Wennen op het KDV

04-08-2012 16:02 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon gaat per komende maandag naar het KDV. Vorige week ben ik een keer langsgegaan met hem om te wennen, wat niet zo'n succes was, want hij wilde beslist niet slapen daar.

De leidster zei dat we het rustig aan doen en langzaam gaan wennen. Vanaf komende maandag gaat mijn "betaalde" KDV plek in. Komende maandag gaat hij dus ook daar naartoe, maar waarschijnlijk ook maar voor een uurtje of twee. Op zich heb ik de luxe dat ik nu nog niet werk en hem dus ook makkelijk weer op kan komen halen, als het niet lukt. Er is geen baas die me scheef aankijkt wanneer ik halverwege de ochtend weer naar huis zou moeten gaan.

Maar het verbaast me wel een beetje. Want, hoe gaat dat met mensen die niet in die positie zitten en die dagen gewoon moeten werken?

Daarnaast kreeg ik ook een factuur voor de maand augustus - maar wel met het volledige bedrag in rekening gebracht. Toch best een volle mep geld, terwijl ik dus bijvoorbeeld komende maandag misschien maar twee uurtjes afneem. Ik snap dat ze een commerciele instelling zijn, maar vind het toch een beetje gek dat ik een hele dag moet betalen voor twee uur...

Hoe is dat bij anderen gegaan?
Je kind neemt een volledige plek in hoor. Ook als jij hem maar twee uur brengt. Dat hoef je niet te doen namelijk, je kan hem ook de hele dag brengen, daar betaal je namelijk voor.
Je mag je kind toch ook de hele dag brengen, dus betalen lijkt me logisch.

Ik betaal ook voor de dagen/weken dat we vakantie hebben.
Je vraagt je ook af hoe mensen dat doen die wel werken? Als wennen niet mag voor start officiële datum dan zal er dus of een maand extra (voor je weer aan werk gaat) moeten worden afgenomen of er moet vakantie opgenomen worden. Meer smaken zijn er niet.
Andere mensen die wel moeten werken hebben pech en brengen hun kind dus gewoon. Net zoals jij pech hebt dat je de volle mep betaalt: je betaalt voor de uren die je reserveert, ongeacht of je je kind brengt.
Ik werk op een kdv en het is inderdaad best raar geregeld. Ouders moeten hun kind laten wennen, maar betalen er een hele dag voor. Ik zou gewoon meer dan 2 uur laten gaan, want in 2 uur is hij niet gewend en dan weet je nog niet of hij wel wou slapen. Ik vind altijd persoonlijk dat kinderen er even door heen moeten.

Bij ons worden kinderen ook vaak de eerste keer 2 uur gebracht maar dan denken ze dat ze de volgende keer weer zo vroeg worden opgehaald.
Wennen doe je doorgaans bij ons voor ingang van een contract. Wel is het zo dat een contract op de 1e of 16e van de maand meestal ingaat.
Overigens was het wennen bij mij gratis. Als ik er een hele dag voor had moeten betalen had ik mijn kind de hele dag gebracht. Wennen is toch vooral voor de ouders, niet voor het kind.
Wennen is voor een wat ouder kind toch echt nodig voor het kind
Dat zal per kind verschillen, denk ik. Maar wie weet.
@weekend

Ja, dat vond ik zelf ook een beetje vreemd gaan dat wennen. Ik ben vorige week donderdag gegaan en ze stelden daar komende woensdag pas weer als wendag voor. Terwijl maandag dus gewoon al mijn 'vaste' dag is. Ik dacht ook, hoe kan mijn zoon nou een week later weer wennen? Dan is hij toch alles allang weer vergeten?

Ik denk dat ik maandag inderdaad hem gewoon een ochtend breng en als het goed gaat, dat hij dan de hele dag blijft. En meteen wegga - de vorige keer bleef ik en werd ik zelfs al onrustig toen de leidster met hem op de arm wegliep. Leuk, die hormonen...
Ik zou idd voor de ochtend gaan. Komt goed vrouw, komt goed.
Bij ons is dat ook zo. Wennen kan pas ingaan wanneer je contract ingaat. Mij lijkt wennen nu niet nodig, het gaat om een baby van 4 mnd oud.

Vind het ook zonde om haar maar een paar uur te brengen, een vrije dag opnemen, terwijl je wel voor de hele dag betaalt.

Het is al zo duur.

Ik vraag me af of het wennen eigenlijk verplicht is.
gewoon lekker de hele dag brengen en zelf inderdaad weggaan, ook als hij eventueel overstuur is bij brengen. Spreek met leidster af dat als hij overstuur blijft dat ze belt. Die afspraak hebben wij ook. En soms bel ik zelf even als ik niet met een lekker gevoel weg ben gegaan. is nooit een probleem en tot nu toe bleek hij elke keer dat hij na 5 minuten troosten weer heerlijk aan het spelen was gegaan. De keren dat ik bij overstuur zijn lang bleef, werd het alleen maar erger.
Wennen is bij ons een keer twee uur en een keer vier uur voor de ingang van het contract.
@ ramiaatje: wennen is niet verplicht, ze kunnen wel bij bepaalde leeftijden het adviseren, zoals 9-10-11 maanden met de verlatingsangst. Maar je kan altijd zeggen: ik vind het niet nodig, bel maar als het niet meer gaat.

Wel goed inderdaad maandag brengen, lekker makkelijk woensdag zeggen, terwijl je gewoon betaald. Alsof het nu zo druk is op de groep...
Hier ook wennen voor de ingangsdatum. In principe was wennen twee uur per keer, maar ik heb vier uur gedaan. Ik wilde graag dat ze daar sliep en een fles kreeg, dat lukt niet in twee uur. Was geen probleem.
Ik ben weer gaan werken toen mijn zoontje 10 maaanden was.

Hij is meegeweest naar het kennismakingsgesprek met de gastouder en toen had ik er wel vertrouwen in dat ze goed voor hem zou zorgen en lief voor hem was.

Hij is toen verder niet wezen wennen en is gelijk een hele dag daar naar toe gegaan en dat ging goed.

Je schrijft dat je nog niet hoeft te werken. Heb je al wel een arbeidscontract? Anders kom je voor die uren ook nog niet in aanmerking voor kinderopvangtoeslag.
Wennen ging bij mijn zoontje al een maand voor het contract in ging. Eerst een keer of 3 voor 2 uurtjes en daarna 2 keer een halve dag.

Toen ging het contract in en ging hij een hele dag. Prima geregeld vind ik
Schuin spaan en Zee gras planten potjes
Wennen hier 5x voor ingang van het contract. Het werd langzaam opgebouwd: eerst 1 uur, toen 2 uur, toen 4 uur, daarna 6 uur en toen een "korte" creche dag (van 10 tot 5 geloof ik. Ik vond dat echt heel prettig. Als we hadden moeten betalen hadden we het minder rustig opgebouwd denk ik.
Ja, dat wennen voor ingang van het contract vind ik eigenlijk ook logischer. Ik vond het ook vrij apart dat ze een wendag voorstelde die niet overeenkwam met de dag die ik afneem.
Bij het kdv van mijn zoontje mocht hij destijds wennen voor het contract inging. Bij mijn schoonzus kon dat niet, maar die had er rekening mee genomen en gezorgd dat ze die week nog verlof had (vakantiedagen opgenomen). Je kunt zeker voorstellen om je kindje niet voor 2 uurtjes te laten wennen, maar dat jullie contact hebben over hoe het gaat en dat je hem komt halen als het niet gaat. Beetje stom als hij straks de hele dag aan het slapen is, jij betaalt voor een hele dag en moet hem na 2 uur halen.
hier ook 3x wennen voor contract: 2 uur, 4 uur, 6 uur. Behoorlijk rustig aan vind ik, maar peuter is net 2, dus op deze leeftijd misschien niet overbodig. Hoewel ik me afvraag of die eerste ochtend van 2 uurtjes nou zo veel zoden aan de dijk zet...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven