Welk huisdier?

12-05-2020 10:37 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het onder kinderen gezet omdat de vraag ook deels gaat over welk huisdier geschikt is voor of met jonge kinderen van 4 en 3 jaar.
Ik ben dol op dieren en heb als kind altijd genoten van cavias, hamsters en konijnen. Ik wilde dolgraag een hond of kat maar dat mocht niet van mn ouders. Toen ik mezelf ging kwam er dan eindelijk een kat. Geweldig veel plezier van gehad tot het einde maar achteraf gezien ben ik nu best blij dat ik niet meer zoveel hoef schoon te maken door de haren. Die zaten altijd overal!

We hebben een groot huis en grote tuin van 600 m2.

Ik heb altijd al een hond gewild maar man wil dat niet helaas.

Ik zou mijn kinderen ook willen laten opgroeien met dieren. De gezelligheid, altjd een vriendje en troost, verantwoordelijkheid.

Maar welk dier is geschikt?
Cavias vind ik zelf mwah... maargoed het draait niet alleen om mij. Hamsters zijn denk ik nog te snel nu ze wat kleiner zijn. Een diertje wat iets rustiger is lijkt me voor hun fijner. Is een konijn een goede optie? En dan binnen of buiten? We hebben een grote tuin met heel veel gras. Ik zou dan een groot nachthok doen met een ren zodat hij lekker buiten kan huppelen. We hebben wel veel wilde konijnen in de tuin.
Ik had er vroeger altijd 1 maar begreep laatst dat dat eigenlijk zielig is en dat je er altijd twee moet nemen?

Van hele andere orde is een geitje. Een dwerggeitje lijkt me geweldig. Heeft iemand daar ervaring mee? Is het zo idyllisch als het klinkt of vreten ze alles kaal en heb je er alleen maar last van?

Zijn er andere leuke dieren die ik over het hoofd zie voor kinderen?
Wij hebben katten en sinds kort een pup. Kinderen zijn al ouder maar wel opgegroeid met katten
Wij hadden en hebben nog steeds wel raskatten. Main coons, qua haren misschien niet het meest ideale want langharig maar heel lief en rustig. Er werd vroeger mee gesjouwd, op geslapen, tranen bij gehuild. Ik zou zelf geen ander ras willen. Maar de haren geef ik meteen toe is niet ideaal

Als toevoeging trouwens. Main coon haar klit nogal. Dus het is niet zo dat je overal haren vind maar meer dat er klitten in de vacht komen en dat moet je goed bijhouden
SallySpectra* schreef:
12-05-2020 11:40
Er zijn wel kippen die van aaien houden en zelfs op schoot komen.
sterker nog: die van mij toen ik klein was, wilde constant opgetild worden ... zat vaker op mijn schouder als ik rondliep
de andere twee kippen waren echter heel schuw en renden altijd kakelend weg, dus ik vrees dat je niet helemaal vooraf kan voorspellen of je ze tam krijgt
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Ik zie dat je al veel tips hebt gehad. Mocht je graag voor knaagdieren gaan, lees je eens in over tamme ratjes. Het zijn schemerdiertjes, waardoor ze dus niet overdag slapen, makkelijk tam te krijgen en zijn dan erg aanhankelijk. Je moet ze wel minimaal met z'n tweeën nemen.

Mocht je toch voor konijnen gaan, hou er dan rekening mee dat een vrouwtje liefst altijd gecastreerd wordt vanwege de kans op baarmoederontstekingen. Ook hier weer, minimaal met z'n tweeën nemen.
Irish_Wasser_Woman schreef:
12-05-2020 11:09
Is kippen niet wat? Die leveren ook nog iets op :) Je tuin klinkt groot genoeg om een (enorme) ren te maken (want anders vreten ze je hele tuin kaal....) Ik ga er dan wel even van uit dat je niet in een woonwijk/rijtjeshuis woont, gezien de 600m2 tuin ;)

Een collega van mij heeft een paar (flinke) kippen, en de kinderen (wel iets ouder; 7 en 9) zijn er gek mee :)
Zijdehoenders en Wyandotte’s kan je makkelijk tam en knuffelig krijgen.
Sheepy78 schreef:
12-05-2020 11:39
http://venividivissie.nl/dutch-aquarium ... aren-1930/
Het komt erop neer dat planten de hoofdrol spelen, de vissen dienen alleen om de planten te complimenteren, wel een stijl waar je enige kennis van planten moet hebben maar zo ontzettend tof! Katten vind ik ook heel leuk, we hebben er zelf ook een, ze verhaart op het moment alleen heel erg en ze is ook niet lief en je mag haar niet aanraken want dan gaat ze gillen alsof je ze vermoord
Oh mooi zeg! Heel gaaf, Aquascaping. Je kat klinkt een beetje horror :hihi: . Wij hebben heel erg geluk met de onze. Als kitten had hij vreemd piekhaar en dat heeft hij nog steeds; Hij verhaart amper en wat hij loslaat is extreem dun en zie je niet.
Konijnen zijn, hoewel veel mensen daar anders over denken, geen dieren voor kleine kinderen.

Met ruimte zou ik kippen nemen.
Wij hadden vroeger kippen. Veel zelfs en ook rassen zoals zijdehoenders. En hoewel ik het heel leuk vond vond ik het niet echt dieren om mee te knuffelen.je kunt ze tam maken dat klopt maar naar mijn idee zijn het geen dieren om voor kleine kinderen mee te knuffelen
Kokoro schreef:
12-05-2020 12:00
Oh mooi zeg! Heel gaaf, Aquascaping. Je kat klinkt een beetje horror :hihi: . Wij hebben heel erg geluk met de onze. Als kitten had hij vreemd piekhaar en dat heeft hij nog steeds; Hij verhaart amper en wat hij loslaat is extreem dun en zie je niet.
Ik vond haar moederziel alleen, ze woog maar 400 gram en ik heb haar met de fles grootgebracht, ik denk dus dat het daar aan ligt, ze is wel heel grappig, zo geeft ze altijd antwoord als je haar naam zegt, wandelt ze mee als de hond uit gaat en dringt ze altijd zichzelf op aan de hond. Het is meer een kijkdier dus
Asteraceae schreef:
12-05-2020 11:52
Mocht je toch voor konijnen gaan, hou er dan rekening mee dat een vrouwtje liefst altijd gecastreerd wordt vanwege de kans op baarmoederontstekingen. Ook hier weer, minimaal met z'n tweeën nemen.
En baarmoederhalskanker. Ik geloof dat 80% van de ongecastreerde voedsters het krijgt. Daarbij heeft ze minder last van hormonen, dus geen schijnzwangerschappen en een liever konijn.
blauwe_emmer schreef:
12-05-2020 11:56
Zijdehoenders en Wyandotte’s kan je makkelijk tam en knuffelig krijgen.
Ik weet helaas niet welk ras ze zijn, van die collega :) Het zijn wel echt hele grote kippen, en ze zitten graag op schoot, en laten zich knuffelen en zo.
redbulletje schreef:
12-05-2020 11:11
Ik vind 600m2 niet bijzonder groot. Een deel valt al weg omdat daar het huis op staat en wellicht nog een garage of schuur.
Zou eerder investeren in een zwembad. Daar heb je veel meer plezier van.
Waar het huis en garage opstaan is er al af evenals het terras. Die 600 m2 is wat overblijft aan tuin zeg maar.
Sjiraf schreef:
12-05-2020 11:26
Wij hebben zelf een kat. Nu is het wel zo dat wij onze kat al hadden voordat er kinderen kwamen. Maar mijn kinderen zijn gek op dat beestje. Iedere ochtend wordt ie begroet, als ze gaan slapen krijgt ie een kus en door de dag heen zoeken ze hem ook op. Echt heel leuk om te zien en ik geloof ook echt dat het goed voor kinderen is om een dier om zich heen te hebben. Zelf hadden wij vroeger een hond (van mijn 7e tot mijn 21ste) en ik weet nog dat ik heel veel aan haar had. Had ik bijvoorbeeld een rotdag op school zocht ik troost bij haar. Mijn ouders werkte en als ik thuis kwam stond ze als een blij ei op me te wachten. Als ik hier aan terug denkt krijgt ik er nog steeds warme gevoelens bij. Ze was gewoon een trouwe vriendin zonde oordelen en als kind heb je dat soms wel nodig. Mijn kinderen hebben dit nu dus bij onze kat.

Mijn vriend wil(de) ook geen hond. Als argument vind hij dat je dan zo gebonden bent. Zo’n beestje moet door weer en wind uitgelaten worden een paar keer per dag en als je een dagje weg gaat of op vakantie moet je toch iemand regelen. Maar hij sluit een hond nog niet uit in de toekomst. Misschien als de kinderen wat ouder zijn en onze kat er niet meer is dat we serieus gaan na denken over een hond. Maar nu zijn we heel blij met onze kat. Hij zit veel binnen en in de tuin. Verder kan hij ook niet. De kattenbak gebruikt hij bijna niet want hij heeft een plas/poep hoekje in de tuin en binnen slaapt hij op drie plekken. Ik stofzuig iedere dag dus veel haar ligt er niet.
Zoals jij het omschrijft is hoe ik het ook voor me zie en zou willen.
Kippen! Niet aan gedacht. Het lijkt me best gezellig scharrelende kippen in de tuin maar dan meer voor het gezellige idee dan dat ik denk daar ga ik nou eens mee knuffelen. Ik vind ze van dichtbij toch altijd een beetje viezig.

Ik denk serieus na over een kat.

Zo te lezen zijn knaagdieren geen goed idee met de jonge kinderen en krijg je daar misschien niet helemaal van terug wat je verwacht. Een gigantisch hok midden in de woonkamer voor cavias zie ik ook niet zitten eerlijk gezegd. In de tuin vind ik het wat anders voor konijnen bijvoorbeeld. Maar konijnen om naar te kijken alleen... neeh..

Vissen vind ik niks aan. Ik wil wel aaibare dieren.

Komen we toch uit bij de kat. Ik heb, vind ik zelf, twee rustige en lieve kinderen. Ze aaien de kat van de buren vaak en daar doen ze rustig en voorzichtig mee. Maar misschien moet ik nog even wachten tot de jongste ook iets ouder is. Ik zou dan voor een diertje uit het asiel gaan.
Ja een kat is de beste optie denk ik. Relatief gezien het minste werk en het meest geschikt voor kinderen.

Met zo'n grote tuin zou ik zelf ook nog kippen of konijnen overwegen maar het klinkt alsof dat minder is wat je zoekt.

Tamme ratjes zijn ook een goede suggestie.
Positivevibes schreef:
12-05-2020 13:45
Ja een kat is de beste optie denk ik. Relatief gezien het minste werk en het meest geschikt voor kinderen.

Met zo'n grote tuin zou ik zelf ook nog kippen of konijnen overwegen maar het klinkt alsof dat minder is wat je zoekt.

Tamme ratjes zijn ook een goede suggestie.
Zou ik niet blind vanuit gaan trouwens. Onze eerste kat had echt een hekel aan kleine kinderen (én andere katten én honden). Ook katten hebben zo hun nukken zeg maar.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ik vind kinderen van 3 en 4j oud echt te jong voor een huisdier. Hier loopt trouwens een topic "mijn kind doet hond pijn".
AeonOfWinter schreef:
12-05-2020 13:51
Zou ik niet blind vanuit gaan trouwens. Onze eerste kat had echt een hekel aan kleine kinderen (én andere katten én honden). Ook katten hebben zo hun nukken zeg maar.
Daarom staat er relatief gezien ;)
Tja hier wel konijnen en jonge kinderen. Inmiddels is het overigens nog 1 konijn. Ze mochten en mogen vrij rondlopen door de tuin. Gaat heel goed samen met de kids. Als konijn even rust wil, gaat hij even in zijn hok zitten, maar hij kan ook net zo goed naast de kinderen de zandbak in springen en daar gaan liggen.
Druppeltjeswater schreef:
12-05-2020 11:13
Ik lees dat cavias of konijnen toch niet zo’n goed idee zijn. Goed dat ik hier even advies kom vragen. Ik dacht dat is echt een standaard huisdier voor een kind.
Dan komen we toch al snel uit bij een kat.
Ik ga me daar eens verder in verdiepen. Nooit geweten dat er rassen waren die niet of minder verharen.

Ik vind het niet erg om voor de dieren te zorgen. Ik knuffel er graag mee. Ik merk wel dat ik nu meer waarde hecht aan een schoon huis en schone kleren als pak hem beet 6 jaar geleden. Toen gaf ik er niks om en vond ik andere mensen altijd een beetje zeuren daarover. Nu ben ik zelf zo’n zeur geworden 😂
Er zijn inderdaad katten die minder verharen, ik zag hier al de naaktkat en de cornish rex voorbijkomen. Officieel mogen deze katten sinds 2014 niet meer gefokt worden, er zijn gelukkig steeds meer fokkers die ermee stoppen.
Op de site van dier en recht kun je hier meer over lezen, daarnaast krijg je tips over de aankoop van 'n (liever 2) kat.

Op 4 april 2019 kondigde minister Schouten eindelijk nieuwe handhavingsregels aan, gebaseerd op een deskundigenverklaring van Universiteit Utrecht waarin eindelijk duidelijke criteria zijn vastgelegd. Uit de deskundigenverklaring bleek ondubbelzinnig dat het fokken van designer cats een overtreding van artikel 3.4 Bhvd is. Vanaf dat moment was er geen enkel excuus meer om niet op te treden tegen deze wrede fokkerij.

https://www.raskattenwijzer.nl/raskattenoverzicht
Ik zou voor een kat gaan :)
Druppeltjeswater schreef:
12-05-2020 11:08
Hmm dan heb ik dat verkeerd ingeschat. Ik dacht juist dat knaagdieren wel knuffel/schootdieren waren.

Dieren om naar te kijken hoeft voor mij niet. Ik zou zelf graag willen knuffelen zoals met de kat en dat mijn kinderen ook gunnen
Mannnen ratten zijn echte knuffeldieren. Leven ongeveer 2 jaar lang. Kunnen niet alleen en hebben veel aandacht en liefde nodig. Je kan ze niet in een klein hok stoppen, ze hebben veel ruimte nodig om op ontdekking te gaan. Ze zijn erg slim dus geef ze uitdaging.
snowgirl1 schreef:
12-05-2020 14:29
Tja hier wel konijnen en jonge kinderen. Inmiddels is het overigens nog 1 konijn. Ze mochten en mogen vrij rondlopen door de tuin. Gaat heel goed samen met de kids. Als konijn even rust wil, gaat hij even in zijn hok zitten, maar hij kan ook net zo goed naast de kinderen de zandbak in springen en daar gaan liggen.
Haal er maar snel een konijntje bij. Eentje die dan wel bij hem past, dus niet willekeurig er een konijn bijzetten.
Ten eerste, konijnen zijn geen knaagdieren. :)

Ten tweede, konijnen willen niet opgepakt worden, niet op schoot en ook niet geknuffeld. Sommigen vinden aaien wel fijn en gaan er voor zitten, de meesten tolereren het of vinden er niks aan. 3 of 4 jarigen zullen dat niet snappen denk ik. Bovendien zijn die vaak te ruw. Konijntjes kunnen makkelijk wat breken als ze het beestje laten vallen en als ze het verkeerd vast pakken kan het de rug breken.

Dat zegt niet dat konijnen enkel kijk dieren zijn. Ze zijn heel intelligent en je kan allerlei spelletjes met ze doen en ze truucjes leren. Maar nee, als je zoiets als een kat of hond wil (dus knuffelen) dan moet je niet bij konijnen wezen.
Niq schreef:
12-05-2020 14:37
Haal er maar snel een konijntje bij. Eentje die dan wel bij hem past, dus niet willekeurig er een konijn bijzetten.
Hij is super happy dus niet direct nodig
snowgirl1 schreef:
12-05-2020 14:48
Hij is super happy dus niet direct nodig
Dat kunnen wij als mens niet zien. Jij zou ook niet super happy zijn als je nooit anderen mensen zag. Ook al ga je nu misschien beweren van wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven