werkende mama's, hoe doen jullie dat toch?
maandag 18 juni 2018 om 11:41
Deze vraag is voor alle werkende mama's,
Zelf ben ik bijna 24 en werk op invalbasis in de kinderopvang. Ik werk zowel op PSZ, als KDV en BSO. Het leukst qua werk vind ik peuterspeelzaal. Dat is wat ik later hoop te doen (al dan niet in combinatie met iets anders)
Hoe leuk ik mijn werk ook vind, als ik later kinderen heb zou ik ze liever niet (meerdere dagen) naar het KDV/BSO willen brengen. Zeker niet als het ook anders kan.
Regelmatig zie en hoor ik van moeders, en een enkele keer van vaders dat zij wèl werken, maar er gewoon (bijna) elke dag voor de kinderen zijn voor en na school/psz.
Door korte dagen te werken, of door hun eigen tijd in te delen, flexibele uren etc.
Mijn vraag aan die mama's; hoe doen jullie dat? Wat voor werk doe je, werk je voor jezelf, en hoeveel uur werk je?
Disclaimer
Niks tegen de ouders die hun kinderen wèl naar het KDV en BSO brengen.. Is ook helemaal niks mis mee. Dit is persoonlijk en puur een vraag uit nieuwsgierigheid, omdat ik heel benieuwd ben hoe die mama's dat toch doen!
Groetjes,
tweelingzusje
Zelf ben ik bijna 24 en werk op invalbasis in de kinderopvang. Ik werk zowel op PSZ, als KDV en BSO. Het leukst qua werk vind ik peuterspeelzaal. Dat is wat ik later hoop te doen (al dan niet in combinatie met iets anders)
Hoe leuk ik mijn werk ook vind, als ik later kinderen heb zou ik ze liever niet (meerdere dagen) naar het KDV/BSO willen brengen. Zeker niet als het ook anders kan.
Regelmatig zie en hoor ik van moeders, en een enkele keer van vaders dat zij wèl werken, maar er gewoon (bijna) elke dag voor de kinderen zijn voor en na school/psz.
Door korte dagen te werken, of door hun eigen tijd in te delen, flexibele uren etc.
Mijn vraag aan die mama's; hoe doen jullie dat? Wat voor werk doe je, werk je voor jezelf, en hoeveel uur werk je?
Disclaimer

Groetjes,
tweelingzusje

dinsdag 26 juni 2018 om 10:24
Ik weet niet meer wat ik moet zeggen om mijn punt te verduidelijke. Alleen dit wat jij typt wil ik toch wel even ontkrachten. Tenminste als je mij daarmee bedoelt. Ik weet dat ouders met de beste bedoelingen hun kind naar het kdv brengen en dat het geen desinteresse is.vrouwjagersma schreef: ↑26-06-2018 09:59
Maar goed, in dit soort discussies is het lastige dat de andere partij elke vorm van ontkrachting als goedpraten uit schuldgevoel, desinteresse in je kind of anekdotisch bewijs ziet.
dinsdag 26 juni 2018 om 10:40
Je punt is glashelder. We zijn het er alleen niet mee eens.watdachtjehiervan schreef: ↑26-06-2018 10:24Ik weet niet meer wat ik moet zeggen om mijn punt te verduidelijke. Alleen dit wat jij typt wil ik toch wel even ontkrachten. Tenminste als je mij daarmee bedoelt. Ik weet dat ouders met de beste bedoelingen hun kind naar het kdv brengen en dat het geen desinteresse is.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.

dinsdag 26 juni 2018 om 11:12
En zelfs op school is de juf er soms met haar hoofd niet bij omdat haar verkering net uit is, ze hopeloos verliefd is, haar moeder op sterven ligt of zij zelf net een spannende ziekenhuisuitslag gekregen etc. Het kan ook gewoon dat de juf knutselen het stomste onderdeel van haar hele werk vindt en net op dat moment een beetje chagrijnig is etc. Of als kinderen een buitenopdracht hebben en de juf lekker op een bankje in de zon aan het kletsen is.lemoos2 schreef: ↑26-06-2018 10:02Dat denk ik ook. Dat ze denkt te weten wat ouders denken en verwachten. Ik vind het helemaal geen probleem dat een leidster eens op een bankje in de zon wat zit te suffen omdat haar verkering uit is gegaan dat weekend. Of ze nu op dat bankje zit of naast zoon, hij zit toch wel in de modder te graven en wroeten met de andere kinderen. Of dat er een leidster tegen heug en meug een paasei moet knippen en versieren. Kan ik heel goed begrijpen dat je dat stom vindt. Het is kinderopvang, geen school, VVE of bijles.
Je kunt bovendien echt niet 2,5 uur lang volledig geconcentreerd zijn. Ook al denken de meesten van wel trouwens.
dinsdag 26 juni 2018 om 11:18
Welk beeld heb jij bij ouders dan?watdachtjehiervan schreef: ↑26-06-2018 09:23Jullie pakken het allemaal persoonlijk op en komen dan met voorbeelden hoe geweldig jullie kdv wel niet is. Maar ik heb ook nooit gezegd dat jullie kdv slecht is. Er zijn heel veel lieve leidsters. Ik wil alleen maar aangeven dat het er soms/vaak anders aan toe gaat dan ouders denken. Prima als je dat niet wil geloven.
dinsdag 26 juni 2018 om 12:16
Nou dat idee krijg ik niet, want dan zeg je ‘ouders weten er niks van.’
Dus dat geeft het idee dat je vindt dat ouders niet kunnen bepalen wat goed is voor hun eigen kinderen en niet goed aan hun kinderen kunnen zien hoe het met ze gaat.
En ik denk dat de gemiddelde ouder 100x beter weet hoe het met zijn eigen kind gaat dan dat de kdv-leidster dat weet. Misschien een heel arrogante gedachte hoor, dat ik zelf mijn kind het beste ken.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
dinsdag 26 juni 2018 om 12:31
En zeker beter dan een anonieme kdv-leidster die het betreffende kind en kdv nog nooit gezien heeft maar elders wel eens een kdv-leidster heeft meegemaakt die een snauw gaf of niet zo van knutselen hield. Maar nee, wij kunnen allemaal niets weten en zijn raar als we zeggen dat wij leuke leidsters op het kdv hebben...lux- schreef: ↑26-06-2018 12:16Nou dat idee krijg ik niet, want dan zeg je ‘ouders weten er niks van.’
Dus dat geeft het idee dat je vindt dat ouders niet kunnen bepalen wat goed is voor hun eigen kinderen en niet goed aan hun kinderen kunnen zien hoe het met ze gaat.
En ik denk dat de gemiddelde ouder 100x beter weet hoe het met zijn eigen kind gaat dan dat de kdv-leidster dat weet. Misschien een heel arrogante gedachte hoor, dat ik zelf mijn kind het beste ken.
dinsdag 26 juni 2018 om 12:55
Ja dat zeker, maar ook van die ouders die niet zagen hoe het er werkelijk aan toe ging op het kdv.nicole123 schreef: ↑26-06-2018 12:31En zeker beter dan een anonieme kdv-leidster die het betreffende kind en kdv nog nooit gezien heeft maar elders wel eens een kdv-leidster heeft meegemaakt die een snauw gaf of niet zo van knutselen hield. Maar nee, wij kunnen allemaal niets weten en zijn raar als we zeggen dat wij leuke leidsters op het kdv hebben...

dinsdag 26 juni 2018 om 13:19
Wat ik me ook afvraag is hoe watdachtjehiervan die informatie dan wel allemaal heeft verkregen. Niet van de ouders of van de kinderen, ook niet van de kdv-medewerker zelf neem ik aan. Hoe dan wel? Stiekem camera's opgehangen? Op onverwachte momenten een kdv binnengelopen en stilletjes aan de deur staan luisteren? Of aan gezichtsobservatie gedaan en geconcludeerd dat er wel eens iemand chagrijnig keek?

dinsdag 26 juni 2018 om 13:37
Overigens weet je helemaal niet wat de ouders precies van een kdv vinden. Ik vind best een paar minpunten op ons kdv. En een leidster die wat minder leuk is in mijn ogen. Maar dat weet mijn kdv helemaal niet dat ik dat vind. Ik kies er namelijk voor om niks te zeggen omdat 1 het bij ons thuis niet perfect is en dat gaat het op andere plekken ook niet zijn en 2 ze over het algemeen bij mij gewoon goed scoren en hij gaat maar 2 dagen per week dus dan kan ik of moeilijk gaan doen om randzaken of gewoon tevreden zijn omdat ik 2x per week een tevreden kind daar breng en haal.
dinsdag 26 juni 2018 om 13:58
Dat ook. En als ik wel problemen zou hebben met een bepaalde leidster (wat gelukkig nog nooit is voorgekomen) dan zou ik dat met die specifieke leidster bespreken onder 4 ogen. En als dat niet zou helpen of er zouden grote misstanden zijn met de directrice. Maar niet met de collega van de betreffende leidster, want haar gaat het niks aan, dus zij zou wellicht denken dat ik hartstikke tevreden ben.Kashri schreef: ↑26-06-2018 13:37Overigens weet je helemaal niet wat de ouders precies van een kdv vinden. Ik vind best een paar minpunten op ons kdv. En een leidster die wat minder leuk is in mijn ogen. Maar dat weet mijn kdv helemaal niet dat ik dat vind. Ik kies er namelijk voor om niks te zeggen omdat 1 het bij ons thuis niet perfect is en dat gaat het op andere plekken ook niet zijn en 2 ze over het algemeen bij mij gewoon goed scoren en hij gaat maar 2 dagen per week dus dan kan ik of moeilijk gaan doen om randzaken of gewoon tevreden zijn omdat ik 2x per week een tevreden kind daar breng en haal.
dinsdag 26 juni 2018 om 14:13
En ook dat idd. Overigens heb ik ze wel eens aangesproken op dingen waar ik niet tevreden over was. En daar deden ze dan ook gewoon wat mee.Kashri schreef: ↑26-06-2018 13:37Overigens weet je helemaal niet wat de ouders precies van een kdv vinden. Ik vind best een paar minpunten op ons kdv. En een leidster die wat minder leuk is in mijn ogen. Maar dat weet mijn kdv helemaal niet dat ik dat vind. Ik kies er namelijk voor om niks te zeggen omdat 1 het bij ons thuis niet perfect is en dat gaat het op andere plekken ook niet zijn en 2 ze over het algemeen bij mij gewoon goed scoren en hij gaat maar 2 dagen per week dus dan kan ik of moeilijk gaan doen om randzaken of gewoon tevreden zijn omdat ik 2x per week een tevreden kind daar breng en haal.
dinsdag 26 juni 2018 om 14:25
Stiekem vond ik het wel prettig dat het kdv de zorg van mij overnam. Ik voelde me zo onzeker en was opgelucht dat ze er zelfs een opleiding voor hadden gevolgd. Ik had het idee dat ze het beter konden dan ik
Hele schriftjes en plakwerkjes, foto's hielden ze bij, ik vond het geweldig.
Tegelijkertijd geloof ik direct dat het ook daar niet allemaal rozengeur en maneschijn Is. Dat is het nergens.

Tegelijkertijd geloof ik direct dat het ook daar niet allemaal rozengeur en maneschijn Is. Dat is het nergens.
dinsdag 26 juni 2018 om 17:10
Janiva schreef: ↑26-06-2018 14:25Stiekem vond ik het wel prettig dat het kdv de zorg van mij overnam. Ik voelde me zo onzeker en was opgelucht dat ze er zelfs een opleiding voor hadden gevolgd. Ik had het idee dat ze het beter konden dan ik![]()
Oh dat had ik ook hoor. Ik vond en vind die babytijd helemaal niks. Ik zal wel een ontaarde moeder zijn maar een wurm de he-le dag verschonen en voeden is niet mijn hobby. Zeker niet met max 4 uur slaap per nacht.
Vingerverven met een dreumes of peuter vind ik ook maar heel even leuk. Ik ben dolblij dat het kdv dit lekker overneemt en met schijnbaar meer inzet en plezier dan ik zelf erin heb.
En voor mensen gaan roepen ‘waarom heb je dan kinderen?!” Nou, omdat ik straks een keukentafel vol basisschoolkinderen of pubers of volwassen kinderen wil hebben. Je hoeft niet alles even leuk te vinden.
dinsdag 26 juni 2018 om 18:58
Toen de kinderen klein waren had ik een baan van drie dagen waarbij ik niet al te veel hoefde na te denken. Kwam prima uit want vond het thuis erg vermoeiend met een baby en een peuter. Uitrusten op het werk haha. Vanaf dat ze 6 en 4 waren meer gaan werken in een meer uitdagende baan (kwam toevallig zo uit) en dat werkt prima.
dinsdag 26 juni 2018 om 19:37
Was inderdaad gebaseerd op voorkennis. Maar in reactie op jou: is het niet zo dat mensen met meer vmbo-banen(kappers en loodgieters bijv) een andere route volgen? Dus al vroeger aan t werk gaan, al eerder een redelijk inkomen hebben en op hun 25e met een vast contract in een rijtjeshuis wonen terwijl veel hbo-ers op dat moment nog met een fikse studieschuld op een kamer wonen en pas in de jaren daarna gaan stijgen in inkomen, pas 5 jaar later dat rijtjeshuis kunnen bemachtigen en nog eens 5 jaar later dat net wat duurdere huis kunnen kopen?
En dan nog t verschil tussen mensen (en daarmee bedoel ik zeker niet alle vmbo/mbo-ers, maar gewoon mensen die weten dat hun inkomen nooit meer echt gaat stijgen) waarvan t eindpunt sociale huur is(lage lasten) tov veel hoger opgeleiden die de eerste jaren van hun werkende leven tussen wal en schip vallen-geen sociale huur en geen koopwoning waardoor je met een erg hoge vrijsector huur zit met een salaris dat nog niet veel meer is dan max 2500 euro(wat veel is maar niet als je huur rond de 1500 euro is)?

dinsdag 26 juni 2018 om 19:45
Zahraha schreef: ↑25-06-2018 21:07Ik ben ook niet altijd de liefste mama. Soms ben ik chagrijnig en reageer ik niet poeslief op peuter. Of ik ben afgeleid door iets anders en heb geen zin om de heeeele dag met haar te spelen. Mijn vader is ook niet altijd de liefste opa. Hij kan ook af en toe kribbig zijn of zeggen dat hij er nu klaar mee is.
Toch vindt dochter mij de liefste mama en opa de liefste opa vd wereld. Wij zijn met zijn allen, de ouders en grootouders verre van perfect. Dus waarom zou een leidster dat wel moeten zijn? Zolang er niet geschreeuwd wordt of met harde hand wordt opgetreden kunnen kinderen volgens mij behoorlijk wat hebben hoor.

Precies. Er wordt altijd gedaan als of die KDV's verschrikkelijk zijn, terwijl het een verademing is voor ouders, kinderen en grootouders. Alleen het taalniveau mag wel wat hoger. Toen wij iemand met HBO-niveau als invaller hadden rondlopen merkte je dat gelijk in positieve zin.
dinsdag 26 juni 2018 om 19:46
Eens met de aantekening: deel vd zorg. Ik zie de kdv leidsters niet als verveelde mbomeisjes die niet achter de kassa wilden, maar als autoriteit op t gebied van peuters. Mijn exschoonzusje was ook leidster en helemaal niet t prototype gezellige leuke leidster maar ze kon me wel vaak geruststellen en tips geven over gedrag. Die mensen zien in hun leven zoveeeeel peuters. Ik maak er maar 1 van heel dichtbij en dan nog 2 of 3 van een afstandje mee. Mijn dochter heeft nu een fase waarin ze expres ruzie zoekt(spullen afpakken, niet samen willen spelen). Vind ik meteen erg enzo, zit alweer tips te googlen in de angst dat mijn dochter een impopulair ruziezoekend kind wordt. Maar 1 van die leidsters zei direct: dat doen echt alle kinderen op een gegeven moment, maar uiteindelijk leren ze dan samen spelen.Janiva schreef: ↑26-06-2018 14:25Stiekem vond ik het wel prettig dat het kdv de zorg van mij overnam. Ik voelde me zo onzeker en was opgelucht dat ze er zelfs een opleiding voor hadden gevolgd. Ik had het idee dat ze het beter konden dan ik![]()
Dat vind ik prettig. En dan denk ik ook gelukkig kan ze dat daar oefenen en als haar gedrag dan echt dermate anders is of wordt dan de andere kindjes weet ik ook dat die leidsters mij daarop zullen wijzen en bereid zijn om mee te denken.
Maar- en daarom deels, dat pak ik dus thuis ook op, door haar ook als wij de hort op zijn of gewoon thuis te stimuleren te delen en uit te leggen dat afpakken gemeen is.
dinsdag 26 juni 2018 om 19:56
Nu je het inderdaad zegt.. Een van onze leidsters ( die er altijd op maandagochtend en dinsdagochtend is om ons op te vangen), heeft me ook al geregeld gerustgesteld bij bepaald gedrag. En dat doet goed, zeker bij een nieuwbakken onzekere moeder, die ik toch echt wel was ( en soms nog steeds ben). En ik hoor ook wel eens dat dochter niet zo leuk is geweest op een dag, maar ook dan wordt direct aangegeven dat geen enkel kind altijd leuk is. En natuurlijk zijn dat allemaal clichés, maar het wordt wel gezegd en alleen dat al neemt onzekerheid weg.Zahraha schreef: ↑26-06-2018 19:46Eens met de aantekening: deel vd zorg. Ik zie de kdv leidsters niet als verveelde mbomeisjes die niet achter de kassa wilden, maar als autoriteit op t gebied van peuters. Mijn exschoonzusje was ook leidster en helemaal niet t prototype gezellige leuke leidster maar ze kon me wel vaak geruststellen en tips geven over gedrag. Die mensen zien in hun leven zoveeeeel peuters. Ik maak er maar 1 van heel dichtbij en dan nog 2 of 3 van een afstandje mee. Mijn dochter heeft nu een fase waarin ze expres ruzie zoekt(spullen afpakken, niet samen willen spelen). Vind ik meteen erg enzo, zit alweer tips te googlen in de angst dat mijn dochter een impopulair ruziezoekend kind wordt. Maar 1 van die leidsters zei direct: dat doen echt alle kinderen op een gegeven moment, maar uiteindelijk leren ze dan samen spelen.
Dat vind ik prettig. En dan denk ik ook gelukkig kan ze dat daar oefenen en als haar gedrag dan echt dermate anders is of wordt dan de andere kindjes weet ik ook dat die leidsters mij daarop zullen wijzen en bereid zijn om mee te denken.
Maar- en daarom deels, dat pak ik dus thuis ook op, door haar ook als wij de hort op zijn of gewoon thuis te stimuleren te delen en uit te leggen dat afpakken gemeen is.
Wat ik zelf heel fijn vind aan het kdv, is dat ze dochter echt aan de vaste voeding, brood en het water hebben gekregen. En niet met dwang, maar door de plek zelf. Dochter heeft het kennelijk nodig om andere kindjes te zien eten en drinken. Nu is ze niet meer te stoppen

dinsdag 26 juni 2018 om 19:58
Grappig om dit te lezen. Soms denk je dat je de enige bent die er zo over denkt. Overigens vond ik de babytijd wel leuk. Alleen zodra ze wel iets kunnen maar ook weer niet (zeg maar de periode van 1 tot en met 4 jaar oud) vond ik wel eens lastig. Gelukkig was de KDV een verademing in dat hele proces. Zelf vind ik oudere kinderen ook interessanter.Xanthan schreef: ↑26-06-2018 17:10Oh dat had ik ook hoor. Ik vond en vind die babytijd helemaal niks. Ik zal wel een ontaarde moeder zijn maar een wurm de he-le dag verschonen en voeden is niet mijn hobby. Zeker niet met max 4 uur slaap per nacht.
Vingerverven met een dreumes of peuter vind ik ook maar heel even leuk. Ik ben dolblij dat het kdv dit lekker overneemt en met schijnbaar meer inzet en plezier dan ik zelf erin heb.
En voor mensen gaan roepen ‘waarom heb je dan kinderen?!” Nou, omdat ik straks een keukentafel vol basisschoolkinderen of pubers of volwassen kinderen wil hebben. Je hoeft niet alles even leuk te vinden.

dinsdag 26 juni 2018 om 21:19
Oh nee juist het hersenkraken en problemen oplossen maakt dat ik echt opknap van werken. Dat mistte ik op een gegeven moment wel na 8 maanden huisvrouw zijn.ekeim schreef: ↑26-06-2018 18:58Toen de kinderen klein waren had ik een baan van drie dagen waarbij ik niet al te veel hoefde na te denken. Kwam prima uit want vond het thuis erg vermoeiend met een baby en een peuter. Uitrusten op het werk haha. Vanaf dat ze 6 en 4 waren meer gaan werken in een meer uitdagende baan (kwam toevallig zo uit) en dat werkt prima.
woensdag 27 juni 2018 om 08:48
Trouwens, voor diegene die loopt te schreeuwen dat de leidsters zo anders zijn. Ik ging mijn baby net brengen naar het kdv. op de groep waren 3 baby's aan het huilen, twee leidsters. Dan zie ik dat ze niet alles tegelijk kunnen en de baby's met zijn tweeën niet allemaal tegelijk kunnen troosten, de rest in de gaten houden en mij ontvangen. Maar je ziet ook dat ze hun best doen. En je kunt dan niet de ene baby wel knuffelen en de andere niet, dus doe je ze alle drie half. Dat snap ik heel goed. Ik denk dat dat niet anders zou zijn geweest als ik niet op de groep was geweest, sterker nog, ik denk dat ze het dan anders/beter hadden opgepakt omdat ze mij niet ook als 'taak' erbij hadden.
En inderdaad Kashri, dat herken ik wel! Mijn verlof duurde wat langer doordat ik nog wat dagen terugkreeg en doordat de baby te laat was, uiteindelijk iets van 4 weken extra. En man wat miste ik een andere rol en het even loslaten. Dat is wat je in je werk vindt. Je hersenen op een andere manier gebruiken en even niet te hoeven zorgen.
Wat betreft het taalniveau op het kdv: de d/t/dt-fouten zijn niet aan te slepen in het schriftje, maar eerlijk daar hebben niet alleen mensen op het kdv last van
.
En inderdaad Kashri, dat herken ik wel! Mijn verlof duurde wat langer doordat ik nog wat dagen terugkreeg en doordat de baby te laat was, uiteindelijk iets van 4 weken extra. En man wat miste ik een andere rol en het even loslaten. Dat is wat je in je werk vindt. Je hersenen op een andere manier gebruiken en even niet te hoeven zorgen.
Wat betreft het taalniveau op het kdv: de d/t/dt-fouten zijn niet aan te slepen in het schriftje, maar eerlijk daar hebben niet alleen mensen op het kdv last van

woensdag 27 juni 2018 om 10:18
Nou op ons kdv spellen ze heel aardig haha! Of spel ik zelf zo slecht dat ik het niet zieSuikerwafel schreef: ↑27-06-2018 08:48Trouwens, voor diegene die loopt te schreeuwen dat de leidsters zo anders zijn. Ik ging mijn baby net brengen naar het kdv. op de groep waren 3 baby's aan het huilen, twee leidsters. Dan zie ik dat ze niet alles tegelijk kunnen en de baby's met zijn tweeën niet allemaal tegelijk kunnen troosten, de rest in de gaten houden en mij ontvangen. Maar je ziet ook dat ze hun best doen. En je kunt dan niet de ene baby wel knuffelen en de andere niet, dus doe je ze alle drie half. Dat snap ik heel goed. Ik denk dat dat niet anders zou zijn geweest als ik niet op de groep was geweest, sterker nog, ik denk dat ze het dan anders/beter hadden opgepakt omdat ze mij niet ook als 'taak' erbij hadden.
Wat betreft het taalniveau op het kdv: de d/t/dt-fouten zijn niet aan te slepen in het schriftje, maar eerlijk daar hebben niet alleen mensen op het kdv last van.

woensdag 27 juni 2018 om 12:34
Voor mij geldt hetzelfde, juist de intellectuele uitdaging zoek ik op mijn werk. Als ik simpel routinematig werk zou doen dan zou ik erbij in slaap vallen denk ik en er weinig voldoening uit halen. Maar dat is voor iedereen weer verschillend denk ik. Wel vind ik het fijn als het werk flexibel is (dat je een ziek kind makkelijk op kunt halen), niet voor teveel stress en overwerk zorgt en er niet teveel reistijd is (en onzekerheid in reistijd zoals mogelijke files of treinvertragingen). Voor mijn vorige banen moest ik nogal eens reizen naar het buitenland, dat vind ik in combinatie met het hebben kleine kinderen niet erg handig.
woensdag 27 juni 2018 om 12:43
Hoe de leidsters schrijven maakt me niet zoveel uit, want mijn kinderen lezen toch nog niet. Hoe ze praten vind ik wel belangrijk. Er is op ons kdv 1 leidster die van buitenlandse komaf is en heel vaak 'hij' zegt als ze 'zij' bedoelt. Dat vind ik niet handig voor de taalontwikkeling van de kinderen en heb ik ook wel eens aangegeven. Ze staat gelukkig niet bij mijn kind op de groep, dus ik heb er persoonlijk weinig last van (die enkele keer dat ze invalt in dochters groep of dat beide groepen tegelijk buitenspelen daar kan ik wel mee leven, dochter gebruikt inmiddels de woorden 'hij' en 'zij' prima dus heeft er geen schade van gehad) en ze is verder wel juist een superlieve en enthousiaste juf voor de kinderen, dus ik vind het het niet waard om er een enorme heisa over te maken.Suikerwafel schreef: ↑27-06-2018 08:48Wat betreft het taalniveau op het kdv: de d/t/dt-fouten zijn niet aan te slepen in het schriftje, maar eerlijk daar hebben niet alleen mensen op het kdv last van.