Welk voorleesboek voor 2 en 5-jarigen?

18-06-2020 13:05 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochters van 2 en bijna 5 jaar oud vinden het heerlijk om voorgelezen te worden. En dan het liefst tegelijk samen op de bank of op het bed.
Ik vind het best lastig om boeken te vinden die voor allebei leuk en begrijpbaar zijn. De afgelopen periode was vooral Het grote Liselotje voorleesboek populair, maar die hebben we nu al een aantal keer helemaal gelezen. Jip en Janneke heb ik geprobeerd, maar daar haken ze allebei op af. Uiteraard heb ik ook veel andere boeken geprobeerd, maar de praktijk leert dat die vaak maar één van de twee aanspreekt.

Over een paar weken gaan we op vakantie en het lijkt me leuk om dan een nieuw voorleesboek mee te nemen, bij voorkeur met verschillende verhalen. Iemand tips voor een voorleesboek dat zowel voor een 2 als een bijna 5-jarige leuk is?
Alle reacties Link kopieren
Otje?
Pluk?
lilalinda wijzigde dit bericht op 18-06-2020 13:12
37.50% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Een boek over een hondje genaamd Rintje. Korte verhaaltjes.

Ben je al lid van de bieb? Kunnen ze zelf kiezen
Alle reacties Link kopieren
https://www.bol.com/nl/f/het-boek-zonde ... ifications

Hier hoor ik veel goeds over. 2-6 jaar staat erbij!
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Dikkie dik
Alle reacties Link kopieren
Het grote voorleesboek voor 2 jarigen.
Het grote voorleesboek voor 5 jarigen.

Handig om mee te nemen op vakantie. Er zit altijd wel een verhaal bij in deze boeken die aanspreken.
I was reminded that my bloodtype is B positive.
Alle reacties Link kopieren
Waarom ga je niet met je 2 kinderen naar de bieb?
Kunnen jullie samen kijken wat jullie leuk vinden, je kunt meerdere boeken meenemen dus alles wat toch niet leuk blijkt, kun je mee stoppen en dan heb je nog genoeg andere boeken over die hopelijk wel fijn gevonden worden.
anoniem_393038 wijzigde dit bericht op 18-06-2020 13:19
2.63% gewijzigd
https://www.bol.com/nl/f/365-goedenacht ... /34469522/

Deze is heel leuk gaat over Rune en Lotte!
Alle reacties Link kopieren
Otje en Plukje vindt onze 5-jarige leuk, maar dochter van 2 niet. Bij Dikkie Dik is dit andersom.

Het grote voorleesboek ken ik niet, ga ik naar kijken. Rintje is misschien ook wel leuk, naar de filmpjes op tv kijken ze allebei.

We zijn lid van de bieb, waar ze beide boeken kiezen o.b.v. de kaft. Het komt regelmatig voor dat ze het gekozen boek toch niet leuk vinden, ondanks de leuke kaft.
Alle reacties Link kopieren
Best lastig. Ik lees beide apart voor.
Wat ze beide denk ik leuk vonden op die leeftijden:
- prentenboeken als de gruffalo, draak Dries, rambamboelie, over een kleine mol, stt de tijger slaapt.
- zoekboeken/boeken zonder woorden om omheen te vertellen (de gele ballon, waar is de taart)
- kolletje
- de winkeltjes boeken (van dezelfde schrijvers als Liselotje)

Verder misschien korte sprookjes? Je zou ook de nieuwste boeken van Liselotje nog kunnen doen, die zitten niet in het grote boek (iig niet in de versie die ik heb).
Boer Boris!
Alle reacties Link kopieren
eenhoorn schreef:
18-06-2020 13:22


We zijn lid van de bieb, waar ze beide boeken kiezen o.b.v. de kaft. Het komt regelmatig voor dat ze het gekozen boek toch niet leuk vinden, ondanks de leuke kaft.
Jij als hun moeder kijkt dan toch even of de tekst overeen komt met de leuke kaft?
Als jij denkt dat het boek, ondanks het leuke plaatje, niet met hun interesses of belevingswereld overeen komt, dan leg je het weer weg.


Het allerleukste boek ever is nog altijd Het azijnvrouwtje en het azijnmannetje.
Plaatjes, tekst, (beetje) spannend, voor mijn kinderen en ook weer mijn kleinkinderen een grote hit.
Heel jammer dat het niet opnieuw uitgegeven wordt.
En de Gruffalo inderdaad, de kleine walvis, dat soort boeken.
Pim en Pom kan denk ik wel voor beiden
Alle reacties Link kopieren
chentolove schreef:
18-06-2020 13:07
https://www.bol.com/nl/f/het-boek-zonde ... ifications

Hier hoor ik veel goeds over. 2-6 jaar staat erbij!
Deze is heel leuk, maar in 1 voorleesbeurt uit. Ik neem aan dat je een boek zoekt waar je meerdere avonden uit voor kunt lezen? Dan kom ik helaas niet verder dan Dikkie Dik, die vindt mijn 8-jarige al 7 jaar leuk.
Alle reacties Link kopieren
Ze apart voorlezen doen we natuurlijk ook, maar zelf vinden ze tegelijkertijd ook erg leuk.

Natuurlijk kijk ik mee in de bieb, maar ik blijk hier ook wel eens inschattingsfouten te maken :)

De Gruffalo hebben we, maar ook al tientallen keren voorgelezen.
Alle reacties Link kopieren
Alfabet, een nieuw boek van Charlotte Dematon! Het is een zoekboek. Op elke dubbele bladzijde staat een mooie zoekplaat met allemaal dingen die met dezelfde letter beginnen. Er zit ook een app bij.
Mollootje schreef:
18-06-2020 13:37
Alfabet, een nieuw boek van Charlotte Dematon! Het is een zoekboek. Op elke dubbele bladzijde staat een mooie zoekplaat met allemaal dingen die met dezelfde letter beginnen. Er zit ook een app bij.
Is alleen geen voorleesboek want heeft geen tekst ;-D

Maar die is mooi inderdaad, net als de gele ballon.
Alle reacties Link kopieren
We gaan op berenjacht (we gaan een hele grote vangen) Kun je tegenwoordig ook in de wijk doen, want met het begin van de coronacrisis, hebben mensen speciaal voor de berenjacht beren voor het raam gezet :)

Verder boeken van Ingrid en Dieter Schubert. Vaak leuke verhaaltjes met geweldige tekeningen, waar je dingen in blijft ontdekken. Slakken op en onder blaadjes, lieveheersbeestjes, enz.

Deze heeft geen tekst, maar was heel lang populair bij mijn kinderen. Werd ook op school 'voorgelezen'.
Afbeelding
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Floddertje al geprobeerd? Vies worden valt bij veel kinderen wel in de smaak ;-)

Verder inderdaad Boer Boris, erg leuk voor die leeftijd. En misschien Agent & Boef, dat kan de oudste in groep 3 zelf ook lezen.
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
18-06-2020 13:28
Boer Boris!
❤️ Boer Boris.

Ik hou van bijna alles op rijm. Mijn kinderen ook.
Maar Boer Boris heeft wel een speciaal plekje. Mooie tekeningen ook, waar veel dingen in te ontdekken zijn.
Pluk, Otje en zo daar hadden mijn kinderen pas zo met 2.5 a 3 jaar echt "zitvlees" voor dus dat heeft misschien nog niet zo'n zin.

Monkie is ook erg leuk inderdaad!
vitamined schreef:
18-06-2020 13:47
❤️ Boer Boris.

Ik hou van bijna alles op rijm. Mijn kinderen ook.
Maar Boer Boris heeft wel een speciaal plekje. Mooie tekeningen ook, waar veel dingen in te ontdekken zijn.
De muis!

Er staan ook luisterboeken op Spotify van Boer Boris (of kobo plus dat weet ik niet meer zeker).
Alle reacties Link kopieren
Draak Dries inderdaad !
Muizenhuis beviel hier ook goed.
De Boze heks kan misschien ook al voor de 2 jarige?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven