Wat zijn jullie ervaringen bij de zwemlessen

11-02-2019 20:25 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben wel benieuwd wat jullie ervaringen zijn over de zwemlessen van jullie kinderen.
Hoe lang hebben ze er over gedaan
Kregen ze van een leuke juf of meester les en hoe streng was die?
En hoe vond je het zelf om bij het bad te zitten?

Hier 2 kinderen.
Oudste begon na zijn 6e verjaardag, heeft pdd nos en we wisten bij voorbaat al dat het wat langer zou gaan duren.
Elke groep was een andere juf of meester, waarbij de 1 beter les gaf dan de ander.
Heeft vorig jaar voor de zomer zijn A gehaald.
Daarna een piep juf gehad die hem niet wou af laten zwemmen voor B.
Waar andere badmeesters bij mij kwamen vragen waarom mijn kind niet mocht afzwemmen.
Toevallig in november met proefzwemmen stond 1 van die badmeesters bij zijn groep en kind mocht spontaan een week later voor B afzwemmen (begin december)
En een maand later, januari, voor C.
Jongste is na zijn 5e verjaardag begonnen.
2e les zat hij al in het 2e groepje.
Daarna in elke groep zo'n 3 maand gezeten.
5e groep (koude bad) heeft hij een half jaar over gedaan, hij vond het koude water 3x niets.
Volgende groep 5 weken en toen mocht hij al naar de afzwemgroep
In januari mocht hij afzwemmen voor A
En komende zaterdag, na 2x les en 1x proefzwemmen mag hij voor B afzwemmen
Daarna verder voor C.
Hij is wel een strebertje en wil alles wat zijn broer doet ook.

Ik hoor veel ouders dat ze het vreselijk vinden om bij het bad te moeten zitten wachten maar ervaar dat helemaal niet zo.
Oké bij het bad is het warm, maar ik doe dan bewust een t shirt en vest aan, zodat dat vest uit kan.
Zie ouders met dikke winterjassen met hun kind zitten wachten...
Verder vind ik het leuk om achter het raam te kijken hoe mijn kinderen zwemmen en vorderingen maken.
Bovendien weet ik hierdoor ook hoe de badjuffen en meesters les geven en als ik dingen zie met betrekking tot mijn kinderen dan kan ik ze hier over aanspreken.
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Alle reacties Link kopieren
Ik bleef bij mijn jongens echt wel achter het raam kijken. 1x een kind (niet van mij) bijna verdronken. Andere keer een kind gevallen en een gat in zn hoofd. Moeder had ook geen zin om te blijven kijken. Kind compleet overstuur, ouders niet te bereiken enz.

Nu sta ik op het punt om met de jongste te beginnen. Ze is 4 jaar en 9 maanden.

Ik ben al blij dat ik lekker rustig kan zitten zonder nog op een peuter of een baby te hoeven letten.
Alle reacties Link kopieren
evelien2010 schreef:
17-02-2019 16:18
Ik denk dat je per kind moet kijken. Als je sportieve en goed gebouwde kinderen hebt (ivm conditie) die watervrij zijn is 4.5 jaar prima om te beginnen. Als ouder kan je er genoeg aan doen om ze goed watervrij te krijgen. Maar veel ouders hebben daar geen zin in.

Wat voor mij van belang was dat ze eerst de zwemdiploma's halen voor ze met andere sporten beginnen. Anders gaat het heel vaak ten koste van de zwemlessen (en behouden ze de motivatie voor het zwemmen).

Hier zwemmen ze 2x per week. Op die manier is het effect echt veel beter. En een gemiste les minder erg. Het blijft veel beter hangen.

Ook heb ik gekeken naar een zwembad met meerdere baden. Ook een diep en koud wedstrijdbad. Ik wil dat ze zich overal kunnen redden. Een verwarmd recreatiebadje vind ik zeker niet voldoende.

Pas beginnen met 6 of 7 zie ik als een uitzondering voor speciale gevallen.

Maar waarom allemaal?

Mijn kinderen zijn allemaal motorisch erg sterk en snel maar ik pieker er niet over om ze met 4,5 te leren zwemmen of om 2x per week te gaan. Er zijn meer overwegingen dan alleen motoriek en uithoudingsvermogen.

Overigens zijn ze wel watervrij, gewoon omdat we ‘s zomers wel eens naar een peuterbadje zijn gegaan en ze in het ligbad spartelen thuis. Mijn vriendin is ook zo druk geweest met actief watervrij maken, elke week ouder-kind zwemmen vanaf baby (ook omdat zij zwlf van zwemmen houdt hoor). Die van mij zijn net zo watervrij. Zonder inzet, met hooguit een paar keer per jaar plezierig gespartel. Als we eens gezamenlijk naar een zwembas gaan doen mijn kinderen alles net zo makkelijk als de hare. En zij heeft ook een motorisch goed kind. Was ze zelf ook verbaasd over. Ik denk dat het allemaal schromelijk overdreven wordt ten faveure van de portemonnee van de zwemscholen.

Woon je in een woonwijk vol sloten en vijvers ofzo, dat het zo belangrijk voor je is?
Bedjeindezon schreef:
17-02-2019 19:47
Maar waarom allemaal?

Mijn kinderen zijn allemaal motorisch erg sterk en snel maar ik pieker er niet over om ze met 4,5 te leren zwemmen of om 2x per week te gaan. Er zijn meer overwegingen dan alleen motoriek en uithoudingsvermogen.

Overigens zijn ze wel watervrij, gewoon omdat we ‘s zomers wel eens naar een peuterbadje zijn gegaan en ze in het ligbad spartelen thuis. Mijn vriendin is ook zo druk geweest met actief watervrij maken, elke week ouder-kind zwemmen vanaf baby (ook omdat zij zwlf van zwemmen houdt hoor). Die van mij zijn net zo watervrij. Zonder inzet, met hooguit een paar keer per jaar plezierig gespartel. Als we eens gezamenlijk naar een zwembas gaan doen mijn kinderen alles net zo makkelijk als de hare. En zij heeft ook een motorisch goed kind. Was ze zelf ook verbaasd over. Ik denk dat het allemaal schromelijk overdreven wordt ten faveure van de portemonnee van de zwemscholen.

Woon je in een woonwijk vol sloten en vijvers ofzo, dat het zo belangrijk voor je is?

Dat is ook gewoon zo. Ik gaf al aan dat wat ik hoor van de zwemleerkrachten zelf.

Het is gewoon goede business en bij de paar scholen/zwemleerkrachten die wel netjes aangeven dat zo vroeg helemaal niet hoeft/nodig is word door ouders niet geluisterd.

En bijna iedereen woont ergens waar slootjes zijn. Of gaat op vakantie waar zwemwater is. En niemand stopt met opletten met 4 of 5, ook niet als ze al op zwemmen zitten.
Alle reacties Link kopieren
Watervrij zijn zegt niet alles.
Wij gingen weinig zwemmen voordat de kinderen op zwemles gingen.
Een vriendin van me gaat heel regelmatig met haar kinderen naar het zwembad
Onze jongste kinderen zijn tegelijk gestart met zwemles.
Mijn verwachting was dat haar zoon eerder een diploma zou hebben.

Dat mannetje liep op een gegeven moment 3 maand achter op mijn zoon.
Hij heeft extra lessen gehad en in het 6e bad liepen ze weer gelijk op.

Inmiddels loopt hij weer 3 maand achter, krijgt weer extra les.
En mijn zoontje heeft inmiddels zijn A en B diploma

Het karakter van je kind speelt ook mee.
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Alle reacties Link kopieren
Sommige kinderen zijn van zichzelf al bijna watervrij. Daar hoef je als ouder weinig aan te doen. Ik heb het juist over kinderen die dat niet zijn. Die zou ik nog niet aan zwemles laten beginnen. En actief watervrij maken.

Verder vind ik het dus wel belangrijk dat ze het op tijd leren. Maar alleen als ze daar dus klaar voor zijn. Te vroeg beginnen als een kind er niet aan toe is zou ik ook niet doen.

Maar later beginnen om makkelijk geld te besparen vind ik echt onzin. Niet iedere 6 of 7 jarige is veel sneller dan een 5 jarige. En ik heb liever dat mijn kind in het kader van veiligheid wel op tijd leert zwemmen. Daarbij een grote 7 jarige met van die zwembandjes in het peuterbadje... Hier mogen ze namelijk nergens in het diepe zonder diploma. Ik ben er natuurlijk altijd bij. Maar ik ben heelblij dat ze op vakanties en andere momenten lekker zelf kunnen zwemmen.

Op die leeftijd zijn ze hier lekker aan het sporten en al lang klaar met de zwemles.
Alle reacties Link kopieren
Onze oudste begon toen ze net 5 was. Binnen 10 maanden had ze A en B.

Onze jongste begint van de week. Zij is ruim 4 en half. Ik denk dat zij wat langer nodig gaat hebben en daarom zijn we eerder begonnen. Ik wil namelijk dat ze voor haar 6de in ieder geval haar A heeft, want dan gaat ze naar groep 3 en gaat ze schoolzwemmen.
Hier zijn veel ouders die na 1,5 jaar les hun kinderen eraf halen omdat ze in bad 2 van de 6 zitten.
Het kan best zijn dat er toevallig een hele slechte aanbieder hier zit, maar dan snap ik ook niet waarom je dan niet ergens anders verder gaat. Sowieso pas dat het na 1,5 jaar pas opvalt.
evelien2010 schreef:
17-02-2019 16:18
Ik denk dat je per kind moet kijken. Als je sportieve en goed gebouwde kinderen hebt (ivm conditie) die watervrij zijn is 4.5 jaar prima om te beginnen. Als ouder kan je er genoeg aan doen om ze goed watervrij te krijgen. Maar veel ouders hebben daar geen zin in.

Wat voor mij van belang was dat ze eerst de zwemdiploma's halen voor ze met andere sporten beginnen. Anders gaat het heel vaak ten koste van de zwemlessen (en behouden ze de motivatie voor het zwemmen).

Hier zwemmen ze 2x per week. Op die manier is het effect echt veel beter. En een gemiste les minder erg. Het blijft veel beter hangen.

Ook heb ik gekeken naar een zwembad met meerdere baden. Ook een diep en koud wedstrijdbad. Ik wil dat ze zich overal kunnen redden. Een verwarmd recreatiebadje vind ik zeker niet voldoende.

Pas beginnen met 6 of 7 zie ik als een uitzondering voor speciale gevallen.

Was het niet zo dat kinderen eigenlijk pas met 7-8 jaar motorisch het best kunnen beginnen met zwemles?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven