Welk huisdier?

12-05-2020 10:37 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het onder kinderen gezet omdat de vraag ook deels gaat over welk huisdier geschikt is voor of met jonge kinderen van 4 en 3 jaar.
Ik ben dol op dieren en heb als kind altijd genoten van cavias, hamsters en konijnen. Ik wilde dolgraag een hond of kat maar dat mocht niet van mn ouders. Toen ik mezelf ging kwam er dan eindelijk een kat. Geweldig veel plezier van gehad tot het einde maar achteraf gezien ben ik nu best blij dat ik niet meer zoveel hoef schoon te maken door de haren. Die zaten altijd overal!

We hebben een groot huis en grote tuin van 600 m2.

Ik heb altijd al een hond gewild maar man wil dat niet helaas.

Ik zou mijn kinderen ook willen laten opgroeien met dieren. De gezelligheid, altjd een vriendje en troost, verantwoordelijkheid.

Maar welk dier is geschikt?
Cavias vind ik zelf mwah... maargoed het draait niet alleen om mij. Hamsters zijn denk ik nog te snel nu ze wat kleiner zijn. Een diertje wat iets rustiger is lijkt me voor hun fijner. Is een konijn een goede optie? En dan binnen of buiten? We hebben een grote tuin met heel veel gras. Ik zou dan een groot nachthok doen met een ren zodat hij lekker buiten kan huppelen. We hebben wel veel wilde konijnen in de tuin.
Ik had er vroeger altijd 1 maar begreep laatst dat dat eigenlijk zielig is en dat je er altijd twee moet nemen?

Van hele andere orde is een geitje. Een dwerggeitje lijkt me geweldig. Heeft iemand daar ervaring mee? Is het zo idyllisch als het klinkt of vreten ze alles kaal en heb je er alleen maar last van?

Zijn er andere leuke dieren die ik over het hoofd zie voor kinderen?
Is kippen niet wat? Die leveren ook nog iets op :) Je tuin klinkt groot genoeg om een (enorme) ren te maken (want anders vreten ze je hele tuin kaal....) Ik ga er dan wel even van uit dat je niet in een woonwijk/rijtjeshuis woont, gezien de 600m2 tuin ;)

Een collega van mij heeft een paar (flinke) kippen, en de kinderen (wel iets ouder; 7 en 9) zijn er gek mee :)
Sheepy78 schreef:
12-05-2020 11:06
Wat dacht je van een aquarium met guppen of platy’s? Als het eenmaal draait heb je er niet veel werk aan, stille huisdieren, ze hoeven niet uitgelaten en je kunt ze makkelijk voor langere tijd alleen laten met een voederautomaat
Ik heb jarenlang guppen gehad en gefokt (aparte rassen) en ik doe het nu niet meer omdat ik het zoveel werk vond, ondanks dat ik maar 1 (goed ingedraaide) bak had. Ik ben nog geen voederautomaat tegengekomen die én goed z'n werk deed én niet de hoofdprijs koste. Je hebt flinke aanschafkosten, de bak moet eerst een tijd indraaien, na verloop van tijd zit je met een overschot guppen (want nee, niet alles wordt opgegeten) en verder zit je vast aan een een- of tweeweekse waterwissel. En als je pech hebt lopen ze nog een keer visrot op of raakt je bak uit balans.

Als ik al een aquarium zou adviseren, zou ik voor vissen gaan die zich niet en masse voortplanten.
een kat is lekker simpel
Ik vind 600m2 niet bijzonder groot. Een deel valt al weg omdat daar het huis op staat en wellicht nog een garage of schuur.
Zou eerder investeren in een zwembad. Daar heb je veel meer plezier van.
Ik lees dat cavias of konijnen toch niet zo’n goed idee zijn. Goed dat ik hier even advies kom vragen. Ik dacht dat is echt een standaard huisdier voor een kind.
Dan komen we toch al snel uit bij een kat.
Ik ga me daar eens verder in verdiepen. Nooit geweten dat er rassen waren die niet of minder verharen.

Ik vind het niet erg om voor de dieren te zorgen. Ik knuffel er graag mee. Ik merk wel dat ik nu meer waarde hecht aan een schoon huis en schone kleren als pak hem beet 6 jaar geleden. Toen gaf ik er niks om en vond ik andere mensen altijd een beetje zeuren daarover. Nu ben ik zelf zo’n zeur geworden 😂
redbulletje schreef:
12-05-2020 11:11
Ik vind 600m2 niet bijzonder groot. Een deel valt al weg omdat daar het huis op staat en wellicht nog een garage of schuur.
Kan je ook nog goudvissen in doen.

Maar even serieus: dat is de vraag niet en met kinderen van 3 en 4 lijkt een zwembad me verre van ideaal. Kunnen ze de komende 4-5 jaar nooit meer zonder toezicht de tuin in.
redbulletje schreef:
Er staat toch echt dat de tuin 600m2 is. Dan ga ik er niet van uit dat dat de totale grondoppervlakte is. Dat is een tuin van 6x50 meter he? Ik woon in een (tuinders)dorp, maar de huizen hier hebben niet zo'n lap grond achter hun huis ;)
Ik zou ook voor een kat gaan, liefst 2 uit hetzelfde nest
Ik vind cavia’s hamsters en konijnen sowieso niet echt geschikt als huisdier. Zeker niet voor kinderen. Hamsters zijn ook nog eens nachtdieren en worden dus heel vaak wakker gemaakt om te ‘knuffelen’ maar zitten daar zelf niet op te wachten.

Een hond of kat is geschikter, maar ook daar is het voor het dier alleen leuk als er een volwassene de baas is. Familie kocht een puppie en de kinderen sjouwden daar constant mee rond, lieten hem vallen, tilden hem verkeerd op, trokken aan zijn riempje. Dat vind ik zo fout. Een hond is geen speelgoed. Geen enkel dier.

De pup in kwestie is overigens volwassen en veel te druk en niet opgevoed. Dat kost nl tijd en aandacht en je kunt ze niet zomaar een beetje laten rondlopen.

Een geitje is ook leuk, alleen niet echt een huisdier. Ik zou een kat nemen, maar dan heb je geen garantie dat het een knuffelexemplaar is. Sommige katten houden niet van kinderen, en ook niet van knuffelen. Ik heb er 1 die altijd op schoot zit en 1 die je met moeite kunt aaien, maar die nooit wil knuffelen
redbulletje schreef:
Doe ff gewoon zeg. 600 m is gigantisch voor een tuin. De meeste tuinen komen niet verder dan 100 of 200m

Alleen buitenaf of in een dorp kun je misschien 600m krijgen.
SallySpectra* schreef:
12-05-2020 11:13
Kan je ook nog goudvissen in doen.

Maar even serieus: dat is de vraag niet en met kinderen van 3 en 4 lijkt een zwembad me verre van ideaal. Kunnen ze de komende 4-5 jaar nooit meer zonder toezicht de tuin in.
Zij kan alleen vanuit haar eigen situatie denken. Ze heeft nu een zwembad dus moet iedereen een zwembad. Zij woont buitenaf dus 600 m is klein voor een tuin. Reizen is voor haar geweldig, dus iedereen moet reizen. Kinderen zijn afschuwelijk dus die moet niemand nemen. Verplaatsen in andere wensen of situaties is er niet bij
Th∅rdis schreef:
12-05-2020 11:18
Een geitje is ook leuk, alleen niet echt een huisdier. Ik zou een kat nemen, maar dan heb je geen garantie dat het een knuffelexemplaar is. Sommige katten houden niet van kinderen, en ook niet van knuffelen. Ik heb er 1 die altijd op schoot zit en 1 die je met moeite kunt aaien, maar die nooit wil knuffelen

Als je er eentje uit het asiel haalt, kun je daar wel op zoeken. Staan altijd uitgebreide beschrijvingen bij of ze bij kinderen kunnen en of ze sociaal zijn. En in het asiel kunnen ze er meer over vertellen.
Wij hebben zelf een kat. Nu is het wel zo dat wij onze kat al hadden voordat er kinderen kwamen. Maar mijn kinderen zijn gek op dat beestje. Iedere ochtend wordt ie begroet, als ze gaan slapen krijgt ie een kus en door de dag heen zoeken ze hem ook op. Echt heel leuk om te zien en ik geloof ook echt dat het goed voor kinderen is om een dier om zich heen te hebben. Zelf hadden wij vroeger een hond (van mijn 7e tot mijn 21ste) en ik weet nog dat ik heel veel aan haar had. Had ik bijvoorbeeld een rotdag op school zocht ik troost bij haar. Mijn ouders werkte en als ik thuis kwam stond ze als een blij ei op me te wachten. Als ik hier aan terug denkt krijgt ik er nog steeds warme gevoelens bij. Ze was gewoon een trouwe vriendin zonde oordelen en als kind heb je dat soms wel nodig. Mijn kinderen hebben dit nu dus bij onze kat.

Mijn vriend wil(de) ook geen hond. Als argument vind hij dat je dan zo gebonden bent. Zo’n beestje moet door weer en wind uitgelaten worden een paar keer per dag en als je een dagje weg gaat of op vakantie moet je toch iemand regelen. Maar hij sluit een hond nog niet uit in de toekomst. Misschien als de kinderen wat ouder zijn en onze kat er niet meer is dat we serieus gaan na denken over een hond. Maar nu zijn we heel blij met onze kat. Hij zit veel binnen en in de tuin. Verder kan hij ook niet. De kattenbak gebruikt hij bijna niet want hij heeft een plas/poep hoekje in de tuin en binnen slaapt hij op drie plekken. Ik stofzuig iedere dag dus veel haar ligt er niet.
sjiraf wijzigde dit bericht op 12-05-2020 11:27
0.17% gewijzigd
Irish_Wasser_Woman schreef:
12-05-2020 11:09
Is kippen niet wat? Die leveren ook nog iets op :) Je tuin klinkt groot genoeg om een (enorme) ren te maken (want anders vreten ze je hele tuin kaal....) Ik ga er dan wel even van uit dat je niet in een woonwijk/rijtjeshuis woont, gezien de 600m2 tuin ;)

Een collega van mij heeft een paar (flinke) kippen, en de kinderen (wel iets ouder; 7 en 9) zijn er gek mee :)

Ook heel leuk ja!
Kokoro schreef:
12-05-2020 11:10
Ik heb jarenlang guppen gehad en gefokt (aparte rassen) en ik doe het nu niet meer omdat ik het zoveel werk vond, ondanks dat ik maar 1 (goed ingedraaide) bak had. Ik ben nog geen voederautomaat tegengekomen die én goed z'n werk deed én niet de hoofdprijs koste. Je hebt flinke aanschafkosten, de bak moet eerst een tijd indraaien, na verloop van tijd zit je met een overschot guppen (want nee, niet alles wordt opgegeten) en verder zit je vast aan een een- of tweeweekse waterwissel. En als je pech hebt lopen ze nog een keer visrot op of raakt je bak uit balans.

Als ik al een aquarium zou adviseren, zou ik voor vissen gaan die zich niet en masse voortplanten.
Ja ze kweken als gekken dat wel, maar buiten dat vind ik aquaria een van de meest mooie hobby’s, ik heb zelf een aquarium in nederlandse stijl, op het moment geen levendbarende maar alleen een schooltje kardinaaltjes, en wat cory’s. ik doe eens per week een waterwissel en snoeien. Als ik even kijk naar de hond en de kat hoeveel werk dat oplevert vind ik een aquarium best geschikt, indien je levenbarenden hebt zou je er ook nog een kleine soort cichlide bij kunnen zetten, dan heb je gegarandeerd nooit meer jonkies
Bubbel° schreef:
12-05-2020 11:25
Als je er eentje uit het asiel haalt, kun je daar wel op zoeken. Staan altijd uitgebreide beschrijvingen bij of ze bij kinderen kunnen en of ze sociaal zijn. En in het asiel kunnen ze er meer over vertellen.
Absoluut. En soms zijn ze nog wat schuw maar komen ze vanzelf los en liggen ze na enkele dagen of weken naast je of op je schoot te spinnen. :heart:

Ik zou overigens sowieso voor een asieldier gaan, maar dat is weer een andere kwestie.
Je moet er niet vanuit gaan dat elke kat bij je op schoot komt liggen. Niet elke kat heeft daar gehoefte aan. En dan maakt het niet uit of dat een ras kat is of niet.

Met kleine kinderen moet je voorzichtig zijn. Een kat is geen speelgoed en het blijft een dier. Je moet voorbereid wezen op dat als je kinderen aan de staart van een kat trekken dat ze een krab terug krijgen.
Sheepy78 schreef:
12-05-2020 11:26
Ja ze kweken als gekken dat wel, maar buiten dat vind ik aquaria een van de meest mooie hobby’s, ik heb zelf een aquarium in nederlandse stijl, op het moment geen levendbarende maar alleen een schooltje kardinaaltjes, en wat cory’s. ik doe eens per week een waterwissel en snoeien. Als ik even kijk naar de hond en de kat hoeveel werk dat oplevert vind ik een aquarium best geschikt, indien je levenbarenden hebt zou je er ook nog een kleine soort cichlide bij kunnen zetten, dan heb je gegarandeerd nooit meer jonkies
Ja, mooi is het zeker. Het blijft ook trekken :facepalm: . Maar ik begin er niet meer aan. Wat is Nederlandse stijl als we het hebben over aquaria?
Ik vind mijn enkele kat trouwens significant minder (vervelend) werk dan een aquarium ;-D .
Sheepy78 schreef:
12-05-2020 11:06
Wat dacht je van een aquarium met guppen of platy’s? Als het eenmaal draait heb je er niet veel werk aan, stille huisdieren, ze hoeven niet uitgelaten en je kunt ze makkelijk voor langere tijd alleen laten met een voederautomaat
Ik heb wel guppen over, een stuk of 50. Geen grapje.
Ik moest ook aan kippen denken. Maar ja, die zijn vooral leuk om naar te kijken ipv te aaien.
ik vind (knaag)dieren voor jonge kinderen nooit een goed idee. Ze zijn er snel op uitgekeken en zijn er ook erg onhandig en hardhandig mee. Je moet ze constant in de gaten houden en blijven zeggen dat ze zachtjes moeten doen. En als konijn / cavia keer bijt dat ze dan niet moeten meppen , ik noem maar iets.. Kortom.. denk er goed over na.

Plus.. cavia's, konijnen.. nooit alleen houden .. en vooral groot verblijf.. niet in zo'n lelijk plastic hokje.

Ik heb oosterse katten, zij haren nauwelijks. Ik heb ook 2 honden.. die haren wel (en ik heb 3 kinderen, al vanaf jongs af aan hebben wij katten en honden). Cavia's pas op latere leeftijd, toen ze er zelf goed voor konden zorgen.

Honden, katten, prima met kinderen , maar ook daarvoor geldt.. niet alleen laten met het dier. Niet met een pup/kitten niet met volwassen dier.. Kinderen (en dieren) blijven onberekenbaar..
Mijn ouders hadden toen ik klein was een hond en drie kippen. De hond en 1 van de kippen volgden me overal :) Dus als er geen hond kan, dan is een kip best een goed alternatief. Ze kunnen redelijk makkelijk tam gemaakt worden als je ze van jongs af aan hebt en zijn erg food oriented, dus zoeken dan makkelijk het contact. Je kan ze laten scharrelen in een stuk van de tuin of een grote ren bouwen. Dan heb je binnen geen rotzooi.

Een van de kinderen uit mijn dochter's klas had een ratje en was daar heel gek mee. Maar daar weet ik te weinig van af zelf, dus dan zou je je even moeten informeren.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Kokoro schreef:
12-05-2020 11:30
Ja, mooi is het zeker. Het blijft ook trekken :facepalm: . Maar ik begin er niet meer aan. Wat is Nederlandse stijl als we het hebben over aquaria?
Ik vind mijn enkele kat trouwens significant minder (vervelend) werk dan een aquarium ;-D .
http://venividivissie.nl/dutch-aquarium ... aren-1930/
Het komt erop neer dat planten de hoofdrol spelen, de vissen dienen alleen om de planten te complimenteren, wel een stijl waar je enige kennis van planten moet hebben maar zo ontzettend tof! Katten vind ik ook heel leuk, we hebben er zelf ook een, ze verhaart op het moment alleen heel erg en ze is ook niet lief en je mag haar niet aanraken want dan gaat ze gillen alsof je ze vermoord
Kit_Kat schreef:
12-05-2020 11:38
Ik moest ook aan kippen denken. Maar ja, die zijn vooral leuk om naar te kijken ipv te aaien.
Er zijn wel kippen die van aaien houden en zelfs op schoot komen.
slekire schreef:
12-05-2020 10:51
Hahaha, een boeren gezegde hier in de buurt is "als je wil leren vloeken, moet je geiten houden!"
Ik koos maar iets anders.
dat gezegde ken ik ook ja, uit de eerste hand :mrgreen: Desondanks zijn ze wel ontzettend vermakelijk, ik kan er de hele dag naar kijken.

Konijnen zijn idd vaak niet geschikt voor kinderen, tenzij je rustige, verantwoordelijke kinderen hebt die je goed kunt vertellen hoe ze met een dier om moeten gaan (jawel, die bestaan). Als je dan voor konijnen ( meervoud, bij voorkeur een gecastreerd mannetje en een vrouwtje) gaat, neem dan een groot ras, Vlamen, Lotharingers of Franse hangoren. Deze zijn vaak rustiger en vriendelijker dan dwergjes, maar houden ook niet van opgepakt worden en hebben veel ruimte nodig. Onze konijnen hebben bijna 30 m2 tot hun beschikking.

Het allerbelangrijkste: neem vooral een huisdier wat je zelf leuk vindt, de verzorging en verantwoordelijkheid ligt uiteindelijk bij jou.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven