Wat kost een kind?

25-08-2010 21:18 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Klink stom, ik weet het, maar ik ben zo benieuwd wat een stel wat nu een kindje heeft, nu meer kwijt is, als toen ze nog met zijn tweeën waren.

Ik heb zelf geen kinderen, maar krijg af en toe wel de kriebels, alleen vraag me wel eens af of wij dat wel kunnen betalen allemaal, en dan ook nog een beetje kunnen sparen daarnaast.
Bedankt voor alle reacties. Waarom stel ik deze vraag nou? Dat zal ik vertellen. Twee vrienden van ons hebben nu twee kinderen. Sinds die kinderen hebben ze geen cent over om met z'n tweeén af en toe iets leuks te doen, waardoor ze er echt alleen nog maar zijn voor de kinderen en bijna niet meer voor elkaar. Ze groeien uit elkaar. Als ik mijn kinderwens ervoor opzij moet zetten om de band met mijn man zo te houden als hij nu is, zou ik het doen. Maar als ik het tot nu toe zo lees moet het wel te doen zijn. We gaan er eens goed over na denken...
Succes Bubbles!
quote:Bubbles777 schreef op 26 augustus 2010 @ 08:57:

Bedankt voor alle reacties. Waarom stel ik deze vraag nou? Dat zal ik vertellen. Twee vrienden van ons hebben nu twee kinderen. Sinds die kinderen hebben ze geen cent over om met z'n tweeén af en toe iets leuks te doen, waardoor ze er echt alleen nog maar zijn voor de kinderen en bijna niet meer voor elkaar. Ze groeien uit elkaar. Als ik mijn kinderwens ervoor opzij moet zetten om de band met mijn man zo te houden als hij nu is, zou ik het doen. Maar als ik het tot nu toe zo lees moet het wel te doen zijn. We gaan er eens goed over na denken...

Maar ook als je genoeg geld hebt kun je elkaar verliezen met 2 kleine kinderen. Het is gewoon druk, en vermoeiend.

Bovendien kun je thuis ook samen leuke dingen doen, die niet veel geld kosten. De kinderen vroeg naar bed, en dan lekker samen koken bijvoorbeeld. Samen gezellig een film kijken.

Wij kunnen ook niet vaak samen weg (door kindje met handicap) en dan moet je roeien met de riemen die je hebt. Dat heeft niet zoveel met geld te maken, meer met aanpassingsvermogen.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:Bubbles777 schreef op 26 augustus 2010 @ 08:57:

Bedankt voor alle reacties. Waarom stel ik deze vraag nou? Dat zal ik vertellen. Twee vrienden van ons hebben nu twee kinderen. Sinds die kinderen hebben ze geen cent over om met z'n tweeén af en toe iets leuks te doen, waardoor ze er echt alleen nog maar zijn voor de kinderen en bijna niet meer voor elkaar. Ze groeien uit elkaar. Als ik mijn kinderwens ervoor opzij moet zetten om de band met mijn man zo te houden als hij nu is, zou ik het doen. Maar als ik het tot nu toe zo lees moet het wel te doen zijn. We gaan er eens goed over na denken... Alsof dat alles met geld te maken heeft. Je moet die tijd vrij maken natuurlijk wel willen. Als het af moet hangen van leuke uitstapjes etc., lijkt me dát eerder een reden om te twijfelen over wel of niet een kind.
Nou ja, als je samen op pad wilt moet je natuurlijk wel geld hebben voor een oppas (en dat tikt tegenwoordig behoorlijk aan).

Verder is mijn ervaring dat jonge kinderen nog niet zo duur zijn (alhoewel de oppas hier wel behoorlijk aantikt en de werkster die we tegenwoordig hebben omdat ik in mijn schaarse vrije tijd geen zin meer heb om de badkamer te soppen). Mijn oudste is nu bijna 6 jaar en daar begin ik wel steeds meer geld aan uit te geven: schoolding zus, schoolding zo, zwemles, sportclub, ze eten steeds meer, vakanties zijn duurder etcetera. En dat zal denk ik alleen nog maar meer worden naarmate ze ouder worden.
Mijn ervaring is vooral dat het minder kunnen werken en de kosten voor de opvang (die overigens dankzij belastingvoordelen meevallen) de grootste kostenposten zijn.

Voor al het overige vind ik het wel meevallen. Ik bespaar zoveel door minder te stappen, minder uit eten te gaan en minder op vakantie te gaan dat ik me mijn kinderen daar makkelijk uit kan veroorloven.

En het belangrijkste: ik heb nog even veel, zo niet meer, lol.

Bubbles, ik weet niet wat er precies speelt bij jouw vrienden en ik kan uiteraard ook niet in hun portemonnee kijken maar een relatie die onder druk komt te staan kan altijd een keer gebeuren en het is zeker niet ondenkbaar dat financiën en/of kinderen daar mee te maken hebben. Maar een goede relatie is daar tegen bestand en van een beetje tegenslag kun je ook sterker worden.

Je relatie kan ook onder druk komen te staan door andere factoren, zoals gezondheid, werkeloosheid, psychische problemen over verliefdheden. Allerlei factoren kunnen zowel een individu als een stel onder druk zetten. Dat heet het leven. Maar een leven zonder een enkel risico is ook geen leven...
ja, dan heb je een oppas nodig.

Maar mijn hemel, je hoeft niet de deur uit om 'weer tot elkaar' te komen, dat bedoel ik.
Als ik met zoon op pad ga, gaan we vaak gezellig even wat drinken en wat lekkers eten. Of we schieten de speelgoedwinkel binnen en soms koop ik dan iets voor hem.

Of ik ga samen met hem een week naar de zon, is toch twee de reissom. Of drie keer, als we alledrie meegaan.

Alles bij elkaar opgeteld geef je gewoon een hoop meer geld uit met kinderen. Ik heb er 1 en kan goede spullen aanschaffen, en ook impulsief. Ik vind dat toch wel erg prettig, ook dat er nog geld overblijft om voor mezelf impulsief te kopen, of eens een extra vakantie te doen als ik er even doorheen zit.

Niet het belangrijkste, maar wel zo lekker want het werkt ook weer door in de relatie en in de omgang met kind.

Iedereen relaxed, opgeladen en nooit nadenken of we iets kunnen doen.
quote:fleurtje schreef op 26 augustus 2010 @ 10:36:

ja, dan heb je een oppas nodig.

Maar mijn hemel, je hoeft niet de deur uit om 'weer tot elkaar' te komen, dat bedoel ik.

Zeker niet. Maar als je al spanningen hebt vanwege financiele shit en daarnaast niet even lekker buitenshuis kunt bijtanken (weekendje weg of dagje uit samen) dan wordt je huis wel heel erg benauwend en zit je in een gespannen sfeer op die bank.

Geld geeft toch vrijheid, vind ik.
Ooh, ik ben vast mosterd...

Hier 3 kinderen. Eerste kregen we toen we nog aan het afstuderen waren. Relatief weinig geld, toch had ie alles en ik vnd het idd erg meevallen, de kosten voor zo'n kleintje.

Nu zijn het er ondertussen 3, 10-7 en bijna 6.

We kunnen ruim leven maar mennnn wat gaan ze nu een geld kosten! Ik klaag niet want we kunnen het betalen maar alle drie zitten ze ieder toch op 2 clubjes, hebben veel partijtjes, zakgeld, schoolgeld en dan heb ik het nog niet over de vakanties.

Altijd slechte eters geweest, in een restaurant bestelde we vaak 1 gerecht voor de kids, dat deelden ze met z'n 3-en (en dan nog piepen over buikpijn en andere vreselijke kwalen ).

Maar afgelopen jaar sloeg het om en eten de twee oudsten als paarden. Wat we afgelopen vakantie dan ook kwijt waren, heb ik verdrongen...

TO; van wat ik om me heen zie moet altijd alles perfect. Eerst dit dan dat en dan een kind. Wij waren feitelijk nog studenten en sliepen met de baby op 1 kamer, gingen niet op vakantie maar men wat waren we gelukkig!
quote:Julus schreef op 26 augustus 2010 @ 10:40:

[...]

Zeker niet. Maar als je al spanningen hebt vanwege financiele shit en daarnaast niet even lekker buitenshuis kunt bijtanken (weekendje weg of dagje uit samen) dan wordt je huis wel heel erg benauwend en zit je in een gespannen sfeer op die bank.

Geld geeft toch vrijheid, vind ik.

Geld geeft idd vrijheid, dat is waar. Maar ik vind het wel ernstig als je echt de deur uit moet om even met zn tweeen te zijn. Maar goed, oppas kost idd ook geld en niet iedereen heeft een back up in de vorm van ouders.

Maar toch vind ik dat er wel erg veel aan geld opgehangen wordt als het gaat om tijd met zn tweeen.

Er zijn zat mensen met weinig geld, kinderen en toch een goede relatie.
Ik denk niet dat wij de eerste jaren de kans krijgen om een betaalde oppas te regelen. Gisteren had mijn man het erover dat hij toch echt ooit nog wel eens een 2e keer naar Bali wilde. Mijn moeder zei meteen dat de kleine wel naar opa en oma kon. We hebben 2 opa's en oma's, ik heb een broer, man heeft een zusje en dan hebben we nog een aantal vrienden en buren die ook wel eens een avondje zouden willen oppassen. Ik weet dat niet iedereen die luxe heeft maar zoals gezegd: een leuk avondje hoeft toch niet buiten de deur te zijn? Zeker als je dan geld uit moet geven dat je eigenlijk niet hebt lijkt me dat juist totaal niet gezellig. Dan liever een avondje op de bank met een flesje aldi-wijn en een stukje brie maar graag ook een goed gesprek.

Ik denk dat het uit elkaar groeien minder te doen heeft met geld en meer met de verandering in je leven als er kinderen komen. Je er misschien iets meer bij stil staan dat je soms echt tijd voor elkaar moet plannen omdat het leven anders gewoon voorbij raast. En dan nog slaaptekort, minder geld (dat geloof ik namelijk meteen, dat je minder geld over houdt), de verantwoordelijkheid etc. etc.

Dan kan je wel zeggen dat uit elkaar groeien door geldgebrek komt maar ik denk dat er veel meer dingen meespelen.
quote:kaetje schreef op 26 augustus 2010 @ 11:00:

Ik denk niet dat wij de eerste jaren de kans krijgen om een betaalde oppas te regelen. Gisteren had mijn man het erover dat hij toch echt ooit nog wel eens een 2e keer naar Bali wilde. Mijn moeder zei meteen dat de kleine wel naar opa en oma kon. We hebben 2 opa's en oma's, ik heb een broer, man heeft een zusje en dan hebben we nog een aantal vrienden en buren die ook wel eens een avondje zouden willen oppassen. Ik weet dat niet iedereen die luxe heeft maar zoals gezegd: een leuk avondje hoeft toch niet buiten de deur te zijn? Zeker als je dan geld uit moet geven dat je eigenlijk niet hebt lijkt me dat juist totaal niet gezellig. Dan liever een avondje op de bank met een flesje aldi-wijn en een stukje brie maar graag ook een goed gesprek.

Ik denk dat het uit elkaar groeien minder te doen heeft met geld en meer met de verandering in je leven als er kinderen komen. Je er misschien iets meer bij stil staan dat je soms echt tijd voor elkaar moet plannen omdat het leven anders gewoon voorbij raast. En dan nog slaaptekort, minder geld (dat geloof ik namelijk meteen, dat je minder geld over houdt), de verantwoordelijkheid etc. etc.

Dan kan je wel zeggen dat uit elkaar groeien door geldgebrek komt maar ik denk dat er veel meer dingen meespelen.

Dat bedoel ik....

Maar goed, denk dat een goede back up een en ander wel gemakkelijker kan maken.
Ja, dat denk ik ook zeker Fleurtje. En dat wij zo veel mensen in onze directe omgeving hebben is ook heel erg luxe. Ze wonen bij ook allemaal om de hoek eigenlijk dus supergemakkelijk.

Maar ik denk echt dat praten met je partner zo belangrijk is. Je kan wel een avondje naar de bios gaan maar dan zit je nog naast elkaar in het donker. Als je het gevoel hebt uit elkaar te groeien lijkt het mij belangrijker om eens een keer een avond goed te praten met elkaar. En dan maar geen duur diner maar samen in elkaar geflanste macaroni met potsaus.

Maar ik heb natuurlijk makkelijk praten want uk moet er eerst nog uitkomen
Een goede back up kan er voor zorgen dat je iets meer ontspannen bent, en dat kan een hoop schelen.
En uitgeslapen! Ik hoop echt dat ik in staat zal zijn om mijn kind af en toe uit logeren te doen zodat we een nacht lekker kunnen slapen. En zodat opa en oma van hun kleinkind kunnen genieten en zoon natuurlijk van de verwennerijen van opa en oma. Ik zeg altijd heel stoer dat we hem overal mee naar toe gaan nemen en dat we hem vaak bij anderen willen laten logeren maar dat moet de praktijk nog uitwijzen natuurlijk...
Hoever ben je al Kaetje, schiet wel op inmiddels zeker?

Kinderen zijn duur, zeker weten. Voor ons is de grootste kostenpost de creche (dochters zijn 2 en 3) en we wonen in een land waar je geen belastingkorting-of-hoe-heet-dat krijgt dus we betalen de volle mep. Komt neer op zo'n beetje twee hypotheken, plus de echte hypotheek... dus je kunt wel zeggen dat we behoorlijk blut zijn over het algemeen.

Mijn vriendinnen zie ik dan ook stuk-ken minder dan voorheen, echt veeeel minder. Ook gaan Vent en ik samen natuurlijk veel minder op stap.

Maar zoals Maleficent al zei, je moet gewoon roeien met de riemen die je hebt. Dan inderdaad maar wat vaker met Aldi-wijn en -brie thuisblijven, of gewoon overdag afspreken met mijn vriendinnen, in het park of zo en dan komen onze bloedjes gewoon mee. Vent en ik zijn trouwens vreselijk inventief geworden in het vinden van uitjes die niet meteen heel veel kosten en liever nog, niets kosten. En meestal nemen we dus een tupperware-bakje mee met een picknick (tot horror van een aantal forummers las ik laatst op een ander topic )

Soms baal ik wel hoor, zeker, laatst gingen mijn vriendinnen lekker een weekend weg en normaal gesproken was ik daar altijd bij. Nu kon het écht niet. Gelukkig snappen ze het het en ik weet zeker dat het geen issue is.
quote:siesa schreef op 25 augustus 2010 @ 22:03:

[...]

Het is toch niet raar dat iemand nadenkt over het financiele gevolg als er een kindje komt, de extra kosten die dat meebrengt en er misschien parttime gewerkt gaat worden??Ja, dat wilde ik dus ook zeggen. Vind het wel een klein beetje naief om geen moment na te denken wat dit voor financiele gevolgen zou kunnen hebben. Ik snap ook wel dat het dan niet op de kleine dingen aankomt. En ik snap ook dat je de baby-uitzet zo goedkoop en duur kan maken als je zelf wil. Maar je bekijkt toch wel wat voor gevolgen het heeft als je straks ipv fulltime ineens maar 2 of 3 dagen gaat werken. En dan kijk je toch ook van: gaat mijn kind die overige dagen naar een (gratis) oppas in de vorm van opa & oma, of moet kind naar de kinderopvang? Man en ik verdienen echt niet zoveel om daar maar helemaal niet over na te denken. Ik ben niet bang dat het niet gaat lukken hoor, maar lijkt me gewoon niet meer dan logisch dat je dat wel even nagaat. Ik zou bijvoorbeeld wel heel simpel kunnen zeggen: oh ik vind het wel fijn dat ik 5 dagen bij mijn baby kan zijn, dus ik stop met werken. Maar weet zeker dat wij het dan of financieel niet redden of wel heeeeel erg zuinig aan moeten doen.
Helemaal met jullie eens. Samen in een duur restaurant zitten terwijl je chagrijnig to elkaar zit zonder een goed gesprek wordt het ook niet. Sterker nog, dan is dat duurbetaalde etentje opeens zonde van je geld.

Die kleine genietmomenten, als gezin, als partner is onbetaalbaar. Maar af en toe de mogelijkheid hebben om een behoefte in vervulling te laten gaan is ook wel prettig.

Die twee dingen kunnen prima naast elkaar bestaan, is mijn ervaring. Wij zijn niet ontevreden als we op de bank met chips tv zitten te kijken, we zitten heerlijk hand in hand of tegen elkaar aan. Maar ook erg gelukkig in het zonnetje in het buitenland, beide opties zijn fijn.
Ainne, ben nu 29 weken.

En picknicken in het park, dat romantische beeld heb ik wel hoor! Lekker met man en kind op een kleedje, lijkt me heerlijk!

Tulpje, ik heb dat ook wel een beetje maar heb het nooit echt uigerekend. Ik zie andere stellen om ons heen die het ook redden dus dan ga ik er vanuit dat wij het ook wel redden. Dom misschien maar ik kan me er geen zorgen over maken eigenlijk.
Phoe, de meeste lijken te denken dat ik alleen maar over het geld na denk. Zo bedoel ik het nou ook weer niet. En wat betreft het even weg zijn met mijn man. Dat is 1 klein voorbeeld waarom ik over dat geld nadenk. Niet de enige reden.

Natuurlijk is het belangrijkste je gezin en dat je dan samen gelukkig bent. De rest is niet zo heel erg belangrijk. Maar als ik elke maand de dubbeltjes om zou moeten gaan draaien terwijl we het nu zo goed hebben en al gelukkig zijn, waarom zou ik het dan veranderen. Ik heb geen kind nodig om gelukkig te worden. Dat ben ik al. Als je inderdaad als levensdoel hebt een kind groot te brengen en zonder niet gelukkig bent, dan is alle dubbeltjes omdraaien misschien iets waar je makkelijker genoegen mee zou kunnen nemen. Ik dus niet. Wil er alleen aan beginnen als ik mijn huidige leventje niet volledig hoef op te geven.

Dit zijn mijn voorwaardes nou eenmaal, maar ik respecteer iemand die er anders over denkt.
Keatje!

Gefeliciteerd met je zwangerschap. Verloopt alles volgens wens? Kinderkamertje al af?
Dank je wel Bubbles. Het gaat goed, met een aantal kwaaltjes maar ik mag niet klagen. Het kamertje is voor een groot deel af. Een aantal dingen moeten nog komen zoals het matrasje en een deel van de aankleding maar het grote werk is af en de meubeltjes staan er in. Leuk hoor, om die kleine kleertjes te bekijken en de speeldoosjes en....

En tuurlijk is het logisch dat je over geld nadenkt. Ik denk alleen dat het makkelijker aanpassen is aan een lager inkomen dan aan alle andere veranderingen die er bij komen kijken. Maar ik spreek natuurlijk niet uit eigen ervaring.
Dat denk ik zeker ook. Heb geen idee hoe het is om moeder te zijn. Maar dat dit was een vraag die mensen voor me kunnen beantwoorden. De rest moet ik zelf ervaren...

Super dat het voor jou bijna zover is Kaetje! Heel veel succes de komende tijd en geniet met volle teugen!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven