Week/week regeling

22-04-2021 22:26 100 berichten
Hoi,
Wij hebben een kind van net 2 jaar en wij gaan voor co-ouderschap.

We twijfelen nog tussen de volgende regelingen:
1.
Ma - di papa
Wo - do mama
Vrijdag + weekend om en om

2.
Week op week af regeling

Ben benieuwd naar ervaringen en meningen.
Alle reacties Link kopieren
.
snoesje83 wijzigde dit bericht op 23-04-2021 23:41
99.60% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik besef dat het makkelijk is oordelen van de zijlijn maar vind het gewoon heel sneu om te lezen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het bijna 15 jaar halve weken gedaan met mijn kinderen, dat voelde voor iedereen het beste.
We hebben wel eens geprobeerd om week om week te doen, maar dat was geen succes.
Het voelt voor ons veel fijner om iedere week hetzelfde ritme te hebben dan week om week een heel ander ritme.
We wonen overigens wel 10 minuten fietsen van elkaar. Dat is wel echt belangrijk.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend heeft ook Co ouderschap en een week op, week af regeling. Ze zijn ooit begonnen met halverwege de week wisselen maar zijn zoontje gaf aan dat niet fijn te vinden. Zijn weken zien er hetzelde uit of hij nu bij papa of mama is. Maandag, woensdag, zaterdag naar de voetbal, de bso dagen zijn ook redelijk gelijk al gaat hij ons 1 dag extra. Dit geeft meer rust voor hem.
Het ligt ook erg aan het kind. Nu is jullie kind nog wat jonger dus kan dat zelf minder goed aangeven. Ik zou altijd kiezen voor een regeling die het meest structuur en duidelijkheid biedt.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
23-04-2021 09:21
Het is gewoon heel erg ongezond.
Zo'n jong kind heeft vastigheid nodig, een eigen kamertje waar het elke nacht kan slapen en zich veilig voelen.
Regelmaat en rust en niet steeds de stress van verhuizen. Vind je dat geen stress? Doe het dan zelf maar 2 keer per week!
2 x per week vind ik dan ook helemaal niks. En heb dat zelf ook jaren gedaan idd dus weet hoe het is.
Als dochter bij vader was ging ik naar mijn vriend. Als ze weer kwam ging ik weer naar mijn huis.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou bij zo'n jong kind geen week op week af doen. Regelmaat en voorspelbaarheid is zeer belangrijk zeker op die leeftijd. Helaas ervaring met een kind die door omstandigheden (waaronder een te onrustige omgangsregeling op een dergelijke leeftijd) problemen kreeg in de hechting. Ik wil natuurlijk niet beweren dat enkel een dergelijke omgang (week op week af) lijdt tot problemen met hechting maar het kan zeker een meespelende factor zijn. Ik heb een halve week regeling (en om en om het weekend) en ze is nu een brugger. Als zij nu zou aangeven week op week af te willen dan is dat prima, maar zij vindt dit prettiger (wil niet een week lang haar ouder missen).
Alle reacties Link kopieren
Als kind van gescheiden ouders (nu volwassen) zou ik voor optie 1 gaan. Halve weken, vaste dagen voor papa en mama en weekenden om en om. Flexibiliteit inbouwen als er een keer een feestje of activiteit is in het weekend waar kind bij wil zijn.

Bij ons ging dit prima, als kind vorm je je naar de omstandigheden. Juist op jongere leeftijd, hoe krom dat ook klinkt. Ik heb er in elk geval niks aan overgehouden om per halve week te wisselen.
Snoesje83 schreef:
23-04-2021 09:49
Van dichtbij gezien, iemand die verliefd is geworden op een ander. Relatie was verder goed, geen ruzies. Gewoon puur uit eigen belang....... wacht dan even. En ruzies, je kan er ook voor kiezen om geen ruzie te maken he.

Mijn ouders hadden iedere dag ruzie maar ben toch blij dat ik mijn ouders de eerste jaren wel bij mij heb gehad.
Dus omdat jij iemand kent die...is dat TO of zo? Waarom oordeel jij over een situatie die je helemaal niet kent?

En mijn ouders hadden ook geen ruzie, maar uit elkaar van was de beste beslissing ooit. Ik heb overigens mijn hele leven geen reet aan mijn vader gehad.
anoniem_6490d23a3b252 wijzigde dit bericht op 23-04-2021 10:57
0.00% gewijzigd
LAgirl82 schreef:
23-04-2021 09:21
Het is gewoon heel erg ongezond.
Zo'n jong kind heeft vastigheid nodig, een eigen kamertje waar het elke nacht kan slapen en zich veilig voelen.
Regelmaat en rust en niet steeds de stress van verhuizen. Vind je dat geen stress? Doe het dan zelf maar 2 keer per week!
Waarom zou een kind geen eigen kamertje hebben, geen vastigheid hebben en zich niet veilig voelen in 2 thuizen?
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn begonnen met halve weken toen onze dochter 3,5 was. Ze is nu 16 en heeft al vier jaar inspraak in het schema, waardoor er wel eens iets flexibel verandert in kader van een bijbaantje of iets dergelijks waardoor het voor haar handiger is om op plek a of b te slapen. Maar het basisschema houdt ze nog steeds grotendeels aan. Vroeg haar laatst nog of ze niet langzamerhand wat meer vastigheid zou willen, maar ze is het gewoon prima gewend zo en vindt het op beide plekken leuk.

Als ze groter zijn, hoeft er ook niet zo veel meer op en neer mee. Het gesleep met spullen hebben we ook nooit haar verantwoordelijkheid gemaakt - als er iets vergeten was, regelden wij dat als ouders onderling.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een kindje van bijna 1 en me hier erg in verdiept. Omdat het kind zo jong is is het het beste om halve weken te doen, je verstoort anders de hechting. Hij/zij is dan bij papa en ziet mama dan een hele week niet en andersom, kinderen hebben nog geen goed besef van tijd dus kan dat als heel lang aanvoelen.

Voor de regelmaat en hechting is het dus belangrijk dat ze beide ouders zo regelmatig mogelijk zien.

Ik heb me hierover laten informeren bij cb en een kinderpsycholoog.
boekenlegger0 schreef:
22-04-2021 22:38
Halve weken kunnen ook juist wel overzichtelijk zijn. Elke maandag met papa naar zwemles en niet de ene week met papa en de andere week met mama.
Ja, want dat is echt heel belangrijk.
Alle reacties Link kopieren
Hier 2 kinderen in co-ouderschap. Ze waren 4 en 8 bij de scheiding en nu 11 en 15.

Wij hebben gekozen voor half/half met vaste dagen. Toen hoofdzakelijk met als reden dat de jongste ons allebei geen week wilde/kon missen en ook omdat het praktisch was met werk en kinderopvang (die deden niet aan omdeweek contracten en aangezien ex wel opvang nodig had en ik niet....). Hier is de indeling ma-di altijd bij papa, do-vrij altijd bij mij. Wij rouleren de woensdag en het weekend (omdat de woensdag ook een vrije middag betekent qua school delen we dat. (we werken allebei regelmatige uren maar wel fulltime). Als de jongste naar de middelbare school gaat willen we overgaan naar week/week. De oudste zou dat nu al graag willen want die is het geleur met zijn (school)spullen meer dan zat.
Lees hier zelfs 2 om 2 weken als ze nog wat ouder zijn, vind ik ook nog een optie..tegen die tijd. Maar vanaf 12 hangt het er vooral vanaf wat de kids zelf willen.

Wat hier nog wel een ding kan worden is dat ex en ik in het ouderschapsplan hebben vastgelegd dat we allebei binnen een bepaalde straal van de school moesten blijven wonen. Immers co-ouderschap kan niet op grote afstand van elkaar. Leg dat vooral vast ! Kan nu niet belangrijk lijken maar dadelijk krijgt 1 van beide een nieuwe partner die verder weg woont. HIer is de afspraak vastgelegd tot het einde van de basisschool. Ik vermoed dat ex daarna ook onmiddellijk wil verhuizen (want inderdaad....nieuwe partner komt uit een andere stad en ze hebben het er nu al jaren over). Niet onoverkomelijk tegen die tijd , 15 km verderop (dat had heel anders kunnen zijn) maar oudste roept nu al dat hij daar niet wil gaan wonen want zijn school is hier en hij wil dat "pokke eind" niet iedere dag naar school gaan fietsen....dus dat kan hier nog wel wat impact hebben aan mijn kant ;-)
Eivor schreef:
23-04-2021 07:43
Huh? Nee, ik zeg ieder steeds een week. Dus ma-zo: moeder
Ma-zo: vader

Dat is het voorstel van de TO en er zijn dus best lange perioden bij de één een bij de ander er wordt niet steeds na een halve week gewisseld, want voor beiden sluit het weekend aan op hun vaste dagen. Dat maakt het niet onoverzichtelijk voor mij.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
23-04-2021 11:27
Ja, want dat is echt heel belangrijk.
Nou inderdaad.
Suerte- schreef:
23-04-2021 07:38
Dat zou een fijne regeling zijn. Echter werken wij allebei ook weekenden waardoor een half weekend niet lukt
ma-di ouder 1, wo wisselen
do-vr ouder 2.

Ene week vrij-za-zo (dus maandagochtend wissel) ene ouder, andere week blijft kind bij ouder 2.
EHV1981 schreef:
23-04-2021 09:48
Zo had ik er nog nooit naar gekeken. Inderdaad, het kind kan er niks aan doen maar die wordt wel met probleem opgezadeld om steeds te verhuizen. Probleem van de ouders, en dan moeten die dat maar oplossen.

Ja, dus het kind vast in de woning laten wonen en de ouders die dan steeds wisselen en verhuizen.
Lijkt me -zeker voor zo'n jong kind- veel beter en heeft z'n eigen huis en eigen kamertje en vaste spullen. Zó enorm belangrijk voor een peuter!
LAgirl82 schreef:
23-04-2021 13:53
Ja, dus het kind vast in de woning laten wonen en de ouders die dan steeds wisselen en verhuizen.
Lijkt me -zeker voor zo'n jong kind- veel beter en heeft z'n eigen huis en eigen kamertje en vaste spullen. Zó enorm belangrijk voor een peuter!
En dan komt er ergens een nieuwe partner en een nieuw kind, en dan?
Daarbij moet je wel heel goed door 1 deur kunnen om dit te doen. Dat is nou meestal het probleem, dat dat niet meer lukt.
anoniem_399691 wijzigde dit bericht op 23-04-2021 13:54
13.62% gewijzigd
LīlyRose schreef:
23-04-2021 10:44
Waarom zou een kind geen eigen kamertje hebben, geen vastigheid hebben en zich niet veilig voelen in 2 thuizen?

Een jonge peuter?! Wat doe je je kind aan! Echt, je wist waar je aan begon en nu is je kind de dupe! :facepalm:
LAgirl82 schreef:
23-04-2021 13:54
Een jonge peuter?! Wat doe je je kind aan! Echt, je wist waar je aan begon en nu is je kind de dupe! :facepalm:
Jouw kind voelen zich niet thuis bij opa en oma? Echt alleen bij jou? Wat sneu.
Arequipa schreef:
23-04-2021 11:04
Ik heb een kindje van bijna 1 en me hier erg in verdiept. Omdat het kind zo jong is is het het beste om halve weken te doen, je verstoort anders de hechting. Hij/zij is dan bij papa en ziet mama dan een hele week niet en andersom, kinderen hebben nog geen goed besef van tijd dus kan dat als heel lang aanvoelen.

Voor de regelmaat en hechting is het dus belangrijk dat ze beide ouders zo regelmatig mogelijk zien.

Ik heb me hierover laten informeren bij cb en een kinderpsycholoog.

De hechting verstoor je sowieso al door op zo'n jonge leeftijd een co-ouderschap aan te gaan.
De veilige omgeving is gewoon kapot. Over 20 jaar gaan we zien wat de trauma's hiervan zijn en hoe slecht dit was voor de ontwikkeling van zo'n jonge kinderen.
LAgirl82 schreef:
23-04-2021 13:56
De hechting verstoor je sowieso al door op zo'n jonge leeftijd een co-ouderschap aan te gaan.
De veilige omgeving is gewoon kapot. Over 20 jaar gaan we zien wat de trauma's hiervan zijn en hoe slecht dit was voor de ontwikkeling van zo'n jonge kinderen.
Een kind hecht zich aan personen, niet aan een omgeving.
LīlyRose schreef:
23-04-2021 13:55
Jouw kind voelen zich niet thuis bij opa en oma? Echt alleen bij jou? Wat sneu.

Nee. Maar daar zijn ze geen halve weken of weken. Ze slapen thuis in hun eigen kamer in hun eigen bed.
Als ze eens gaan uit logeren is het dat, logeren voor de fun, niet gedwongen verhuizingen.
Ze zijn daar graag, maar niet tegen hun zin, ze wonen in een vast huis en hebben een vast fundament hier.

Wat een domme vergelijking trouwens.
LīlyRose schreef:
23-04-2021 13:57
Een kind hecht zich aan personen, niet aan een omgeving.

Sure, sure :roll:

Vandaar dat jonge kinderen altijd perfect slapen in een vreemde omgeving... :facepalm:
LAgirl82 schreef:
23-04-2021 13:58
Nee. Maar daar zijn ze geen halve weken of weken. Ze slapen thuis in hun eigen kamer in hun eigen bed.
Als ze eens gaan uit logeren is het dat, logeren voor de fun, niet gedwongen verhuizingen.
Ze zijn daar graag, maar niet tegen hun zin, ze wonen in een vast huis en hebben een vast fundament hier.

Wat een domme vergelijking trouwens.
Nee hoor, helemaal niet.
Lekker doen zoals jij het doet en anderen zoals anderen het doen. Tot nu toe is er geen dramatische toename van kinderen met een hechtingsstoornis door gescheiden ouders, dus dat zal wel loslopen als je het samen netjes houdt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven