Welk huisdier?

12-05-2020 10:37 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het onder kinderen gezet omdat de vraag ook deels gaat over welk huisdier geschikt is voor of met jonge kinderen van 4 en 3 jaar.
Ik ben dol op dieren en heb als kind altijd genoten van cavias, hamsters en konijnen. Ik wilde dolgraag een hond of kat maar dat mocht niet van mn ouders. Toen ik mezelf ging kwam er dan eindelijk een kat. Geweldig veel plezier van gehad tot het einde maar achteraf gezien ben ik nu best blij dat ik niet meer zoveel hoef schoon te maken door de haren. Die zaten altijd overal!

We hebben een groot huis en grote tuin van 600 m2.

Ik heb altijd al een hond gewild maar man wil dat niet helaas.

Ik zou mijn kinderen ook willen laten opgroeien met dieren. De gezelligheid, altjd een vriendje en troost, verantwoordelijkheid.

Maar welk dier is geschikt?
Cavias vind ik zelf mwah... maargoed het draait niet alleen om mij. Hamsters zijn denk ik nog te snel nu ze wat kleiner zijn. Een diertje wat iets rustiger is lijkt me voor hun fijner. Is een konijn een goede optie? En dan binnen of buiten? We hebben een grote tuin met heel veel gras. Ik zou dan een groot nachthok doen met een ren zodat hij lekker buiten kan huppelen. We hebben wel veel wilde konijnen in de tuin.
Ik had er vroeger altijd 1 maar begreep laatst dat dat eigenlijk zielig is en dat je er altijd twee moet nemen?

Van hele andere orde is een geitje. Een dwerggeitje lijkt me geweldig. Heeft iemand daar ervaring mee? Is het zo idyllisch als het klinkt of vreten ze alles kaal en heb je er alleen maar last van?

Zijn er andere leuke dieren die ik over het hoofd zie voor kinderen?
Kinderen zijn vaak niet zo leuk voor dieren. En ze raken er ook snel op uitgekeken.
Wacht nog een jaartje of 10.
Ja konijnen moeten met z'n tweeen. Ik vind het trouwens sneu om huisdieren in kooien te houden. Als je dan per se een huisdier wilt, zou ik toch voor een kat gaan. Beestje alleen beneden houden en dan maar wat vaker stofzuigen en met een kledingroller in de weer. En de kat natuurlijk wel naar buiten laten gaan zoveel hij wil :-)
Wie gaat die dieren verzorgen als jullie op vakantie gaan of een weekend weg?
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Ik zou toch voor een kat gaan. En dan voor een ras zonder ondervacht.
Ik zou gaan voor een dier dat houdt van aandacht en in mijn ervaring valt een konijn daar niet onder.
Wij hebben een kat genomen en hierbij gekozen voor een ouder beestje (6/7 jaar). Zo is het wilde er al vanaf (want een kitten lijkt schattig, maar is voor jezelf aanpoten en voor peuters/kleuters helemaal niet zo leuk, want zo'n beestje speelt nog veel met nagels en tanden) en het karakter is al bekend, want dat is bij een kitten nog een groot raadsel.
Ik zou alleen een huisdier of huisdieren nemen als je er zelf 100% achter staat. Een huisdier nemen voor je kinderen lijkt me niet echt realistisch, die gaan er - zeker als ze jong zijn - snel op uitgekeken zijn En de verzorging komt volledig bij jou te liggen. Daarnaast lijkt een konijn of een knaagdier niet echt een geschikt dier voor kinderen. Het zijn immers geen schootdieren. Als je zelf graag een koppel konijnen of cavia’s in de tuin/in hun ren ziet rondhuppelen en met elkaar ‘spelen’,, ze zelf elke dag verzorgt en niet verwacht dat het dieren zijn die gezellig op schoot komen zitten, dan zou je het allicht kunnen overwegen.
Neem een naaktkat
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Ik zou voor een kat gaan. Een hond is veel werk en vergt veel planning. Een cavia moet je minstens net 2 houden. Hetzelfde geldt voor konijnen.
Konijnen met zijn 2en en hebben veel ruimte nodig. Ook willen konijnen in de regel niet opgepakt worden en sommigen zijn erg schuw. Verder moet je voorzichtig zijn met konijnen en zijn ze eigenlijk niet geschikt voor kleine kinderen. Het zijn geen knuffeldieren.
Een konijn of een cavia lijkt me inderdaad niet zo'n goed idee, die beestjes verwilderen snel en kunnen hard bijten. Jammer dat je man geen hond wil, maar wel begrijpelijk omdat je vaak tien jaar of meer aan zo'n dier vast zit.

Met geiten heb ik geen ervaring, zorg met een geitje wel dat het dier gezelschap heeft.

Een huisdier is wel heel erg leuk voor kinderen, ik hoop dat je eruit komt!

(Minipony?) ;-)
Hahaha, een boeren gezegde hier in de buurt is "als je wil leren vloeken, moet je geiten houden!"
Ik koos maar iets anders.
Wij hadden al konijnen en katten voordat we kinderen hadden. De kinderen hebben het meeste met de katten. Die zijn veel aaibaarder dan de konijnen. Konijnen vinden ze wel leuk om te voeren. Dochter heeft sinds haar 10e een hamster. Dat gaat ook goed, maar zou ik niet doen met kinderen die veel jonger zijn.
PiNuts14 schreef:
12-05-2020 10:48
Ik zou alleen een huisdier of huisdieren nemen als je er zelf 100% achter staat. Een huisdier nemen voor je kinderen lijkt me niet echt realistisch, die gaan er - zeker als ze jong zijn - snel op uitgekeken zijn En de verzorging komt volledig bij jou te liggen. Daarnaast lijkt een konijn of een knaagdier niet echt een geschikt dier voor kinderen. Het zijn immers geen schootdieren. Als je zelf graag een koppel konijnen of cavia’s in de tuin/in hun ren ziet rondhuppelen en met elkaar ‘spelen’,, ze zelf elke dag verzorgt en niet verwacht dat het dieren zijn die gezellig op schoot komen zitten, dan zou je het allicht kunnen overwegen.
Dit is inderdaad een basiseis. We hebben gekozen voor een kat, omdat we het fijn vinden als kinderen met huisdieren opgroeien, maar als we het zelf niet ook leuk hadden gevonden waren we er niet aan begonnen
Wie gaat er voor de dieren dagelijks zorgen? Een huisdier neem je niet voor je kinderen maar voor jezelf. Jij moet er voor zorgen en niet de kinderen.
Zowel konijnen als cavia's moet je niet alleen houden, die moet je met zeker met zn tweeen zetten, anders worden ze doodongelukkig.
Verder hebben vooral konijnen echt veeeeel ruimte nodig, zitten vaak in veel te kleine hokjes waar ze maar 3 hupsjes kunnen doen totdat ze aan de andere kant van het hok zijn. Ook cavia's zitten vaak in veel te kleine hokjes.

Hamsters zijn nachtdiertjes. Niet leuk voor voor kind als hamster altijd slaapt overdag en niet leuk voor hamster als ie altijd maar wordt wakker gemaakt.

Dus: als je voor konijnen of cavia's gaat: minimaal 2 bij elkaar zetten en veeeeel ruimte en uitdaging voor de beestjes. Inderdaad, als je zo'n grote tuin hebt, kun je daar wel wat van maken.
Geitjes zijn superleuk!
Maar ze kunnen enorm stinken en ze eten alles op.

Ik zou een kat nemen en gewoon regelmatig stofzuigen. Bij elk dier heb je schoonmaakwerk.
Als je veel wilde konijnen in de tuin hebt zorg dan, als je een konijn moest, dat ze onvruchtbaar zijn.

Wij hadden een mannetje in een super grote ren , 8x5m. Of hij ontsnapte of de wilde konijnen erin gingen weet ik niet zeker, maar uiteindelijk hadden we ongeveer 50 wit gevlekte wilde konijntjes rondlopen.
Neem een pony (niet aan huis overigens)

Konijnen zijn niet geschikt voor kinderen, want die dieren houden er niet van om continu opgepakt en geaaid te worden.
Met zo'n tuin zou ik toch voor een hond gaan. Grote kans dat je man het nooit te weten komt, die komen elkaar niet tegen.
Tickel schreef:
12-05-2020 10:46
Wie gaat die dieren verzorgen als jullie op vakantie gaan of een weekend weg?
Mijn ouders en de buren
Wat dacht je van een aquarium met guppen of platy’s? Als het eenmaal draait heb je er niet veel werk aan, stille huisdieren, ze hoeven niet uitgelaten en je kunt ze makkelijk voor langere tijd alleen laten met een voederautomaat
Kat en dan de Cornish Rex, geen last van haren. Mits jullie veel thuis zijn, dit ras heeft graag mensen om zich heen.
hippie_meisje schreef:
12-05-2020 11:03
Met zo'n tuin zou ik toch voor een hond gaan. Grote kans dat je man het nooit te weten komt, die komen elkaar niet tegen.
:rofl: !
PiNuts14 schreef:
12-05-2020 10:48
Hmm dan heb ik dat verkeerd ingeschat. Ik dacht juist dat knaagdieren wel knuffel/schootdieren waren.

Dieren om naar te kijken hoeft voor mij niet. Ik zou zelf graag willen knuffelen zoals met de kat en dat mijn kinderen ook gunnen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven