Wat betekent voor jullie balans tussen werk en gezin?

21-11-2020 14:44 403 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de serie 'Waarom werken vrouwen niet? wordt aangekaart dat een groot deel van de vrouwen in Nederland parttime werkt, terwijl dat in andere landen helemaal niet zo gebruikelijk is.

Mede naar aanleiding hiervan, maar ook door onze eigen zoektocht naar balans, ben ik benieuwd wat balans nou bij andere gezinnen inhoudt?
Heb je die gevonden? Blijft het een eeuwige zoektocht?
Timetraveler schreef:
23-11-2020 13:11
Wat ik bij vriendinnen zie is dat een aantal partners wel echt heeft toegezegd het 50-50 te willen doen en dit voor de komst van een kind ook deed, maar daarna niet meer. Ook heb ik een paar vriendinnen die gewoon graag met hun vriend aan kinderen wilden beginnen en die de scheve taakverdeling wat voor lief lijken te nemen.

Ik denk, heel eerlijk gezegd, dat er bar weinig echt leuke mannen te vinden zijn die niet alleen zeggen alles 50-50 te willen doen, maar zich daar ook actief voor inspannen om dit waar te maken. Helaas.
Ze zijn er wel.
Westerpaviljoen schreef:
23-11-2020 13:18
Ze zijn er wel.
De hengelaar. :lol: :lol:
Hier hebben we het grofweg als volgt verdeeld mbt de kinderen:

Man:
- Voetbal van zoon - en dan ook echt alles eromheen. Ik zit niet eens in de appgroep.
- Fietsreparaties en ander repareerspul in kinderkamers (en de rest van het huis)
- Huiswerkhulp voor alle vakken behalve de talen (ik heb geen geduld en spreek een aantal talen zeer vloeiend terwijl mijn man heel slecht is in taal, dus daarom doe ik die wel, maar verder houd ik mij verre van huiswerkhulp)
- (tand)arts afspraken en mee als begeleiding (kind met medisch probleem)

Ik:
- Kleding (doen de pubers overigens nu zelf muv zoon die het niet ziet en dus van mij wat goedbedoelde maar vaak verkeerd opgevatte aanwijzingen krijgt ;-) )
- alles met school (ziekmelden, herinneren dat ze boeken moeten bestellen, checken of gymschoenen nog passen (komen pubers nl pas op de dag zelf mee, dus dat klusje bestaat nog steeds))
- Hockey van dochter

Dit is wat ik even zo nog als derde shift kan bedenken met pubers. Die doen nl ook veel zelf.

Toen ze nog klein waren was de verdeling ongeveer hetzelfde, waarbij cadeautjes voor partijtjes bij mij lag. Ik vond dat namelijk altijd heel leuk. Ik koop graag zullen we maar zeggen, dus regel de Sint cadeaus ook nog steeds :lol: .
Westerpaviljoen schreef:
23-11-2020 13:18
Ze zijn er wel.

Vast en zeker, alleen nog niet genoeg. Als ik op school ouders benader merk ik vaak snel genoeg hoe het thuis zit. Er zijn maar weinig vrouwen die zeggen dat ik het aan de man moet vragen, andersom gebeurt dat veel vaker.

Pas nog vroeg ik een vader om even naar kind jaar gymschoenen te kijken, (kind klaagde over te kleine schoenen). Zegt die vader: 'Dat moet je even aan mijn vrouw vragen.' Ik heb die man vriendelijk verzocht het zelf even met zijn vrouw te bespreken.

Ik wil zulke dingen geen week hoeven onthouden voor zo'n man.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 23-11-2020 13:30
0.16% gewijzigd
Andersom schreef:
23-11-2020 13:27
Vast en zeker, alleen nog niet genoeg. Als ik op school ouders benader merk ik vaak snel genoeg hoe het thuis zit. Er zijn maar weinig vrouwen die zeggen dat ik het aan de man moet vragen, andersom gebeurt dat veel vaker.

Pas nog vroeg ik een vader om even naar kind jaar gymschoenen te kijken, (kind klaagde over te kleine schoenen). Zegt die vader: 'Dat moet je even aan mijn vrouw vragen.' Ik hem die man vriendelijk verzocht het zelf even met zijn vrouw te bespreken.

Ja, precies dat. o_o
Kaaaaaaaatje schreef:
23-11-2020 12:56

Ik heb het idee dat mijn man serieus niet ziet wat ik allemaal regel om het thuis zo soepl te laten verlopen. En dat mag ik mezelf aanrekenen..... (En daarom doen we dus nu op zondag de week doorspreken inclusief ik alles hardop uitspreken wat we moeten voorbereiden in plaats van het gewoon gelijk even te doen en op dinsdagavond samen zorgen dat we dat soort dingen tegelijkertijd doen. Dus die KOT ga ik morgenavond nog maar een keer doorgeven.....

En hij is een hartstikke goede vader, maar dat van die gym had hij misschien wel eens bedacht, maar ik had het er toevallig met de moeder van een klasgenootje over en wist dus waar de leuke gymclub zit. Dat is denk ik ook het verschil. Ik praat veel meer met andere ouders over het ouderschap op detail en op hoger niveau dus heb er een veel duidelijker idee over. Hij verdiept zich veel liever in andere dingen.
Ik herken hier wel wat je zegt hoor. Maar ik ben dus wel het gesprek aangegaan hoe het kwam dat man niet dit soort gesprekken voert met anderen. Is dat omdat het bijna not done is, als mannen onder elkaar? Of interesseert het hem echt niet? Of praat hij liever over voetbal met vrienden? Man was het uiteindelijk wel met me eens dat 'je liever verdiepen in andere dingen' nu niet bepaald een toonbeeld is van echt goed voor je kinderen zorgen. En dat als je beweert zoveel van ze te houden, je dan maar zonder zin je erin gaat verdiepen.

En dan kan je nog steeds dingen verdelen. Als kleding je echt niet interesseert, kan je die taak beter bij degene neerleggen die dat wel leuk vindt. Maar in die derde shift zitten genoeg dingen waar je allebei niet heel blij van wordt, dus die moeten dan gewoon verdeeld en dan ga je je maar zonder zin erin te verdiepen.

Voorwaarde is natuurlijk wel dat man snapt dat dit soort zaken gewoon belangrijk zijn voor het welzijn van je kind. En als hij het niet ziet, want zijn eigen moeder deed altijd alles, dan is dat dus het gesprek om te voeren. Al dan niet met soms ruzie.
Andersom schreef:

Pas nog vroeg ik een vader om even naar kind jaar gymschoenen te kijken, (kind klaagde over te kleine schoenen). Zegt die vader: 'Dat moet je even aan mijn vrouw vragen.' Ik heb die man vriendelijk verzocht het zelf even met zijn vrouw te bespreken.

Oh wat erg, zulke mannen. Dus bij zichzelf weet hij wel of schoenen te klein zijn, maar bij zijn eigen kind is dat ineens hogere wiskunde en rocket science ineen. Onbegrijpelijk.
Kaaaaaaaatje schreef:
23-11-2020 12:57
het is een beetje onsamenhangeld, maar dit kwam er dus allemaal in me op toen ik de laatste 2 pagina's las.
En ook wel van belang voor ons persoonlijk. Mijn lief worstelt al een aantal jaar met een (milde) depressie. Daardoor is het soms extra lastig voor hem in beweging te komen.

En
Zijn werk gaat over kleine detailmatige dingen heel goed doen (en daar is hij ook slecht in plannen), mijn werk gaat over afstemmen, voorzien welke problemen er gaan ontstaan, mensen betrekken en dingen oplossen.... dat verschil zet zich thuis door.
Andersom schreef:

Ze zijn er niet genoeg omdat jullie dat accepteren.
Andersom schreef:
23-11-2020 13:13
Wat handig leek en handig bleek. Man deed sport op zaterdag en ik training door de week. Training en zijn werk overlapten vandaar die regeling.

Sport op zaterdag was zijn domein maar met drie kinderen kon hij dat niet allemaal zelf doen. Dus regelde hij wat hij zelf kon oppakken en wat ik moest doen.

School was vooral mijn domein maar financiën zijn zijn domein, dus de nota van de ouderbijdrage (die destijds nog op papier kwam) legde ik bij hem op het bureau.

Fietsen/computers zijn mans domein. We hebben in de schuur zelfs zo'n lift om je fiets aan te hangen voor reparatie, we hebben een netwerk met losse harde schijf voor opslag voor alle pc's en laptops, zelfs de tv hangt in dat netwerk. Hij heeft de kennis en de kunde, en kinderen wisten al heel jong dat ze dat niet aan mij moesten vragen.

Ik beheers vooral het domein huishouden/boodschappen/was en garderobes van de kinderen. Wat dan weer niet betekent dat ik daarom alles zelf doe, maar ik controleer en plan het wel. Ik vraag gerust aan man of hij even nieuwe voetbalschoenen wil gaan kopen met kind als dat zo uitkomt.

De domeinen hebben ook wel eens gewisseld in de loop der jaren.
Als ik naar bovenstaand lijstje kijk komt man er goed van af. Fietsen en computers is toch echt een hele bak minder werk dan boodschappen en huishouden.

En school en financieel kan ik niet helemaal overzien (mijn oudste gaat nu 4 maanden naar school en daar.mogen wij niets want corona), maar doe mij de financieen maar zou ik normaal gesproken zeggen....
Westerpaviljoen schreef:
23-11-2020 13:37
Maar dit vind ik, als vrouw zonder kinderen en partner, dus zo balen/vervelend om te lezen. Dat je als vrouw zelfs nog verantwoordelijk bent voor de ouderrol die je partner wel of niet op zich neemt. Dat je als vrouw óók nog eens verantwoordelijk bent voor de relatie/de taakverdeling/etc.

Dat je gewoon chef alles bent. Mannen kunnen toch zelf van tevoren nadenken over wat kinderen met zich meebrengen voordat ze eraan beginnen?
Kaaaaaaaatje schreef:
23-11-2020 13:39
Als ik naar bovenstaand lijstje kijk komt man er goed van af. Fietsen en computers is toch echt een hele bak minder werk dan boodschappen en huishouden.

En school en financieel kan ik niet helemaal overzien (mijn oudste gaat nu 4 maanden naar school en daar.mogen wij niets want corona), maar doe mij de financieen maar zou ik normaal gesproken zeggen....

Boodschappen en huishouden is toch een veel zwaardere belasting dan fietsen en computers??????????????????????
dannas schreef:
23-11-2020 13:29
Ik herken hier wel wat je zegt hoor. Maar ik ben dus wel het gesprek aangegaan hoe het kwam dat man niet dit soort gesprekken voert met anderen. Is dat omdat het bijna not done is, als mannen onder elkaar? Of interesseert het hem echt niet? Of praat hij liever over voetbal met vrienden? Man was het uiteindelijk wel met me eens dat 'je liever verdiepen in andere dingen' nu niet bepaald een toonbeeld is van echt goed voor je kinderen zorgen. En dat als je beweert zoveel van ze te houden, je dan maar zonder zin je erin gaat verdiepen.

En dan kan je nog steeds dingen verdelen. Als kleding je echt niet interesseert, kan je die taak beter bij degene neerleggen die dat wel leuk vindt. Maar in die derde shift zitten genoeg dingen waar je allebei niet heel blij van wordt, dus die moeten dan gewoon verdeeld en dan ga je je maar zonder zin erin te verdiepen.

Voorwaarde is natuurlijk wel dat man snapt dat dit soort zaken gewoon belangrijk zijn voor het welzijn van je kind. En als hij het niet ziet, want zijn eigen moeder deed altijd alles, dan is dat dus het gesprek om te voeren. Al dan niet met soms ruzie.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik meer over kinderen praat dan me lief is. Maar ik vind praatjes maken leuk. Ik heb denk ik zo'n 10 ouders op het kdv met wie ik klets als ik ze tegenkom. En dat gaat vaak over kinderen want dat is wat je gemeen hebt. Hij komt binnen brengt de kinderen weg en gaat weer. Hij is veel introverter dan ik ben. Dus dat helpt ons ook niet.

En hij praat best wel.met zijn vrienden over kinderen, maar ik ben 5 jaar ouder dus die kinderen zijn allemaal jonger en hij.mag dus vaak de ervaren ouder uithangen en krijgt minder mee van wat er nog aan zit te komen. Terwijl mijn vriendinnen juist oudere kinderen hebben....
Westerpaviljoen schreef:
23-11-2020 13:37
Dit is wel een beetje waar.
Toen man werkloos thuis zat en ik met gemak 60 uur per week maakte op het werk, heb ik de derde shift heel makkelijk laten vallen. En vond dat eigenlijk echt wel heel erg relaxed. Dat ik me daar gewoon totaal niet meer druk over hoefde te maken en man het allemaal oppakte. Heeft enorm geholpen trouwens in het besef bij man, dat het echt wel een klusje is, die derde shift.

Man begon na een maand of 2 dan ook het gesprek of ik niet weer eens wat meer kon gaan doen. Nu was mijn werk nog steeds druk, hij nog steeds werkloos en had ik het jarenlang gedaan, die derde shift, dus dat werd nog een interessant gesprek. Maar ook daar zijn we uitgekomen.

Maar is dus wat mij betreft wel deels waar, dat je de derde shift niet doet, omdat de ander het accepteert. Ik had namelijk best snel door dat ik daar aan het verzaken was, maar had ook door dat man het wel deed. En mooi niet dat ik het gesprek erover begon. Want ik vond het wel fijn zo.
Kaaaaaaaatje schreef:
23-11-2020 13:39

Er zijn/waren nog meer dingen, hier alleen de belangrijkste genoemd. Verder was toen onze verdeling betaald werk erg ongelijk dus logisch dat er wat de kinderen betreft meer op mijn bordje lag. Juist daardoor was de balans werken/gezin prima.

Later heeft dat zich veel meer recht getrokken gelukkig.

Van mij hoeft het ook niet per week/maand/jaar precies gelijk te zijn. Destijds deed ik misschien iets meer, maar over de afgelopen drieëntwintig jaar ben ik tevreden met onze verdeling.

Man vond met een kleuterklas mee naar de kinderboerderij vreselijk. Vond zijn eigen kleuters leuk maar had veel moeite met kinderen van een ander. Was voor hem geen tweede natuur. Later in groep zes/zeven/acht werden ouders gezocht om mee te gaan schaatsen/zwemmen etc. Daar nam hij zelfs wel eens vrij voor want dat vind hij wel leuk.

Dus over de hele basisschoolperiode hebben we wel ongeveer gelijk bijgedragen aan zulke uitjes. Man in de laatste jaren, ik in de eerste jaren.

Je kunt pas op het eind de totaalbalans opmaken.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 23-11-2020 13:54
0.27% gewijzigd
pejeka schreef:
22-11-2020 16:52
En andere standaarden betekent: dan maar een niet zo schoon huis? Lekker fris.
Dat wat jij noemt hoeft echt niet hoor.
Westerpaviljoen schreef:
23-11-2020 13:40
Boodschappen en huishouden is toch een veel zwaardere belasting dan fietsen en computers??????????????????????
Ligt eraan hoeveel je in het huishouden doet en hoeveel fietsen en computers er zijn. Voor mij zouden fietsen en computers een veel zwaardere belasting zijn dan boodschappen (bezorgen) en het huishouden (schoonmaakster) ;-D
Hoewel wij hier volgens mij een vrij traditionele rolverdeling hebben, man klust meer (ik heb daar zo’n pleuris hekel aan) en ik doe meer in het huishouden, vind ik wel dat we het eerlijk verdeeld hebben. We hebben in ieder geval evenveel me-time - met twee kleine kinderen sowieso minimaal... En soms loopt dat scheef. Hebben we een keer flink ruzie en trekken we het weer recht.
Andersom schreef:

Je kunt je ook afvragen hoeveel ruimte zo’n man krijgt om dan ook zelf die schoenen te gaan regelen. Veel vrouwen eigenen zich dit ook toe/ vertrouwen het hun man niet toe.
Durk schreef:
23-11-2020 13:55
Je kunt je ook afvragen hoeveel ruimte zo’n man krijgt om dan ook zelf die schoenen te gaan regelen. Veel vrouwen eigenen zich dit ook toe/ vertrouwen het hun man niet toe.
Dan moet die man dat maar aan zijn eigen vrouw vragen. Daar ga je de juf toch niet mee opzadelen? That’s the point.
pejeka schreef:
22-11-2020 19:49
De ramen moeten een keer gezeemd (van binnen en van buiten), de keukenkastjes moeten een keer goed van binnen schoongemaakt worden, dus uitruimen, schoonmaken en weer inruimen, de koelkast zal toch regelmatig even uitgesopt moeten worden, deuren en deurposten even afgenomen (niet alleen de klinken), alle tegels in de badkamer een goede beurt, kastdeurtjes in de keuken moeten niet alleen even aan de buitenkant worden afgeveegd, maar ook over de kopse kanten en de binnenkanten, kasten moeten bovenop worden schoongemaakt, enz. Tuurlijk ben je in een half uur klaar als je even door het huis rent met een doekje en de klinken afneemt. Maar dan zijn alleen de klinken schoon. De rest niet.
De ramen hoeven niet gezeemd 1 keer per jaar misschien. . En waar wordt een deur vies van, behalve de klink?
En waar worden binnenkanten van kastdeurtjes vies van? Paar keer per jaar is genoeg.
Als je stopt met roken blijft jouw huis ook schoner.
Durk schreef:
23-11-2020 13:55
Maar eigenlijk komt het dus altijd op het bordje van de vrouw te liggen.

Als haar partner niet zijn deel doet komt het door haar; zij accepteert/faciliteert dergelijk gedrag.
Als de partner niet weet welke maat gymschoenen hij voor zijn kind moet kopen komt het door de vrouw; zij trekt alles naar zich toe/kan niks loslaten.

Oftewel; de vrouw is altijd verantwoordelijk.
Timetraveler schreef:
23-11-2020 13:58

Als haar partner niet zijn deel doet komt het door haar; zij accepteert/faciliteert dergelijk gedrag.
Als de partner niet weet welke maat gymschoenen hij voor zijn kind moet kopen komt het door de vrouw; zij trekt alles naar zich toe/kan niks loslaten.

Daar komt het eigenlijk altijd op neer.
Timetraveler schreef:
23-11-2020 13:58

Ja precies dit dus.
Luci_Mster2 schreef:
23-11-2020 13:21
De hengelaar. :lol: :lol:
wel irritant dat ik niet hengel en er dan wel van beschuldigd wordt
Ik accepteer niet dat onze verdeling scheef is. Maar het punt is: op een gegeven moment zijn je mogelijkheden uitgeput. Ik heb een aantal jaren veelvuldig ruzie gemaakt om de verdeling zoals hij was en het is gelukkig stukken beter dan destijds. Maar het is nog steeds niet eerlijk: ik doe en denk meer dan mijn man. Ik heb minder vrije tijd dan mijn man en de vrije tijd die ik heb besteed ik meer aan kindergerelateerde zaken dan mijn man. En dat is stom. Maar er vruchteloos ruzie over blijven maken doet niemand goed, inclusief de kinderen. Dus ik zit nu op het punt dat we de eerste en tweede shift netjes verdeeld hebben - nouja, ik (ja, ik!) heb een schoonmaakster die het meeste schoonmaakwerk doet - en de rest is redelijk verdeeld. En de derde shift ligt voor het grootste deel bij mij. Ik heb geen zin meer in herinneren en controleren en dat is de afgelopen jaren helaas nodig gebleken, dus man doet de zaken waarvan het voor het welzijn van de kinderen niet uitmaakt of ze gebeuren. Dat scheelt me een hoop mentale last.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven