Wat doen met 2 kleintjes?

13-03-2018 16:24 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
De vraag zegt het al wat doen jullie als een dag thuis bent met de kinderen? De mijne zijn bijna 6 maanden en 2 jaar. Ik ben regelmatig ook het weekend alleen met 2 kids. Dit is best pittig vind ik. Wat doen jullie met de kids? Iemand tips misschien?
Koffiekop schreef:
13-03-2018 20:51
Ik zou gek worden als ik niet 3-4 dagen per week mezelf nuttig kon maken in de buitenwereld. Ik denk dat wij een meer harmonieus en aandachsvol gezin zijn dan menig ander. Alleen 3 dagen per week gaan ze naar de opvang.

Waarom is dat sneu en zonde? Moet ik een dag minder werken van jou? Wat is er dan minder sneu? Behalve dat ik dan net als veel andere thuismoeders mijn kids dan achter de tv ga parkeren omdat ik na twee dagen uitgeput zou zijn van twee peuters?
Werken met als grote voordeel dat je je kinderen minder hoeft te zien vind ik sneu ja.
Ik werk ook. En het is relaxed om te werken. Maar ik ben niet blij dat ik daardoor kind minder zie. Probeer werktijd dusdanig in te delen en ye organiseren dat ik kind juist zo veel mogelijk om me heen heb.
Uvita schreef:
13-03-2018 22:31
Werken met als grote voordeel dat je je kinderen minder hoeft te zien vind ik sneu ja.
Ik werk ook. En het is relaxed om te werken. Maar ik ben niet blij dat ik daardoor kind minder zie. Probeer werktijd dusdanig in te delen en ye organiseren dat ik kind juist zo veel mogelijk om me heen heb.
Sticker voor jou. :mail:
Lucifermiauww schreef:
13-03-2018 22:35
Sticker voor jou. :mail:
Dank je. Verwachtte applaus maar sticker is ook leuk.
I
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 16-03-2018 10:28
99.84% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
He bah, jammer dat dit soort topics altijd van die perfecte moeders aantrekt die andere weer bestempelen als slechte moeders, omdat zij werken of het niet precies doen zoals zij zelf.

Ik heb een peuter van 3 en begrijp heel goed dat dagen niet zomaar voorbij gaan. Mijn zoontje is enorm behoeftig aan continue aandacht en moet echt zijn energie kwijt. Fijn voor al die moeders waarbij de dag zo voorbij is met wat Duplo en klei, maar dan zijn we hier 5 minuten verder.

TO, ik ga in de ochtend altijd erop uit, wat met het slechte weer ook soms best lastig is. Alles wat je kunt bedenken heb ik gezien en gedaan met hem. (Indoor) speeltuin, boerderij, toneelstukjes en theater voor peuters, voorleesuurtjes in de bieb, een keer naar de bioscoop, dierentuin. Ik woon in een stad waar behoorlijk wat wordt georganiseerd ook.
als ik minder zin heb in een activiteit begin ik de dag extra langzaam, gaan we een rondje lopen/fietsen, een boodschapje doen, ergens een pannenkoek eten en thuis wat tv. Dan nog ben ik gesloopt rond 6 uur als mijn man thuis komt.

Veel succes!!
Alle reacties Link kopieren
Lucifermiauww schreef:
13-03-2018 22:35
Sticker voor jou. :mail:
Flauw en makkelijk.

TO, het is echt leuk om veel te ondernemen in en buiten huis.
Ik ging naar musea, bibliotheek, winkeltjes, veel naar vriendinnen, speeltuin, etc.
Eigenlijk vooral dingen die ik zelf leuk en interessant vond, kinderen volgen wel.
Verder boodschapjes, eenmaal weer thuis koffie, beetje huishouden, lekker koken... even krant lezen en zij spelen.

Kortom: er je eigen leuke en volle dag van maken en de kinderen gaan er maar in mee (in plaats van steeds denken wat de kinderen zouden willen). De tijd vliegt om.

Extra gezellig met z'n drietjes
Ik vond het fijne jaren.
Alle reacties Link kopieren
Hier doe ik, (op vrije dagen) smorgens het huishouden tijdens zijn slaapje en heb de rest van de dag tijd voor mijn zoon, bij regenachtig weer blijven we de ene keer lekker thuis en de andere keer gaan we zwemmen of naar een binnenspeeltuin. Daarna maak ik het mezelf makkelijk en eten zoon en ik samen buiten de deur.
Mijn man begint meestal in de middag pas met werken tot savonds laat of diep in de nacht, waardoor hij er doordeweeks vrijwel niet is.
Ik ben savonds wel moe als zoon naar bed is, maar ik vind het heerlijk om samen met hem te zijn.
Maar ik heb 1 zoon dus ik heb makkelijk praten misschien.

Kun je niet wat vaker iemand uitnodigen of naar iemand toe? Wij hebben hier regelmatig mensen over de vloer of ik ga zelf naar mensen toe.

Je kinderen af en toe een dagje bij opa en oma brengen zodat jij af en toe even een paar uur voor jezelf hebt een optie?
Alle reacties Link kopieren
Koffiekop schreef:
13-03-2018 22:20
Heel leuk! :heart: Vond jij het ook leuk de hele week thuis met ze? Wat deed jij dan zoal met ze? Kreeg je er ook echt energie van? Geen frustraties/irritaties?
Ik heb net gepost wat ik zoal deed. Ik was ook fulltime thuis toen ze klein waren . Ik heb er oprecht van genoten.
Ik sta te popelen om over een aantal jaar weer dat soort dingen te kunnen doen met kleinkinderen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
permis schreef:
13-03-2018 23:05


Eigenlijk vooral dingen die ik zelf leuk en interessant vond, kinderen volgen wel.

Kortom: er je eigen leuke en volle dag van maken en de kinderen gaan er maar in mee (in plaats van steeds denken wat de kinderen zouden willen).

Oh ja....zulke kinderen heb ik niet... zal het verschil wel zijn..
blijfgewoonbianca schreef:
13-03-2018 17:15
Die van twee wil vast graag helpen met straatje vegen, stoffen, was ophangen, ...

Grote kwasten en een klin emmertj met veel sop de tuin ( schutting etc ) laten " verven " .
Met een borstl en groene zeep de douche boenen
Op een stoel bij het aanrecht de poppetjes/ auto's laten zwemmen
Met een stuiterbal in de gang spelen ( de trap op gooien )
Van de bank / grote bed een boot maken
lakens over de tafel en eronder een huisje maken
Oude post bij mensen in de bus gooien en postbode spelen
Alle stoelen op een rij, beren en poppen erop en bus / trein spelen
Scheerschuim spuiten op plastic tafelkleed en lekker vies voelen
Stenen / stokken verzamelen en vanaf een brug in het water gooien
Ballon overgooien
Kussens van de bank en koppeltje duikelen



Bedoel je dat soort dingen ?

Per activiteit zou ik hier mijn peuter 5 minuten mee bezig gehouden hebben, nou, vooruit, op een goede dag 10 minuten.
Maar dit doe je dus allemaal in 1 ochtend met je peuter en ondertussen voedt en draag je je huilende baby? Tja, daar werd ik dus heel moe van.. zo zie je maar, iedereen is anders. Fijn als dat gerespecteerd wordt.
Alle reacties Link kopieren
Koffiekop schreef:
13-03-2018 23:40
Per activiteit zou ik hier mijn peuter 5 minuten mee bezig gehouden hebben, nou, vooruit, op een goede dag 10 minuten.
Maar dit doe je dus allemaal in 1 ochtend met je peuter en ondertussen voedt en draag je je huilende baby? Tja, daar werd ik dus heel moe van.. zo zie je maar, iedereen is anders. Fijn als dat gerespecteerd wordt.
+1
Ik heb de maanden thuis met een peuter en een huilbaby als slopend ervaren. Lekker naar de winkel met een slapende baby en loopfietsje was er hier niet bij. Nog steeds zijn ze enorm behoeftig, en beconcurreren elkaar om aandacht. Gelukkig is de winter bijna voorbij... mooi weer helpt erg.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is het meeste wat ik deed wel genoemd..

Wandelen (bij regen in het tuincentrum en dan meteen een bakkie thee/ ballenbak en daarna een bloemetje mee), of bij kinderboerderij, bos, Ikea en we hadden een abbo op de dierentuin en bieb.

Knutselen (vingerverf, klei, folders scheuren, playmais).

Koekjes bakken en op de fiets naar oma brengen, daar even een bakkie doen.

Hut bouwen, torens van blokken of duplo bouwen, dvdtje tussendoor, voorlezen, verkleden.

Ik sprak ook een a twee keer per week af met een vriendin die ook kleintjes had. Bij haar of bij mij of ook in het tuincentrum met kinderhoekje of overdekte speeltoestand.

Midden overdag in bad en uitgebreid met water spelen.

Oh en drummen vonden ze leuk. Op de slakom en een pan met een houten lepel.
Alle reacties Link kopieren
Koffiekop schreef:
13-03-2018 22:20
Heel leuk! :heart: Vond jij het ook leuk de hele week thuis met ze? Wat deed jij dan zoal met ze? Kreeg je er ook echt energie van? Geen frustraties/irritaties?
Nee, ik heb ervan genoten, de dagen vlogen om. Uit bed, eten, spelen, wandelen, eten, slapen, boodschap doen, weer wat drinken, spelen, eten koken. In de zomer naar het zwembad, speeltuin, lekker in de tuin in t badje en de zandbak.
Kan niet wachten tot er kleinkinderen komen. Maar dan niet de hele week hoor, 2 dagen vind ik dan wel genoeg, heb ook niet die energie meer die ik vroeger had.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Oh het is bijna Pasen, dus je kunt ook samen een seizoenstafel maken met mooie knutsels, boekje erbij uit de bieb, zaadjes zaaien en straks eieren verven.

Bootje maken van een touw en een plankje en daarmee bij een vijver klooien, liedjes zingen met kinderinstrumentjes, fietsen.
Alle reacties Link kopieren
Bellen blazen, stoepkrijten, tekening maken voor opa en die op de post doen.


Ik bood meestal 2 uitgebreidere activiteiten per dag aan.
Bijvoorbeeld: opstaan, ontbijt, klaar maken. Dan vingerverven. Fruit eten, spelen met duplo, boekje lezen, middagdut. Dan naar de kinderboerderij. Avondeten + bedritueel.

En alles ging ook gewoon heel langzaam. Bijvoorbeeld vingerverven. Peuter legt kranten op tafel en op de grond. Trekt zelf schort aan. Ik maak ondertussen potjes open en leg stapel papier klaar. Peuter verft 10 bladen vol. Dan zelf handjes wassen (klieder) en alles weer zelf droog maken.

Volgende dag kiezen we een paar bladen uit en knippen dat mooie figuren uit en plakken ze op een gekleurd papier. (Dus weer kranten, verfschort, zelf schoonmaken,potje lijm met kwast..).

Je kunt ook zelf alles klaarzetten en opruimen, maar dan ben je in een kwartier klaar.

Geldt ook voor wandelen. Zelf jas en schoenen aan en uit laten doen en je bent zo een kwartier verder. En is ook nog eens goed voor hun zelfstandigheid.

Zie vaak ouders in de efficiënte stand staan, dat vond ik minder handig.
Alle reacties Link kopieren
Koffiekop schreef:
13-03-2018 23:40
Per activiteit zou ik hier mijn peuter 5 minuten mee bezig gehouden hebben, nou, vooruit, op een goede dag 10 minuten.
Maar dit doe je dus allemaal in 1 ochtend met je peuter en ondertussen voedt en draag je je huilende baby? Tja, daar werd ik dus heel moe van.. zo zie je maar, iedereen is anders. Fijn als dat gerespecteerd wordt.
Natuurlijk is elk kind anders! En concentratie verschilt per kind, maar ook per dag en per activiteit.
Maar goed.. scheerschuim vind ik een leuke. Kind legt plastic tafelkleed of vuilniszak op tafel, trekt zelf trui uit, jij spuit schuim, kind kliedert 3 minuten. Jij stimuleert er nog 5 minuten bij door na een tijdje andere dingen aan te bieden (lepel, kommetjes) en voor te doen hoe hij kan scheppen, schenken etc.
Daarna gaat kind handjes wassen, nat hemd uit doen, jij vouwt de vuilniszak weg. Kind mag met een doekje de vloer doen. Misschien aansluitend even in bad of wassen met een washand, kunnen ze ook zelf bij helpen. Droog hemd pakken, trui weer aan..

Dat redt je toch niet in 10 minuten?
I
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 16-03-2018 10:18
99.89% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nu ik er over nadenk, mijn peuter was vanaf 2,5 eigenlijk heel vermakelijk en goed vermaakbaar. Dat is ze nog steeds. Het is de combi met baby (huilde veel en sliep weinig) en nu dreumes die ik moeilijk vind. Wat oudste maakt sloopt de kleine, ze beconcurreren elkaar om aandacht en thuis is het daarom weinig relaxt. Misschien betekent het hebben van een ‘lastige’ baby -ze is ook een schat - dat ik moet wachten tot de jongste ook 2,5 is?
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
13-03-2018 16:46
Uitslapen, rustig aan ontbijten, boodschapjes, lunchen, middagslaapje, blokje om, uurtje tv, avondeten, en naar bed. Tussendoor wassen erin gooien of de wc schoonmaken, krant lezen, etc.
Uitslapen..?
Alle reacties Link kopieren
Ben al een uur wakker. Gelukkig is de dag zo om
Alle reacties Link kopieren
taxi87 schreef:
14-03-2018 06:23
Ben al een uur wakker. Gelukkig is de dag zo om
:-D sterkte!
taxi87 schreef:
14-03-2018 06:23
Ben al een uur wakker. Gelukkig is de dag zo om
Hahaha sterkte! Hopelijk heb je hier wat inspiratie opgedaan.
Alle reacties Link kopieren
Thnx dames!
Alle reacties Link kopieren
Koffiekop schreef:
14-03-2018 00:46
In de casus van TO is er ook een baby bij he... dan ga je niet naar boven om je peuter heel langzaam in bad te doen. Als de peuter daar uberhaupt zin in heeft en niet in een lange driftbui verzand raakt. Daarmaast huilde de baby in mijn geval veel en sliep die korte stukjes om dan weer schreeuwend wakker te worden. Dus dan was het zorgen dat je peuter even veilig kon achterlaten of meenemen (driftbui) en baby uit bed halen en voeden. Oudste wil helpen, duwt te ruw de fles in de baby’s mond, baby huilen, oudste overstuur. Scheerschuim ligt nog steeds overal. Peuter is daar al lang klaar mee en is op geen enkele manier meer te enthousiasmeren tot opruimen van de troep. Dat doe je dan zelf maar even en dan snel over naar de volgende activiteit omdat de peuter ondertussen de baby’s vingers in het stopcontact doet of in de boekenkast probeert te klimmen. Nee, echt je bent een ontaarde moedr als je dáar niet ontzettend van geniet...

Niet iedereen heeft meegaande knutselkinderen en ik heb ook het idee dat er hier af en toe wat oudere moeders reageren die zich voornamelijk nog het leuke van 20 jaar geleden herinneren. Nee hoor, lekker op pad de hele ochtend en afleiding zoeken was echt het beste vaak in mijn geval. En dan genieten va; de rust als je op je werk bent. Heerlijk. Kan niet wachten got de kleinkinderen er zijn en ik weer zo blij mag zijn als ze na een dag ook weer weg gaan. :sun:

Oef het zit je hoog. Daarom schreef ik. . Elk kind is anders. Misschien heb jij niks aan de tips die gegeven worden, dat is jammer. Anderen misschien wel, want elk kind is anders.

Mijn kinderen schelen krap 1.5 jaar en ze zijn nu 9 en 10. Ik had dus ook 2 onder de 2.
Mijn kinderen zijn ook meer van de categorie "dit is twee minuten leuk".

Ik sprak ooit een kennis die zei dat ze zo lekker rustig met man en kind (toen anderhalf) kon lunchen want kind speelde een uur in de speelhoek.

Nou ik zat daar van :woa:
Dan had ik die van mij al twintig keer aan mn been gehad, uit het restaurant geplukt, etc

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven