Welk schooladvies?

05-02-2020 09:23 156 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoon, groep 7, heeft nogal uiteenlopende resultaten op de Cito's.

Het probleem is dat hij op de taal onderdelen heel goed scoort en op rekenen een stuk minder/wisselend.
De scholen in deze regio maken gebruik van de plaatsingswijzer.
Gaan ze hierbij van het gemiddelde van rekenen en begrijpend lezen uit, of wordt er alleen gekeken naar het laagst scorende onderdeel?
anoniem_372334 wijzigde dit bericht op 05-02-2020 10:36
Reden: Minder informatie
33.15% gewijzigd
Ik heb het over praktisch of theoretisch hoger opgeleid. Niet alleen over praktisch hoger opgeleid. Dus jij mag hopen wat je wil, maar eerst goed lezen.
koko67 schreef:
06-02-2020 13:52
Ik heb het over praktisch of theoretisch hoger opgeleid. Niet alleen over praktisch hoger opgeleid. Dus jij mag hopen wat je wil, maar eerst goed lezen.
Dat maakt echt helemaal niet uit. Je vindt ‘hoger’ in combinatie met ‘opgeleid’ kwalijk, maar gebruikt het zelf ook - en je zíet niet eens hoe inconsequent je dan bent.

Overigens, de lager opgeleide leerlingen die ook niet erg praktisch ingesteld zijn, hoe moet het daar mee? Zijn die in jouw ogen wel minderwaardig?
Eze schreef:
06-02-2020 14:19
Dat maakt echt helemaal niet uit. Je vindt ‘hoger’ in combinatie met ‘opgeleid’ kwalijk, maar gebruikt het zelf ook - en je zíet niet eens hoe inconsequent je dan bent.

Overigens, de lager opgeleide leerlingen die ook niet erg praktisch ingesteld zijn, hoe moet het daar mee? Zijn die in jouw ogen wel minderwaardig?
Ik stop er mee. je hebt een vervelende en irritante manier van discussiëren. Het vragen aan mij of deze kinderen wel minderwaardig in mijn ogen zijn, vind ik laag en idioot. Ik vind hoger in combinatie met opgeleid niet kwalijk. Ik vind laag opgeleid kwalijk.
Ik denk dat we het eens zijn dat we het zeer oneens zijn met elkaar.
Eze schreef:
06-02-2020 08:59
Als je dat zo aanpakt als je hier doet, help je ze eerder van de wal in de sloot. ‘Hoger en lager opgeleid is onzin, en jij bent wel wat waard want je bent praktisch hoger opgeleid.’
Dat is natuurlijk een geweldig inconsistente boodschap waar elke leerling doorheen prikt.
En dat is dan nog los van het feit dat lang niet elke lager opgeleide praktisch ingesteld is. Ook op dit forum lopen er rond die er knettergek van worden dat dat altijd de boodschap is die ze krijgen.

En door dit soort vooral niet benoemen hoe het is heb je straks een buschauffeur die zegt dat hij afgestudeerd is. Hou toch op.
Star² schreef:
06-02-2020 14:43
En door dit soort vooral niet benoemen hoe het is heb je straks een buschauffeur die zegt dat hij afgestudeerd is. Hou toch op.
En waarom zou dat erg zijn?
koko67 schreef:
06-02-2020 14:36
Ik stop er mee. je hebt een vervelende en irritante manier van discussiëren. Het vragen aan mij of deze kinderen wel minderwaardig in mijn ogen zijn, vind ik laag en idioot. Ik vind hoger in combinatie met opgeleid niet kwalijk. Ik vind laag opgeleid kwalijk.
Ik denk dat we het eens zijn dat we het zeer oneens zijn met elkaar.
Hoe krijg je dit soort onzin uit je toetsenbord? ‘Hoger’ kan niet bestaan zonder dat er ook een ‘lager’ is.

En de vraag over minderwaardig zijn van kinderen was een spiegel voor jou: realiseer je je dat dat het signaal is dat je afgeeft aan kinderen die laagopgeleid zijn én niet praktisch? Door dat rare gedraaikont met je ‘praktisch hoger opgeleid’ is dat precies wat je bereikt. Als dat niet is wat je wilt, hou dan op met die nonsens. Je leerlingen zijn goed zoals ze zijn, ongeacht de hoogte van hun opleiding.
ninanoname schreef:
06-02-2020 14:57
En waarom zou dat erg zijn?
Wat is er erg aan dat een Opel geen Ferrari is? Dat een dipje geen depressie is? Dat buschauffeur geen studeren is?
Star² schreef:
06-02-2020 15:03
Wat is er erg aan dat een Opel geen Ferrari is? Dat een dipje geen depressie is? Dat buschauffeur geen studeren is?
Als een buschauffeur met meer arbeidsvreugde zijn werk uitvoert wanneer hij vind dat íe ervoor gestudeerd heeft: ik zie het probleem niet.
Diploma-inflatie is er toch wel. Vergelijk een hbs-examen van 80 jaar geleden maar eens met een vwo-examen van nu.
Ik moest gisteren trouwens serieus studeren op de gebruiksaanwijzing van m'n nieuwe modem. :cry:
vmbot is lager dan havo/vwo maar is niet praktischer. Dat is ook gewoon een theoretische opleiding.
Niet alle mbo opleidingen zijn praktisch en niet alle wo opleidingen zijn puur theoretisch. Een arts heeft naast theoretische kennis ook zeer veel praktische vaardigheden bijvoorbeeld. Meer dan de mbo receptionist. Niet dat daar iets mis mee is maar de hele indeling theoretisch vs praktisch als alternatief voor hoger & lager klopt lang niet altijd.
Valia_1 schreef:
06-02-2020 15:58
vmbot is lager dan havo/vwo maar is niet praktischer. Dat is ook gewoon een theoretische opleiding.
Niet alle mbo opleidingen zijn praktisch en niet alle wo opleidingen zijn puur theoretisch. Een arts heeft naast theoretische kennis ook zeer veel praktische vaardigheden bijvoorbeeld. Meer dan de mbo receptionist. Niet dat daar iets mis mee is maar de hele indeling theoretisch vs praktisch als alternatief voor hoger & lager klopt lang niet altijd.
Ik ken een verhaal van een loodgieter die bij een hartchirurg aan het werk was. Die hadden tijdens de koffie een praatje pot, en het ging over druk houden en omleidingen en noem maar op. De loodgieter zei toen dat ze toch een beetje hetzelfde werk deden. Daar moest de chirurg even op kauwen en na een paar uur zei de beste man tegen de loodgieter: bijna hetzelfde, maar ik doe het met een draaiende pomp. :hyper:
MinkeDeWit schreef:
05-02-2020 20:01
Ik vind het trouwens niet leuk als er afgegeven wordt op studierichtingen als vrijetijdskunde of lifestyle informatics (wat is dat?). En oordelen of zoiets nuttiger is dan mbo visverkoper of facilitaire dienstverlening. Als er een markt voor is, is het nuttig, en anders ben je met hbo intelligent genoeg om ergens anders aan de slag te kunnen. Voor afgekeurde timmermannen is dat een stuk lastiger.
Ik begrijp dit dan wel weer. Er is helaas een groep onder de HBO-opgeleiden die behoorlijk koketteert met "hogeropgeleid" zijn en dat de MBO timmerman en niet onder valt en smalend lacht dat ergens toch die grens toch getrokken moet worden omdat je anders zelfs alleen de basisschool al hoogopgeleid kan noemen.

Dat vind ik irritant gedrag want de afstand tot een MBO4 opleiding is waarschijnlijk even groot als tot een universitaire opleiding.

Ik pleit daarom voor de term academisch opgeleid en beroepsopgeleid. Het is tenslote ook een Hogeschool en een Hogere beroepsopleiding.
Valia_1 schreef:
06-02-2020 15:58
Dit vind ik trouwens wel een belangrijk punt. Ik vrees dat heel veel administratieve mbo-functies steeds meer door computers en robots overgenomen worden. Je kind nu naar een meao (bestaat dat nog?) sturen, is een opleiding zonder toekomst. En dat wil je als ouder niet. Helaas willen veel ouders niet dat hun kind later blue collar werk gaat doen, terwijl in de ambachten echt nog goed geld is te verdienen, en dat zal in de toekomst ook nog wel zo blijven.
Misschien dat dat ook een beetje het pijnpunt is voor ouders: als je kind niet zo goed kan leren, en je haalt je neus een beetje op voor ambachtelijk werk (of je bent bang dat anderen daar hun neus voor ophalen), of je kunt je geen voorstelling maken bij dat soort werk, dan is jou er veel aan gelegen om je kind zo hoog mogelijk op te leiden.
Terwijl niemand over z'n kapper, of over de man die zorgt dat je verwarming het weer doet, denkt als iemand die laag is opgeleid.
ninanoname schreef:
06-02-2020 16:24
Misschien dat dat ook een beetje het pijnpunt is voor ouders: als je kind niet zo goed kan leren, en je haalt je neus een beetje op voor ambachtelijk werk (of je bent bang dat anderen daar hun neus voor ophalen), of je kunt je geen voorstelling maken bij dat soort werk, dan is jou er veel aan gelegen om je kind zo hoog mogelijk op te leiden.
Hier hou je geen rekening met de groep kinderen die niet goed kan leren, maar ook niet handig is met hun handen.

Volgens mij hopen veel ouders dat die, nadat ze aan een theoretische opleiding zijn begonnen op hun niveau, later door kunnen stromen naar een niveau of opleiding waar wel nog banen te vinden zijn.

Want wat moet zo’n kind anders?
Een slechte kapper of loodgieter worden en met veel tegenzin naar school gaan?
Mijn zoon op het vmbo is naast theoretisch ook niet extreem praktisch begaafd. Ik zie hem dan ook geen timmerman, loodgieter of lasser worden. Hij heeft inmiddels stage gelopen bij een veehouder en dat vond ie best leuk en ging hem goed af(vooral het dagje staken...) en gaat straks stage lopen bij een garagehouder.
Hij is echter op fysiek gebied wel sterk, blinkt uit in verschillende sporten en zou die richting nog op kunnen. Hij wil echter naar de Veva, aan het werk bij defensie.
Beroepsopleidingen houden niet op bij uitsluitend extreem praktische opleidingen.
Inderdaad het is natuurlijk ook niet zo dat iedereen of praktisch of theoretisch heel begaafd is. Sommige mensen zijn beiden, sommige mensen 1 van beiden, en sommige mensen geen van beiden. Genoeg vmbo leerlingen die ook niet heel handig zijn en/of niet graag met hun handen willen werken. En genoeg mbo opleidingen die dat bieden. Het lastige is echter dat je dan de concurrentie moet aangaan met de hbo'ers/wo'ers.
De vmbo' er die een vak leert als loodgieter zal weinig last hebben van concurrentie met anderen die een hogere opleiding hebben.
Voor vmbo' ers die een economische/sociale/juridische opleiding volgen is dat veel lastiger, die zullen zeker in krappe tijden wel de concurrentie moeten aangaan met hoger opgeleiden (en zelfs binnen het mbo zijn er verschillende niveaus).
Daarom lijkt het me handiger om die realiteit niet te ontkennen. In discussies wordt er vaak net gedaan alsof elke mbo' er een vakman/vrouw is die een gouden toekomst wacht op de arbeidsmarkt dus waarom zou je perse willen dat je kind havo doet. In de praktijk is er veel meer nuance en is veel afhankelijk van welke mbo opleiding je doet.
En zelfs sommige beroepen waar er een groot tekort aan is zijn niet bijster goed betaald of bijvoorbeeld lichamelijk zwaar.
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 22-06-2021 12:23
0.00% gewijzigd
*TanteSjaan* schreef:
05-02-2020 09:42
De cito zegt ook iets over het vermogen van multiple-choice antwoorden te geven.

Persoonlijk heb ik niet zo'n hoge pet op van de cito. Er wordt niet gekeken naar hoe het kind tot een antwoord komt, terwijl dit veel meer kan zeggen over het kind dan alleen maar het juiste antwoord aankruisen.
Dit.

Cito zegt echt niet zoveel. Sommige kinderen begrijpen de vraagstelling niet goed, vinden het spannend of gokken er maar gewoon op los waardoor de uitslagen niet kloppen.
Mijn eigen zoon scoort altijd het laagste. Zijn huidige juf ziet gelukkig in dat hij het tijdens de lessen wel begrijpt, dat hij zich wel goed ontwikkeld, maar dit niet bij de cito laat zien.

Heb je zelf wel eens de cito gedaan? Sinds ik hem heb ingezien neem ik het sowieso niet meer serieus. Gewoon een flut toets waar mensen goed aan verdienen.

Laat die cito lekker los en kijk op een andere manier naar je kind!
OhDeer schreef:
07-02-2020 13:10

Laat die cito lekker los en kijk op een andere manier naar je kind!
Die cito ‘lekker los laten’ is makkelijk geroepen, kinderen worden namelijk wél beoordeeld hierop. En Cito scores wegen behoorlijk bij het tot stand komen van het advies. Dus de methode toetsen kunnen best prima gemaakt worden maar als de Cito uitslagen (over meerdere meetmomenten) slecht zijn is de kans op een lager advies wel degelijk reeel.
Selma.Duim schreef:
07-02-2020 22:17
Die cito ‘lekker los laten’ is makkelijk geroepen, kinderen worden namelijk wél beoordeeld hierop. En Cito scores wegen behoorlijk bij het tot stand komen van het advies. Dus de methode toetsen kunnen best prima gemaakt worden maar als de Cito uitslagen (over meerdere meetmomenten) slecht zijn is de kans op een lager advies wel degelijk reeel.
Oh ja, mooie verhalen van scholen ‘wij kijken naar het hele kind’, als puntje bij paaltje komt zijn het twee Cito-scores die het advies bepalen, en daar nemen ze dan de laagste van.
*
0.00% gewijzigd
Opstromen is in de praktijk vaak heel erg lastig, zo niet onmogelijk. Dus er hangt ook gewoon erg veel gewicht aan waar je mag beginnen.

Als opstromen makkelijker zou zijn zouden veel mensen (ouders, kinderen én leerkrachten) relaxter met het advies om kunnen gaan.
Ik woon in een regio waar ouders vaak onder het advies van school gaan zitten. Dat is vaak vanuit goede intenties, maar ik vind het alsnog best jammer. Ik ken mensen van mijn leeftijd die zielsongelukkig op de LTS zaten, omdat ouders mavo/havo onzin vonden en "goede vaklui hebben we altijd nodig." Het is echt een stuk lastiger om via die route op een hbo-diploma uit te komen.
*
0.00% gewijzigd
Ik weet eigenlook niet of het vroeger makkelijker was en of daar een verandering in heeft gezeten. Ik ken ook van vroeger al genoeg voorbeelden van mensen die duidelijk onder hun niveau zaten en niet zomaar konden opstromen.
Er kwamen toen ik in 5 vwo zat maar 4 mensen bij die havo-examen hadden gedaan. Toen werd het dus ook niet erg vaak gedaan.

Waarom is het nu trouwens moeilijk? Voor iedereen, of alleen voor degenen die waarschijnlijk toch niet goed genoeg gaan zijn?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven