weekend-moeder na scheiding

08-07-2009 13:24 308 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de meeste gevallen zijn het de moeders die na een scheiding de kinderen krijgt toegewezen , of ze zichzelf toewijst ( ik heb erg weinig verstand van scheidingen ) .

Nu was het in het verleden ook zo dat moeders niet , of veel minder, werkten dan de vaders , maar de huidige generatie vrouwen met een goede opleiding en ( bijna ) fulltime baan en met echtgenoten die ook zorgdagen hebben , ... waarom zou de grootste zorg(tijd) nog op de moeder neerkomen ?

Wie kan zich voorstellen dat ze weekendmoeder zou ( willen ) zijn ?

Zou je een ander op weekendmoederschap veroordelen ?

Zou een vader die zijn kinderen opvoedt en eens in de 14 dagen zijn kinderen uitzwaait een soort van heldenstatus krijgen , of zou die als sneu worden bestempeld ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik heb hier laatst iets over gelezen in een tijdschrift. Een stel waarvan de vrouw full time werkte en de man full time vaderde. Ze gingen scheiden en de vader kreeg de kinderen toegewezen en de moeder ziet ze 1 weekend in de 2 weken. Mij lijkt het een afschuwelijke situatie, ik zou mijn kind vaker willen zien.

We hebben het er wel eens over gehad, wat als we ooit uit elkaar gaan. Zeker omdat de situatie waarin ik fulltime ga werken en Smolman fulltime gaat vaderen niet ondenkbeeldig is.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 08 juli 2009 @ 13:24:

Ik wel hoor. Heerlijk rustig Nee zonder gekheid: als het praktisch mogelijk zou zijn, ja, waarom niet. Ik vind mijn man een supervader en ik weet zeker dat hij ze heel goed zou opvoeden.

quote:Zou je een ander op weekendmoederschap veroordelen ?

Nee dus. Hun leven, hun keuze.

quote:Zou een vader die zijn kinderen opvoedt en eens in de 14 dagen zijn kinderen uitzwaait een soort van heldenstatus krijgen , of zou die als sneu worden bestempeld ?Ik denk dat ie een heldenstatus zou krijgen, slaat natuurlijk nergens op, maar ik denk wel dat dat de algemene opinie zal zijn. Juist omdat het zorgbeeld nog voornamelijk naar de vrouw uitslaat (maatschappelijk gezien dan).
Wat als je als fulltime werkende vader met parttime / thuiszittende ex-vrouw geen genoegen neemt met weekendvaderschap ? Als zo'n vader regelt dat er opvang is voor de tijden dat hij niet thuis is , heeft hij dan net zo veel recht ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik zou nooit weekendmoeder willen zijn, maar mijn man zou ook nooit weekendvader willen zijn.

Ik vind ouders die hun kinderen zo weinig zien geen goede ouders, of het nu vaders of moeders zijn. Je kúnt je kind niet opvoeden in een weekend per 2 weken. Alleen soms kunnen ze niet zoveel aan de situatie doen, je hebt het niet altijd voor het kiezen.

Maar ik vind het logisch dat gezinnen waar de taken voor de scheiding niet eerlijk zijn verdeeld, de taken na de scheiding ook niet eerlijk verdelen. In wezen verandert er niet zoveel aan de situatie, alleen woont papa ergens anders.

Taken gelijkwaardig verdelen, dan heb je na een scheiding ook minder ellende.

Of gewoon niet scheiden, nog beter, want scheiden lijkt me altijd schadelijk. 'voor jezelf kiezen' klinkt leuk, maar kinderen worden daar de dupe van.
BGB, waarom zou die vader niet ook gewoon minder gaan werken? Dan regel je een co-ouderschap en is er ook geen gedoe over alimentatie en zo.

Overigens, ik kan me niet voorstellen dat hier iemand zal zeggen dat ie een andere moeder op het weekendmoederschap zal veroordelen, maar gezien de oordelen die er geveld worden over werkende moeders zal hier ook een oordeel over zijn.
Ik vind van wel Bgb. Sterker nog; stel dat ik zou scheiden over een aantal jaar, dan denk ik dat mijn kinderen bij hem een stabielere thuisbasis zouden hebben dan bij mij

Tenminste, gezien mijn toekomstplannen (studie + eigen zaak beginnen). Hij heeft een goede baan, heeft de financien voor elkaar en kan net zo goed voor de kinderen zorgen als dat ik dat kan

Wat mij betreft dus inderdaad geen onderscheid tussen man en vrouw.

Maar goed; dit is wel hypothetisch he, geen idee of ik er ook echt zo over denk als ik ooit in die situatie mocht komen.
quote:Thyra schreef op 08 juli 2009 @ 13:34:

Of gewoon niet scheiden, nog beter, want scheiden lijkt me altijd schadelijk. 'voor jezelf kiezen' klinkt leuk, maar kinderen worden daar de dupe van.Mooi gezegd, en mee eens.

In de meeste gevallen zijn het de moeders die na een scheiding de kinderen krijgt toegewezen , of ze zichzelf toewijst ( ik heb erg weinig verstand van scheidingen ) .

Nu was het in het verleden ook zo dat moeders niet , of veel minder, werkten dan de vaders , maar de huidige generatie vrouwen met een goede opleiding en ( bijna ) fulltime baan en met echtgenoten die ook zorgdagen hebben , ... waarom zou de grootste zorg(tijd) nog op de moeder neerkomen ?

Zou het overwegen als het bij mijn type baan paste. Zou er niet per se moeite mee hebben nee. Mochten we gaan scheiden dan zal het wrsch week om week worden, gezien onze banen. Lijkt me ook wel leuk als singel om ook vrije weekends te hebben

Zou je een ander op weekendmoederschap veroordelen ?

Nee, in principe niet. Tenzij de situatie bij vader niet optimaal is, zou dan niet snappen dat je ze daar laat.

Zou een vader die zijn kinderen opvoedt en eens in de 14 dagen zijn kinderen uitzwaait een soort van heldenstatus krijgen , of zou die als sneu worden bestempeld ?

door andere mannen mss als sneu, vrees ik. Door sommige vrouwen mss als held.

Ik denk dat vrouwen die 1 weekend per 14 dagen hun kinderen hebben, daar zwaar op worden afgerekend in onze maatschappij. En ik denk ook dat stellen stuitend naief zijn in hun vertrouwen in a) de hechtheid van hun relatie en b)hun mogelijkheden om een scheiding 'redelijk' te regelen.

En ook wou ik graag even offtopic vermelden dat IK in ieder geval niet ga scheiden voorlopig, we vieren vandaag ons 14jarig samenzijn en 9 jarig huwelijk!
Ik ben het er niet mee eens. Ik denk dat er wel degelijk situaties zijn waarin het voor het kind beter is als de ouders gescheiden zijn. Maar ik denk ook dat mijn eigen tekst door veel stellen snel wordt gebruikt om het uit elkaar gaan goed te praten.
In eerste instantie komen de vooroordelen bij me op als ik naar zo'n weekendmoeder kijk. Maar dat zijn dezelfde vooroordelen die opborrelen als ik een vrouwelijke brandweerman zie, of een vrouwelijke F16-piloot. Het is niet wat je verwacht in deze maatschappij.

Dus na 2 seconden nadenken kan ik alleen maar tot de conclusie komen dat er helemaal niks mis is met een weekendmoeder, en evenmin is de vader opeens een held als hij de traditionele moederrol op zich neemt. Welkom in 2009.
Gefeliciteerd Rosie!
Rosie, van harte meid!
quote:Supersmollie1 schreef op 08 juli 2009 @ 13:39:

Ik ben het er niet mee eens. Ik denk dat er wel degelijk situaties zijn waarin het voor het kind beter is als de ouders gescheiden zijn. Maar ik denk ook dat mijn eigen tekst door veel stellen snel wordt gebruikt om het uit elkaar gaan goed te praten.Ook mee eens Maar ik vind óók (en ik denk dat Thyra daar ook op doelt) dat men tegenwoordig vaak sneller voor zichzelf kiest dan probeert om er nog het beste van te maken.
Gefeliciteerd Rosie!

Ik las laatst een artikel in psychologiemagazine over moeders die hun kind 'in de steek hadden gelaten'. En dan vanuit de kinderen en 1 moeder durfde haar verhaal te doen. Zij had haar kinderen bij haar ex gelaten na de scheiding en maar heel weinig contact.

En in alle gevallen was het buitengewoon schadelijk voor de kinderen. En ik vermoed dat een vader die je eens per 2 weken ziet net zo schadelijk is.

Beide ouders moeten beschikbaar zijn, als dat mogelijk is. Liefst in een relatie, lukt dat niet, dan zo stabiel mogelijk, maar allebei evenveel beschikbaar en een evengroot aandeel in de opvoeding.
Ik vind dus dat er van alles mis is met een weekendOUDER, en of die ouder nou een piemeltje of een poesje heeft boeit niet zo.
Scheiden is beter voor de kinderen

Uitgegeven: 15 juni 2009 17:52

Laatst gewijzigd: 15 juni 2009 17:52

NEW YORK - Ouders kunnen beter uit elkaar gaan als de relatie niet meer goed werkt. Samen doormodderen blijkt meer negatieve gevolgen te hebben voor het kind dan scheiden.

Uit onderzoek van de Cornell University uit New York blijkt dat kinderen er helemaal niet bij gebaat zijn als hun ruziënde ouders bij elkaar blijven 'voor de kinderen'.

Onderzoekster Kelly Musick bestudeerde de gegevens van 2000 gezinnen om te zien welke invloed het geruzie van ouders heeft op kinderen. Die bleek bijzonder groot. Kinderen van ruziënde ouders blijken slechter te presteren op school dan kinderen van gescheiden ouders in een stabiele situatie.

Gemiste warmte

Kinderen van ruziënde ouders zijn ook meer vatbaar voor drugs, psychische problemen en gedragsstoornissen. Ook hebben ze meer kans om een drankprobleem te ontwikkelen.

Op latere leeftijd krijgen ze vaker last van zelfdestructieve neigingen en hebben ze moeite met relaties. Musick vermoedt dat kinderen uit ongelukkige gezinnen nooit de zekerheid en warmte hebben gevoeld die ze nodig hebben.

bron: nu.nl

Ik kan dit alleen maar onderschrijven, ben zelf een kind van ouders die bij elkaar bleven vanwege de kinderen.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
Hier een vader die fulltime thuis bleef voor de kinderen tijdens het huwelijk en zijn partner werkte fulltime. Nu na de scheiding ( al vijf jaar geleden ) is de vader nog steeds hard aan het knokken om zijn kinderen vaker te zien. Het is hier iets uitgebreider dan een weekend regeling maar de moeder wil perse een weekend regeling voor de vader.

Mediation, advocaten alles is al aan bot geweest, maar moeder blijft halsstarrig volhouden. Op een gegeven moment is de koek dan ook op bij ons. De stress die je er van hebt, en dan vooral ook de kinderen, financieel is het ook niet meer op te brengen al die advocaat kosten.

Ben je dan meteen een slechte vader omdat je de kinderen alleen maar in het weekend hebt? Hij vindt het juist verschrikkelijk dat hij niet meer opvoeding van de kinderen kan doen! En dat hij zijn kinderen zo weinig ziet!

Dus je kan wel zeggen mijn man zou daar nooit mee akkoord gaan, maar op een gegeven moment heb je geen keuzes meer.
Het eerste jaar na de scheiding had ik de kinderen. Voor allebei het beste want ik werkte niet. Om het weekend en de helft van de vakantie gingen ze naar hun vader. Als ik door de weeks avonds iets had kwam de vader van mijn kinderen bij mij oppassen... ideaal gewoon.

Sinds 7 jaar ben ik niet eens weekendmoeder meer. Dde kinderen zijn na een jaar bij hun vader gaan wonen omdat ik voor een langdurige opname weg moest en zij zijn daar ook gebleven. Zij hadden inmiddels hun thuis daar. Voor mij heel moeilijk maar het gaat echt om de kinderen, zij moeten lekker in hun vel zitten en niet het gevoel hebben dat ze heen en weer gesleept worden. Dat het voor mij betekende dat ik ze nog maar zelden zag is pech hebben, soms verdrietig maar het is niet anders.

Door omstandigheden zie ik ze eens per maand, 3 weken. In het begin ging ik dan een weekend daar naar toe en sliep daar ook. Later ging ik op en neer en kwamen ze een week in de vakanties bij mij. Nu zijn ze ouder en de jongste woont nog bij zijn vader, mag komen wanneer hij wil en de oudste woont zelfstandig.

Het belang van de kinderen staat, hoe dan ook, voorop.

Als het voor de kinderen beter is om bij de vader te wonen moet en mag dat geen probleem zijn. Waarom zou het normaal moeten zijn dat de vader ze eens in de 14 dagen krijgt en zou moeder veroordeeld moeten worden als de situatie omgedraaid is.

Een co-ouderschap lijkt me helemaal ideaal trouwens maar helaas niet altijd te realiseren.
Ja maar Prima, tussen "bij elkaar blijven voor de kinderen" of "voor jezelf kiezen" zitten m.i. nog heel veel tussenwegen die niet persé slechter zijn dan scheiden.....

Ben het wel helemaal met je eens dat bij elkaar blijven voor de kinderen NIET werkt.
Ja, het gaat hier om ruziende ouders Prima, ik kan je ook een aantal onderzoeken laten zien waaruit blijkt dat het beter is als ouders bij elkaar blijven mits ze op een normale manier met elkaar omgaan, al is de liefde over. Dat is weer beter voor de kinderen.

Daarbij, vaak gaat het geruzie na de scheiding bij dat soort mensen gewoon verder.....
Idd Thyra.

waarom zou de grootste zorg(tijd) nog op de moeder neerkomen ?Noem mij maar ouderwets, maar ik denk dat het geen toeval is dat in alle culturen de zorg voor de kinderen primair bij de moeder ligt. Mannen kunnen net zo goed luiers verschonen als vrouwen. Maar als je naar de grote getallen kijkt, denk ik dat moeders méér de rol van "troost, thuis bieden" e.d. hebben, en vaders méér de rol van "uitdagen, aanmoedigen er op uit te gaan". Alles genuanceerd natuurlijk, en hooguit accent-verschillen. Maar ik denk dat je mensen tekort doet als je ontkent dat mannen en vrouwen, vaders en moeders, verschillend zijn.quote:Wie kan zich voorstellen dat ze weekendmoeder zou ( willen ) zijn ?Ik kan me iig niet voorstellen dat ik weekendvader zou willen zijn.quote:Zou je een ander op weekendmoederschap veroordelen ?Ja. Sorry. Ik vind het, als hoofdregel, te veroordelen als je als ouders gaat scheiden. Pas als aantoonbaar de kinderen méér te lijden hebben onder samen blijven en er alles aan doen om je relatie in stand te houden, vind ik scheiden iets dat niet veroordeeld kan worden.quote:Zou een vader die zijn kinderen opvoedt en eens in de 14 dagen zijn kinderen uitzwaait een soort van heldenstatus krijgen , of zou die als sneu worden bestempeld ?Sneu.
quote:RosieRo schreef op 08 juli 2009 @ 13:39:

[...]

En ook wou ik graag even offtopic vermelden dat IK in ieder geval niet ga scheiden voorlopig, we vieren vandaag ons 14jarig samenzijn en 9 jarig huwelijk! Gefeliciteerd!
Waarom sneu?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven