Wat is wijsheid? (4e kindje?)

26-04-2009 21:39 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben mama van 3 lieve kids en de jongste is nu ruim 1,5. De oudste wordt in de zomer 5. Na het krijgen van ons 3e kindje hebben mijn man en ik besloten dat drie kinderen voldoende was, we waren compleet. Maar nu ineens krijg ik de kriebels, wat zou ik graag (over een tijdje) weer zwanger worden en een 4e kindje krijgen!

Mijn man en ik hebben het er de afgelopen dagen uitvoering over gehad en opzich willen we het wel, maar er zijn wel wat dingetjes die ons tegenhouden op dit moment.

Daarom ben ik benieuwd of er meer vrouwen zijn, die de keuze hebben gemaakt om al dan niet voor een 4e kindje te gaan. Voorop gesteld: we hebben de ruimte en de middelen om een 4e kindje een goede toekomst te bieden! De dingen waar ik nog over nadenk zijn: Hoe vervoer je 4 kids veilig? Hoe richt je je vakanties in? Houd je nog genoeg tijd voor jezelf en je relatie over? Valt je aandacht wel verdelen over zoveel kinderen? Zitten andere mensen wel te wachten op visite van ons, met 4 kinderen? Doe je de wereld een plezier met 4 kinderen, of is het eigenlijk onverantwoord? Als je al 3 gezonde kinderen hebt, waarom wil je dan een 4e? Nouja, dat zijn wel zo'n beetje de dingen die door mijn hoofd gaan.

Hopelijk is er een ervaringsdeskundige die haar ervaring met me wil delen! Alvast bedankt!
Mijn dochter mag écht niet zo jong als ikzelf kinderen krijgen hoor, dan ben ik op mijn 44e oma.... en haar vader wil alle vriendjes verbieden tot haar 25e Dat ik zelf op mijn 21e getrouwd en op mijn 22e bezwangerd was wil hij nog weleens vergeten.

Maar ik zie inderdaad gebeuren dat iedereen kinderen krijgt als ik zo rond de 35 ben en dan zijn de kinders inmiddels 13 en 11 en dan kan ik dus zo aan de tweede leg
Ik ben diep teleurgesteld in Elninjoo
hoi!

ik ben op dit moment 29 weken zwanger van mijn 4e kindje. had dat nooit gedacht, maar na nummer 3 bleef het (in eerste instantie bij vriendlief) toch kriebelen. voor mijn gevoel was dit een beslissing die we echt met ons hart hebben genomen. we hebben 3 hele leuke kinderen en wilden best nog zo'n leukerdje

(denk dus dat dat argument van het verspreiden van leuke genen best een goed argument is )

je kunt er allerlei voors en tegens bij bedenken, maar volgens mij gaat het er bij dit soort beslissingen om, of je er met je hart achter staat.

ik kan je nog niet uit eigen ervaring vertellen hoe het straks zal gaan, maar ik verheug me erg op mijn huis vol kindertjes straks!

succes met je keus!
Ik kom het woord "uit de luier-syndroom" tegen.... ja, misschien heb ik daar ook wel een beetje last van! (in combinatie met de lente!) Ik ben zoals ik ergens las, de komende 10jaar (waarschijnlijk) ook nog vruchtbaar, ik ervaar dit wel een nadeel van "vroeg" kinderen krijgen. (hoewel ik 26 was toen de oudste werd geboren, ik word dit jaar 32)

Toen ik laatst eens bij mijn moeder polste wat zij van een 4e in ons gezin dacht (uiteraard doet haar mening er helemaal niets toe!!) zei ze: "gebruik alsjeblieft je verstand, baby's blijven altijd heel leuk."

Ik probeer nu ook voor mezelf te ontdekken, wat vind ik dan zo leuk? het zwanger-zijn? de babytijd? of gewoon nog een gezinslid erbij? Dat is de reden waarom ik dit topic heb geopend, niet om jullie mee te laten beslissen! (dus, zoals iemand zich afvroeg: als wij ja zeggen komen er dan nog 10 (oid) dat is echt niet de bedoeling van mijn vraag!!)

MissBR: hoe oud zijn jouw andere kinderen en wat voor reacties kreeg je van familie / vrienden?
Mijn kinderen zijn 7, 5, en 13 maanden. tussen 2 en 3 zit dus wat meer tijd, dat kwam oa door twee miskramen en allerlei gedoe daaromheen. Nummer 4 kwam toen weer heel snel, dus tussen de kleintjes zit nu erg weinig leeftijdsverschil.

de reacties waren heel wisselend. Mijn moeder schrok eerst, maar vind het nu erg leuk. Mijn schoonzus (die heeft er 5) vond het alleen maar leuk. en verder roept iedereen 'wat druk!' , maar weet je: ik vond het ook druk toen ik 1 kindje had en volgens mij groei je daar gewoon in. het is vooral qua geregel lastig denk ik (zwemles/feestjes/scouting enzo), maar dat zal met 3 of 4 niet zo heel veel uitmaken. Ik geniet vooral erg van mijn kinderen. en dan niet eens zozeer van de baby-tijd eigenlijk (ik ben blij als ze wat groter zijn en iets meer kunnen), dus dat is het zeker niet.

als het in huis enzo past (wij hebben voor alle kindjes een eigen kamertje straks) en je hart is er klaar voor, zie ik geen redenen om het niet te doen...
Hoi Tuttebelletje,

Ik ben een moeder van 3 meiden. Ik ben ook jong moeder geworden, op mijn 26e ook. Maar wat is jong? Zo jong vond ik dat toen niet. Nu wel, vrienden krijgen nu pas hun eerste kind, en nu is mijn oudste al 8, bijna 9...de jongste is 4.

Drie is leuk en druk. En voor mijn gevoel was het daarmee ook "af". Maar ook ik merk dat mijn gedachten wel eens willen afdwalen naar nog een (eentje dan!) baby. Ik ben net 35 nu, en eigenlijk vond ik dat altijd de grens. De kinderen hebben nu alledrie een eigen kamertje en een vierde zal dat niet hebben, het huis is overvol. Dus dat is al lastig. Verder werk ik free lance en heb dus een onzeker inkomen naast het vaste inkomen van mijn man. Ik werk maar weinig uren dus eigenlijk is mijn bijdrage te verwaarlozen. Vier kids zijn toch best duur. Ik vrees dat ik helemaal zou willen stoppen als ik er nog een baby bij kreeg, ook omdat het nu al moeilijk te combineren valt. Ik werk gelukkig aan huis, maar druk is het zeker.

Nou, hier help ik je ook niet echt mee, met mijn eigen twijfels en gedachtenkronkels. In jouw geval zou ik er waarschijnlijk zeker voor gaan. Je schrijft dat je de middelen hebt voor nog een kindje, en de wens. Nou, wat let je nog? De buitenwereld heeft toch altijd commentaar. Een is zielig. Twee is zo standaard, en drie is oneven en zielig voor de derde....ja zo lust ik er nog wel een paar. Mij is tot vervelens toe gevraagd of ik doorging voor een zoon. Uiteindelijk antwoordde ik gewoon "Ja" om van het gezeik af te zijn. Ik heb drie hele leuke mooie meiden en ik hoef geen zoon. Misschien wel nog een KIND. Een goede vriendin had een zoon en een dochter en werd zwanger van de derde. Toen was het commentaar al helemaal niet van de lucht. Men snapte niet waarom zei nog een kind wilde, ze had immers toch een "koningswens"?! AAAAAAAAAAAARGH. En Bah!
quote:mika65 schreef op 27 april 2009 @ 11:29:

Ik ben diep teleurgesteld in Elninjoo Hihi, sorry voor de teleurstelling, het zou mijn ding ook uberhaupt niet zijn en ik snap de wens van meer dan 2 kinderen sowieso niet, maar voor mensen die genoeg geld hebben om alle benodigdheden voor hun kids in te kopen (groot huis met eigen kamers, de gewenste (sport)clubs e.d.) valt er weinig op aan te merken. Ze kunnen het zich dan tenslotte veroorloven ipv dat ze hun broeds zijn moeten bekopen met elk dubbeltje om moeten draaien en hun kids niet alle mogelijkheden en/of eigen privacy kunnen bieden. Ja natuurlijk is elk extra kind 'n belasting voor het milieu, maar rijkdom uit zich nu eenmaal vaak in meer vervuiling door de extra luxe die je je kunt veroorloven.
quote:Madiken schreef op 27 april 2009 @ 16:48:

De kinderen hebben nu alledrie een eigen kamertje en een vierde zal dat niet hebben, het huis is overvol. Dus dat is al lastig. In dat geval dus niet doen. Dan denk je niet meer aan 't belang van je kinderen maar denk je alleen met je rammelende eierstokken.
Ik ben 2,5 weken geleden bevallen van ons 4e kindje. In eerste instantie vond ik het na 3 ook wel prima, maar opeens begon het toch te kriebelen. De stap genomen (gezien onze leeftijden) en resultaat een gezonde, mooi dochter na 3 zonen. Wij zijn er ontzettend blij mee en qua drukte valt het reuze mee (het was toch al druk dus....).

Als jullie er samen achter staan en financieel is het ook geen probleem zou ikzelf zeggen ga ervoor!

Overigens, bij mij is het nu definitief de laatste. Mijn gezin is klaar. En zelf heb ik er nu ook heel goed een streep onder kunnen zetten (manlief gaat nu voor de knip...).

Succes!
ik ken een gezin die na 2 dochters graag doorwilden voor een zoon. Uiteindelijk hebben ze nu 12 dochters en de jonste nummer 13 is een jongetje geworden. Ze zijn overigens wel dolblij met allemaal en bijna alle kinderen hebben een eigen kamer. (2 delen er) Maar binnenkort gaan de oudste het huis uit en nu zijn de jongste 4 maar tot 5 jaar, nog niet echt behoefte aan privacy ze vinden samen slapen alleen maar geweldig.

Ik snap zelf niet waar die mensen het geld en geduld vandaan halen maar het is daar wel altijd een gezellige boel en iedereen is heel relaxed.

Je zou maar 12 oudere zussen hebben zeg! pffff... arme jongen!
godkolere, 13 kinderen..

al was ik miljardair, geen haar op mn hoofd.
quote:RosieRo schreef op 27 april 2009 @ 19:25:

godkolere, 13 kinderen..

al was ik miljardair, geen haar op mn hoofd.
Maar andersom, als je miljardair zou worden als je 13 kinderen zou baren?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven