wat is normaal gedrag voor een net drie jarige?

26-06-2008 14:11 471 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 26 juni 2008 @ 15:41:

[...]

Jaaaaaa ; als je vervelend bent bezorgt mama je gewoon een GEESTELIJK trauma ; hup , alle knuffels waar je zoveel troost bij vindt het nest uit flikkeren .

Hebben ze een speen ? In de brand steken en samen met papa een dansje om het vuur gaan maken !

Heel veel dingen kun je gewoon vóór zijn , of er een feestje of een wedstrijdje van maken .

Maar gaan zitten verzinnen hoe je je kinjd moet raken ...werkelijk......BGB, tuurlijk maak je er een wedstrijd of feest van maar er zijn momenten dat dat niet helpt of kan. En met kijken waar het je kind raakt bedoel ik het volgende: Zwiepje op de gang zetten helpt geen moer, hij haalt zijn schouders op en gaat zelf vrolijk omdat hij het niet als straf ziet. Je moet dus iets vinden wat als straf gezien wordt, dat bedoelde ik. Lijkt me niets traumatisch aan. Als hij niet wil slapen haal ik zijn knuffels weg en zeg ik dat hij die weer terugkrijgt als hij slaapt. Krijgt hij dan ook. En oh wat een trauma is dat, of geen tv kijken, daar gaat een kind echt dood aan....Straffen is uiteraard een laatste optie hoor BGB maar het moet wel een straf zijn.
Als ik bij mijn kinderen de knuffels uit bed zou hebben gehaald zou dat beslist traumatisch geweest zijn , ja .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Labelle schreef op 26 juni 2008 @ 15:41:

[...]

een tik op de vingers omdat ik mijn hand weer eens in de oven wilde steken zie ik niet als slaan.

Maar als het op een gegeven moment afgelopen is en negeren helpt niet, boos worden helpt niet, rustig blijven helpt niet...wat moet je dan doen zwieberOppakken en je kind ergens anders neerzetten? Een keukenverbod instellen als je aan het koken bent? Of zeggen dat hij/zij alleen aan de keukentafel mag zitten (en het dan wat te doen geven als bananen schillen ofzoiets.). Tv aanzetten als je aan het koken bent? Van tevoren aankondigen: ik ga iets uit de over halen dus je moet uit de buurt blijven anders krijg je pijn want....?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 26 juni 2008 @ 15:47:

Als ik bij mijn kinderen de knuffels uit bed zou hebben gehaald zou dat beslist traumatisch geweest zijn , ja .Oh, Zwiepje gooit ze er regelmatig zelf uit dus leuk vindt hij het niet maar een trauma: nee. En ik gooi ze toch niet weg ofzo. Meestal is het als hij aan het rekken is. Dan haal ik ze na een waarschuwing weg en zeg dat hij er een terugkrijgt als hij lief gaat liggen en de rest terugkrijgt als hij slaapt. Werkt tot nu toe prima.
Je kunt niet uit een boekje leren hoe je een succesvolle moeder wordt.

En het gaat helemaal niet om "goed opgevoed" een "goede moeder zijn". Het gaat erom dat jij en je kind je prettig voelen als jullie samen zijn. Dat je het gezellig hebt en elkaar niet teveel in de weg loopt. Misschien moet je het juist wel minder goed doen, wie weet.

Ik zou gewoon opvoedings ondersteuning aan vragen.

Iemand kan dan van een afstandje bekijken hoe de communicatie tussen jou en je kind loopt, en daar feedback op geven.

Intiem; "adem in, adem uit" en vraag alsjeblieft, echt, ondersteuning aan.

Ik geloof namelijk niet als ik jouw stukje lees dat het zomaar opeens over gaat.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Dat geldt dan voor jou kinderen BgB, en misschien wat jij zou hebben verzonnen is voor een ander kind in een ander gezin wellicht traumatisch. Het is maar een voorbeeld.

Ik ben absoluut voor straffen. Echter niet in de vorm van een pak slaag. Maar wel dat iets gemeend is. En ja, dat moet voelbaar zijn. Maar nee, niet traumatisch.

Als volwassenen de fout in gaan krijgen ze bijv een parkeer boete. Het raakt je portomonee maar je gaat er niet dood aan. Dat niveau, maar dan voor je kind. En hoe erger wat er gebeurt de groter de straf. Maar altijd binnen redelijke grenzen wat te behapstukken is voor een kind. Voor jouw kind moest dat dan absoluut geen knuffels weghalen zijn. Voor de mijne ook niet, want dat is een stukje veiligheid. Maar voor Zwiebje wellicht wel?
Er stonden elk jaar wel een paar Intiem-gezinnen op vakantie ; pa en ma tegen het kroost ; pa en ma hebben vakantie en de kinderen moeten zichzelf vermaken , pa aan de nootjes en het bier , moe aan de rosé en olijven en de kinderen hebben " vanmiddag al een ijsje gehad en we blijven niet aan de gang en je stokbrood had je ook al niet op vanmorgen " , kindertjes die al watergooiend door de wcgebouwen rennen en kindintiem moet netjes stilstaan , ........

Dit is in ieder geval het beeld wat ik van je krijg .

Maar ik kan er héél goed naastzitten natuurlijk
quote:Kaboutertje12 schreef op 26 juni 2008 @ 15:52:

Dat geldt dan voor jou kinderen BgB, en misschien wat jij zou hebben verzonnen is voor een ander kind in een ander gezin wellicht traumatisch. Het is maar een voorbeeld.

Ik ben absoluut voor straffen. Echter niet in de vorm van een pak slaag. Maar wel dat iets gemeend is. En ja, dat moet voelbaar zijn. Maar nee, niet traumatisch.

Als volwassenen de fout in gaan krijgen ze bijv een parkeer boete. Het raakt je portomonee maar je gaat er niet dood aan. Dat niveau, maar dan voor je kind. En hoe erger wat er gebeurt de groter de straf. Maar altijd binnen redelijke grenzen wat te behapstukken is voor een kind. Voor jouw kind moest dat dan absoluut geen knuffels weghalen zijn. Voor de mijne ook niet, want dat is een stukje veiligheid. Maar voor Zwiebje wellicht wel?Haha, als je ziet wat hij zijn knuffels aandoet. Nee, geen trauma anders had ik echt wel wat anders verzonnen. Bovendien mag hij dus uiteindelijk altijd met zijn favo knuffel in slaap vallen.
quote:lolapaloeza schreef op 26 juni 2008 @ 15:51:

Je kunt niet uit een boekje leren hoe je een succesvolle moeder wordt.

En het gaat helemaal niet om "goed opgevoed" een "goede moeder zijn". Het gaat erom dat jij en je kind je prettig voelen als jullie samen zijn. Dat je het gezellig hebt en elkaar niet teveel in de weg loopt. Misschien moet je het juist wel minder goed doen, wie weet.

Ben ik he-le-maal met je eens !

Ik geloof namelijk niet als ik jouw stukje lees dat het zomaar opeens over gaat.Ben ik ook he-le-maal met je eens
Ik heb inderdaad wel eens echt bedacht waar ik haar mee kon raken ja. Bij mijn dochters waren dat de barbies. Dus uiterste straf was twee barbies op de kast, een hele dag. En snoepen, de volgende dag geen snoepje.

Ik vind trouwens dat je niet tot in het hysterische consequent hoeft te zijn. Als mijn kinderen me op een positieve manier weten te overtuigen dat iets toch echt wel een keer anders kan dan wijk ik echt wel eens van mijn regels af. Het leert ze ook dat je op een positieve manier dingen voor elkaar kan krijgen.

@labelle: als mijn kind z'n vingers in de oven wil steken dan reageer ik vanuit instinct ook heftiger dan als het om een bakje lauwwarm water met lavendel gaat. Ook met oversteken heb ik wel eens een enorme brul opgezet dat ze zich doodschrokken. Maar dat zijn in mijn ogen wel noodsituaties en nood breekt wetten. Ik zie echt het nut niet van een tik omdat een kind aan het jengelen, zeuren en dreinen is, ook niet na twee uur.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 26 juni 2008 @ 15:53:

Er stonden elk jaar wel een paar Intiem-gezinnen op vakantie ; pa en ma tegen het kroost ; pa en ma hebben vakantie en de kinderen moeten zichzelf vermaken , pa aan de nootjes en het bier , moe aan de rosé en olijven en de kinderen hebben " vanmiddag al een ijsje gehad en we blijven niet aan de gang en je stokbrood had je ook al niet op vanmorgen " , kindertjes die al watergooiend door de wcgebouwen rennen en kindintiem moet netjes stilstaan , ........

Maar ik kan er héél goed naastzitten natuurlijk Ik vind ook: vakantie mét de kinderen heb je vóór de kinderen en een beetje voor jezelf. Want als zij het naar hun zin hebben, heb jij het ook naar je zin. Af en toe wat voor jezelf is prima maar een vakantie met kinderen is gewoon anders dan zonder.
Hahaha BgB, dat gebeurt echt vaak.

Waar TO mee kampt herkent iedere ouder toch wel op een bepaald moment? Al is het maar een dag? Ik ken dat machteloze gevoel wel hoor. Dat je kids het liefst achter het behang zou plakken. Echter realiseer ik mezelf dan wel weer dat ik het voor een groot deel zelf in de hand heb en ga weer vrolijk verder. Maar geen enkele ouder doet het helemaal perfect. En soms, tijden dat het minder lekker loopt in een gezin, kan het lijken alsof iedereen het zo goed weet en alles zo perfect doet behalve jij.

Ik ben alleen heel sterk voor eigen verantwoording en de verantwoording als ouder om je uit dat spiraal te halen en dan wel zo snel mogelijk.
Toen mijn zoon het leuk vond om herhaaldelijk mensen in hun gezicht te meppen, en zich niks aantrok van dat dat niet mocht, gangzetten en vertellen dat dat pijn deed, etc, heb ik hem zelf maar eens laten voelen hoe vervelend dat voelt en dus een mep terug gegeven. HIj heeft t nooit meer gedaan daarna. (op een verdwaalde uiting van woede tegen mijn arm na, en dan was hem herinneren aan de pijn die het doet, genoeg, waarna een sorry volgde)

Voor mij dus effectiever (en minder pijnlijk) dan de periode ervoor, van klappen incasseren en praten praten praten.
quote:philomein schreef op 26 juni 2008 @ 15:56:

En snoepen, de volgende dag geen snoepje.

.

Voor veel kinderen is zo'n uitgestelde straf een compleet raadsel omdat ze vaak de aanleiding al weer vergeten zijn , zeker voor een hummeltje van - net ? - drie .

Nou vind ik snoepjes iets wat er gewoon bij hoort , dus stout of niet stout , een snoepje moet kunnen .

Dus ook geen snoep als beloning !
quote:Zwieber schreef op 26 juni 2008 @ 15:49:

[...]

Oppakken en je kind ergens anders neerzetten? En je kind rent jengelend weer terug, alle 40 pogingen?Een keukenverbod instellen als je aan het koken bent? en daar heeft ze schijt aan?Of zeggen dat hij/zij alleen aan de keukentafel mag zitten (en het dan wat te doen geven als bananen schillen ofzoiets.). Tv aanzetten als je aan het koken bent? Ze denkt.dahag.. en spurt van de tv gewoon weer de keuken inVan tevoren aankondigen: ik ga iets uit de over halen dus je moet uit de buurt blijven anders krijg je pijn want....?dat zei mijn moeder, maar pijn was een ver van mn bed show, en kon mij het boeien, vuur is toch lekker warm Ik zet deze dingen niet neer om gezellig tegen te drammen, maar zo makkelijk als je de alternatieven neerzet, zo makkelijk zullen ze niet werken op die kleine etters.
quote:sunlight schreef op 26 juni 2008 @ 15:58:

Toen mijn zoon het leuk vond om herhaaldelijk mensen in hun gezicht te meppen, en zich niks aantrok van dat dat niet mocht, gangzetten en vertellen dat dat pijn deed, etc, heb ik hem zelf maar eens laten voelen hoe vervelend dat voelt en dus een mep terug gegeven. HIj heeft t nooit meer gedaan daarna. (op een verdwaalde uiting van woede tegen mijn arm na, en dan was hem herinneren aan de pijn die het doet, genoeg, waarna een sorry volgde)

Voor mij dus effectiever (en minder pijnlijk) dan de periode ervoor, van klappen incasseren en praten praten praten.Kijk, dat bedoel ik dus, hoppa, van het probleem af als allerlaatste redmiddeln. Ik denk niet dat dat kind 20 jaar bij Dhr Phillie moet lopen omdat hij beschadigd is
Ik zou het een beetje loslaten. Een paar dingen kiezen die je echtechtecht heel belangrijk vindt en de rest lekker laten gaan. Het is vakantie dus lekker vaak een ijsje, en een beetje om de rest van het gezeur heen laveren. Het is een fase en het gaat dus wel weer over. Je bent zó consequent dat je dochter alles uit de kast trekt om te kijken of mamma nou echt niet één keertje overstag zal gaan. Tenminste daar lijkt het op. Eigenlijk jammer dat je alweer terug bent, want juist op vakantie kun je veel doen onder het mom van: 'omdat we op vakantie zijn'. Geen zin in water? Nou vooruit, omdat we op vakantie zijn mag je limonade. Nóg een ijsje? Nou ok dan, omdat het zo gezellig is. Echt ik zou het gewoon even lekker loslaten, verwen haar maar een beetje en laat 'r lekker wat aanmodderen, dan kun je als je zelf weer wat lekkerder in je vel zit weer langzaamaan de teugels aantrekken.

Sinds ik twee kinderen heb ben ik hier zelf veeeel relaxter in geworden. Bij de eerste dacht ik steeds dat ik 'm voorgoed zou verpesten als ik het nu niet goed deed. Maar met een tweede erbij wordt je daar ineens heel makkelijk in. Misschien helpt dat ook om je te bedenken. Als je er nog een had rondlopen had je haar misschien wel veel meer vrijheid gegeven.

Succes en sterkte!
quote:Labelle schreef op 26 juni 2008 @ 16:01:

[...]

Ik zet deze dingen niet neer om gezellig tegen te drammen, maar zo makkelijk als je de alternatieven neerzet, zo makkelijk zullen ze niet werken op die kleine etters.Ik begrijp heel goed wat je bedoelt hoor Labelle. Je kan echt knettergek van ze worden. Maar slaan vind ik geen oplossing. Als het echt zover komt dat hij onverwachts zijn hand de over insteekt dan haal ik gauw zijn hand weg. Want hielp bij Zwiepje was de over laten voelen tijdens het opwarmen toen het nog niet gloeiend heet was en pijn deed. Werkte prima, hij heeft er nooit meer aan willen zitten omdat hij gevoeld heeft dat het warmer wordt. Ik begrijp je punt hoor maar waarom slaan hier?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 26 juni 2008 @ 15:53:

Maar ik kan er héél goed naastzitten natuurlijk

Ja! Precies! Van die ouders die zelf avond aan avond voor de tv zitten met chips en cola en weet al niet wat, terwijl kind met de kookwekker op precies 30 minuten en een bakje wortelen tevreden dient te zijn. "want het is niet goed voor ze he, al dat snoepen / tv kijken / computeren etc" Nee, volwassenen doen natuurlijk alleeeeeen maar dingen die goed voor ze zijn.

(behalve dan die ene keer toen papa dronken op de buurvrouw lag, maar dat zal ie noooit meer doen)
quote:lolapaloeza schreef op 26 juni 2008 @ 16:05:

[...]

Ja! Precies! Van die ouders die zelf avond aan avond voor de tv zitten met chips en cola en weet al niet wat, terwijl kind met de kookwekker op precies 30 minuten en een bakje wortelen tevreden dient te zijn. "want het is niet goed voor ze he, al dat snoepen / tv kijken / computeren etc" Nee, volwassenen doen natuurlijk alleeeeeen maar dingen die goed voor ze zijn.

(behalve dan die ene keer toen papa dronken op de buurvrouw lag, maar dat zal ie noooit meer doen)
quote:lilalore schreef op 26 juni 2008 @ 16:03:

Ik zou het een beetje loslaten. Een paar dingen kiezen die je echtechtecht heel belangrijk vindt en de rest lekker laten gaan. Het is vakantie dus lekker vaak een ijsje, en een beetje om de rest van het gezeur heen laveren. Het is een fase en het gaat dus wel weer over. Je bent zó consequent dat je dochter alles uit de kast trekt om te kijken of mamma nou echt niet één keertje overstag zal gaan. Tenminste daar lijkt het op. Eigenlijk jammer dat je alweer terug bent, want juist op vakantie kun je veel doen onder het mom van: 'omdat we op vakantie zijn'. Geen zin in water? Nou vooruit, omdat we op vakantie zijn mag je limonade. Nóg een ijsje? Nou ok dan, omdat het zo gezellig is. Echt ik zou het gewoon even lekker loslaten, verwen haar maar een beetje en laat 'r lekker wat aanmodderen, dan kun je als je zelf weer wat lekkerder in je vel zit weer langzaamaan de teugels aantrekken.

Sinds ik twee kinderen heb ben ik hier zelf veeeel relaxter in geworden. Bij de eerste dacht ik steeds dat ik 'm voorgoed zou verpesten als ik het nu niet goed deed. Maar met een tweede erbij wordt je daar ineens heel makkelijk in. Misschien helpt dat ook om je te bedenken. Als je er nog een had rondlopen had je haar misschien wel veel meer vrijheid gegeven.

Succes en sterkte!

Welja, geef het kind gewoon zijn zin, TO niet zo streng he.. en als ze 40 ijsjes wil per dag, en op de terugrit op je autodak zitten..gewoon doen.. ben je meteen van het gezeik af..

Zo leert kind dat zeuren helpt, en je alles krijgt.
Nou eerlijk gezegd Labelle, of het nou leuk is of niet, zeuren helpt echt heel goed. Ook als je volwassen bent.

Bijna niemand is bestand tegen zeuren, niet van je kinderen maar ook niet van je collega's, partner, etc. En dus is het vaak zo dat de zeur z'n zin krijgt.

Nuttige vaardigheid hoor. Stierlijk vervelend, dat ook, maar wel heel handig.
Je kunt dat gezeik om ijs natuurlijk voor zijn door elke zoveel uur in een snikhete auto te roepen dat het ijsjesstoptijd is ( duh..je moest toch al tanken )
je zeurt alleen als je denkt dat het helpt, anders is het verspilde energie. Kinderen denken net zo.

Op dit punt ben ik het wel eens met labelle maar dat ligt wel aan je kind. Bij Zwiepje is een eenmalige uitzondering de nieuwe regel want ik krijg dan tot in de eeuwigheid voor mijn voeten geworpen: ja maar toen mocht het wel dus nu ook. Tenzij ik erbij zeg dat het een eenmalige uitzondering is vanwege bijzondere omstandigheden (ja echt, mijn kind is net een ambtenaar af en toe of een jurist die vat dat soort dingen ook nog.).
Nog een tip voor als je toch graag de teugels strak houdt ; neem een vliegenmepper ; hoef je niet helemaal over je stoel heen in de auto en met een beetje mazzel hoef je niet van je stoel op te staan , met je borsten in je vakantieprak te hangen om kindlief een optater te verkopen .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven