Wat als jou en je partner wat overkomt

23-10-2019 00:06 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit is een onderwerp waar je eigenlijk niet aan wil denken. Maar stel jullie krijgen een auto ongeluk en alleen de kinderen overleven het. Waar gaan de kinderen dan naar toe...

Je kan denken dat loopt wel los. Er zullen wel familieleden of vrienden zijn die de zorg op zich nemen.

Sommigen laten het vastleggen.

Zelf heb ik echt geen idee waar de kinderen dan terecht kunnen..
Beide ouders zijn op leeftijd en hebben medisch al genoeg.
Schoonzus is een leuke vrouw maar haar partner heeft een onstuimig verleden, we laten de kinderen er nog niet voor een middag achter. Mijn eigen broer is vrijgezel. Heeft wel een eigen huis, goede baan maar is dagelijks in het Cafe te vinden. Hij vindt de kinderen leuk zo lang ze maar niet huilen. Oppassen wil hij niet, hij kent de kinderen alleen van bezoekjes.

In de vriendengroep kan ik me ook niemand bedenken. 2 stellen zijn bewust kinderloos, reizen veel, hebben banen waar ze veel voor weg zijn. Een ander stel heeft zelf al 4 kinderen. Hebben een zorgenkindje waar ze erg druk mee zijn. Zij heeft daardoor haar baan op moeten zeggen.


Buren zijn op leeftijd of hebben we niet echt contact mee op groeten na.

De kinderen zijn nog niet op een leeftijd dat ze zelf vrienden maken. Zijn baby en peuter.

Heb gedacht er zullen wel instanties zijn die een goede plek voor ze vinden, maar dat is ook geen fijne gedachte.
Alle reacties Link kopieren
Een aantal van jullie schrijft dat je ook een overlijdensrisicoverzekering hebt afgesloten om degenen die de kinderen na jullie overlijden opvangen niet in financiële moeilijkheden te brengen.

Zoiets willen wij ook doen. Maar waar wij niet helemaal uitkomen is voor welk bedrag je zoiets zou moeten doen. Iemand hier een idee bij? Wij hebben 2 kinderen van nu 4 en 1,5 jaar oud.
noa schreef:
24-10-2019 13:09
Ik heb geen kinderen, nooit gewild, maar als ik voor de kinderen van familie of goede vrienden zou moeten zorgen dan zou ik dat met alle liefde doen.
Ja, hier net zo hoor.
Man en ik hebben nooit de behoefte gehad om zelf kinderen op de wereld te zetten,
Maar kinderen van familie en vrienden zijn van harte welkom, als ze ons nodig hebben.
Ik heb mijn schoonmoeder en zusje opgegeven als voogden Ik hoop dat zij in zo'n situatie in goede vrede tot een juiste oplossing kunnen komen. Ik weet dat mijn zusje nooit zomaar de voogdij op zou eisen als zij denkt dat de kinderen beter af zijn bij mijn schoonouders. Wij hebben dat ook samen besproken. Maar ik wil wel dat zij ook mee kan beslissen in het belang van de kids.
Alle reacties Link kopieren
eenhoorn schreef:
24-10-2019 13:24
Een aantal van jullie schrijft dat je ook een overlijdensrisicoverzekering hebt afgesloten om degenen die de kinderen na jullie overlijden opvangen niet in financiële moeilijkheden te brengen.

Zoiets willen wij ook doen. Maar waar wij niet helemaal uitkomen is voor welk bedrag je zoiets zou moeten doen. Iemand hier een idee bij? Wij hebben 2 kinderen van nu 4 en 1,5 jaar oud.
Het ligt er ook aan wat je kunt missen en wat je wil bekostigen. Hoeveel komt er vrij als jullie huis verkocht wordt?

Wordt het een ORV alleen als jullie beide overlijden? Dus alleen voor de kinderen en die vervalt als ze 18 worden? Die zijn het goedkoopste.

Of wil je ook geld als 1 van jullie eerst overlijdt? Kunnen jullie zonder elkaar het huis betalen? Hoeveel heb je nodig als erfenis van je partner om je levensstandaard voort te zetten?
Alle reacties Link kopieren
Dropdrop schreef:
24-10-2019 14:01
Het ligt er ook aan wat je kunt missen en wat je wil bekostigen. Hoeveel komt er vrij als jullie huis verkocht wordt?

Wordt het een ORV alleen als jullie beide overlijden? Dus alleen voor de kinderen en die vervalt als ze 18 worden? Die zijn het goedkoopste.

Of wil je ook geld als 1 van jullie eerst overlijdt? Kunnen jullie zonder elkaar het huis betalen? Hoeveel heb je nodig als erfenis van je partner om je levensstandaard voort te zetten?
Wij hebben geen koophuis en redden het beiden financieel goed als één van ons komt te overlijden. Het gaat vooral om de situatie dat wij beiden overlijden en de kinderen bij iemand anders ondergebracht worden. Diegene zouden we graag financieel ondersteunen om onze kinderen groot te brengen. Maar wat voor bedrag moet je dan verzekeren?
Alle reacties Link kopieren
eenhoorn schreef:
24-10-2019 13:24
Een aantal van jullie schrijft dat je ook een overlijdensrisicoverzekering hebt afgesloten om degenen die de kinderen na jullie overlijden opvangen niet in financiële moeilijkheden te brengen.

Zoiets willen wij ook doen. Maar waar wij niet helemaal uitkomen is voor welk bedrag je zoiets zou moeten doen. Iemand hier een idee bij? Wij hebben 2 kinderen van nu 4 en 1,5 jaar oud.
Bij ons komt het huis vrij en daarnaast heb we nog een extra verzekering.
Alle reacties Link kopieren
Cranberyjuice: Je schrijft dat je zoontje zeker terug naar Nederland zou gaan.... Dat is niet bij ieder land zo.... Ik woon in Zwitserland, en mijn kinderen blijven tot ze volwassen zijn onder bescherming van de Zwitserse staat. Die kijken ook of de kinderen het goed hebben daar waar ze geplaatst worden.


Ik heb in het begin alle rekeningen moeten laten zien, en heb tot de meisjes 18 zijn regelmatig bezoek van de gemeente waar ik woon. En dat vind ik ook helemaal goed....
lemoos2 schreef:
24-10-2019 00:13
Oh ik weet 100% zeker dat mijn zus er zo over denkt en zwager ook (met zijn eigen zus spreekt hij soms een jaar niet en de vrouw van zijn halfbroer kan hij wel schieten). Mijn zus heeft mijn moeder namelijk verteld dat haar dochter gewoon naar ons komt en niet naar oma in een worst case scenario (en dat vond moeder/oma toch wel heel kwetsend destijds maar ze ziet nu ook wel in dat het voor haar een uitputtingsslag zou zijn). Ik zou ook niet willen dat mijn zoon bij een schoonzus van mij terechtkomt (eentje is echt geschift met officieel etiket, de ander is een hele lieve tante maar heeft zelf al tig netwerken nodig om haar eigen kinderen op te voeden en mijn kind is niet het makkelijkste kind).

Ons broertje... als er niemand zou zijn dan zou hij het doen, daar twijfel ik niet aan. Hij zou het echt niet kunnen, neefje of nichtje in een of ander pleegsysteem te laten gaan. En hij zou ook zijn best doen, ook daar geen twijfel aan. Maar hij heeft nu niet bepaald handig werk (horeca) en pas sinds een jaar een stabiele (volwassen) relatie. En die vrouw heeft natuurlijk ook zo haar eigen toekomstideeën. Ik kan dat nog niet echt inschatten. Verder is hij voor de kinderen een pretletter. De ‘Ga je mee naar de Efteling?’ oom. De ‘ik kan geen cadeau bedenken maar je mag één minuut shoppen in de Jamin en ik ga afrekenen’ oom. Bij huilende of bloedende kinderen roept hij onmiddellijk versterking in.
Ik begrijp wel wat je bedoeld hoor. Toch kan een mens veranderen. Van inzicht, van levenswijze, van leefsituatie etc. Wat nu is kan veranderen. Ook kan iemand ondanks pret-oom of pret-tante zijn zonder andere capaciteiten ihkv opvoeding nog steeds een betere optie zijn dan een tehuis of pleeggezin elders. Wat niet wegneemt dat iedereen zijn eigen keuze kan maken voor zover dat lukt.

Overigens kan het ook andersom zijn, die ontwikkeling. Van uitermate geschikt naar hartstikke onacceptabel. Daarom is het verstandig dit soort dingen van tijd tot tijd te herijken.
redbulletje schreef:
24-10-2019 09:03
Denk dat je sowieso niet kunt verwachten dat mensen meerdere kinderen opnemen als je het zelf zo bont hebt gemaakt er meer dan 2 te nemen.
Redbulletje, je mening mbt het in huis nemen van neven en nichtjes kan ik volgen. Namelijk dat dat voor jou not done zou zijn. Prima, beter eerlijk, duidelijk en direct in deze. Echter je reactie nu over kinderen (meer dan 2) vind ik dan wel weer way to much. Dat kan wel wat vriendelijker. Net zo min als jij je laat opdringen anderen in huis te dulden, zo moet jij anderen niet jouw mening mbt kinderen opdringen. Weinig sympathiek vind ik die manier waarop je dat nu doet.
Ttroeteltje schreef:
25-10-2019 07:57
Redbulletje, je mening mbt het in huis nemen van neven en nichtjes kan ik volgen. Namelijk dat dat voor jou not done zou zijn. Prima, beter eerlijk, duidelijk en direct in deze. Echter je reactie nu over kinderen (meer dan 2) vind ik dan wel weer way to much. Dat kan wel wat vriendelijker. Net zo min als jij je laat opdringen anderen in huis te dulden, zo moet jij anderen niet jouw mening mbt kinderen opdringen. Weinig sympathiek vind ik die manier waarop je dat nu doet.
Dat mag je vinden, maar ik denk dat er weinig mensen op zitten te wachten op een stapel kinderen in huis te moeten nemen omdat de ouders niet willen dat ze afzonderlijk geplaatst worden. De gemiddelde mens is er niet op ingesteld om met zoveel kinderen in een huis te leven, laat staan andermans kinderen. En wellicht hebben ze er zelf ook al 1 of 2, dus dan is het wel helemaal fullhouse. En voor een (ongewild) kinderloze is het gelijk een hele invasie. Het is gewoon veel moeilijker dan een enig kind lijkt mij.
Alle reacties Link kopieren
cranberryjuice schreef:
24-10-2019 08:35
Maar de kans dat allebei de ouders overlijden is nihil.

Onzin. De kans is kléin, maar niet nihil.
Nihil is 0, of niets.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Natuurlijk, en ik schreef ook al dat ik jouw mening echt kan volgen. Zelf heb ik heel bewust 1 kind, en dat vind ik soms al best moeilijk. Heel eerlijk, het ouderschap is niet altijd easy of leuk en er zijn mensen die bewust kiezen voor 1 of geen kinderen. Helemaal prima. Hoeft ook niemand zich mee te bemoeien, ieder zijn ding.

Dat jij weer zo hamert of 1 of 2 of meer kinderen en dat zo negatief omschrijft vind ik onprettig. Gewoon mijn gevoel erbij.

Iemand die resoluut zegt dat hij of zij geen kinderen opvangt vind ik helemaal acceptabel. Het voortborduren op een bepaalde manier niet.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
25-10-2019 08:04
Dat mag je vinden, maar ik denk dat er weinig mensen op zitten te wachten op een stapel kinderen in huis te moeten nemen

Niemand zit erop te hopen dat geliefden dood gaan en dat jij dan voor hun getraumatiseerde kinderen kunt zorgen. Anders was ik wel pleegouder geworden en had ik mijn huis al vol. Maar je doet het gewoon. Omdat het leven soms gebeurtenissen uitdeelt en je daar je plannen op aanpast.
Naar je beste kunnen, omdat je van hun houdt, van hun ouders houdt en omdat je vindt dat jij ze het beste perspectief kunt bieden


omdat de ouders niet willen dat ze afzonderlijk geplaatst worden.

Ouders zijn dood hebben niet veel te willen. De algemene en wetenschappelijk bewezen overtuiging is dat je broers en zussen secundair traumatiseert als ze niet samen op laat groeien en aangezien je het beste met al hun kinderen voor hebt doe je dat

Het is gewoon veel moeilijker dan een enig kind lijkt mij.

Duh. Maar niet iedereen die moeilijkheden tegenkomt trekt zijn handen eraf.
Dropdrop schreef:
25-10-2019 08:26
Niemand zit erop te hopen dat geliefden dood gaan en dat jij dan voor hun getraumatiseerde kinderen kunt zorgen. Anders was ik wel pleegouder geworden en had ik mijn huis al vol. Maar je doet het gewoon. Omdat het leven soms gebeurtenissen uitdeelt en je daar je plannen op aanpast.
Naar je beste kunnen, omdat je van hun houdt, van hun ouders houdt en omdat je vindt dat jij ze het beste perspectief kunt bieden


Ouders zijn dood hebben niet veel te willen. De algemene en wetenschappelijk bewezen overtuiging is dat je broers en zussen secundair traumatiseert als ze niet samen op laat groeien en aangezien je het beste met al hun kinderen voor hebt doe je dat


Duh. Maar niet iedereen die moeilijkheden tegenkomt trekt zijn handen eraf.
Als het ten koste gaat van je eigen mentale gezondheid en leven is het beter om er juist wel je handen vanaf te trekken. Er zijn zat mensen geschikter die ongewild kinderloos zijn bijv die dankbaar zouden zijn als ze een paar kinderen in de schoot geworpen krijgen van wie de ouders helaas te jong gestorven zijn.
Ttroeteltje schreef:
25-10-2019 08:09
Natuurlijk, en ik schreef ook al dat ik jouw mening echt kan volgen. Zelf heb ik heel bewust 1 kind, en dat vind ik soms al best moeilijk. Heel eerlijk, het ouderschap is niet altijd easy of leuk en er zijn mensen die bewust kiezen voor 1 of geen kinderen. Helemaal prima. Hoeft ook niemand zich mee te bemoeien, ieder zijn ding.

Dat jij weer zo hamert of 1 of 2 of meer kinderen en dat zo negatief omschrijft vind ik onprettig. Gewoon mijn gevoel erbij.

Iemand die resoluut zegt dat hij of zij geen kinderen opvangt vind ik helemaal acceptabel. Het voortborduren op een bepaalde manier niet.
Jij kan er dus één nét aan. Zou jij dan één of meer kinderen van een sibling erbij nemen waardoor je kopje onder gaat?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
25-10-2019 09:23
Als het ten koste gaat van je eigen mentale gezondheid en leven is het beter om er juist wel je handen vanaf te trekken. Er zijn zat mensen geschikter die ongewild kinderloos zijn bijv die dankbaar zouden zijn als ze een paar kinderen in de schoot geworpen krijgen van wie de ouders helaas te jong gestorven zijn.
Waar zijn die mensen dan? Altijd pleegouders tekort en adoptie ouders willen baby's. De weeshuizen van de wereld zitten vol met oudere kinderen. Als iemand 2 of 3 oudere broers en zussen, zou willen adopteren, is diegene als eerste aan de beurt.
redbulletje schreef:
25-10-2019 08:04
Dat mag je vinden, maar ik denk dat er weinig mensen op zitten te wachten op een stapel kinderen in huis te moeten nemen omdat de ouders niet willen dat ze afzonderlijk geplaatst worden. De gemiddelde mens is er niet op ingesteld om met zoveel kinderen in een huis te leven, laat staan andermans kinderen. En wellicht hebben ze er zelf ook al 1 of 2, dus dan is het wel helemaal fullhouse. En voor een (ongewild) kinderloze is het gelijk een hele invasie. Het is gewoon veel moeilijker dan een enig kind lijkt mij.
Ik zou het met liefde doen. Heb er zelf twee en zou de twee kinderen van vrienden er zo bij doen. Zou ik niet over twijfelen.
Ons huis wordt volledig afbetaald als we beiden komen te overlijden. Verder hebben we ons spaargeld etc maar dat varieert wel een beetje.

Het is wel de bedoeling dat onze voogd in ons huis gaat wonen overigens. Dat weet hij ook.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een voogd aangewezen die niet per se de kinderen in huis hoeft te nemen. De voogd beoordeelt op dat moment wat de beste oplossing is. Broers en zussen die nu geschikt zijn zijn dat over 10 jaar misschien niet meer en andersom. Mijn/zijn ouders hebben we daarin uitgesloten omdat we juist graag zouden zien dat zij in zo’n heftige situatie dezelfde opa/oma-rol blijven vervullen.
Alle reacties Link kopieren
M'n beste vriendin en haar man zijn officieel voogd voor onze zoon.. Nog steeds heel blij mee!!
redbulletje schreef:
25-10-2019 08:04
Dat mag je vinden, maar ik denk dat er weinig mensen op zitten te wachten op een stapel kinderen in huis te moeten nemen omdat de ouders niet willen dat ze afzonderlijk geplaatst worden. De gemiddelde mens is er niet op ingesteld om met zoveel kinderen in een huis te leven, laat staan andermans kinderen. En wellicht hebben ze er zelf ook al 1 of 2, dus dan is het wel helemaal fullhouse. En voor een (ongewild) kinderloze is het gelijk een hele invasie. Het is gewoon veel moeilijker dan een enig kind lijkt mij.
Wat een nare reactie. Je schuift in alle topics over kinderen niet onder stoelen of banken dat je er echt een grote hekel aan hebt. Waarom blijf je daar steeds reageren en kwetsende opmerkingen maken?

Ik zou er echt niet over twijfelen om mijn 3 neefjes in huis te nemen mocht dat nodig zijn. Makkelijk? Nee vast niet maar dan zullen we roeien met de riemen die we hebben.
Waar 4 kinderen kunnen eten kunnen er ook 7 aan tafel.
redbulletje schreef:
25-10-2019 09:24
Jij kan er dus één nét aan. Zou jij dan één of meer kinderen van een sibling erbij nemen waardoor je kopje onder gaat?
Heel eerlijk, ik zou daar echt heel hard over na moeten denken.
Ik heb zelf geen broers of zussen. Wel een schoonzus met 3 kinderen. 3 kinderen! Dat is nogal wat. 1 zou ik misschien wel doen, echter 3. Ik zie het mezelf inderdaad niet doen.
Overigens is het niet zo dat wij de enige partij zijn die opvang zou kunnen geven. Er zijn vanuit andere gezin, familie van partner van schoonzus, velen die mogelijk in aanmerking zouden kunnen komen. Daar zeer groot gezin en goede verstandhoudingen.
anoniem_63b6a03408332 wijzigde dit bericht op 25-10-2019 14:37
2.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Buttervlaai schreef:
25-10-2019 10:12
Wij hebben een voogd aangewezen die niet per se de kinderen in huis hoeft te nemen. De voogd beoordeelt op dat moment wat de beste oplossing is. Broers en zussen die nu geschikt zijn zijn dat over 10 jaar misschien niet meer en andersom. Mijn/zijn ouders hebben we daarin uitgesloten omdat we juist graag zouden zien dat zij in zo’n heftige situatie dezelfde opa/oma-rol blijven vervullen.
Hier precies hetzelfde geregeld, al hebben wij 2 voogden :)
Een baksteen is nooit alleen
Alle reacties Link kopieren
Buttervlaai schreef:
25-10-2019 10:12
Wij hebben een voogd aangewezen die niet per se de kinderen in huis hoeft te nemen. De voogd beoordeelt op dat moment wat de beste oplossing is. Broers en zussen die nu geschikt zijn zijn dat over 10 jaar misschien niet meer en andersom. Mijn/zijn ouders hebben we daarin uitgesloten omdat we juist graag zouden zien dat zij in zo’n heftige situatie dezelfde opa/oma-rol blijven vervullen.
Zo hebben wij het ook geregeld. Volgens mij kan dat ook niet anders. In de huidige situatie zou zij (1 van mijn zussen) in ons huis komen wonen en zelf voor de kinderen zorgen.

Onze ouders zijn geen optie (schoonouders zijn al in de 70 en mijn ouders zijn geen geschikte opvoeders). Er zijn nog meer broers en zussen, maar wij hebben heel bewust de verantwoordelijkheid voor deze beslissing bij deze zus gelegd.
Poezemens84 schreef:
23-10-2019 01:12
Wij hebben geen kinderen en ons is bij de 1e gevraagd om, in geval van overlijden van zus en zwager, voogd te zijn.

Prima.

Inmiddels zijn er meer kinderen dan die ene. Toch wel een ding.

Dit vind ik ook lastig. Mijn zus en zwager hebben toegezegd mijn oudste in huis te nemen. Inmiddels is er ook een tweede bij. En stel dat mijn zus zelf ook kinderen krijgt, hoeveel kun/mag je van familie verwachten...
Lastig!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven