Week/week regeling

22-04-2021 22:26 100 berichten
Hoi,
Wij hebben een kind van net 2 jaar en wij gaan voor co-ouderschap.

We twijfelen nog tussen de volgende regelingen:
1.
Ma - di papa
Wo - do mama
Vrijdag + weekend om en om

2.
Week op week af regeling

Ben benieuwd naar ervaringen en meningen.
LAgirl82 schreef:
23-04-2021 17:30
Als je 2 keer per week moet verhuizen wel ja. Zou jij dat leuk vinden?
Ik niet!
Hoezo verhuizen?
Suerte- schreef:
23-04-2021 17:24
Dit komt dan eigenlijk beetje neer op wat wij gaan doen

Ma di ouder 1
Wo do ouder 2
Vrij za en zo om en om.

Of vind je dit niks?
Helemaal prima. Mijn tip: hou het flexibel, dus vakanties en feestdagen etc, maar ook als kind het later anders wil.
LAgirl82 schreef:
23-04-2021 17:35
Ach, ach, wat een reactie. :facepalm:
Je vind jezelf wel chique?
Alle reacties Link kopieren
Altijd vaste dagen inbouwen. Liefst wo-za en zo-di oid.

En als dat niet gaat dan het weekend wisselen maar vaste dagen doordeweeks is heel fijn en overzichtelijk.
Positivevibes schreef:
23-04-2021 20:25
Altijd vaste dagen inbouwen. Liefst wo-za en zo-di oid.

En als dat niet gaat dan het weekend wisselen maar vaste dagen doordeweeks is heel fijn en overzichtelijk.
Is toch ruk dat je nooit een heel weekend hebt met je kind? De zondag was (en is nog) echt zo’n heerlijke bijkomstig. Lekker samen uitslapen, lezen, rommelen, spelletje doen. Tijd om samen een weekendje naar opa en oma ver weg te gaan etc.
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
23-04-2021 20:29
Is toch ruk dat je nooit een heel weekend hebt met je kind? De zondag was (en is nog) echt zo’n heerlijke bijkomstig. Lekker samen uitslapen, lezen, rommelen, spelletje doen. Tijd om samen een weekendje naar opa en oma ver weg te gaan etc.
Als je samen beetje flexibel bent kun je natuurlijk heel makkelijk af en toe voor een weekendje weg oid een dagje extra bij de ene of de ander doen. Extra makkelijk want je hoeft niet de hele riedel om te gooien maar wisselt een dag later terwijl de rest hetzelfde blijft.
Positivevibes schreef:
23-04-2021 21:01
Als je samen beetje flexibel bent kun je natuurlijk heel makkelijk af en toe voor een weekendje weg oid een dagje extra bij de ene of de ander doen. Extra makkelijk want je hoeft niet de hele riedel om te gooien maar wisselt een dag later terwijl de rest hetzelfde blijft.
Dus moet je alles vooraf plannen en overleggen. Ook als je eens een avond de kroeg in wil. Mijn keuze zou het niet zijn.
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
23-04-2021 21:03
Dus moet je alles vooraf plannen en overleggen. Ook als je eens een avond de kroeg in wil. Mijn keuze zou het niet zijn.
Helemaal niet, je hoeft niets meer te plannen dan anders. Je hebt nl gewoon vaste dagen. Alleen als je een keer een heel weekend wil hoef je maar 1 dag te schuiven. Juist heel makkelijk.

Maar dat jouw keuze anders zou zijn kan natuurlijk. Mijn ervaring is als kind van gescheiden ouders is dat dit verreweg het fijnste is.
Positivevibes schreef:
23-04-2021 22:17
Helemaal niet, je hoeft niets meer te plannen dan anders. Je hebt nl gewoon vaste dagen. Alleen als je een keer een heel weekend wil hoef je maar 1 dag te schuiven. Juist heel makkelijk.

Maar dat jouw keuze anders zou zijn kan natuurlijk. Mijn ervaring is als kind van gescheiden ouders is dat dit verreweg het fijnste is.
Als ik een nachtje naar mijn ouders zou willen, moet ik dat vooraf plannen, zodat ik dat met mijn ex kan overleggen. Binging ik gewoon in ‘mijn’ weekenden.
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
23-04-2021 20:29
Is toch ruk dat je nooit een heel weekend hebt met je kind? De zondag was (en is nog) echt zo’n heerlijke bijkomstig. Lekker samen uitslapen, lezen, rommelen, spelletje doen. Tijd om samen een weekendje naar opa en oma ver weg te gaan etc.
Ja echt wel, geheel weekend moet vind ik hoor. Wij wisselen vaak zondags 17 u maar niet bij dagjes weg of bijzondere dingen. Dan kan het wel wat later, gebeurt regelmatig.

Weekendjes weg etc.
Elke keer overleggen.
Nee, lijkt mij helemaal niks.
Zou hier niet werken.
justagirly wijzigde dit bericht op 23-04-2021 22:33
9.01% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hier co-ouderschap vanaf 9 maanden. Tot zijn vierde hebben we 4-4 gedaan en 3 weekenden, 3 door-de-weken. Allebei niet ideaal, maar korte periodes zijn op die leeftijd wel prettig.

Vanaf 3.5 week op, week af met wissel op vrijdag. Meestal via school, wat hij prettig vindt. Ook vaak genoeg live kopjes koffie, borrel of gezamenlijke verjaardag vieren. Vindt zoon ook heel fijn. Hij is inmiddels bijna 10 en vindt de regeling prima, rustig en overzichtelijk.

Veel sterkte met het geregel en gemis.
LīlyRose schreef:
23-04-2021 19:11
Je vind jezelf wel chique?
Ze is duidelijk tegen scheiden en blijkbaar zijn kinderen gelukkiger in een ongelukkig thuis. Want tja... 2 huizen is ongezond!
Suerte- schreef:
24-04-2021 00:23
Ze is duidelijk tegen scheiden en blijkbaar zijn kinderen gelukkiger in een ongelukkig thuis. Want tja... 2 huizen is ongezond!

Je bent zo goed in dingen uit z'n context te halen en dingen te insinueren he. Bravo!
Alle reacties Link kopieren
Nouja ik vind het wel wat apart om hier zo je mening te komen verkondigen wat er allemaal slecht is aan co ouderschap volgens jou, en dat anderen hun huwelijk blijkbaar niet gezond kunnen houden, net zoals jullie doen ofzo.
Zo werkt het gewoon niet.
Hopelijk voor jou blijft jullie huwelijk gezond maar dit kan ook jou overkomen.

Reken maar dat iedereen die gaat scheiden daar al genoeg verdriet van heeft, heeft gehad, en er al jaren aan gewerkt heeft. Soms is het gewoon op.
En dan doen ouders hun best om het toch zo goed mogelijk te regelen, dan is iemand die alleen maar komt roepen dat het zooooo erg en zoooo slecht is niet echt helpend.

Denk je dat ouders zelf niet al zorgen genoeg hebben om hun kindjes? Zich schuldig voelen etc, verdriet ervan hebben.
Ik weet zeker van wel.
justagirly wijzigde dit bericht op 24-04-2021 08:35
0.13% gewijzigd
Ik ben niet tegen co-ouderschap in het algemeen. Wel tegen co-ouderschap bij zo'n jong kind. Het arme kind is amper 2 jaar!
Bird nesting lijkt me dan een goede oplossing, maar goed, mensen trekken graag hun eigen conclusies lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
24-04-2021 08:32
Ik ben niet tegen co-ouderschap in het algemeen. Wel tegen co-ouderschap bij zo'n jong kind. Het arme kind is amper 2 jaar!
Bird nesting lijkt me dan een goede oplossing, maar goed, mensen trekken graag hun eigen conclusies lijkt me.
Ja daar kan ik wel inkomen hoor.
Daar heb ik zelf ook geen ervaring mee.
Ik heb ergens gelezen dat er zo'n regel is, dat je sowieso de eerste 1000 dagen na de geboorte van een kind niet uit elkaar moet gaan. Kon ik me wel in vinden.

Maar wij weten natuurlijk niks van de redenen waarom mensen soms toch eerder dan dat uit elkaar gaan....
LAgirl82 schreef:
24-04-2021 08:32
Ik ben niet tegen co-ouderschap in het algemeen. Wel tegen co-ouderschap bij zo'n jong kind. Het arme kind is amper 2 jaar!
Bird nesting lijkt me dan een goede oplossing, maar goed, mensen trekken graag hun eigen conclusies lijkt me.
Word nogal kwaad van jouw reacties hier. Je geeft aan dat ik dingen uit de context haal maar ik zeg exact wat jij zegt.
Het kind wordt de dupe van ons besluit, maar je ziet niet in dat een kind nóg meer de dupe wordt van als je bij elkaar blijft en het is op.
Je geeft aan dat er ook andere opties zijn dan scheiden, want er moet aan gewerkt worden en gevochten worden voor een goede relatie.
Maar denk je niet dat als mensen gaan scheiden dat er al álles uit de kast gehaald is om een goede relatie te krijgen? Zo'n beslissing maak je niet zomaar, al helemaal niet met een kind.

Birdnesting klinkt zó mooi omdat scheiden zó vies klinkt. Maar voor een kind is het lekker verwarrend als papa en mama zich afwisselen in het huis. Dan is een van de twee dus in een keer weg.
Daarnaast is birdnesting iets tijdelijks, dit ga je echt geen 5-10 jaar doen. Dus dan wordt het jaren later alsnog veranderd.
Het kind moet dan eerst 'verwerken' dat papa en mama niet meer samen in een huis zijn en dat papa en mama zich afwisselen in het huis, vervolgens moet het kind dan jaren erna verwerken dat het twee huizen krijgt.
Daarbij komt er bij birdnesting heel veel spanning bij ouders kijken en die spanning voelt het kind zeker ook.

Nee, ik ben ervoor dat je beter samen een goed gesprekje met je kind kan hebben en uitlegt dat papa en mama niet meer verliefd zijn en apart wonen. Maar dat ze evengoed beiden veel van het kind houden.
Een kind is flexibeler dan volwassen mensen. En vooral omdat onze zoon 2 is, groeit hij ermee op dat papa en mama beiden een huis hebben en hij ook twee (t)huizen heeft.
Ik kan me ook niet voorstellen dat je relatie ruim 2 jaar geleden nog zó goed was dat je samen een kind wilde krijgen en dan als het kind amper 2 jaar is zeggen dat je alles al hebt geprobeerd en er jaren voor gevochten hebt en alles uit de kast hebt gehaald maar dan toch gaat scheiden.
Maar goed, dat is mijn mening.

En aangezien TO alles uit de context rukt wat ik zeg trek ik me maar terug uit dit topic.

Veel geluk in de toekomst TO. :byee:
LAgirl82 schreef:
24-04-2021 08:52
Ik kan me ook niet voorstellen dat je relatie ruim 2 jaar geleden nog zó goed was dat je samen een kind wilde krijgen en dan als het kind amper 2 jaar is zeggen dat je alles al hebt geprobeerd en er jaren voor gevochten hebt en alles uit de kast hebt gehaald maar dan toch gaat scheiden.
Maar goed, dat is mijn mening.

En aangezien TO alles uit de context rukt wat ik zeg trek ik me maar terug uit dit topic.

Veel geluk in de toekomst TO. :byee:
Je oordeelt wel maar je weet niet eens hoe of wat. Er kan zoveel gebeuren en zoveel fout gaan.
Kan jou ook gebeuren.
Verder praat je gescheiden ouders met jonge kinderen een schuldgevoel aan..

:byee:
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
24-04-2021 08:52
Ik kan me ook niet voorstellen dat je relatie ruim 2 jaar geleden nog zó goed was dat je samen een kind wilde krijgen en dan als het kind amper 2 jaar is zeggen dat je alles al hebt geprobeerd en er jaren voor gevochten hebt en alles uit de kast hebt gehaald maar dan toch gaat scheiden.
Maar goed, dat is mijn mening.

En aangezien TO alles uit de context rukt wat ik zeg trek ik me maar terug uit dit topic.

Veel geluk in de toekomst TO. :byee:
Dat jij je daar niets bij kunt voorstellen, wil niet zeggen dat mensen zomaar even scheiden alsof het niks is.

Mijn kinderen hoeven niet elke keer te verhuizen. Hebben 2 x een thuis, met op beide plekken hun eigen spullen. Voelen zich op beide plekken veilig.

To, geen ervaring met een omgangsregeling met een kind van 2. Ik kan alleen zeggen dat, hoe ex en ik het hadden bedacht (week/week), de kinderen in de praktijk minder fijn vonden. Wij hebben het toen zo aangepast dat de kinderen zich er prettig bij voelden. Wij wonen wel op loopafstand van elkaar dus sowieso vrij flexibel daarin.
LAgirl82 schreef:
24-04-2021 08:52
Ik kan me ook niet voorstellen dat je relatie ruim 2 jaar geleden nog zó goed was dat je samen een kind wilde krijgen en dan als het kind amper 2 jaar is zeggen dat je alles al hebt geprobeerd en er jaren voor gevochten hebt en alles uit de kast hebt gehaald maar dan toch gaat scheiden.
Maar goed, dat is mijn mening.
Kon ik ook niet. En toch stortte alles in.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
24-04-2021 08:32
Ik ben niet tegen co-ouderschap in het algemeen. Wel tegen co-ouderschap bij zo'n jong kind. Het arme kind is amper 2 jaar!
Bird nesting lijkt me dan een goede oplossing, maar goed, mensen trekken graag hun eigen conclusies lijkt me.
Birdnesting kan een hele mooie oplossing zijn, mits het past bij de situatie. Zo niet kan het alleen maar meer schade toe richten en is het de dupe.

Belangrijkste is dat jullie met kind mee kunnen bewegen wanneer nodig: wil hij toch langer blijven als hij ouder is bij de ene ouder of toch keer extra eten bij de anderen. Zorg dat je met elkaar de relatie goed houd, dus niet birdnesten als dat voor spanning zorgt (wat ik snap).
Alle reacties Link kopieren
Suerte- schreef:
24-04-2021 08:46
Word nogal kwaad van jouw reacties hier. Je geeft aan dat ik dingen uit de context haal maar ik zeg exact wat jij zegt.
Het kind wordt de dupe van ons besluit, maar je ziet niet in dat een kind nóg meer de dupe wordt van als je bij elkaar blijft en het is op.
Je geeft aan dat er ook andere opties zijn dan scheiden, want er moet aan gewerkt worden en gevochten worden voor een goede relatie.
Maar denk je niet dat als mensen gaan scheiden dat er al álles uit de kast gehaald is om een goede relatie te krijgen? Zo'n beslissing maak je niet zomaar, al helemaal niet met een kind.

Birdnesting klinkt zó mooi omdat scheiden zó vies klinkt. Maar voor een kind is het lekker verwarrend als papa en mama zich afwisselen in het huis. Dan is een van de twee dus in een keer weg.
Daarnaast is birdnesting iets tijdelijks, dit ga je echt geen 5-10 jaar doen. Dus dan wordt het jaren later alsnog veranderd.
Het kind moet dan eerst 'verwerken' dat papa en mama niet meer samen in een huis zijn en dat papa en mama zich afwisselen in het huis, vervolgens moet het kind dan jaren erna verwerken dat het twee huizen krijgt.
Daarbij komt er bij birdnesting heel veel spanning bij ouders kijken en die spanning voelt het kind zeker ook.

Nee, ik ben ervoor dat je beter samen een goed gesprekje met je kind kan hebben en uitlegt dat papa en mama niet meer verliefd zijn en apart wonen. Maar dat ze evengoed beiden veel van het kind houden.
Een kind is flexibeler dan volwassen mensen. En vooral omdat onze zoon 2 is, groeit hij ermee op dat papa en mama beiden een huis hebben en hij ook twee (t)huizen heeft.
Ik heb niets tegen scheiden (zelf ervaring mee) en een goede evenwichtige verdeling tussen de ouders. Maar ik zou niet de andere kant op schieten. Zo flexibel zijn kinderen nou ook weer niet en zeker zeer jonge kinderen hebben veel voorspelbaarheid en veiligheid nodig. Als jullie kiezen voor co-ouderschap dan zou ik inderdaad kiezen voor halve weken. Maar wees er wel op voorbereid dat jouw kind dit misschien niet goed trekt. Het is dan wel zaak, samen met je ex-partner, daar goed op in te kunnen springen. Kinderen zijn vast flexibel, maar ook daar zit een grens en deze wordt in sommige gevallen veel te ver opgerekt. ik zou daar wel scherp op zijn. In mijn geval heeft het uiteindelijk bijgedragen aan hechtingsproblemen.
Alle reacties Link kopieren
Oja, ook ik wilde niet scheiden. Maar mijn ex wel, de nieuwe schoenen stonden al klaar en dan is de strijd wel gevoerd.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me goed voorstellen dat scheiden de beste optie kan zijn.

Ik vroeg me laatst in een overlegpauze hardop af of je als kind met twee thuizen juist wel of geen onrust hebt als je op jezelf woont. Ik bedoel als je altijd twee plekken hebt gehad, is eentje dan genoeg?
Twee collega's zeiden echt keihard vol vuur hoe heerlijk het is als al jouw spullen eindelijk op 1 plek liggen. Dat je één basis hebt.
Hun ouders zijn onderling prima, er zit geen zeer tussen.

Ik kon me dat zo goed voorstellen, omdat ik latten onrustig vond.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven