Wat betekent voor jullie balans tussen werk en gezin?

21-11-2020 14:44 403 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de serie 'Waarom werken vrouwen niet? wordt aangekaart dat een groot deel van de vrouwen in Nederland parttime werkt, terwijl dat in andere landen helemaal niet zo gebruikelijk is.

Mede naar aanleiding hiervan, maar ook door onze eigen zoektocht naar balans, ben ik benieuwd wat balans nou bij andere gezinnen inhoudt?
Heb je die gevonden? Blijft het een eeuwige zoektocht?
De balans is er hier wel. Nu nog het schuldgevoel. Want ze blijven maar aangeven dat ze het niet leuk vinden als ik moet werken (op papier 36 uur, in de praktijk meestal 40 uur)
LauraRoar schreef:
23-11-2020 07:16
De balans is er hier wel. Nu nog het schuldgevoel. Want ze blijven maar aangeven dat ze het niet leuk vinden als ik moet werken (op papier 36 uur, in de praktijk meestal 40 uur)

Vragen ze dat ook aan hun vader? Zo nee, ook met je kinderen kun je een goed gesprek voeren.

Hoezo vinden kinderen dat niet leuk? Hoezo denken ze dat het een optie is dat moeders niet werken? Hoe zijn die ideeën bij hen terecht gekomen?
elein schreef:
22-11-2020 22:31
Als jij gebeld wordt voor dingen niet alsnog antwoord geven, maar ook echt zeggen: Sorry ik zit middenin een vergadering, wil je Henk even bellen? of: Geen idee! Bel Henk!

Als bv school prima zou moeten weten wie er wanneer gebeld zou moeten worden is dat prima.

Als 'juf' baal ik hier vaak van. Er zitten nog 20+ kinderen in de klas en wil ik geen twee of meer belletjes hoeven plegen om een ziek kind naar huis te krijgen. Neem dan gewoon niet op, dan ben ik geen partij in jullie strijd om de verdeling.
Andersom schreef:
23-11-2020 07:23
Vragen ze dat ook aan hun vader? Zo nee, ook met je kinderen kun je een goed gesprek voeren.

Hoezo vinden kinderen dat niet leuk? Hoezo denken ze dat het een optie is dat moeders niet werken? Hoe zijn die ideeën bij hen terecht gekomen?
Nee, ze zeggen het helaas nooit tegen hun vader. Die werkt 28-32 uur, varieert een beetje per week hoeveel uur. Het gedoe erover is begonnen tijdens de eerste lockdown in maart. Toen vonden ze het zo gezellig dat we allemaal thuis waren (ik ben in 2019 voor werk veel naar het buitenland geweest ook). Sindsdien ben ik ook minder gaan werken, maar ik moet nog steeds af en toe weg naar opdrachtgevers (ben zzp’er). En dat wordt zelden zonder enig gemopper geaccepteerd.

Aangezien ze bijna 5 en 3 zijn, weet ik nog niet in hoeverre ik daar echt een gesprek met ze over kan hebben. Maar ik vind het wel echt vervelend soms, want ik voel me tekort schieten.
anoniem_667969d00e896 wijzigde dit bericht op 23-11-2020 07:36
0.21% gewijzigd
Kaaaaaaaatje schreef:
22-11-2020 21:45
Maar al met al is het wel duidelijk dat behalve Pejeka iedereen de jaren 50 achter zich heeft gelaten qua huishoudelijke standaard.

Ik ben wel benieuwd of iemand nog tips heeft om die derde shift weer meer bij mijn vent te krijgen.

Vul op het inschrijfformulier op school niet jouw mailadres in maar maak een adres zoals: kinderenjanssen@hotmaiil.com. Zorg dat je beiden die mail kunt lezen en ook werkelijk leest en verdeel de taken over vaste dagen/domeinen etc.
Andersom schreef:
23-11-2020 07:29
Als bv school prima zou moeten weten wie er wanneer gebeld zou moeten worden is dat prima.

Als 'juf' baal ik hier vaak van. Er zitten nog 20+ kinderen in de klas en wil ik geen twee of meer belletjes hoeven plegen om een ziek kind naar huis te krijgen. Neem dan gewoon niet op, dan ben ik geen partij in jullie strijd om de verdeling.

Daarom staat mijn partner als eerste ouder/nummer op de formulieren.

En toch werd ik altijd als eerste gebeld. Helaas dan verwijs ik toch naar hem. Hij is op de 2 scholen van de kinderen nog nooit als eerste gebeld.

Ben benieuwd wie de middelbare belt als wat met de oudste is, daar heb ik nog geen ervaring mee. Ook daar staat hij als contactouder 1.
LauraRoar schreef:
23-11-2020 07:35
Nee, ze zeggen het helaas nooit tegen hun vader. Die werkt 28-32 uur, varieert een beetje per week hoeveel uur. Het gedoe erover is begonnen tijdens de eerste lockdown in maart. Toen vonden ze het zo gezellig dat we allemaal thuis waren (ik ben in 2019 voor werk veel naar het buitenland geweest ook). Sindsdien ben ik ook minder gaan werken, maar ik moet nog steeds af en toe weg naar opdrachtgevers (ben zzp’er). En dat wordt zelden zonder enig gemopper geaccepteerd.

Aangezien ze bijna 5 en 3 zijn, weet ik nog niet in hoeverre ik daar echt een gesprek met ze over kan hebben. Maar ik vind het wel echt vervelend soms, want ik voel me tekort schieten.
Je kan gewoon zeggen dat mama net als papa gewoon moet en gaat werken en je er verder niets van aantrekken, Ergens zit dat schuldzaadje er in en kinderen hebben dat heus wel door.
LauraRoar schreef:

Ook op die leeftijd kun je uitleggen dat boodschappen en cadeautjes en leuke dingen geld kosten en dat werken geld oplevert.

Misschien zichtbaar maken door het met echt geld voor te doen. Thuiskomen uit je werk met een paar biljetten en die met de kinderen besteden in de supermarkt etc.
Luci_Mster2 schreef:
23-11-2020 07:40
Daarom staat mijn partner als eerste ouder/nummer op de formulieren.

En toch werd ik altijd als eerste gebeld. Helaas dan verwijs ik toch naar hem. Hij is op de 2 scholen van de kinderen nog nooit als eerste gebeld.

Ben benieuwd wie de middelbare belt als wat met de oudste is, daar heb ik nog geen ervaring mee. Ook daar staat hij als contactouder 1.

Maar dan heb je een punt. Als ik contactpersoon 1 bel, en er wordt opgenomen en doorverwezen dan denk ik: regel dat dan effe zelf.
Andersom schreef:
23-11-2020 07:44
Ook op die leeftijd kun je uitleggen dat boodschappen en cadeautjes en leuke dingen geld kosten en dat werken geld oplevert.

Misschien zichtbaar maken door het met echt geld voor te doen. Thuiskomen uit je werk met een paar biljetten en die met de kinderen besteden in de supermarkt etc.
Gaat papa dan hetzelfde doen?
Toch zie ik dat vrouwen ook gewoon vaak van alles zelf willen regelen. Traktaties, kadootjes, partijtjes, kleren voor de fotograaf kiezen. Zij kunnen dat beter en sneller (vinden ze) maar wel zeuren dat vader minder doet.
Zelfde voor het huishouden het moet een speciale manier (moeders manier) en daar hebben mannen geen zin in. Wat logisch is want dezelfde vrouwen willen het ook niet op de buurvrouws manier.
Ik zie alleen maar dat als de moeder het niet doet, het gewoon nier gebeurt. Dat is niet erg als het om de tekening voor de bso-juf is die veertig jaar in dienst is, maar dat is wel erg als het gaat om het vullen van een schoen. Dus wegen sommige moeders per situatie af in hoeverre ze zich aan de taak kunnen onttrekken: alleen vragen of vader het doet en daarna niets? Vragen en helpen herinneren? Vragen, helpen herinneren en ‘s ochtends in alle vroegte nog even checken of er echt iets in zit? Of gewoon helemaal geen initiatief nemen en kijken wat er gebeurt? Alles anders dan het laatste kost mentale energie, planwerk en regelwerk. En als de ervaring leert dat het laatste geen optie is, is het zoveel makkelijker om ook de handeling zelf maar te doen dat het niet zo gek is dat vrouwen eieren voor hun geld kiezen.
Lafae schreef:
23-11-2020 08:45
Ik zie alleen maar dat als de moeder het niet doet, het gewoon nier gebeurt. Dat is niet erg als het om de tekening voor de bso-juf is die veertig jaar in dienst is, maar dat is wel erg als het gaat om het vullen van een schoen. Dus wegen sommige moeders per situatie af in hoeverre ze zich aan de taak kunnen onttrekken: alleen vragen of vader het doet en daarna niets? Vragen en helpen herinneren? Vragen, helpen herinneren en ‘s ochtends in alle vroegte nog even checken of er echt iets in zit? Of gewoon helemaal geen initiatief nemen en kijken wat er gebeurt? Alles anders dan het laatste kost mentale energie, planwerk en regelwerk. En als de ervaring leert dat het laatste geen optie is, is het zoveel makkelijker om ook de handeling zelf maar te doen dat het niet zo gek is dat vrouwen eieren voor hun geld kiezen.
Yup.

En dan krijg je van die verhalen de wereld in dat ze het zelf liever doen en dan gaan zeuren. Lekker handig voor die vaders zulke kortzichtigheid.
Andersom schreef:
23-11-2020 07:29

Vaak kan je ouder 1 / ouder 2 aangeven op het inschrijfformulier. Bij ons gaat dat ook prima, en zelf hebben wij helemaal geen strijd. Maar ik lees hier juist vaak dat er door school/kdv/clubjes dan toch maar met moeder gebeld wordt. Over die situaties heb ik het.

Als ouder 2 neem je natuurlijk wel op als school belt. Je kan niet aan het nummer zien of ouder 1 niet te bereiken was of dat dat niet geprobeerd is.
Lafae schreef:
Werken al die mannen bij de sociale werkplaats dan? Ik kan me niet voorstellen dat ze als dit hun mentale niveau is in staat zijn om een baan vast te houden.

Ik zou dit echt niet trekken. Of het is mentaal een soort tweede kind, en ik wil graag een volwassen man die verantwoordelijkheden aan kan. Of dingen van de kinderen interesseert hem ècht zo weinig dat hij er geen gedachte voor over heeft, en dan zou het voor mij echt exit zijn.
elein schreef:
23-11-2020 09:00
Werken al die mannen bij de sociale werkplaats dan? Ik kan me niet voorstellen dat ze als dit hun mentale niveau is in staat zijn om een baan vast te houden.

Ik zou dit echt niet trekken. Of het is mentaal een soort tweede kind, en ik wil graag een volwassen man die verantwoordelijkheden aan kan. Of dingen van de kinderen interesseert hem ècht zo weinig dat hij er geen gedachte voor over heeft, en dan zou het voor mij echt exit zijn.
Ja, ik verbaas me ook al jaren hier over maar zijn allemaal normale mannen die graag afschuiven of gewoon niet belangrijk vinden. Omdat ze ergens nog echt vinden dat vrouwen taken zijn of vrouwen kunnen dat beter ect. Geleerd thuis. Of voor gedaan gekregen.

Dan kiezen vrouwen maar voor het zelf doen. Want ook zij vinden het ergens toch hun verantwoording. Is het niet om zelf doen dan wel om het managen van de partner/het gezin op die vlakken.
Luci_Mster2 schreef:
23-11-2020 07:52
Gaat papa dan hetzelfde doen?

Uiteraard.
Luci_Mster2 schreef:
23-11-2020 09:04
Ja, ik verbaas me ook al jaren hier over maar zijn allemaal normale mannen die graag afschuiven of gewoon niet belangrijk vinden. Omdat ze ergens nog echt vinden dat vrouwen taken zijn of vrouwen kunnen dat beter ect. Geleerd thuis. Of voor gedaan gekregen.

Dan kiezen vrouwen maar voor het zelf doen. Want ook zij vinden het ergens toch hun verantwoording. Is het niet om zelf doen dan wel om het managen van de partner/het gezin op die vlakken.
Volgens mij is het vooral onbewust gedrag. Gewend zijn dat die dingen geregeld worden en er dus niet eens bij stil staan. Het een beetje laten aanleunen zeg maar.

Het lastige is natuurlijk dat je niet je kind de dupe gaat laten zijn hiervan. Dat is namelijk het risico en dus ook de reden dat veel vrouwen het maar zelf doen.
elein schreef:
23-11-2020 08:51
Vaak kan je ouder 1 / ouder 2 aangeven op het inschrijfformulier. Bij ons gaat dat ook prima, en zelf hebben wij helemaal geen strijd. Maar ik lees hier juist vaak dat er door school/kdv/clubjes dan toch maar met moeder gebeld wordt. Over die situaties heb ik het.

Als ouder 2 neem je natuurlijk wel op als school belt. Je kan niet aan het nummer zien of ouder 1 niet te bereiken was of dat dat niet geprobeerd is.

Dat klopt, dus dan kun je niet zeggen dat school dan maar weer ouder één moet bellen. Beide ouders zijn verantwoordelijk, dus als je als ouder je kind niet kunt komen halen, kun je misschien wel even zelf even iemand bellen, ipv school dat te laten doen. :lightbulb:

School moet proberen de juiste ouder te bellen, maar als ouder ben je verantwoordelijk voor je kind, ook al is het niet de juiste dag. Het zou mooi zijn als ouders en school elkaar ergens in het midden kunnen vinden.

Vanuit mijn zichtpunt (school) gaat dan meestal wel goed hoor, wij proberen echt de juiste ouder of grootouder te bellen.
Andersom schreef:
23-11-2020 09:07
Uiteraard.
Maar dat stond er niet. Vond weer een mooi klein voorbeeld van wat je dus niet moet willen.
Luci_Mster2 schreef:
23-11-2020 09:17
Maar dat stond er niet. Vond weer een mooi klein voorbeeld van wat je dus niet moet willen.

Tja, wij hebben dat als gezin een keer gedaan toen ik mijn baan verloor. Op vakantie heel veel geld contant opgenomen (in 10 en 20 biljetten) omdat de camping contant betaald moest worden en toen stapeltjes gemaakt. Onze kinderen waren wel net iets ouder. Zeven, vijf en twee. Stapeltje voor de camping, stapeltje voor de boodschappen, stapeltje voor benzine, stapeltje voor de tolweg en dan nog één biljet voor iets leuks.
LauraRoar schreef:

Ik herken dit wel hoor. En ik geef in ieder geval nooit aan dat minder werken een optie is voor mij. Ironisch genoeg mijn man wel voor zichzelf en doet er vervolgens niks mee.
Lafae schreef:
Moet ook zeggen dat vrouwen veel dingen belangrijker vinden en daar zit de crux. Veel vriendinnen van mij liggen er wakker van als kind van 1 geen traktatie heeft op het KDV voor een verjaardag of geen zelfgemaakt cadeau voor de leidster/juf als deze jarig is. Terwijl de mannen denken wat een onzin. een bijenkorf bon met kaart is prima, dat hoeft geen knutselwerk te zijn. Dat krijgt die juf toch 20x en gaat de prullenbak in. En accepteren is ook een kunst: zoontje is vanochtend met een hele lelijke combinatie en 2 verschillende sokken naar het KDV gegaan. Ik heb het gelaten.

En bij sommige dingen maak ik er wel een strijd van, zaken die voor zoontje van belang zijn: babyzwemmen reserveren, medische afspraken etc.
Roodborstje86 schreef:
23-11-2020 09:37
Moet ook zeggen dat vrouwen veel dingen belangrijker vinden en daar zit de crux. Veel vriendinnen van mij liggen er wakker van als kind van 1 geen traktatie heeft op het KDV voor een verjaardag of geen zelfgemaakt cadeau voor de leidster/juf als deze jarig is. Terwijl de mannen denken wat een onzin. een bijenkorf bon met kaart is prima, dat hoeft geen knutselwerk te zijn. Dat krijgt die juf toch 20x en gaat de prullenbak in. En accepteren is ook een kunst: zoontje is vanochtend met een hele lelijke combinatie en 2 verschillende sokken naar het KDV gegaan. Ik heb het gelaten.

En bij sommige dingen maak ik er wel een strijd van, zaken die voor zoontje van belang zijn: babyzwemmen reserveren, medische afspraken etc.
Vrouwen zijn zeikerige zeurpieten, bedoel je dat?

Bij ons lag de verdeling ooit echt heel erg scheef, en ik heb het vechten daartegen echt uit mijn tenen moeten halen, zoveel moeite heeft het me gekost om die verdeling recht te trekken, maar ik heb me nou nog nooit bemoeid met kledingcombinaties.
Mevrouw75 schreef:
23-11-2020 09:40
Vrouwen zijn zeikerige zeurpieten, bedoel je dat?

Bij ons lag de verdeling ooit echt heel erg scheef, en ik heb het vechten daartegen echt uit mijn tenen moeten halen, zoveel moeite heeft het me gekost om die verdeling recht te trekken, maar ik heb me nou nog nooit bemoeid met kledingcombinaties.
Nee, maar je kunt het jezelf ook moeilijker maken dan nodig. Traktaties zijn gewoon te koop bij de Hema :). Als je het als druk hebt ga je toch niet op het KDV uren in de keuken staan om een traktatie of taart te bakken. Sommige vriendinnen staat dan tot 2 uur ‘s nachts in de keuken. Ik wil alleen maar zeggen dat mannen zich beter kunnen focussen op wat zij belangrijk vinden en zich minder aantrekken van sociale druk.

CB heeft onlangs gesommeerd dat ik mee moet naar de volgende afspraak. Waarop mijn man zij: moeten mannen dat ook? Antwoord was nee, nou dan hoeft mijn vrouw ook niet te komen. Net als dat mijn moeder en schoonmoeder mij er op aanspreken als het huis vies of rommelig is. Nou dat dan we samen hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven