Wat als jou en je partner wat overkomt

23-10-2019 00:06 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit is een onderwerp waar je eigenlijk niet aan wil denken. Maar stel jullie krijgen een auto ongeluk en alleen de kinderen overleven het. Waar gaan de kinderen dan naar toe...

Je kan denken dat loopt wel los. Er zullen wel familieleden of vrienden zijn die de zorg op zich nemen.

Sommigen laten het vastleggen.

Zelf heb ik echt geen idee waar de kinderen dan terecht kunnen..
Beide ouders zijn op leeftijd en hebben medisch al genoeg.
Schoonzus is een leuke vrouw maar haar partner heeft een onstuimig verleden, we laten de kinderen er nog niet voor een middag achter. Mijn eigen broer is vrijgezel. Heeft wel een eigen huis, goede baan maar is dagelijks in het Cafe te vinden. Hij vindt de kinderen leuk zo lang ze maar niet huilen. Oppassen wil hij niet, hij kent de kinderen alleen van bezoekjes.

In de vriendengroep kan ik me ook niemand bedenken. 2 stellen zijn bewust kinderloos, reizen veel, hebben banen waar ze veel voor weg zijn. Een ander stel heeft zelf al 4 kinderen. Hebben een zorgenkindje waar ze erg druk mee zijn. Zij heeft daardoor haar baan op moeten zeggen.

Buren zijn op leeftijd of hebben we niet echt contact mee op groeten na.

De kinderen zijn nog niet op een leeftijd dat ze zelf vrienden maken. Zijn baby en peuter.

Heb gedacht er zullen wel instanties zijn die een goede plek voor ze vinden, maar dat is ook geen fijne gedachte.
Lalize schreef:
23-10-2019 07:16
Wij komen er niet uit en hebben besloten niets vast te leggen en er op te vertrouwen dat er dan wordt gekeken wat echt het beste is voor de kinderen.
Tot die tijd worden je kinderen ergens geplaatst. Misschien wel apart van elkaar. En kan een getrouwtrek ontstaan tussen familieleden. Je kinderen wonen tijdelijk bij een familielid tot de rechter beslist. Dan moeten ze misschien weer verhuizen. Dit wil je toch niet?!
Onze kinderen gaan naar mijn zwager en schoonzusje. Wij hebben dit vast laten leggen bij de notaris. Ook de financiële afhandeling, dus wie beheert de financiën van onze dochters?Afwikkelen van huis, eigen zaak van mijn man etc.

Vooraf hier een goed gesprek over gehad met zwager en schoonzus en ook met mijn eigen familie ivm 'bezoekregeling', ook aangegeven dat als zij het om welke omstandigheid dan ook niet meer willen zij dit aangegeven en wij opnieuw de stap naar de notaris maken.
Nitflex schreef:
23-10-2019 00:17
Ik heb ook niets met kinderen en pas ook niet op neefjes en nichtjes, en ik ga veel uit. Maar als een broer en vrouw bijvoorbeeld weg zouden vallen en het komt er op aan dat kinderen anders bij instanties zouden moeten worden geplaatst, dan pas ik mijn levensstijl daarvoor drastisch aan. Dus ik zou broer opgeven.

Vrienden vind ik al moeilijker, want voor hen is het wellicht moeilijker om de band met andere familieleden, in feite vreemden voor vrienden, voor de kinderen warm te houden.
Wij hebben het juist andersom gedaan. Toen ik jong was en mijn oudste zus kindjes had zouden wij ze in huis nemen mocht zus en ega iets overkomen. Mijn jongste zusje is door lichamelijke omstandigheden pas heel laat moeder geworden. Nu een tweeling van 5 en een van 8. Toen was ik ook al ouder en we zijn eerlijk geweest. We trekken dat gewoon niet meer. Zij hebben het met zijn broer geregeld. Die broer en zijn vrouw hebben kinderen in de leeftijd van mijn zusje. Mijn man is 50 ik 46 en even 'switchen' naar een heel ander leven gaat niet meer. Je bent minder flexibel, ik heb de zorg voor mijn schoonmoeder. Ineens een gezin hebben kan ik gewoon niet.

De kinderen van oudste zus zijn inmiddels dik in de 20 en samenwonend (die was er op haar 18e al bij ;-)...) en ik kende mijn man ook nog niet. Hij kreeg het dus 'naar binnen geschoven' toen hij een relatie met mij kreeg. Maar zelf heeft hij echt nooit een kinderwens gehad. Dus toen mijn jongste zusje met die vraag kwam werd dat dus een nee.
Mijn moeder wij wonen niet meer in Nederland dus dan zou ons zoontje wel weer terug naar Nederland komen.
watdachtjehiervan schreef:
24-10-2019 07:49
Tot die tijd worden je kinderen ergens geplaatst. Misschien wel apart van elkaar. En kan een getrouwtrek ontstaan tussen familieleden. Je kinderen wonen tijdelijk bij een familielid tot de rechter beslist. Dan moeten ze misschien weer verhuizen. Dit wil je toch niet?!

Maar de kans dat allebei de ouders overlijden is nihil.
cranberryjuice schreef:
24-10-2019 08:35
Maar áls het gebeurt wil je dat duidelijk is wat er moet gebeuren. Een voogd waar ze in huis kunnen of die een plek voor ze gaat zoeken.

Als het niet duidelijk is plaatst de rechter ze in een tijdelijk pleeggezin. En er zijn gevallen bekend waarbij de familie er eindelijk uit was en de rechter oordeelde dat het niet in het belang van de kinderen was om ze weer te verplaatsen en ze bij het pleeggezin liet blijven.

Er komen hele nare kanten boven als er mensen overlijden. Ik heb toen in de tijd dat wezenuitkeringen mijn werk waren, wel eens een terminale moeder aan de lijn gehad die info vroeg en toen ook vertelde dat haar familie de tv en de auto al aan het verdelen waren, maar er nog niemand had gezegd voor haar kinderen te zorgen.
Poezemens84 schreef:
23-10-2019 01:12
Wij hebben geen kinderen en ons is bij de 1e gevraagd om, in geval van overlijden van zus en zwager, voogd te zijn.

Prima.

Inmiddels zijn er meer kinderen dan die ene. Toch wel een ding.
Hier precies hetzelfde. Hier zijn het er inmiddels 5. Is wel wat anders dan 1, 2 of vooruit 3 kinderen.
Wij zouden ze denk ik wel nog steeds opnemen, maar ik vind het wel lastig. Ons eigen leven en dat van onze eigen toekomstige kinderen ook.
Met 2 kinderen kunnen ze makkelijk op sport, dagjes Efteling enzovoorts. Met 7 kinderen wordt dat al een heel ander verhaal.
-
Denk dat je sowieso niet kunt verwachten dat mensen meerdere kinderen opnemen als je het zelf zo bont hebt gemaakt er meer dan 2 te nemen.
Phloxx schreef:
24-10-2019 08:41

Met 2 kinderen kunnen ze makkelijk op sport, dagjes Efteling enzovoorts. Met 7 kinderen wordt dat al een heel ander verhaal.
Met 5 weeskinderen in huis, krijg je van de overheid (SVB) ook een bedrag per maand om voor ze te zorgen. Ligt aan hun leeftijd. Met dat bedrag kom je best een eind om ze te verzorgen, groter huis enzovoort.

Je zou eens aan de ouders kunnen vragen of ze financieel iets geregeld hebben. Een ORV is helemaal niet zo duur en dat zou je zo te horen goed kunnen gebruiken.
Wij zitten hier ook nog mee. Zelf geen broers of zussen en mijn ouders zijn nog niet heel oud, maar of ze nog 1 of 2 kinderen kunnen opvoeden. Schoonouders zijn te oud. Op termijn krijgen wij waarschijnlijk nog zorg voor neefje en nichtje erbij dus we moeten voor 3 of 4 kinderen een alternatief zoeken wat best lastig. We hopen dat andere schoonzus dat op haar neemt, maar dat moeten we nog bespreken. Op dit moment is zij vrijgezel dus zou wel een heel ander leven krijgen.
cranberryjuice schreef:
24-10-2019 08:35
Klopt. Maar het is maar een kleine moeite om iets vast te leggen.
Dropdrop schreef:
24-10-2019 09:10
Met 5 weeskinderen in huis, krijg je van de overheid (SVB) ook een bedrag per maand om voor ze te zorgen. Ligt aan hun leeftijd. Met dat bedrag kom je best een eind om ze te verzorgen, groter huis enzovoort.

Je zou eens aan de ouders kunnen vragen of ze financieel iets geregeld hebben. Een ORV is helemaal niet zo duur en dat zou je zo te horen goed kunnen gebruiken.
Het gaat niet om financieel. We hebben beiden een goede baan en gaan dit jaar verhuizen naar een groot huis met een stuk grond. Dus ook daar geen problemen. Maar ik zou gewoon niet weten hoe ik het logistiek rond moet krijgen om 7 kinderen op de muziek, zwem, voetbal en hockeyles te krijgen, laat staan 7 kinderen in de gaten houden op vakanties en met dagjes weg/Efteling/op de skipiste tijdens vakantie/whatever.
-
Phloxx schreef:
24-10-2019 09:59
We hebben beiden een goede baan en gaan dit jaar verhuizen naar een groot huis met een stuk grond. Dus ook daar geen problemen. Maar ik zou gewoon niet weten hoe ik het logistiek rond moet krijgen om 7 kinderen op de muziek, zwem, voetbal en hockeyles te krijgen, laat staan 7 kinderen in de gaten houden op vakanties en met dagjes weg/Efteling/op de skipiste tijdens vakantie/whatever.
Dat zou zeker voor je eigen kinderen ook heel erg wennen worden. Je kunt voor dat wezengeld wel een nanny in kunnen huren, maar dan nog.... kinderen zullen snel zelfstandig worden.

Nou gelukkig is de kans heeeel klein en je kunt toch niet plannen voor wat er gaat gebeuren, want het zal altijd weer anders zijn...
Ik heb er zelf al vijf, kinderen. Inmiddels drie uitwonend/studerend. Komt het zover dat er vier van mijn zus bijkomen overleef ik dat ook wel. Het grote voordeel is dat we er allemaal al aan gewend zijn, grote en drukke gezinnen. Ik en mijn kinderen en zus/zwager en hun kinderen. En voorheen werkte ik nog fulltime (man ook), nu hij er niet meer is werk ik helemaal niet meer. Tijd genoeg om te (ver)zorgen, taxichauffeur spelen en zo. Al zal dat met de behoorlijke zelfstandigheid van mijn twee jongsten wel weer even wennen worden, jongere kinderen in huis. Daarnaast ben ik nu een stukje ouder dan toen we ze zelf nog veel kleiner hadden. Maar goed, ik zou ze als het gebeurt toch echt allemaal hierheen halen.

Je kunt van alles bedenken maar je neemt je beslissingen gebaseerd op de situatie van dat moment. Met in je achterhoofd de gedachte dat het waarschijnlijk toch nooit nodig gaat zijn. Dus er weer eens op terugkomen en het er over hebben gebeurt vaak niet meer. Zou misschien beter zijn. Maar aan de andere kant, op zo’n moment heb je sowieso geen keuze. Je zult ermee moeten dealen. Hoe moeilijk ook.
Ik zorg al jaren voor de 2 dochters van overleden vrienden. Ze waren 3 en 18 maanden toen hun ouders dood gingen. En onze kinderen ook in die leeftijd.

Dat hadden we van te voren vast laten leggen bij de notaris, en zoals het gegaan is was ook de beste oplossing. En we zouden het zo weer doen.

Het hoort bij de verantwoording van ouders zijn, dat je ook voor een oplossing zorgt, mocht je er niet meer zijn.

Nu zijn alle kinderen( bijna) volwassen. En we hebben altijd een oplossing gehad, met vrienden.
Ik ben alleenstaand, dochter is van een (bekende) donor. Ik heb mijn broer aangewezen als voogd mocht ik komen te overlijden. De kans dat hij er op dat moment voor kiest zelf de zorg op zich te nemen acht ik niet groot (maar ik zou hem er wel mee vertrouwen). Ik heb hem gevraagd er dan voor te zorgen dat ze liefdevol en goed terecht komt. En of dat bij mijn ex-schoonzus is, mijn broer, de donor of een vriendin is een besluit voor dan.
Ik ben overigens wel de voogd van de kleine kinderen van mijn beste vriend. Hij komt uit een groot gezin. Al zijn broers hebben ook kinderen. Hij is heel christelijk overigens. Het is niet de bedoeling dat ik de kinderen in huis neem. Want hij wil dat ze christelijk opgevoed worden en daar kan ik niet in mee gaan, want ik ben zelf atheïst. Maar mijn taak is simpelweg het coördineren van het hele gebeuren. Objectief kijken bij welk van zijn vier broers of haar drie zussen de kinderen het beste thuis zouden zijn. Dit zodat heibel in beide families voorkomen wordt.
rosings schreef:
24-10-2019 11:07
Ik ben alleenstaand, dochter is van een (bekende) donor. Ik heb mijn broer aangewezen als voogd mocht ik komen te overlijden. De kans dat hij er op dat moment voor kiest zelf de zorg op zich te nemen acht ik niet groot (maar ik zou hem er wel mee vertrouwen). Ik heb hem gevraagd er dan voor te zorgen dat ze liefdevol en goed terecht komt. En of dat bij mijn ex-schoonzus is, mijn broer, de donor of een vriendin is een besluit voor dan.
Waarom neem je dat besluit zelf niet?
Mijn zus en ik hebben onderling afgesproken dat mocht er met hen of met ons wat gebeuren, de kinderen bij de ander terecht kunnen. Heel fijn om dat wel eens besproken te hebben. Mijn dochter is echt gek op mijn zus en haar kinderen en andersom ook. Overigens hebben we het nog nergens officieel laten vastleggen. Dit is tzt wel de bedoeling.
24-10-2019 11:31
Waarom neem je dat besluit zelf niet?
Omdat ik niet weet wanneer ik doodga en wat op dat moment de beste plek is? Dochter is nu 2, binnen nu en 16 jaar zal er nog al wat veranderen in mijn, haar en alle mogelijke opvangers leven. Ik ga niet nu A vragen en over een tijdje zeggen: Hey A, laat maar hoor, als ik nu kassiewijle ga dan gaat ze naar B!
JobEva schreef:
24-10-2019 11:02
Ik zorg al jaren voor de 2 dochters van overleden vrienden. Ze waren 3 en 18 maanden toen hun ouders dood gingen. En onze kinderen ook in die leeftijd.

Dat hadden we van te voren vast laten leggen bij de notaris, en zoals het gegaan is was ook de beste oplossing. En we zouden het zo weer doen.

Het hoort bij de verantwoording van ouders zijn, dat je ook voor een oplossing zorgt, mocht je er niet meer zijn.

Nu zijn alle kinderen( bijna) volwassen. En we hebben altijd een oplossing gehad, met vrienden.
Wat heftig zeg.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
rosings schreef:
24-10-2019 11:46
Omdat ik niet weet wanneer ik doodga en wat op dat moment de beste plek is? Dochter is nu 2, binnen nu en 16 jaar zal er nog al wat veranderen in mijn, haar en alle mogelijke opvangers leven. Ik ga niet nu A vragen en over een tijdje zeggen: Hey A, laat maar hoor, als ik nu kassiewijle ga dan gaat ze naar B!
Waarom niet? Je kiest toch wat nu de beste oplossing is en als er iets aan de situatie verandert dan pas je het aan.
Nu laat je haar bij iemand waarvan je bijna zeker weet dat hij de opvoeding niet opzich gaat nemen.
Ik heb geen kinderen, nooit gewild, maar als ik voor de kinderen van familie of goede vrienden zou moeten zorgen dan zou ik dat met alle liefde doen.
Cum non tum age
24-10-2019 13:07
Waarom niet? Je kiest toch wat nu de beste oplossing is en als er iets aan de situatie verandert dan pas je het aan.
Nu laat je haar bij iemand waarvan je bijna zeker weet dat hij de opvoeding niet opzich gaat nemen.
Ik leg de verantwoordelijkheid voor mijn dochter bij de persoon die ik 100÷ vertrouw om een goede keuze te maken. Dat hij haar niet zelf zal opvoeden vind ik daar in minder belangrijk. In mijn leven,met mijn familie en omstandigheden vind ik dit de beste oplossing.
Wij hebben het vast laten leggen: dochter gaat naar mijn zus. En andersom ook: haar zoon komt bij ons.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven