat toch niet te willen krijgen m'n schoonzus en haar man de vraag.

Opa en oma zou het beste zijn kwa omgeving want wonen in dezelfde wijk dus dan kunnen ze gewoon op dezelfde school blijven met dezelfde vriendjes. Schoonzus woont aan de andere kant van het land dus dat zou veel meer impact hebben.
redbulletje schreef:
23-10-2019 07:06
Dat zou ik niet doen. Ik zou namelijk nooit voor iemands kind gaan zorgen. Eventueel wil ik wel wat mee regelen, maar die kinderen komen niet in mijn huis.
Ik zou dat dus zeker wel doen.
Alle reacties Link kopieren
Hier laten vastleggen dat schoonzus voogd is en dan beslist wat er met kind gebeurt. Ik vertrouw haar 100% dat zij de beste keuze maakt dan. Ze heeft zelf aangegeven dat ze 1 kind zeker weten opneemt in haar eigen gezin, als wij meer kinderen zouden krijgen dan twijfelt ze. Maar ik denk dat als puntje bij paaltje komt ze de kinderen wel zou opnemen, of anders andere schoonzus of mijn eigen zus (vrijgezel maar gek op haar nichtje en kinderwens) wel. Genoeg lieve betrouwbare familie om ons heen gelukkig.

Zelf zou ik de kinderen van schoonzussen ook opnemen, vrienden vind ik lastiger, dat zou van het aantal kinderen en mijn eigen kinderen afhangen.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
EHR schreef:
23-10-2019 05:28
Ja. Want alleen dan is het juridisch afdwingbaar.
.
Dit klopt niet. Uiteindelijk is het altijd de rechter die besluit hoe het belang van de kinderen het beste gediend is. Als jullie een voorkeur hebben laten vastleggen is dat natuurlijk een sterke boodschap aan de rechter en zal die er tenzij er andere zwaarwegende argumenten zijn in meegaan. Maar al leg je via de notaris vast dat je kinderen naar je broer gaan, als die op dat moment drugsverslaafd is of zo, dan mag en kan de rechter anders beslissen. Je broer heeft dan niets ‘af te dwingen’.

Bij de notaris kost het daarnaast geld, terwijl je voorkeur vastleggen via het gezagsregister gratis is (en de drempel om je voorkeur nog eens te wijzigen lager).
Alle reacties Link kopieren
Wat een verschillende reacties. Voor sommigen is het meteen duidelijk waar de kinderen naar toe kunnen. Fijne gedachte.

Als je het niet weet blijft het iets wat je in je achterhoofd blijft houden. Situaties veranderen ook. Een aantal jaar terug was schoonzus zeker een optie. Nu ze met deze man is niet meer.

Het blijft lastig de kinderen zijn je dierbaarste bezit. Graag wil je het goed geregeld hebben voor het geval dat, maar wat is goed.

Als je niets regelt waar komen ze dan terecht. Blijven ze wel samen en in de buurt. En iemand die keuze laten maken doe dat maar eens, wie is er uiteindelijk goed genoeg..
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
23-10-2019 07:28
Mensen kunnen ook op hun belofte terugkomen. Omdat het niet meer bij hun levensstijl past, omdat ze een partner krijgen die niet van kinderen houdt, of zelf al gezin compleet en hun niet te kort willen doen of drukke carriere. De mogelijkheden zijn eindeloos.
Dan nog vertrouw ik de voogd die ik heb toegewezen meer om naar het belang van de kinderen te kijken en de oplossing te vinden die het beste bij ze past, dan een kinderrechter voor wie ze 'gewoon weer een dossier zijn'.

Ik heb te veel schrijnende gevallen gezien toen ik wezenuitkeringen moest toekennen. Tienerwezen die mij opbelden dat hun kleren kapot waren en alleen de eigen kinderen nieuwe kregen, wezen die minder lekker eten kregen en wezen die zonder pardon bij andere familieleden werden geparkeerd, toen er een nieuwe liefde in beeld kwam.

De vrienden die ik heb toegewezen ken ik al vanaf mijn jeugd en ik heb vertrouwen in hun oordeel. Ook als dat oordeel op het moment van mijn overlijden is, dat zij op dat moment door hun omstandigheden niet de beste verzorger zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben vast laten leggen dat één van mijn broers daar een keuze in maakt voor ons. Zoals het er nu naar uit ziet zou het beste passen dat ze daar heen gaan. Hun manier van opvoeden past bij onze manier van opvoeden, en ze zijn het allermeest bekend met hun (wonen op 5 minuten fietsen).

Maar, als de situatie verandert kan ik me voorstellen dat zij er voor kiezen om het anders op te lossen en ik vertrouw erop dat ze dan een goede keuze zullen maken. Ze zijn bijvoorbeeld bezig met kijken of ze nog een periode in het buitenland willen wonen en als dat zo is denk ik dat ze het zusje van mijn vriend zullen vragen, en dat is dan ook prima.

N.B. Denk je eraan dat het ook goed is om ook na te denken over de financiele afwikkeling? Wij hebben een ORV afgesloten voor het geval 1 van ons, of wij allebei komen te overlijden, dan heeft de ander of de voogd ruimte om voor de kinderen te zorgen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben het vast laten leggen (kan gewoon online gedaan worden). Kinderen gaan dan naar mijn jongste zusje en haar partner. Zijn allebei ontzettend gek op de kinderen en passen ook op. Ik ben er ook van overtuigd dat dit zusje er altijd voor zou zorgen dat de keuzes die gemaakt worden met bijvoorbeeld ons geld, de opvoeding, opleiding etc. de beste keuze zal zijn voor onze kinderen. Dit hoeft niet te betekenen dat dit ook precies onze keuzes zouden zijn, maar wel altijd met het doel om een zo gelukkig mogelijk kind te hebben.
Bij ons staat broer van man als voogd benoemd in gezagsregister. Hij is vrijgezel, geen kinderen maar zou dit prima kunnen is onze inschatting. Hij hoeft ze niet zelf in huis te nemen maar wil dat wel heeft hij aangegeven.

Onze ouders zouden het kunnen maar die zijn niet meer de jongste.
We hebben twee vriendenkoppels waar ze naartoe zouden kunnen maar die hebben meerdere kinderen dus dan moet er praktisch gezien verhuisd worden. Maar dat is wel een optie. Zouden ze ook doen als het moet.

Ons huis wordt grotendeels afbetaald als we overlijden.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou toch zelf iemand zoeken waar ze heen kunnen hoor
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
23-10-2019 09:14


N.B. Denk je eraan dat het ook goed is om ook na te denken over de financiele afwikkeling? Wij hebben een ORV afgesloten voor het geval 1 van ons, of wij allebei komen te overlijden, dan heeft de ander of de voogd ruimte om voor de kinderen te zorgen.
De verzorger van de wezen krijgt sowieso ook een wezenuitkering tot ze 18 zijn. Edit: bedragen zijn aangepast, afhankelijk van de leeftijd nu.

Maar voor de extra dingen als studie en dergelijke is extra geld altijd nodig.
dropdrop wijzigde dit bericht op 24-10-2019 09:12
7.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon zou naar mijn zus en zwager gaan en andersom is het ook zo geregeld. Hun dochtertje zal bij ons komen wonen mocht het nodig zijn. Doen we allemaal met alle liefde. Opa’s en oma’s zijn ook hartstikke lief, maar op leeftijd en de volledige opvoeding zal ze echt niet in de koude kleren gaan zitten.

Maar hopelijk is het nooit nodig
Schuin spaan en Zee gras planten potjes
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben toen de kinderen klein waren vastgelegd dat ze naar mijn jongste zus en haar man zouden gaan als wij tegelijkertijd zouden komen te overlijden. Maar bij ons werden het uiteindelijk vijf kinderen, mijn zus en zwager hebben er nu vier en zij wonen niet in Nederland. Ook waren wij andersom het gezin waar mijn neefjes en nichtjes van zus en zwager bij terecht zouden komen in het geval van hun overlijden.

Inmiddels zijn mijn oudste drie (net) volwassen en studeren, heb ik er nog twee thuis (BO en VO) en leeft mijn man niet meer. De kinderen van mijn zus zijn jonger, oudste net VO. En als ik eerlijk ben zou ik echt niet precies weten hoe ik alles zou moeten regelen als mijn zus en zwager iets overkomt. Andersom is dat waarschijnlijk net zo. Maar weet je, als het ooit zover komt dan los ik dat op. Linksom of rechtsom. En ik vertrouw mijn zus en zwager daar ook volledig in. Wij denken er hetzelfde over. Die kinderen zijn familie. Familie zorgt voor elkaar. En al helemaal voor elkaars kinderen. Dat geldt ook voor mijn broers en andere zus. Alleen heb ik met jongste zus de beste band.

Ik zou mijn zorgen met je broer delen als ik jou was. Misschien denkt hij er wel heel anders over dan jij verwacht. Nu er geen noodzaak is leeft hij uiteraard gewoon zijn eigen leven. Maar wie weet reageert hij wel dat hij jullie kinderen dan wel wil opvangen. Of dat hij als voogd verantwoordelijkheid wil nemen voor hun zorg terwijl ze ergens anders wonen. Dat is ook nog een optie.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een dochtertje van 11 mnd en niets vast laten leggen maar wel mijn broer en schoonzus gevraagd om voor haar te zorgen mocht ons iets overkomen. Zij hebben nog geen kindjes maar andersom zouden wij het ook voor hun doen.
Hier een financieel voogd aangewezen/ laten vastleggen. Die zal op dat moment bepalen wat het best is voor kind.

Ik weet zeker dat er ge-touw-trek zal ontstaan door mijn ouders wanneer mijn kind onverwacht wees zou worden. Echter ik weet ook zeker dat zij, ondanks goede bedoelingen en liefde, niet mijn keuze zullen zijn om de opvoeding en het financiële beheer van/voor mijn kind op te pakken.

Mijn voorkeur zou uitgaan naar de persoon die nu financieel voogd is. Ik vermoed dat deze dit ook met alle liefde zou doen. Eventueel met (financiële) ondersteuning door mijn schoonmoeder.
Ik vertrouw er 100% op dat mijn kind daar in een liefdevol warm bad terecht zou komen.

Goed dat jullie er over nadenken.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben vast laten leggen dat de kinderen dan naar mijn zus en mijn zwager gaan. (Uiteraard hebben wij hierbij wel eerst hun toestemming gevraagd.) Ook zou mijn zus bewindvoerder zijn totdat de kinderen meerderjarig zijn. En mogen zij de erfenis aanspreken om grote kosten voor de kinderen te dragen.
redbulletje schreef:
23-10-2019 07:22
Maar had ik een zus gehad dan had ik het ook niet gedaan. Ook niet voor een goede vriendin of nicht.
TO weet blijkbaar al van haar broer dat ie niks met kinderen heeft, dus dring het hem dan niet op. Hij kan ook nu ja zeggen om er vanaf te zijn, maar het is niet juridisch af te dwingen dat hij ze ook daadwerkelijk in huis neemt. Zou dus beter op zoek gaan naar iemand die van kinderen houdt.

Je weet gewoon niet hoe dat is. Om neefjes en nichtjes te hebben. Van je eigen broer en/of zus. Die laat je echt niet zomaar naar een instelling gaan.
MarvelousMrsMaisel schreef:
23-10-2019 21:39
Je weet gewoon niet hoe dat is. Om neefjes en nichtjes te hebben. Van je eigen broer en/of zus. Die laat je echt niet zomaar naar een instelling gaan.
Hier ook geen kinderen.

Maar ik weet niet of ik zomaar mijn 3 nichtjes en neefjes uit hun omgeving zou willen trekken om ze dan maar zelf op te voeden.
Laat staan of ik het aankan. Er is een reden dat ik kinderloos ben en blijf.


Mijn zus kent mij gelukkig :-).
En ik gok dat ze 't al aan haar schoonzus (zus van haar partner) heeft gevraagd - of er toch op rekent dat die het doet - want die is 10 keer capabeler.
En heeft ook nog eens een pedagogisch diploma én woont in de buurt bij de kinderen.


Erken je eigen limieten.
Tenzij het pubers van 16 à 17 zijn die grotendeels "klaar" en opgevoed zijn.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
23-10-2019 07:09
Ik zou toch maar eens overleggen ipv uitgaan van je eigen gelijk. Want a je zus is niet de enige die erover gaat en b ik had ook gezworen dat ik voor mijn zus de beste kandidaat hiervoor was wegens band met de kinderen. Maar zij geeft toch de voorkeur aan onze andere zus die nota bene in t buitenland woont.
Oh ik weet 100% zeker dat mijn zus er zo over denkt en zwager ook (met zijn eigen zus spreekt hij soms een jaar niet en de vrouw van zijn halfbroer kan hij wel schieten). Mijn zus heeft mijn moeder namelijk verteld dat haar dochter gewoon naar ons komt en niet naar oma in een worst case scenario (en dat vond moeder/oma toch wel heel kwetsend destijds maar ze ziet nu ook wel in dat het voor haar een uitputtingsslag zou zijn). Ik zou ook niet willen dat mijn zoon bij een schoonzus van mij terechtkomt (eentje is echt geschift met officieel etiket, de ander is een hele lieve tante maar heeft zelf al tig netwerken nodig om haar eigen kinderen op te voeden en mijn kind is niet het makkelijkste kind).

Ons broertje... als er niemand zou zijn dan zou hij het doen, daar twijfel ik niet aan. Hij zou het echt niet kunnen, neefje of nichtje in een of ander pleegsysteem te laten gaan. En hij zou ook zijn best doen, ook daar geen twijfel aan. Maar hij heeft nu niet bepaald handig werk (horeca) en pas sinds een jaar een stabiele (volwassen) relatie. En die vrouw heeft natuurlijk ook zo haar eigen toekomstideeën. Ik kan dat nog niet echt inschatten. Verder is hij voor de kinderen een pretletter. De ‘Ga je mee naar de Efteling?’ oom. De ‘ik kan geen cadeau bedenken maar je mag één minuut shoppen in de Jamin en ik ga afrekenen’ oom. Bij huilende of bloedende kinderen roept hij onmiddellijk versterking in.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Hier gaan de kinderen naar mijn zus, maar mijn zwanger wordt hun financiële voogd.
We hebben het er met beide over gehad en ze vinden het allebei een mooi oplossing. Al kan het zo maar zijn dat mijn kinderen als nog worden bij bij schoonzus en zwager gaan wonen. Deze wonen om de hoek, maar zijn bewust kind vrij. Wij willen niet zo maar belasten maar hun hebben aangegeven dat ze er wel voor open staat. Mijn zus en schoonzus kunnen het goed vinden en komen er samen wel uit.
MarvelousMrsMaisel schreef:
23-10-2019 21:39
Je weet gewoon niet hoe dat is. Om neefjes en nichtjes te hebben. Van je eigen broer en/of zus. Die laat je echt niet zomaar naar een instelling gaan.
Er is een reden dat ik zelf geen kinderen heb. Ik kan niet tegen fulltime mensen (laat staan kinderen) in mijn leefomgeving. Het zou hoogstwaarschijnlijk leiden tot moord en/of zelfmoord in mijn geval, dus niet zo'n handige optie ;-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven